Jumaat, 17 April 2020

Ringkasan Terjemahan Surah Al - Khafi


Kenapa kita digalakkan membaca Surah ini terutama setiap malam jumaat ?

" Orang yang membaca/mengamalkan surah al-Kahfi juga akan terhindar dari fitnah Dajjal. " (Mafhum hadith)
Persoalannya, mengapakah surah ini boleh lindungi kita dari Dajjal? 
( Takkan baca je dah boleh terhindar ? )
Pernah terfikir kenapa?
Inilah Rahsianya
Surah al-Kahfi mengandungi EMPAT kisah utama:
1) Pemuda gua (ashabul kahfi)
2) Pemilik kebun dan rakannya
3) Nabi Musa dan Khidir AS
4) Zulqarnain
Ramai tahu perkara ni tapi tak dapat nak relate dengan dajjal. Malah perkataan dajal satu pun tak ada  tertulis dalam surah ini
Betul tak?
So here we go 
Setiap satu kisah ini mewakili satu fitnah (ujian) yang dahsyat:
Pemuda gua - Fitnah aqidah / iman
Pemilik kebun - Fitnah harta
Nabi Musa & Khidir - Fitnah ilmu
Zulqarnain - Fitnah kekuasaan
Guess what? 4 fitnah ni juga yang Dajjal akan bawa di akhir zaman nanti ! 
So Dah mula nampak perkaitan surah al kahfi dengan dajjal ?
Di sinilah relevannya  baca surah al-Kahfi boleh menghindarkan diri dari fitnah Dajjal. Sebab surah ni bukan hanya bercerita, tapi bagi *solusinya* juga !
Bagaimana ?
*Fitnah aqidah* - bersahabat dengan orang soleh. Para pemuda al-Kahfi saling membimbing satu sama lain. Mereka juga banyak mengingat akhirat.
*Fitnah harta* - mengingatkan diri bahawa dunia tak kekal, rezeki dan kelebihan datang dengan izin Allah, dan banyak mengingati mati / akhirat.
*Fitnah ilmu* - kena tawadhu' / rendah diri. Walaupun Nabi Musa AS seorang rasul yang mulia, baginda tidak SOMBONG untuk menuntut ilmu dari Khidir*.
*Fitnah kekuasaan* - Kena tawadhu' dan ikhlaskan diri, sebagaimana Zulqarnain seringkali mengingatkan dirinya bahawa kekuasaannya ialah dari Allah.
Tunggu..
*Tapi ada yang lagi mind blowing !!*
Di sebalik 4 kisah dan pengajaran ni, surah al-Kahfi mengandungi tema utama yang *lebih dahsyat* lagi.
Tema utama surah ini ialah *DAKWAH!*
Tak percaya? Hehe.
Bukankah para pemuda al-Kahfi *berdakwah* kepada sang penguasa yang zalim?
Bukankah si sahabat pemilik kebun menasihatinya agar bersyukur dan kembali kepada Allah? Bukankah itu *dakwah*?
Bukankah Nabi Khidir membimbing Nabi Musa, seorang murabbi mengajar anak muridnya selayaknya? Bukankah itu juga *dakwah*?
Dan bukankah Zulqarnain *berdakwah* kepada rakyat jelatanya, sepanjang pengembaraannya ? 
Rupa-rupanya untuk selamat dari fitnah Dajjal, kita perlu *berdakwah*. And it makes complete sense!
Dengan *berdakwah* lah, kita dapat *menjaga diri* kita dan orang ramai dari fitnah-fitnah ini.
*Marilah kita mengajak manusia kepada amar makruf dan nahi mungkar* nak jadi umat yg terbaik? Ini lah cara nya. Perkataan yg paling Allah suka iaitu *ajak manusia kpd Nya.*
Aslih nafsak, wad'u ghairak ! 
Orait kita beralih ke fitnah dajjal.
Ada 4.
*Fitnah iman, harta, ilmu dan kuasa.*
Bagaimana?
*Fitnah Iman* :
Nanti Dajjal keluar, dia akan mengaku dia Tuhan. Dia tunjuk syurga neraka, hidupkan orang mati dan nacam-macam lagi.
*Fitnah Harta* :
Dia akan keluarkan semua khazanah muka bumi, untuk tarik manusia jadi pengikutnya.
*Fitnah Ilmu*:
Dia akan tunjuk benda-benda yang manusia tak pernah tahu. Dia akan buat benda yang selama ni manusia ingat mustahil.
*Fitnah Kuasa* :
Dan dia akan jadi makhluk yang paling berkuasa dan bermaharajalela di muka bumi ( sebelum Nabi Isa turun membunuhnya ).
So dah nampak tak *macam mana surah al-Kahfi boleh jaga dan lindungi kita dari fitnah Dajjal?* It makes sense right?
Jadi lepas ni, bila baca surah al-Kahfi, janganlah baca macam tu je. Baca, cuba faham maksud dan paling penting, cuba untuk amalkan !
Sebab semua fitnah Dajjal tu on the way dah ada pon zaman sekarang ni. Cuma taklah dalam skala dahsyat macam fitnah Dajjal.
Kalaulah baca dan amalkan al-Kahfi boleh lindungi kita dari bapak segala fitnah ( Dajjal ), dah tentu ia boleh lindungi kita dari fitnah fitnah lain !
Maka marilah
kita istiqamah dan beriltizam membaca surah al-Kahfi setiap hari Jumaat, dan membaca al-Quran setiap hari. Moga ada barakahnya !
  • Ajak lah manusia kpd Allah..ada di antara manusia yg kita kenal atau tak kenal, sayangi lah manusia2 itu yg tak kenal Allah. Paling tidak pun doa kan mereka agar mereka akan sembah Allah sebelum mereka mati
  • Ada di antara org yg kita kenal atau tidak kenal itu pula ada yg sudah pun Islam, namun jauh dari agama, tidak mengamal kan agama.

*Ingat*, semua Nabi dan Rasul telah di hantar kpd manusia pada setiap zaman di seluruh dunia. Allah beri tugas kpd mereka adalah *berdakwah*. Dengan perantaraan dakwah, maka Allah bimbing manusia dgn *Hidayah*. 
Hari ini, manusia pelbagai bangsa di seluruh dunia ini adalah umat Muhammad s.a.w. dan umat ini mewarisi kerja Nabi tersebut. Dan kerja itu adalah ajak manusia kepada Allah swt. Kerja *Dakwah*. 
Kerja ini adalah misi Nabi kita kepada semua manusia, sampai lah kpd manusia yg terakhir lahir sebelum saat nya kiamat. 
23 tahun Rasulullah s.a.w.tarbiyah sahabat2 baginda. Sahabat sahut dan hanya 10 000 sahaja sahabat di kebumikan di Madinah dan Makkah. Di beritakan ada 114 000 lagi para sahabat telah tinggal kan bumi Hijaz utk bawa manusia kepada Allah. Mereka faham tuntutan ini.
Berazam lah utk sahut dan sambut kerja ini di saat dunia ini telah tiba masa nya menyaksikan kehadiran dajjal dan solusi nya ialah buat kerja dakwah terus menerus. Semoga roh surah Al Kahfi ada dlm jiwa setiap dari kita.
Wallahu aqlam.

Isnin, 6 April 2020

covid19

18 Mac - 14 April 2020 
Perintah Kawalan Pergerakan ...

- harga minyak jatuh sehingga RM1.30 se liter
- Semua pejabat di seluruh Malaysia diarah tutup sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan kerja - kerja dilaksanakan sepenuhnya dari rumah.
- Semua sekolah dan pendidikan dilaksanakan di atas talian.
- Penjarakkan sosial sentiasa diutamakan.
- Pita pelekat dilekatkan di atas lantai - lantai kedai untuk menentukan jarak selamat 1 meter di antara pelanggan
- Restoran dan kedai - kedai makan ditutup, hanya dibenarkan bungkus sahaja. 
- Hanya beberapa orang sahaja dibenarkan berada di dalam kedai.
- Kedai bukan keperluan asas dan perniagaan tidak berkaitan pembekalan makanan diarah tutup.
- Keseluruhan acara dan musim sukan di seluruh dunia dibatalkan serta merta 
- Konsert, perlancongan, festival, acara hiburan dibatalkan.
- Majlis perkahwinan dan pelbagai sambutan majlis bersama keluarga dibatalkan.
- Tiada lagi jemaah di masjid, dan rumah - rumah ibadat ditutup.
- Tidak dibenarkan perkumpulan 50 orang atau lebih, kemudian diubah kepada 20 org atau lebih, hanya dibenarkan 10 orang atau kurang dari itu dibenarkan.
- Taman permainan kanak - kanak ditutup.
- Kekurangan stok penutup muka, gaun, dan sarung tangan untuk kegunaan pekerja barisan hadapan.
- Kekurangan alat bantuan pernafasan bagi pesakit kritikal.
- Berlakunya pembelian panik sehingga kekurangan alat pembasmian, tiada sabun cuci tangan, tiada cecair pembersih tangan
- Rak - rak di kedai menjadi kosong.
- Kilang - kilang pembuatan, kilang penyulingan dan perniagaan lain telah menukar perkhidmatan mereka dengan membantu menyediakan visors, penutup muka, cecair pencuci tangan dan PPE.
- Kerajaan telah melaksanakan sekatan jalan di setiap kawasan dan tertutup kepada pergerakan yang tidak penting.
- Tiket kapal terbang murah, namun kita tidak boleh keluar melancong.
- Sidang media dari Kementerian Kesihatan di keudarakan setiap hari.
- Kemaskini kes baru, yang telah sembuh dan pesakit yang meninggal dunia dilakukan setiap hari.
- Jalan raya menjadi kosong tanpa kelibat manusia.
- Ramai orang memakai penutup muka dan sarung tangan apabila keluar.
- Pekerja perkhidmatan penting menjadi takut untuk keluar rumah.
- Pekerja kesihatan pula, menjadi takut untuk pulang ke rumah dan berjumpa keluarga.
- " Mendatarkan lengkung graf" itulah yang sering dikatakan, bersama dengan kata-kata " Kita lakukan ini bersama" dan "Kita akan sembuh bersama"

Ini adalah Novel Coronavirus ( Covie-19) suatu penyakit pandemik, yang diwartakan pada 18 mac 2020

Kenapa saya tulis status ini?

Kerana , satu hari nanti ,status ini akan muncul di paparan ingatan FB saya, dan ia memberikan peringatan kepada saya, supaya menghargai nyawa ini dan orang - orang yang kita sayang.

Nikmat mana lagi yang telah kita dustai?
Bersyukurlah. Dan sentiasa berterima kasih
Lakukan kebaikan antara satu sama lain - sayangi antara satu sama lain - dan sentiasa menyokong antara satu sama lain

Kita semua adalah satu ! ❤️

Feature Post

  Kepentingan Ilmu Sesungguhnya Allah s.w.t tidak memuliakan manusia dengan kekuatan tubuh badan maupun ketegapannya dan tidak pula Allah s....

Popular Post