Jumaat, 28 September 2018

parenting

Sebenarnya masa muda atau masa  anak2 kita masih kecil inilah masa PALING KRITIKAL utk kita melatih hati @ MUJAHADAH utk menjadi ISTERI SOLEHAH yg sabar dan tenang...mengurus anak kecil sgt menguji kesabaran kita...masa inilah byk ibu2 belajar erti kesabaran, erti mujahadah. Diuji dgn suami kadang2 buat isteri stress dan ank2 menjadi mangsa? Jangan jadikan perangai suami alasan. Kerana percayalah kita pun ada perangai kita juga..sbb itu kita suami isteri dijodohkan bersama..cuba byk2 muhasabah diri dan akui kelemahan/ kesilapan kita..kita diuji bukan kerana dosa org lain tapi kerana DOSA KITA SENDIRI.

Sbb tu bila dh tua tp perangai masa muda masih sama... cpt marah, meroyan ,mengamuk.. itulah petanda masa mudanya dulu dia tidak manfaatkan kesempatan itu utk belajar mendidik hati utk bermujahadah melawan nafsu ammarah..dulu dengan ank2 terlampau garang ikutkan nafsu... melepaskan nafsu ammarah kpd anak2..tegas boleh utk mendidik Anak2, yg xboleh jangan sampai mengamuk dgn Anak2 sbb kegagalan kita mengawal nafsu..petanda lemahnya iman....kesannya dpt dilihat bila dh tua kita masih gagal kawal nafsu marah. Mahukah bila kita dh tua nnt kita dikenali dgn sifat pemarah itu? Sepatutnya org tua bersikap tenang dan menjadi tempat rujuk org muda..tp terbalik.

Bila anak2 membesar....ramai mengadu ada masalah dgn attitude anak2 selalunya yg berumur 13 tahun keatas, sedangkan itulah umur anak2 akil baligh dh mula tanggung dosa sendiri dan awal2 usia lagi anak2 dh pandai buat dosa , ramai anak ada attitude problem..kenapa ank2 xsuka ayah mereka? kenapa ank2 degil xnak dgr ckp ibu mereka? Sikap ank lebih pd membenci keadaan keluarga sendiri..lebih suka lepak dgn kawan2.....Anak2 lebih suka diluar dirumah balik rumah xda mood.

Antara Sbb paling penting kenapa ank xhormat ayah berpunca dr ibu sendiri yg bermasalah dgn suami @ ayah mereka. Bergaduh depan ank2 sampai ank nampak kekerasan ayah... banyak puncanya sbb sikap isteri yg berkasar sehingga menyebabkan suami menjadi kasar...kesan2 menjadi isteri derhaka akan effect kat ank2. Allahuakbar

anak2 ni cetakan dari ibu bapa.. apa yg ibu bapa cetak kat anak2 itu la hasil nya.. dlm mendidik anak2 ibu main peranan paling penting.. ayah tugasnya cari nafkah.. bila masing2 jalankan tanggungjawabnya dgn baik.. in shaa Allah semuanya akan jadi baik..

Rabu, 19 September 2018

mati

Untuk renungan kita bersama 👇🏼👇🏼👇🏼...

Kenapa rumah saya adik beradik x datang pun.
Saya je kena ziarah mereka.
Dan mereka "lalu" rumah saya tetapi x singgah ..

Mari saya bagi tau.

Allah SWT perintahkan kita menziarahi untuk eratkan silaturrahim. Jika kita buat kira dapat pahala. Mereka x dapat.

Bab ni kita yang pilih. Antara pahala @ kebencian @ dendam @ cemburu.

Jadi biarkan orang yang x nak menyambung silaturrahim.

Kita ikut sunnah pasti kita bahagia.

Seperkara lagi:

Saya sendiri tidak kesal @ kecewa jika rumah saya tidak dikunjungi sanak saudara. Mungkin mereka bz. Ada hal lebih penting daripada silaturrahim. 

Kita x perlu kecil hati. InsyaAllah orang lain jadi tetamu kita..membawa balik dosa kita dan membawa rahmat .

Fahamilah 7 perkara dalam hidup kamu:

1. Apabila meninggal dunia ayah kamu , maka matilah pimpinan dan nasihatnya...

2. Apabila meninggal dunia ibu kamu, maka terpadamlah cahaya kelembutan belaian dan tunjuk ajar nya...

3. Apabila meninggal dunia abang kamu, maka longlailah cita2 yg dikongsi bersama...

4. Apabila meninggal dunia kakak kamu, maka hilanglah senyuman kasihnya...

5. Apabila meninggal dunia adik2 kamu, maka hilanglah tempat tumpang kasih, nakal, gurauan dan keceriaanya...

6. Apabila meninggal dunia pasangan kamu, maka pudarlah perkongsian harapan, perasaan dan keceriaannya...

7. Apabila meninggal  dunia sahabat kamu maka pudarlah sinar nasihat dan doa tulus dari bersih hatinya...

Ketahuilah.... hidup ini sangat singkat utk kedengkian, kemarahan, kebencian dan memutuskan hubungan kerana ESOK semuanya hanya tinggal kenangan.

Maka..
senyumlah, berlapang dadalah, maafkanlah sesiapa yang menyakitkan kamu lantaran kita tidak tahu.... bila kita akan berangkat ' meninggalkan' dunia yg fana ini....

Andai kamu melihat kanak-kanak yang sedang bermain, itulah masa silam kita.

Andai kamu melihat orang tua yang berjalan menggunakan seluruh kudrat kerana tidak larat. Maka, itulah masa depan kita.

Andai kamu melihat pula jenazah yang sedang diusung ke tanah perkuburan. Maka, ingatlah itulah nanti pengakhiran hidup kita didunia ini.

(Manfaatkanlah masa yg mulia ini...sebelum kesempatan berlalu pergi....)

umur ujian

Umur 35 tahun - 40 tahun ialah umur dimana kebanyakan kita mula diuji. Ujian boleh datang dari ibubapak (jatuh sakit, kematian), atau dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) atau dari anak-anak yang meningkat remaja.

Memang bermula 35 tahun - 40 tahun, Allah akan memanggil kita pulang bertaubat kepadaNya. Panggilan dari Allah selalunya berbentuk ujian. Kerana hanya dengan itu kita akan kembali bersimpuh dan bersujud mengadu dan memohon pertolonganNya.

Orang yang bijak akan memperbaiki diri dan amalannya, memperbaiki hubungan dengan ahli keluarga dan pasangannya, berjimat menyimpan untuk hari tuanya. Semua dengan niat mahu berkumpul bersama di syurga nanti.

Orang yang kurang bijak tetap leka dan langsung tak membuka deria terhadap panggilan Allah malah tetap leka dengan keseronokan dunia, berkumpul dengan rakan² dan kurang memberi perhatian kepada suami/isteri/anak²

Usia 35 - 40 ini menjadi lebih menarik apabila al-Quran di dalam surah "al-Ahqaaf ayat 15" ada menyebut tentang itu. Allah berfirman yang bermaksud,

"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhan ku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada Mu)."

Ada segelintir golongan yang sudah berumur 50 tahun, 60 tahun, malah 70 tahun, masih memikirkan kereta Sportnya, tanaman Duriannya, ternakan kerbaunya, harta2nya, anak2 dan cucu2nya. Alangkah baiknya jika apabila sudah berumur, masa diisi untuk mendengar Kuliah Agama, ibadat di Masjid, Umrah, Haji dan sebagainya.

Ada yang masih merasakan diri muda belia. Melayan nafsu yang marak menyala padahal kedut dan uban dah tumbuh merata. Sibuk mencari cinta diluar, sedangkan rumahtangga yang halal dibiar berantakan.

Ada yang rasa macam masih sihat, walaupun sahabat2, sedara-mara ramai yg sudah meninggal, kadangkala tanpa disangka. Itu semua hanya menjadi bahan cerita "ehh, tak sangkaaa...muda lagi, sihat je nampak, boleh meninggal..."

Amatlah menyedihkan tatkala orang lain bersiap bertemu Tuhan, kita masih ralit dibuai perasaan akibat tertipu dengan nafsu sendiri.

Nafsu memang tak pernah tua. Ia sentiasa muda dan galak. Yang semakin lelah dan tua adalah tubuh dan kudrat kita.

Rasanya jika Tuhan menghalang tubuh manusia mengalami penuaan, pasti kita semua lebih leka, lebih degil untuk menyahut panggilan pulang.

Sehinggalah tiba saat roh kita diheret dan diseret kembali merengkuk di hadapan Tuhan.

Kita hidup di dunia, tidak lama.. Rasulullah, Sallallaahu alaihu wasallam, telah bersabda:

“Umur-umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, dan sedikit orang yang bisa melampaui umur tersebut”. [HR. Ibnu Majah: 4236].

Kalau sekarang kita rasa 35 - 40 tahun atau 70 tahun itu lama, bagaimana setelah alam barzakh atau akhirat juga kita dibangkitkan dan hidup dalam waktu yang sangat lama, SATU HARINYA = RIBUAN TAHUN…

Ingat, ketika itu tak ada yang berguna kecuali amal baik kita..

Oleh karena itu, lihatlah diri Anda, sudahkah kita mempersiapkanny.?!

Allah ta’ala berfirman (yang artinya):

“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah, dan LIHATLAH DIRI MASING-MASING apakah yang sudah ia PERSIAPKAN untuk KEHIDUPAN ESOKNYA”.
[Al-Hasyr:18]

Selasa, 18 September 2018

hukum orang yang buasir

Nak tnya sikit.  Adakah hukum org buasir berdarah sama dengan daimul hadath. Dari segi tatacara utk bersolat.  Kena wudhuk selepas masuk waktu solat.

Adalah golongan ini boleh jamak qasar?.

JAWAPAN

1. Antara perkara yang membatalkan wuduk ialah keluar sesuatu daripada dubur walaupun yang keluar itu adalah darah.

Kata Imam An-Nawawi Rahimahullah dalamالمجموع شرح المهذب juz.2 hlm.4 :

فَالْخَارِجُ مِنْ قُبُلِ الرَّجُلِ أَوْ الْمَرْأَةِ أَوْ دُبُرِهِمَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ سَوَاءٌ كَانَ غَائِطًا أَوْ بَوْلًا أَوْ رِيحًا أَوْ دُودًا أَوْ قَيْحًا أَوْ دَمًا أَوْ حَصَاةً أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ وَلَا فَرْقَ فِي ذَلِكَ بَيْنَ النَّادِرِ وَالْمُعْتَادِ.

" Maka perkara yang keluar daripada kemaluan hadapan lelaki atau perempuan atau dari dubur keduanya itu membatalkan wuduk. Sama sahaja yang keluar itu berupa tahi atau air kencing atau angin atau ulat atau nanah atau DARAH atau batu kecil atau lainnya. Tidak ada perbezaan dalam hal ini antara perkara yang jarang terjadi atau yang biasa terjadi ".
.
.
2. Darah buasir jika keluar dari bahagian dalam dubur maka ia membatalkan wuduk. Jika darah buasir ini sentiasa keluar maka hukumnya adalah seperti hukum daimul hadas ( orang yang sentiasa berhadas)

3. Adapun darah buasir yang keluar dari bahagian luar dubur maka ia tidak membatalkan wuduk. Hukumnya seperti hukum luka biasa, tidak sama hukumnya dengan hukum Daimul hadas. Tetapi wajib membasuh darah tersebut setiap kali solat fardhu dan meletakkan sesuatu pada tempat tersebut agar darah tidak merebak ke tempat lain.

Didalam Kitab المجموع شرح المهذب 2/541 ada menyebut

وَأَمَّا صَاحِبُ النَّاصُورِ وَالْجُرْحِ السَّائِلِ فَهُمَا كَالْمُسْتَحَاضَةِ فِي وُجُوبِ غَسْلِ الدَّمِ لِكُلِّ فَرِيضَةٍ وَالشَّدِّ عَلَى مَحَلِّهِ وَلَا يَجِبُ الْوُضُوءُ فِي مَسْأَلَةِ الْجُرْحِ وَلَا فِي مَسْأَلَةِ النَّاسُورِ إلَّا أَنْ يَكُونَ فِي دَاخِلِ مَقْعَدَتِهِ بِحَيْثُ يَنْقُضُ الْوُضُوءَ

" Adapun orang yang terkena buasir dan orang yang luka yang mana darah lukanya itu mengalir maka hukumnya seperti hukum perempuan yang keluar darah istihadhah pada sudut wajib basuh darah untuk setiap solat fardhu, ikat atas tempat itu. Tetapi tidak wajib dia mengambil wuduk pada permasalahan luka dan buasir itu melainkan ia berada pada bahagian dalam punggung yang membatalkan wudhuk ".
.
.
4. QASAR solat ialah solat yang empat rakaat dikerjakan dua rakaat. QASAR solat hanya khusus untuk orang yang bermusafir sahaja. ini berdasarkan firman ALLAH taala :

وإذا ضربتم في الأرض فليس عليكم جناح أن تقصروا من الصلاة ...

" Apabila kamu BERMUSAFIR di muka bumi, maka tidak mengapa kamu mengqasarkan solat ".

[ Surah an-Nisa' 101 ]
.
.
5. Orang yang tidak bermusafir TIDAK BOLEH mengqasarkan solat dengan kesepakatan ulama.

Kata Syekh Ibnu Taymiyyah Rahimahullah didalam مجموع الفتاوى 22/293 :

والقصر سببه السفر خاصة لا يجوز في غير السفر .

"Qasar solat, sebab yang membolehkannya ialah safar (musafir) sahaja, ia tidak boleh pada selain dari safar".
.
.
6. JAMAK solat ialah menghimpun dua solat ( Zohor dan Asar, Maghrib dan Isyak ) dibuat dalam satu waktu. Keharusan melakukan jamak ada dua sahaja menurut pandangan muktamad ( yang dipegang ) dalam mazhab Syafie.

(1). bermusafir.
(2). hujan.
.
.
7.  Namun sebahagian ulama mazhab Syafei dan ulama mazhab lain membolehkan seseorang melakukan solat jamak apabila diperlukan walaupun tidak ada hujan dan tidak bermusafir.

Kata imam Taqiyyuddin al-Hisniy ddlm kitab كفاية الأخيار 1/145 :

بل ذهب جماعة من العلماء إلى جواز الجمع في الحضر للحاجة لمن لا يتخذه عادة وبه قال أبو إسحاق المروزي ونقله عن القفال وحكاه الخطابي عن جماعة من أصحاب الحديث واختاره ابن المنذر من أصحابنا وبه قال أشهب من أصحاب مالك، وهو قول ابن سيرين، ويشهد له قول ابن عباس رضي الله ...

" Bahkan sekumpulan ulama membolehkan jamak ketika hadhar (tidak bermusafir) Apabila diperlukan, dengan syarat ia tidak dijadikan sebagai adat kebiasaan. Syekh Abu Ishak Al-Marwazi berpegang kepada pendapat ini. Beliau mengambil dari imam al-Qaffal. Dan ia juga diceritakan oleh imam Al-Khatthabi dari sekumpulan ulama-ulama hadis. Imam Ibnul Munzir dari ashab kami (ulama mazhab Syafei) juga memilih pendapat ini. imam Asyhab dari mazhab Maliki juga berpegang kepada pendapat ini. Pendapat tersebut juga menjadi pandangan imam Ibnu Sirin. Dan Keharusan tersebut dikuatkan dengan hadis Ibnu Abbas ..."
.
.
KESIMPULAN.
.
.
1. Hukum orang buasir berdarah SAMA DENGAN HUKUM daimul hadas jika darah tersebut keluar dari bahagian dalam dubur sedangkan ia keluar secara berterusan.

2. Manakala orang buasir berdarah jika darah tersebut keluar dari bahagian luar dubur maka HUKUMNYA TIDAK SAMA dengan hukum daimul hadas. Tetapi DIWAJIBKAN kepadanya membasuh darah untuk mengerjakan solat serta letakkan sesuatu pada tempat darah itu.

3. Orang buasir yang tidak bermusafir TIDAK BOLEH qasar solat dengan kesepakatan ulama.

4. DIBOLEHKAN jamak solat bagi orang buasir mengikut pandangn sebahagian ulama.
.
.
والله أعلم بالصواب

أبو أسامة محمد حنفية بن الحاج حسين

مدير مركز الدراسات الإسلامية ببوكيت كيجغ كماسيك كمامن ترنجانو

Isnin, 17 September 2018

belajar ilmu

NABI MUHAMMAD SAW BERSABDA :
"BARANGSIAPA BELAJAR ILMU SATU BAB, DIAMALKAN ATAU TIDAK, ADALAH LEBIH UTAMA DARIPADA SHALAT SUNNAH 1000 (SERIBU) RAKA'AT".

KEUTAMAAN ULAMA DAN ILMU

1. Ampunan dosa sebab Memandang Ulama :

وقال صلى الله عليه وسلم: من نظر إلى وجه العالم نظرة ففرح بها خلق الله تعالى من تلك النظرة ملكا يستغفر له إلى يوم القيامة

Nabi Saw Bersabda : “Barangsiapa memandang Wajah Orang ‘Alim dengan pandangan yang menyenangkan, maka Allah akan Menciptakan Malaikat dari Pandangan tersebut dan akan memohonkan ampunan kepada Orang tersebut di Hari Kiamat".

2. Memuliakan Ulama, Surga Imbalannya :

وقال النبي صلى الله عليه وسلم: من أكرم عالما فقد أكرمني، ومن أكرمني فقد أكرم الله، ومن أكرم الله فمأواه الجنة

Nabi Saw Bersabda : “Barangsiapa Memuliakan Orang ‘Alim, berarti ia telah Memuliakan aku, barangsiapa Memuliakan aku, berarti Memuliakan Allah, barangsiapa Memuliakan Allah, maka tempat kembalinya adalah Surga".

3. Belajar satu bab lebih Utama :

وقال النبي صلى الله عليه وسلم: مَنْ تَعَلَّمَ بَابًا مِنَ العِلْمِ، يَعْمَلُ بهِ أوْ لَمْ يَعْمَلْ بهِ كَانَ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ يُصَلِّي أَلْفَ رَكْعَةٍ تَطَوُّعًا

Nabi Saw Bersabda : “Barangsiapa belajar Ilmu satu bab, diamalkan atau tidak, adalah lebih utama daripada Shalat Sunnah 1000 (Seribu) Raka'at.”

4. Keutamaan berkunjung kepada Orang ‘Alim :

وقال النبي صلى الله عليه وسلم: مَنْ زَارَ عَالِمًا فَكَأَنَمَّا زَارَنِي، وَمَنْ صَافَحَ عَالِمًا فَكَأَنَّما صَافَحَنِي، وَمَنْ جَالَسَ عَالِمًا فَكَأَنَّما جَالَسَنِي في الدُّنْيَا، وَمَنْ جَالَسَنِي في الدُّنْيَا أَجْلَسْتُهُ مَعِيْ يَوْمَ القِيَامَةِ

Nabi Saw Bersabda : “Barangsiapa mengunjungi Orang 'Alim, maka seolah-olah ia Mengunjungiku, barangsiapa Berjabat Tangan dengan Orang 'Alim, maka seolah-olah ia Berjabat Tangan Denganku, barangsiapa duduk Berdampingan dengan Orang 'Alim, maka seolah-olah ia duduk Berdampingan denganku di Dunia, barangsiapa duduk Berdampingan denganku di Dunia, maka ia akan duduk Berdampingan Denganku di Hari Kiamat".

أللهم صلِ على سيدنا محمدٍ وعلى آلِ سيدنا محمد

Jumaat, 14 September 2018

Doa tanpa diketahui

DOA TANPA DIKETAHUI

Kisah seorang pemuda yang selalu pergi solat di sebuah masjid. Setiap kali masuk waktu solat, dia akan ke sana untuk mengerjakan solat berjemaah. Tidak pernah ketinggalan.

Seorang sheikh tua sangat kagum melihat kerajinan pemuda itu. Berbeza dengan pemuda-pemuda lain yang lalai mengerjakan solat jemaah.

Oleh kerana pemuda ini seorang yang baik dan taat pada agama, sahabat-sahabat dan kawan-kawannya selalu meminta pemuda ini mendoakan mereka. Alhamdulillah! Doanya selalu dimakbulkan Allah Taala.

Kawan yang minta dia doakan dapat jodoh, akan berkahwin. Kawan yang minta dia doakan dapat anak, isteri kawannya akan mengandung. Begitulah seterusnya, apa sahaja yang didoakan  pasti akan dimakbulkan oleh Allah.

Sampailah masa pemuda itu berkahwin dan isterinya mengandung. Ketika isterinya hampir melahirkan anak, pemuda itu berdoa agar anaknya yang bakal lahir sempurna sifat dan anggota badannya.

Namun, apa yang menyedihkan, anak pemuda tersebut cacat dan tidak sempurna. Pemuda tersebut hairan kenapa doanya sudah tidak dimakbulkan Allah Taala.

Selepas itu, doa pemuda tadi sudah tidak dimakbulkan lagi oleh Allah. Apabila pemuda ke masjid, dia perasan seorang syeikh tua di masjid sudah tidak kelihatan.

Dia bertanya kepada jemaah di sana. Mereka mengatakan syeikh tua tersebut telah meninggal dunia.

Kemudian, datang seorang lelaki berkata kepada pemuda tersebut, "Kamu tahu tak, syeikh itu selalu berdoa kepada kamu, ya Allah! Makbulkanlah segala permintaan pemuda itu. Setiap hari syeikh itu mendoakan untuk kamu."

Pemuda tersebut terkejut mendengar khabar itu. Pemuda itu rasa insaf dan dia sedar bahawa bukan doa dia yang dimakbulkan Allah, tetapi doa syeikh tadi.

Allahu Akbar!

Kisah ini sangat terkesan di jiwa saya. Kita hidup senang dan mudah di dunia ini kadang-kadang atas keikhlasan doa orang lain.

Anak-anak bahagia kerana doa ibubapanya yang tidak pernah putus.

Suami/isteri diberi kemudahan dalam urusan kerana doa pasangan mereka yang Ikhlas.

Ibubapa bahagia di alam barzakh kerana kiriman doa anak-anak yang soleh.

Pelajar berjaya atas keberkatan doa seorang guru yang tidak pernah jemu.

Sahabat @ Kawan bahagia di dunia ini kerana ada doa sahabat lain yang tulus.

Dan kita semua selamat dari bencana mungkin masih ada lagi doa para ulamak di dunia ini.

Allahu Allah!

Siapalah kita untuk mendabik dada, berkata akulah segalanya.

Rabu, 12 September 2018

kanser dan pemakanan siri 5

Siri ke 5. Diet dan Kanser
Adakah protein haiwan penyebab kanser?
‘Makan daging penyebab kanser’ kata muka depan akhbar XXX . Ok…. Penyebab? Atau penyumbang?... Causation adalah bukan correlation. Causation ( penyebab maksudnya the CAUSE - macam rokok penyebab kanser paru2, asbestos penyebab kanser mesothelioma, mutasi gen BRCA penyebab kanser payudara ) manakala correlation bermaksud penyumbang yang mana, peratus sumbangan kepada berlakunya kanser tu berapa?mungkin kecik saje…). Satu lagi soalan, makan daging penyebab kanser apa? Kanser ada banyak jenis. Sami vegetarian dari lahir dapat kanser prostat pada umur 70 tahun, pesakit di Cambodia mendapat kanser usus walaupun cuma dapat jamah daging setahun sekali sumbangan rakyat Malaysia yang pemurah sewaktu raya korban atau bayi berumur setahun dapat kanser retinoblastoma…semua kes2 ini tidak berkait dengan protein haiwan pun. Kebanyakan headline pada berita2 yang melibatkan dunia perubatan seperti kanser selalu berbau sensasi kerana mereka ingin melakukan berita tersebut. Selalunya caveat akan diberitahu pada perenggan terakhir yang mana ‘ the truth is actually much more complex ‘ than the heading of the news.
Protein haiwan atau daging does not necessarily cause cancer. Contoh salah satu substance di dalam haiwan/ protein haiwan adalah IGF-1 atau “insulin-like growth factor 1”, yang menjalankan tugas seperti insulin dalam badan bagi proses metabolism. IGF-1 ini terlibat dalam proses ‘ longevity’ manusia- pertumbuhan kita. Ia juga menjaga proses normal seperti jantung kesihatan otak dan mental selain menggalakkan angiogenesis iaitu kelahiran saluran darah yang ditakuti akan dimanipulasi oleh sel kanser. Ada kajian yang mendapati ada correlation atau penyumbangan pengambilan daging merah dengan pembentukan kanser di usus besar. Realitinya kajian ini sebenarnya menunjukkan yang makan daging proses seperti burger sosej , salami, nugget dll yang ada link atau associated atau menyumbang kepada kanser usus. DAGING PROSES. malah Ia tidak menunjukkan causality ( penyebab). just a strong link. kalau mampu - dan suka daging -beli daging batang pinang, masak sendiri di rumah dan makan dalam kuantiti sederhana, sekali seminggu- itu sangat boleh.
Jadi nasihat kurangkan makan daging proses ni terguna pakai pada sesiapa yang BELUM mendapat kanser usus besar dan ingin mengurangkan risiko mendapat kanser. Ia tidak begitu significant untuk berbagai kanser lain, pesakit yang sudah mendapat kanser dan sedang melakukan rawatan yang mungkin menyebabkan anemia iaitu kurang darah merah, kurang selera atau pesakit advanced cancer dengan masalah pemakanan yang mana pengambilan daging merah membantu mereka.. untuk pesakit2 ini grass-fed atau wild meat adalah paling bagus.
Kajian yang terbaru menyatakan yang kadar kematian individu berdasarkan pengambilan protein haiwan dan IGF-1 menunjukkan yang kematian dari penyakit kanser atau bukan kanser adalah berbeza2 mengikit umur pesakit itu sendiri. Contohnya individu berumur lebih 65 tahun lebih berisiko rendah apabila mengambil protein dari haiwan.
Bersenam secara regular didapati lebih penting dari mencuba mengurangkan risiko mendapat kanser dengan tidak atau mengurangkan makan daging..
Kita tidak boleh assume yang kanser hanya berlaku pada umur tertentu. Adalah tidak logik jika badan, pada usia 50 tahun, telah terdedah kepada berbagai faktor persekitaran, proses penuaan ( aging), bahan kimia karsinogen, stress, rokok, obesiti dan lain2 yang menyebabkan beberapa mutasi telah berlaku, dapat direverse kan ( dibalikkan ke keadaan asal) dengan tiba2 berhenti makan protein haiwan supaya tak dapat kanser? Atau … utk pemgidap kanser- untuk ‘ mematikan sel kanser? Itu namanya MIRACLE yang hanya hadir dlm cerita Disney atau La La Land. It is never that simple. Malahan ada kemungkinan tiba2 cutting the intake of animal protein boleh speed up penyakit2 seperti dementia ( nyanyuk() penyakit jantung dan Alzheimer’s kerana ia ada association dengan IGF-1 tadi. Nak prevent cancer tapi dapat nahas yang lain.
So in summary
No, protein haiwan tidak DIRECTly cause cancer. Jika ingin mengurangkan risiko mendapat kanser usus– boleh kurangkan pengambilan processed meat dari sekarang, lebihkan buah2an dan sayuran dalam diet, exercise, kurang kan makanan tinggi kalori, kurangkan stress, jangan merokok atau minum alcohol, sama seperti nasihat sebelum2 ni dalam siri tulisan saya .

kanser dan pemakanan

Apakah pantang yang popular dikalangan pesakit kanser?
Gula.
Pesakit kanser gemar pantang gula kerana kononnya gula mencepatkan pertumbuhan kanser.
Gula hadir dalam bentuk ringkas sucrose or fructose seperti gula pasir. Gula pasir adalah refined sugar( sugar diporoses- extracted from tebu)  manakala madu adalah pure sugar. Ia juga tinggi kandungan sucrose dan fructose. Gula yang terdapat dalam nasi kanji kentang dipanggil polysaccharide dan akan ditukar ke gula ringkas di dalam badan bila badan perlukan tenaga ( energy) Sel kanser adalah sel tubuh kita sendiri yang memerlukan gula untuk tenaga bagi survival.
Simple glucose adalah sumber yang diperlukan oleh SEMUA sel badan kita tak kira sel kanser atau sel normal. Apa jua jenis karbohidrat dari makanan akan diproses menjadi gula di dalam badan, yang tidak digunakan disimpan di hati sebagai glycogen. sekalipun sesetengah pesakit declare ‘ saya tak ambil gula’. Sebenarnya mereka tetap mendapat gula dari sumber mknn seperti sayur, buah, roti, kicap, sos  dll. Cuma air kosong sahaja takde gula. Seperti yang diterangkan dlm bab ‘ karbohidrat’ di atas. Tubuh badan tiada preference untuk channelkan gula kepada cancer cells ( feeding the cancer cells) dan anaktirikan sel2 normal yang lain.
Setiap sudut pada badan adalah terdiri dari sel yang sentaias bernafas, berfungsi – membantu kita melihat mendengar berjalan berfikir , merasa dll dan semua ini dapat dilakukan selepas mendapat tenaga dari sumber makanan kita. Gula adalah sumber tenaga paling basic untuk badan. Kalau tiada gula atau karbohidrat diambil, badan akan gunakan protein dan lemak sebagai sumber tenaga because they need to survive and in the long run this isn’t good.
Mitos mengenai gula dan kanser dimulakan kerana ramai tidak faham perangai sel kanser yang tumbuh atau membiak pada kadar yang cepat berbanding sel normal. Jadi sudah tentu ia akan guna banyak tenaga ( jadi perlu banyak glucose) tetapi nutrisi yang lain pun sel kanser perlu juga macam protein, lemak kerana ia kan sel badan kita juga. Tiada evidence yang menunjukkan machinery badan akan mneyalurkan gula terus atau hany akepada sel kanser. Tiada juga diret atau solid evidence yang ‘sugar free diet membantu dalam prevention of cancer atau menghalang kanser relapse.
Namun pengambilan gula yang rendah membantu mengawal berat badan dan mengurangkan risiko mendapat beberapa jenis kanser. Gula artificial adalah selamat digunakan sebagai alternative dan ia tidak menaikkan risiko mendapat kanser.
http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2017/05/15/sugar-and-cancer-what-you-need-to-know/

Daging ( red meat)
Kajian perubatan ke atas cancer prevention ( bukan usage of red meat pada pesakit yang sudah ada kanser) mendapati terdapat association antara pengambilan redmeat dan kanser kolon tetapi tidak jelas samada ia memang penyebab atau cuma menyumbang kepada faktor2lain yang menyebabkan kanser itu terjadi. Red meat yang diproses adalah lebih tinggi associationnya berbanding fresh lean red meat. Please note : kanser colorectal sahaja.
Badan2 kesihatan seperti WHO atau NCI menyarankan hanya makan 2 kali sebulan bagi daging proses dan 1-2 kali seminggu untuk daging segar. Untuk pesakit kanser secara am termasuk kanser colorectal yang sedang menjalani rawatan dan ingin menambah darah merah di badan, sumber protein badan dll boleh ambil red meat. Tak perlu pantang.
Seafood pun begitu. Jika tiada allergy atau ada kesan sampingan sewaktu chemo, silakan. Tapi kuantiti sederhana.

Pantang sumber makanan yang asidik
Kanser dikatakan asidik kerana diet yang asidik. Kanser asidik disebabkan proses kanser itu sendiri. Maknanya kanser menyebabkan kawasan sekita kanser asidik bukan asidik menyebabkan kanser berlaku.
Mengambil alkalinized diet atau air beralkali tidak mengubah apa2 kerana kadar asiditi pada tissue atau pH dikawal dengan ketat oleh otak dan badan kita.
pH darah memang slightly lebih alkali pHnya – buah pinggang kita yang control perkara ini. kita tak perlukan alkalikan lagi atau cuba utk pantang “asidic diet ‘ untuk mengubahnya.  Basic biologi saje perkara ini.  Sel kanser tidak dapat hidup dalam keadaan beralkali, tapi begitu juga majority sel2 normal dalam badan.
Tiada solid or good evidence yang diet boleh alter Ph badan da nada impak pada kanser. Period. Sesiapa yg jual produk dan claim boleh maka beliau sebenarnya tidak adailmu mengenai fisiologi badan manusia dan cuma cakap mengarut saje.

kanser dan pemakanan siri 4

Diet dan Kanser
Tiada sesiapa yang mahu mendapat kanser. Selain mengekalkan berat badan optima, mengurangkan stres, ‘ keep physically active dan elak ‘sedentary lifestyle’ adakah diet yang boleh mengelak penyakit kanser? Perlu faham dahulu yang mengelak bermaksud menghalang, melambatkan, atau in medical term, cancer prevention. Ia boleh di applikasi oleh mereka yang tidak megidap kanser  atau survivor yang telah menjalani rawatan kanser for cure, bagi mengelak kanser dari berulang ( prevention of cancer recurrence). Perbincangan didalam bab ini secara am tidak dapat di aplikasikan kepada pesakit kanser yang sedang menjalani rawatan seperti major surgery, kimoterapi, dll ( pada semua cancer stage ) dan mereka yang ada kanser ‘advanced stage 4’ yang berada pada tahap kesihatan yang rendah atau jangkahayat yang tidak lama.
Saranan ini juga bukan merangkumi SEMUA jenis kanser kerana ada beberapa jenis kanser yang tidak berkaitan dengan makanan contohnya seperti kanser paru- paru, ovary, serviks dan pankreas.
Adakah mengelakkan kanser sama dengan ‘ melawan kanser”? Melawan kanser adalah khas untuk pesakit kanser sahaja ( tidak termasuk pesakit yang tiada kanser tetapi diberitahu mempunyai kanser oleh pengamal perubatan tidak bertauliah ( doctor quack) atau yang mengaku survivor kanser kerana ingin melakukan produk yang mereka jual yang kononnya telah sembuhkan ‘kanser’ mereka) Tidak termasuk juga public yang sihat walafiat tiada kanser.
Melawan bermaksud usaha atau cubaan untuk sembuhkan kanser dengan diet/makanan iaitu sebagai ‘rawatan’ kanser. Tiada diet atau makanan yang boleh melawan atau menyembuhkan kanser.Saya ulang ….Tiada diet atau nutrisi atau superfood atau superseed, superfruit atau makanan sunnah yang boleh ‘melawan /menyembuhkan kanser. Diet membantu kesejahteraan tubuh badan. Sel kanser adalah juga sebahagian dari tubuh badan kita. Makanan secara general bukan agen anti kanser yang dapat menggantikan rawatan yang sebenar untuk pesakit kanser seperti pembedahan radioterapi kimoterapi , targeted therapy, terapi hormone dll.
Antara jenis makanan yang diuarkan2 boleh melawan kanser termasuk jus durian belanda, apricot seeds, daun rerama, belalai gajah, kismis, kesemuanya tiada bukti saintifik atau medical evidences dari trial klinikal pada manusia.

Apakah diet atau jenis makanan yang perlu dielak atau dikurangkan bagi ‘ cancer prevention’ or relapse prevention?
• Makanan tinggi kalori yang menyebabkan belaku  kenaikan berat badan semasa dewasa dan BMI lebih dari 25 kg/m.
Contoh makanan tinggi kalori (> 225 kcal per 100g).
• Semua makanan Malaysia yang tersenarai disini  yang > 225 kcal per 100g)

http://www.jomdiet.com/senarai-kalori-malaysia/

• Coklat, Chips, Biskut
• Fast food – burger, hotdog, fried chicken dll
• Minuman bergula dan berkarbonat -cola, lemonade,cordial, energy drinks, milkshakes and frappes. Natural fruit juice juga mengandungi gula dan tiada fiber. Jika diminum tidak lebih dari segelas sehari ( dalam 150 ml)
• Alkohol. Bagi yang bukan islam, pengambilan tidak melebihi 2 unit sehari atau 20 g alkohol ( segelas wain, beer )
• Makanan yang mungkin terdapat molds ( fungus, kulat) aflatoxin seperti pada jagung yang lama2, kacang tanah dan kekacang lain
• Kurangkan salted food , dried food– apa2 makanan yang diasinkan untuk menjadikannya tahan lama – ikan masin,  telur masin, udang kering , belacan, salted cabbage dll
• Kurangkan makanan yang berjeruk, fermented, pickle, asam2, dalam tin/can – preserved food. Buah2an dalam tin yg tinngi gula juga isnt good.
• Kurangkan makan areas pada makanan yg hitam terbakar ( burned area)
• Makan buah dan sayur2an setiap hari, dalam 400 gm/ atau lebih sehari
• Daging : yang bukan vegetarian boleh mengambil jumlah yang sederhana dan ini termasuk daging merah tetapi yang fresh dan lean meat lebih bagus. Kurangkan daging proses seperti salami, sosej, bacon, ham. Daging proses dan daging merah ada association dengan kanser usus besar. Association tapi bukan penyebab utama. Dan ingat- usus besar. Jadi kanser seperti lymphoma ke leukemia ke- not applicable.
• Kambing , ayam dan ikan boleh di makan  dan kajian mendapati ia tidak menaikkan risiko kanser. Tapi jangan pula ikan – kita keliru akan maksudnya ikan fresh, bukan ikan kering ikan pekasam dan yang seangkatan dengannya yang jenis fermented/ preserbed/awet/ salted. Selain fresh, Yang bersih.
• Tabiat memakan seperti memakan makanan atau minuman ketika ia sangat panas juga patut dielakkan. Ini kerna terdapat kaitan tabiat ini dengan kanser2 seperti kanser mulut, esofagus.
• Survivors colorectal cancer digalakkan minum kopi untuk mengurangkan risiko kanser berulang seperti diketahui dari kajian inihttps://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2015-11/coffee-may-reduce-colon-cancer-recurrence
Bagi pesakit kanser, yang SUDAH ADA kanser(tidak perlu ambik pot pasal prevention of cancer lagi) the common question is perlukah mereka pantang apa2 jenis makanan?
Pantang tu apa sebenarnya?
Pantang makanan wujud dalam banyak komuniti. Amalan pantang dipraktikkan untuk berbagai perkara seperti selepas kelahiran, semasa mengandung atau selepas kematian. Ada agama yang menuntut pengikut berpantang ( avoid) beberapa jenis bentuk makanan. Dari sudut perubatan onkologi, kebanyakan pantang tiada scientific basis dan lebih kepada cultural beliefs atau hearsay. Secara logic, some pantang doesn't make sense at all. macamana madu pada sesuatu komuniti jadi racun pula pada komuniti yang lain? Kita semua manusia yg sama kan. Walau dapat kanser. Bukan x-men.

kanser dan pemakanan siri 3

Pemakanan Pesakit Kanser Didalam Rawatan dan Pesakit Special Needs

Menurut data pada cancer registry yang terbaru bagi negara kita ( NCR 2007-2011) sebanyak 103,507 kes baru diaporkan sepanjang tahun 2007 ke 2011 yang mana 45.2% dikalangan pesakit lelaki dan 54.8% bagi pesakit perempuan.

https://www.crc.gov.my/wp-content/uploads/documents/report/MNCRRrepor2007-2011.pdf.

10 kanser utama di negara kita ( dari no 1-10) adalah breast, colorectal(usus besar), lung, lymphoma, nasopharynx ( belakang hidung), leukemia, cervix ( pangkal rahim), liver( hati) ovary dan stomach( perut). Kanser telah menjadi antara penyebab utama kematian di Malaysia selain mengakibatkan kepayahan ( burden)pada kesihatan fizikal mental, psikososial pesakit dan tidak dilupakan bahana kewangan. Satu dari 9 orang mungkin mendapat kanser sepanjang hidup mereka. Walaubagaimanapun, di Malaysia begitu ramai pesakit yang meneruskan kehidupan bersama kanser (cancer survivors, living with cancer) dan bilangan mereka semakin bertambah kerana rawatan kanser telah banyak berubah, bertambah baik dan lebih komprehensif dan novatif. Kanser juga dapat di kesan pada peringkat awal dan ramai rakyat di Malaysia yang mempunyai kesedaran lebih tinggi akan bahaya kanser dan ramai yang tampil untuk ujian saringan ( screening) atau mengamalkan gaya hidup sihat bagi mengelakkan kanser. Standard kehidupan di Malaysia juga bertambah baik dengan pembaikan dari segi penyediaan makanan, penjagaan jangkitan dan lain2 lagi. Sudah tentu perang ke atas kanser tidak akan habis selagi dunia belum kiamat. Selagi jumlah dan umur manusia semakin bertambah , proses urbanization dan pencemaran persekitaran dan sebagainya terus menerus berlaku, insiden kanser akan terus bertambah dan kita harus bersedia dengan menambah pengetahuan mengenai ‘updates in cancer advances”.
Sementara itu we have to make do dengan apakah rawatan kanser yang sedia ada sekarang, sementara saintis di seluruh dunia terus menerus bekerja mencari formula yang lebih baik untuk masa depan.
Nutrisi yang baik sangat penting pada semua peringkat – sebelum mendapat kanser, sebelum memulakan rawatan , sewaktu rawatan dan selepas rawatan kanser. Ia membantu pesakit mengekalkan berat optima, kekuatan badan dan kesihatan tisu dan organ badan dan mungkin dapat mengelakkan kesan sampingan rawatan jangka pendek dan jangka panjang.
Serba ringkas mengenai rawatan kanser. Pemilihan rawatan bergantung kepada banyak faktor seperti jenis kanser ( payudara, nasopharynx, leukemia dll) , tahap cancer ( stage 1-4), karakter spesifik kanser, status kesihatan pesakit ( penyakit sedia ada, fitness level), kemahuan pesakit, akses pada rawatan yang dicadangkan dan objektif rawatan samada for cure atau untuk kawal ) control) atau paliatif. Pemilihan rawatan juga boleh berubah mengikut respons atau outcome setiap pesakit di setiap langkah algoritma rawatan tersebut. Selalunya rawatan melibatkan banyak disiplin perubatan ( multidisciplinary) dan pasukan rawatan terdiri dari doktor pelbagai disiplin dan allied health staff seperti jururadioterapi, chemo nurse, physiotherapist, dietician, pakar psikologi dan lain2.

1. Fasa Siasatan

Ini adalah fasa yang mana pesakit dikhuatiri ada kanser . Pengambilan sejarah pesakit, pemeriksaan, ujian darah, imaging dan biopsy akan dilakukan. Biopsi adalah proses mengambil sampel tisu yang dikhuatiri kanser, darah atau sumsum untuk diperiksa dibawah mikroskop di makmal patologi untuk confirm kanser dan jenis kanser. Ada segelintir kecil sahaja pesakit kanser yang tissue biopsy tidak dilakukan. Keputusan histopatologi atau HPE ini seolah2 passport atau IC. Pada fasa ini pemakanan adalah bergantug pada keadaan pesakit dan tiada diet yang istimewa kerana belum confirm kanser lagi pada ketika ini selagi keputusan biopsy tidak diketahui. Contoh lump pada payudara mungkin adalah bisul atau benign fibroadenoma, bukan kanser. Manakala batuk berpanjangan dan nodul pada paru2 tak semestinya kanser tapi TB atau pneumonia tidak tipikal. Ataupun, ujian darah tumour marker tinggi disebabkan endometriosis bukan kanser ovary. Namun sebagai contoh, jika pesakit tiba2 mengalami pendarahan seperti muntah darah yang banyak sehingga haemoglobin menurun dan menjadi lemah, dan doktor membuat andaian barangkali ada kanser perut maka sementara menunggu keputusan biopsy keluar, pesakit disarankan memakan makanan berkhasiat untuk menambahkan tenaga dan mengganti darah yang hilang dalam jumlah yang berpatutan sebagai persediaan sekiranya rawatan lanjut diperlukan. Contoh kedua jika pesakit mengalami symptom tidak boleh menelan makanan pejal dan sementara menunggu keputusan biopsy keluar samada ia kanser larinks atau kanser esophagus, pesakit boleh makan makanan yang berbentuk cairan ( liquid diet), yang tidak terlalu pedas, panas berminyak untuk memudahkan untuk menelan dan hadaman. Susu high protein juga boleh dicuba untuk menambah kalori pada waktu ini. Dietitian referral juga sudah boleh dibuat walaupun ini dikira awal oleh sesetengah orang tetapi tidak salah untuk support status nutrisi kita dari awal.

kanser dan pemakanan siri 2

Topik 1 dan 2 dalam Siri ‘ Diet dan Kanser”

1. Pesakit kanser dan pantang
2. Gula dan kanser

Before we start, some introduction on diet/nutrition.
Apakah maksud diet dan nutrisi?

Diet selalu mengingatkan kita pada ‘dieting’ utk kuruskan badan. Nutrisi pula dianggap sebagai“ zat”.

Diet/pemakanan/nutrisi adalah makanan dan minuman yang diambil bagi memberi tenaga dan nutrien untuk menjaga tahap kesihatan, pengurusan penyakit, jika ada, dan juga menurunkan risiko medapat penyakit.
Diet dan nutrisi bukan sahaja meliputi pemakanan sahaja tetapi juga suatu kepuasan atau kesegaran pada tubuh dan minda (nourishing) dan juga meliputi kepercayaan atau agama, ‘culture’ kita dan hubungan kita dengan tubuh kita, keluarga, sahabat, komuniti dan environment.
Samada sewaktu sihat atau sakit, pilihan pemakanan yang betul mempunyai impak positif untuk kesihatan tubuh badan atau kebolehan badan untuk pulih dari penyakit, untuk suatu jangka masa panjang.

Apakah diet/nutrisi penting untuk badan? ( seperti dipelajari di sekolah)

1.  Karbohidrat

Karbohidrat terbahagi kepada karbohidrat ringkas seperti gula dan karbohidrat kompleks seperti nasi, mihun, pasta, cereal, kanji, kentang, sagu dan fiber dalam diet seperti buah2an, sayur2an, legume, kekacang, seeds, brown rice, oat, dan barli.
Karbohidrat membekalkan kalori yang ditukar ke tenaga yang menggerakkan fungsi otak, otot, usus dan sebagainya. Kalori diperlukan oleh badan  (55-60%) sepatutnya datang dari karbohidrat. Jadi low carbohydrate intake affects our activities and our thinking brain. 
Bagi pesakit kanser, tidak ambik karbohidrat termasuk gula TERUTAMA kalau badan sedang sangat memerlukan tenaga sewaktu sakit, menjalani rawatan-selepas pembedahan atau kimoterapi atau sedang mengatasi proses cancer cachexia seolah kita menganiaya diri sendiri. Self torture. Plus our brain activities – terbantut. Sebab itu pesakit kanser yang sedang menjalani rawatan digalakkan mengambil makanan dengan kerap. Lebih dari 3 hari sekali. Semasa dah selesai rawatan – fasa follow up- balik semula kepada rutin ‘ prevention’ iaitu low calorie diet.

2.  Protein

Protein di dalam makanan ditukar menjadi asid amino di dalam badan. Amino acids adalah sumber utama untuk membina sel, tisu, otot dan memulihkan atau mengganti sel tisu baru di otot, darah , rambut, kuku dan lain2. Protein juga membentuk enzim, hormone dan menjadi ‘ transport atau carrier bagi bahan2 penting di dalam darah. Immune system juga dibina oleh pengambilan protein yang secukupnya dan akan terjejas jika kita cuma ambil diet greens saje. Ambil 10 product yg konon boleh boost immune system pun tak guna pasal takde bahan asas- building block iaitu protein! Jika kita tak mengambil karbohidrat, protein pula diguna oleh badan untuk mendapatkan tenaga. Sebab tu pesakit kanser boleh mendapat ‘ cancer cachexia” jika tidak mendapat pemakanan yang secukupnya. Kanser adalah parasites… mereka akan terus guna simpanan yang ada dalam badan untuk survive walaupun kita tak makan langsung. Sumber utama protein adalah dari haiwan seperti daging ikan, ayam, itik, susu, telur, seafood, cheese dan dari tumbuhan seperti legumes(kekacang, dal, kacang pea, nuts) dan seeds. Proses di dalam badan tidak membeza2kan sumber protein/amino acids. Tiada tag atau label – amino asid dari ayam kampong ke ayam Bandar ke, dari ikan darat ke ikan laut, ada bisa ke misai ke, dari udang galah ke -  badan akan proses jadi bahan asas dan diagihkan ke proses 2 badan yang memerlukannya….tiada proses badan yang berupaya kenalpasti amino asid itu berasal dari daging lembu dan seterusnya bagikan / feed them to cancer cells SAHAJA (preferential treatment). That’s auta.
Protein dari sumber susu bagus untuk pesakit dalam semua fasa – rawatan atau follow up cuma kuantiti berbeza atau keperluan berbeza. Macam contoh pesakit yang ada diabetes mungkin ambil  susu yg kurang gula.  Susu tidak aktifkan sel kanser. Itu adalah mitos dan karut. Bayi kecil yang mengidap kanser  dan tidak dapat menyusu badan takkan kita nak bagi hisap air kosong? They wont die of cancer but starvation. Pesakit yang guna NG tube for feeding perlu ambil susu. Tetapi jika tidak suka susu, ada lactose intolerance atau dapat diarrhea bila ambil susu – gantilah sumber protein yg lain.

3.  Lemak
Lemak tepu dihasilkan oleh produk haiwan seperti daging susu manakala lemak tidak tepu didapatkan dari minyak tumbuhan seperti minyak jagung. Lemak perlu dalam diet kerana ia penting untuk kesihatan rambut, kulit, menampan organ dalaman, untuk insulasi haba dan membantu penyerapan vitamin dan hormone. Cuma pengambilan lemak especially lemak tepu mestilah rendah, tidak lebih dari 10% kalori sehari, untuk mengelakkan cancer dan banyak lagi penyakit lain.

4.  Vitamin dan mineral.

Vitamin seperti vitamin A, B complex, C, D, E, and K membantu pengawalan reaksi kimia di dalam badan dan kita boleh mendapatnya dari diet kita. Mineral atau garam mineral adalah komponen yang terdapat dalam diet yang penting untuk fungsi tubuh. Contoh, kalsium, magnesium diperlukan untuk tulang manakala iron ( zat besi) perlu sel darah merah yang transport oksigen dalam badan.
Vitamin dan mineral BUKAN sumber tenaga ( energy) kerana ia tiada kalori…jadi tidak tepat jika kita claim yang kita rasa energetic selepas makan pil vitamin atau ambik mineral…. Vitamin juga tidak diperlukan berlebihan, cukuplah apa yang ada dalam diet kita… takperlu ambik “ supplement vitamin”. Kajian terbaru menunjukkan yg pengambilan vitamin tak membantu tahap kesihatan, malah ada kemungkinan mengancam kesihatan jika berlebihan. https://www.theguardian.com/society/2015/apr/21/vitamin-supplements-increase-risk-cancer-heart-disease-research.

5.  Air

Air nutrient yang sangat penting untuk fungsi badan dan 60-70% komposisi badan terdiri dari air. Air mengawal suhu badan, bawa masuk dan keluar nutrient atau bahan kumuh dll. Tanpa air badan tak berfungsi. 7-8 gelas air diperlukan seharian dalam bentuk air kosong , air zam2, air susu, jus, sup, tomyam dan buah2an yang kaya kandungan air ( bukan air kosong sahaja).

kanser dan pemakanan siri 1

Pada beberapa minggu yang lepas terdapat beberapa pertanyaan komen nasihat atau artikel yang dikongsikan mengenai nutrisi atau pemakanan bagi pesakit kanser yang saya sempat baca di dalam group “cancer survivors”.
Tidak dinafikan yang pesakit kanser dan isu pemakanan ini
tidak dapat dipisahkan. Makan untuk hidup. Sudah hidup mesti makan, tak begitu?
Saya bercadang untuk  mulakan a series of writings on topik pemakanan tetapi sebelum itu  saya ingin mengucapkan setinggi2 penghargaan kepada semua pesakit, keluarga pesakit kanser di dalam group ini. Kesemua tuan puan are “stars” and all of us doctor  dan allied healthcare staff di dalam group ini juga  banyak belajar dari suka duka dan pengalaman tuan dan puan selepas mendapat kanser. Selain itu maaf jika tulisan saya di dalam BM tidak begitu baik ( memelayukan medical terms agak sukar dan mencabar).
Ibu bapa dan beberapa ahli keluarga terdekat  saya juga merupakan pesakit kanser dan saya berpengalaman merawat kanser sejak tahun 2000 sehingga sekarang.  Kanser adalah suatu topik yang bakal menyentuh hampir semua ahli keluarga pada masa akan datang dan kerana itulah kita perlu memahaminya dengan lebih jelas.  Banyak kekeliruan akan aspek kanser dan rawatan kanser pada abad ini berlaku kerana limpahan informasi dari internet yangt idak terkawal dan sindrom sukar membezakan fakta atau auta. Mitos dan fiksyen.
Saya minta juga tidak ditimbulkan elemen agama di dalam perbincangan. We discuss according to what are facts , medical facts dan saya faham bahawa semuanya terpulang kepada Allah SWT ( bagi yang berugama islam) dan divine intervention bg non muslim. Memang kita perlu berdoa dan berusaha tetapi efforts must be laced with knowledge. Courage. Acceptance and trust ( in your ability and your medical team’s ability) besides, critical thinking.

Sebelum bercakap mengenai diet later- kita perlu memahami beberapa perkara:
1. Apakah kanser?
Kanser adalah sekumpulan penyakit yang disebabkan sel badan yang telah berubah menjadi ‘malignant’(jahat, evil). Terdapat lebih dari 200 jenis kanser. Leukemia, lymphoma , myeloma adalah jenis kanser darah manakala kanser payudara, paru2, usus besar, prostate atau nasopharynx adalah “ solid tumours”. Kanser juga berlaku pada kanak- kanak. Jika kanser darah berlaku pada kanak2- ia dipanggil leukemia , lymphoma juga tapi kalau solid tumours pada kanak2 -ia berbeza dari kanser org dewasa - selalunya kanser solid tumour kanak2seperti retinoblastoma, neuroblastoma atau wilm’s tumour dan paediatric brain tumours.

2. Apakah sel? Apakah itu sel kanser?
Sel adalah unit asas tubuh badan kita. Terdapat berbillion sel dalam badan. Sel membentuk tisu, organ dan menjalankan fungsi masing2 secara berkumpulan. Jadi kita ada sel kulit, sel hati, sel buah pinggang, sel darah dll yang walau berbeza tetapi work together dalam satu sistem kompleks badan manusia. Pertumbuhan sel ( iaitu proses sel berganda menjadi 2 sel anak( daughter cells) adalah proses normal yang berlaku sepanjang hayat kita tetapi dikawal rapi oleh badan.  Kadar pertumbuhan sel idak berlebihan pada keadaan normal dan morfologi atau rupa sel tidak berubah. Perangainya juga tidak ganas dan patuh pada arahan tubuh badan atau otak kita. Tidak pandai berjalan ke tempat lain  ( invade/ spread) Kalau badan instruct dia utk self destroy ( apoptosis) , ia akan ikut.
Kadar pertumbuhan sel- sel ini berbeza mengikut jenis sel. Contoh sel darah putih dihasilkan oleh sum sum tulang pada setiap 5-7 hari manakala sel saraf tidak berganda sekerap itu, mungkin lebih seratus hari atau lebih, baru ia divide sekali. Jika kita terluka tercedera, mendapat jangkitan kuman, hilang darah atau menjalani pembedahan, sel2 badan akan digerakkan untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka, mengahalang jangkitan, menambahkan immune system, membekukan darah dan sebagainya dan proses pertumbuhan sel diberhentikan sebaik kita sembuh/pulih.

Kanser berlaku apabila satu atau sekumpulan sel bertukar menjadi sel kanser semasa proses pertumbuhan sel ( cell division). Perubahan ini melibatkan perubahan ( juga digelar mutasi atau mutation) pada ‘gene’ pada sel badan- dipanngil gene or genetic mutation. Gene adalah molekul kod pada sel yang mengawal tindak tanduk sel itu ( gene adalah kod yang kita inherit dari molekul DNA ibu dan bapa kita semasa persenyawaan berlaku. Contoh si polan inherit gene rupa melayu dari mak manakala muka indian dari bapak atau contoh lain- gene mata sepet, rambut kerinting, mata coklat dll. Sel ada gene yg specific untuk kawal pertumbuhan atau cell repair. Metabolisme. Atau survival sel.  Immune mechanism. Gene2 ini lah yang bila mutasi berlaku – kanser terjadi.

Jumlah mutasi pada sel sebelum terjadinya kanser adalah banyak. Maknanya kanser biasanya berlaku akibat pelbagai jenis mutasi, bukan satu. setelah beberapa mutasi  berlaku pada satu sel dan sel ini terus membiak- menambah bilangan sel2 yang tealh menjalani mutasi, proses pertumbuhan sel kanser naik mendadak  dan membentuk ketumbuhan atau tumour/barah. Proses penukaran sel normal kepada sel kanser ini memakan masa yang lama- berbulan, bertahun dan melibatkan berbagai faktor/proses yang mana setiap langkah yang terjadi itu berkait2 ( sequential process).  Walaubagaimanapun sebelum kanser tu terjadi- sebenarnya tubuh badan ada established  proses yang cuba selagi boleh untuk halang kanser dari berlaku. Contoh immune system kita yang akan identify sel kanser  sebagai ‘ foreign ( asing) dan akan mematikannya atau tubuh mengeluarkan signal utk sel yang asing ini melakukan  apoptosis ( self -suicide- matikan dirinya sendiri). Dari sinilah timbulnya statement : setiap orang ada sel kanser dalam badan ‘ yang sebenarnya macam betul tetapi tidak tepat. Sebenarnya proses mutasi berlaku sokmo tetapi jika system badan kita cekap- ia akan dapat arrest sequential process tadi supaya sel yang mula nak tukar jadi mutated tu tak jadi cancer.  Sebab itu juga kita disarankan untuk menjalani healthy lifestyle, tidak merokok, kena aktif dan exercise, makan makanan berkhasiat, tidak stress, tidur secukupnya  SEBELUM dapat cancer, it is for PREVENTION of cancer. badan yang sihat - akan memastikan sel kanser yang nak terbentuk tu terbantut.

sel kanser mempunyai 3 sifat utama iaitu – pertumbuhan yang cepat dan tidak terkawal, boleh melewati ( invade) tisu atau organ berhampiran dan akhir sekali berupaya menembusi salur darah dan limfa untuk merebak ke bahagian lain badan dan mampu hidup pada organ lain yang berlainan dari sel asal itu. Contoh sel kanser payudara boleh merebak dan membina koloni ( secondary deposit) di tulang atau hati. Ini di panggil metastasis. Ini yang dikatakan kanser payudara tahap 4 yang telah metastasis ke tulang. Bukan ada kanser payudara dan kanser tulang.adi apa2 ketumbuhan yang tidak ada 3 sifat di atas seperti keloid, cyst ketumbit, goiter, fibroadenoma, fibroid, tahi lalat giant atau raised tumour marker sahaja tanpa kesohihan ada kanser – ia kita panggil ‘benign conditions atau bukan kanser.                                              
Sel normal akan multiply jika perlu sahaja. Sel normal juga akan mati apabila tiba waktunya ( natural lifespan). Sel kanser pula boleh masih hidup dan seperti dapat elak dari mati. Sel kanser, walaupun merupakan sel tubuh badan kita sendiri- tiada fungsi nya malahan akan menyebabkan kerosakan pada organ dan fungsi badan kita dan terakhir sekali , kematian.Seolah-olah manusia mutasi jadi an evil hulk hogan dan hulk hogan ini membiak jadi banyak dan mula merosakkan manusia selain dia bebas merayau ke mana2 dan susah nak matikan dia. Hulk ni bila dibiarkan akan terus menerus mengalami mutasi dan berubah menjadi lebih ganas dan berbagai bentuk – ada transformer, pokemon , Godzilla dll selagi ia tidak dibendung. J

3. Mengapa kanser berlaku?
Kanser berlaku setelah mutasi berlaku pada sel.
Mutasi boleh berlaku atas factor keturunan atau persekitaran.
Faktor keturunan bermaksud mutasi pada gene berlaku ketika masih bayi menyebabkan inherited cancer ( kanser dari factor keturunan) Contoh gene BRCA 1 and 2. Gene ni mengawal penyembuhan sel jika mutasi berlaku( DNA repair process). Individu yang dilahirkan dengan mutasi pada gene BRCA mempunyai risiko tinggi untuk mendapat kanser payudara dan ovary- setinggi 30-80%.
Contoh : Angelina Jolie.
The good news is ia tidak lazim ( uncommon), mungkin melibatkan kurang dari 15% dari semua pesakit kanser.

Faktor persekitaran bermaksud mutasi gene yang berlaku setelah individu dilahirkan ke dunia disebabkan environment , lifestyle, including poor diet. Ia berlaku kerana proses penuaan ( wear and tear), pencemaran, asap rokok, alcohol, chemical exposure, carcinogen, hormones, obesity, stress,  radiasi, jangkitan kuman, virus dan lain2. Ini adalah penyebab2 untuk majority pesakit kanser.
Tiada satu sebab untuk kanser. Faktor nya pelbagai. Proses nya berlaku lama – sepanjang umur kita hidup di muka bumi ini. Sebab itu di  borang insuran – di ruang pertanyan ‘ what is the cause of the cancer?’ we will write ‘unknown’ because almost always tiada one specific cause. Of course, Faktor yang terakhir adalah nasib. Luck. Tak semestinya ia adalah bad luck kerana ada banyak penyakit lain yang mungkin lebih teruk.

Jika anda telah baca my post sampai habis, saya jemput anda untuk senaraikan soalan2 bernas mengenai diet/ nutrition and cancer. I will pick t
he most common questions and write on them when i have time. agree? now lets start throwing the questions now

PIL PERANCANG MENYEBABKAN KANSER

PIL PERANCANG MENYEBABKAN KANSER ?

Sekarang ini sedang heboh berita pil perancang menyebabkan kanser serviks. Apabila media mengambil maklumat secara selektif dan menyiarkannya tanpa mendapatkan maklumbalas daripada pakar tentang kesan berita yang mereka siarkan, maka orang ramai jadi panik dan takut. Berita yang berat sebelah itu akan menyebabkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Saya dengar ramai wanita berhenti serta merta pil perancang apabila membaca berita ini. Saya akan cuba kupas isu ini daripada sudut yang lebih luas.

1. Apa-apa sahaja ubat dan kaedah rawatan ada baik dan buruknya. Doktor yang merawat akan membuat pertimbangan manfaat dan mudarat. Sesuatu tindakan akan disyorkan jika manfaatnya lebih daripada mudarat. Hatta dalam apa sahaja kehidupan kita, inilah prinsip yang kita gunakan utk melakukan sesuatu ataupun tidak melakukan sesuatu. Saya pernah menulis bahawa menarik nafas pun ada risiko tetapi utk hidup kita perlu lakukan juga.

2. Amalan merancang keluarga mempunyai banyak manfaat samada manfaat yang berkaitan dengan merancang keluarga ataupun manfaat yang tidak berkaitan dengan merancang keluarga kerana ubat pil perancang boleh digunakan untuk mencegah dan merawat banyak masalah kesihatan wanita.

3. Amalan merancang keluarga terutama pil perancang membawa manfaat menjarakkan kehamilan, menghalang kehamilan tidak dirancang (contoh: kes rogol, wanita yang menghidap penyakit serius) dan memberi manfaat kepada anak. Hasil daripada kaedah merancang keluarga, kadar kematian ibu dan anak dapat dikurangkan. Kehamilan yang tidak dirancang seringkali membawa masalah kepada ibu, anak dan keluarga. Pil perancang juga menurunkan kadar kejadian pengguguran haram dan juga masalah kehamilan remaja yang semakin membimbangkan.

4. Amalan pil perancang juga mempunyai banyak lagi manfaat iaitu mengurangkan masalah haid seperti senggugut, haid yang tidak tetap, haid yang banyak dan juga haid yang tidak teratur. Pil perancang boleh digunakan untuk merawat masalah hormon lelaki yang berlebihan, sindrom pramenstrual, mengurangkan kejadian sista ovari, mengurangkan gejala endometriosis, mengurangkan risiko jangkitan pelvis, mengurangkan risiko kandungan luar rahim, mengurangkan risiko fibroid, mengurangkan risiko rheumatoid arthritis, meningkatkan densiti tulang, mengurangkan gejala asma, menurunkan risiko prakanser Rahim dan beberapa lagi manfaat yang tidak berkaitan dengan merancang keluarga (“non-contraceptive benefits”. Pendek kata, pil perancang juga boleh digunakan sebagai ubat untuk mencegah dan merawat pelbagai masalah kesihatan wanita.

5. PIL PERANCANG DAN KANSER.

Mari kita lihat fakta mengenai pil perancang dengan risiko menghidap kanser. Memang terdapat kajian epidemiologi yang menunjukkan bahawa pengamal pil perancang mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap kanser payudara dan kanser servik. Walau bagaimanapun kajian ini adalah kajian “observational” yang tidak boleh digunakan sebagai bukti yang kukuh. Perkara kedua adalah pil perancang bukan penyebab kanser tetapi faktor sampingan yang menaikkan risiko. Kanser serviks disebabkan oleh jangkitan virus HPV, manakala punca kanser payudara masih belum diketahui. Seseorang yang tidak terdedah kepada jangkitan virus HPV, contohnya  wanita yang belum berkahwin (belum melakukan hubungan kelamin), tidak mungkin akan menghidap kanser serviks walaupun mengambil pil perancang seumur hidupnya. Di samping itu pula risiko kanser payudara hanya dikaitkan dengan pil perancang jenis triphasic dan bukan daripada jenis yang sering digunakan oleh wanita kita. Peningkatan risiko kanser serviks hanyalah 7% ,manakala kanser payudara pula dalam lingkungan 24%. Peningkatan yang sebanyak ini sebenarnya adalah sangat rendah. Contohnya risiko kanser payudara di Malaysia adalah 23 bagi 100,000 orang, maka meningkat 24% bermaksud tambahan lebih kurang 6 kes iaitu daripada 23 kepada 29 kes bagi setiap 100,000 orang. Dengan perkataan lain hanya tambahan 6 kes untuk setiap 100,000 orang. Kadar peningkatan kanser serviks jauh lebih rendah dan memandangkan insiden kanser serviks lebih rendah daripada kanser payudara, maka peningkatan sebanyak 7% itu dianggap terlalu kecil. Kebanyakan kajian mengenai pil perancang ini hanya tertumpu kepada pil yang mengandungi dua hormon iaitu estrogen dan progesterone. Manakala pil yang mengandungi hanya progesterone sahaja seperti provera, noriday dan lain-lain tidak dikaitkan dengan risiko kanser.

Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kajian menunjukkan pengambilan pil perancang  MENURUNKAN RISIKO 3 jenis kanser iaitu KANSER RAHIM (ENDOMETRIUM), KANSER OVARI DAN KANSER USUS BESAR. Pengambilan pil perancang keluarga menurunkan risiko kanser Rahim sebanyak 30%, menurunkan risiko kanser ovary sebanyak 30-50% dan menurunkan risiko kanser usus besar sebanyak 15-20%. Manfaat mengurangkan risiko kanser ovary juga akan diperolehi oleh wanita-wanita yang mempunyai mutasi gene BRCA 1 / 2 yang dikaitkan dengan kanser keturunan. Manfaat pencegahan ini masih terus diperolehi walaupun wanita berkenaan berhenti mengambil pil. Kajian menunjukkan bahawa kesan manfaat menurunkan risiko 3 jenis kanser ini berterusan walaupun pil perancang tidak lagi diamalkan. Jangka masa manfaat itu (menurunkan risiko kanser Rahim, ovary dan usus besar) didapati lebih lama daripada yang dibawa oleh pemberhentian pil perancang untuk tujuan menurunkan risiko kanser payudara dan serviks.  Ini bermaksud manfaat menurunkan risiko kanser Rahim, ovari dan usus besar lebih besar daripada mudarat akibat kanser payudara dan serviks. Tambahan pula, kanser payudara dan kanser serviks diketahui mempunyai kaedah pencegahan dan saringan yang sangat berkesan. Sedangkan tidak ada kaedah pencegahan dan saringan yang berkesan untuk kanser ovari dan kanser rahim. Kanser ovari adalah di antara kanser wanita yang sangat sukar dikesan pada peringkat awal dan sukar diubati, begitu juga dengan kanser usus besar.

KESIMPULAN

Berpandukan kepada fakta-fakta di atas, jelas bahawa pengambilan pil perancang mempunyai sangat banyak manfaat berbanding dengan mudarat jika sekiranya diamalkan oleh wanita yang telah disyorkan. Sebenarnya pil perancang mengurangkan risiko 3 jenis kanser (ovari, rahim dan usus besar). Hasil kajian berkenaan dengan pil perancang dan risiko kanser serviks serta payudara tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk menolak pengambilan pil perancang kerana hubungannya yang lemah dan hanya dikaitkan dengan jenis pil yang tidak digunakan pada hari ini. Tambahan pula kanser ovari yang boleh dicegah oleh pil perancang lebih sukar dikesan, lebih sukar dirawat dan mempunyai kadar kematian yang lebih tinggi berbanding dengan kanser serviks dan payudara. Perhatikan betapa banyak manfaat yang bakal anda perolehi. Walau bagaimanapun memandangkan terdapat golongan yang tidak sesuai mengambil pil perancang, semua wanita yang berhajat untuk mengambilnya perlu mendapat nasihat doktor. Jangan risau jika doktor mengesyorkan anda mengambil pil perancang sebagai kaedah merancang keluarga kerana doktor tersebut tentu telah membuat pertimbangan yang tepat. Amalan mengambil pil perancang dan menghadiri lawatan susulan memberi peluang kepada anda untuk melakukan saringan kesihatan termasuk saringan kanser dengan lebih konsisten. 

DATO’ DR.MOHD RUSHDAN MD NOOR
Pakar Perunding Kanan O&G
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi

RUJUKAN

Schindler AE. Non contraceptive benefits of Oral hormonal Contraceptives. Int J Endocrinol Metab, 2013, 11(1):41-47

Burkman R, Schlesselman JJ, Zieman M. Safety concerns and health benefits associated with oral contraception. American Journal of Obstetrics and Gynecology 2004; 190(4 Suppl):S5–22

Bassuk SS, Manson JE. Oral contraceptives and menopausal hormone therapy: relative and attributable risks of cardiovascular disease, cancer, and other health outcomes. Annals of Epidemiology 2015; 25(3):193-200

Wentzensen N, Berrington de Gonzalez A. The Pill's gestation: from birth control to cancer prevention. Lancet Oncology 2015; 16(9):1004-6.

Hunter DJ, Colditz GA, Hankinson SE, et al. Oral contraceptive use and breast cancer: a prospective study of young women. Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention 2010; 19(10):2496–2502

Bhupathiraju SN, Grodstein F, Stampfer MJ, et al. Exogenous hormone use: Oral contraceptives, postmenopausal hormone therapy, and health outcomes in the Nurses' Health Study. American Journal of Public Health 2016; 106(9):1631-1637

Smith JS, Green J, Berrington de Gonzalez A, et al. Cervical cancer and use of hormonal contraceptives: a systematic review. Lancet 2003; 361(9364):1159-1167

IARC Working Group on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans. Pharmaceuticals. Combined estrogen-progestogen contraceptivesExit Disclaimer. IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans 2012; 100A:283-311

Havrilesky LJ, Moorman PG, Lowery WJ, et al. Oral contraceptive pills as primary prevention for ovarian cancer: a systematic review and meta-analysis. Obstetrics and Gynecology 2013; 122(1):139-147

Wentzensen N, Poole EM, Trabert B, et al. Ovarian cancer risk factors by histologic subtype: An analysis from the Ovarian Cancer Cohort Consortium. Journal of Clinical Oncology 2016; 34(24):2888-2898

Friebel TM, Domchek SM, Rebbeck TR. Modifiers of cancer risk in BRCA1 and BRCA2 mutation carriers: systematic review and meta-analysis. Journal of the National Cancer Institute 2014; 106(6):dju091.

Selasa, 11 September 2018

Asyura dan Kebangkitan Imam Hussain

ULASAN BUKU: Asyura dan Kebangkitan Imam Hussain (Menjawab Fitnah dan Tuduhan) – Ali Ashghar Ridhwani

.

Sudah beberapa minggu saya diminta mengulas buku ini, dan saya memilih awal Muharram sesuai dengan peristiwa Karbala dan pembunuhan Imam Hussain. Muharram membawa mesej; “Setiap hari adalah asyura, setiap tanah adalah Karbala”

.

Dalam khutbah terakhir di Ghadir Khum, yang dikenali sebagai hadis tsqalain, riwayat mutawatir dari Rasulullah saw bersabda, “Sungguh, aku tinggalkan kepada kalian dua hal berat (ats-tsaqalain): kitabullah dan keluargaku (ahlulbaitku), yang keduanya tidak akan pernah terpisah hingga bertemu di telaga [Al-Kautsar pada Hari Pengadilan].” [Sahih Muslim dan lain-lain]

.

Di setiap Muharram dua peristiwa besar telah berlaku iaitu Hijrah dan Asyura. Hijrah adalah awal kebangkitan Islam di mana umat Islam sebelumnya berada dalam penindasan, ketakutan, dan pengusiran. Di Maal Hijrah hampir semua Islam di Malaysia mengetahui sejarah, setidaknya sedikit sewaktu di sekolah. Namun peristiwa Asyura tidak begitu diketahui orang, selain beramai-ramai mengaduk bubur asyura. Hari inilah terbantainya kebenaran dan kemanusiaan, terbunuhnya pengawal risalah Ilahiah Imam Hussain as, yang juga disebut tragedi Karbala di tanggal 10 Muharram, 61 Hijrah. Di bumi Karbala inilah cucu Rasulullah saw, dibantai secara keji bersama ahli keluarganya serta 72 orang sahabat yang kesemuanya syahid dipenggal kepalanya oleh arahan penguasa zalim Yazid bin Muawiyah.

.

Tragedi ini ramai berusaha mengaburkannya dan ditutupi dari perjalanan sejarah, khususnya kepada orang-orang yang tidak sanggup menerima kenyataan.

Beberapa ulama suu’ membela Yazid yang kejam itu. Mereka mengarang tulisan yang memuji Yazid seolah pengkhianatannya tiada dalam lipatan sejarah. Buku ini menjawab detail dan ilmiah atas dakwaan pujian terhadap Yazid.

.

1. Tahun pertama pemerintahan (61H) Yazid mengarahkan memerangi saidina Hussain dan keluarganya

2. Tahun ketiga telah berlaku peristiwa “hurrah” di Madinah. Dia mengarah menyerang penduduk Madinah, membunuh lelaki, anak-anak mereka, merosakkan harta benda dan wanita-wanita.

3. Tahun ketiga juga pada 3 Rabiul Awal dia mengarahkan mengepung Baitullah dan meruntuhkan Kaabah menggunakan manjanik. Manjanik adalah meriam pelontar batu pada zaman itu.

.

Yazid meninggal ketika dalam keadaan mabuk. Kesukaannya kepada arak menyebabkannya sakit di bahagian hati.  Ketika mabuk, dia tersungkur menyebabkan kepalanya terhantuk, jatuh dan mati. Ketika itu tenteranya sedang mengepung Kaabah dan  apabila menerima berita kematian Yazid, akhirnya tentera Bani Umayyah menghentikan kepungan tersebut.

Imam Ahmad meriwayatkan Nabi bersabda: “Barangsiapa yang menyebarkan kezaliman dan menakutkan penduduk Madinah, maka laknat Allah, para malaikat dan seluruh manusia ke atas orang tersebut.” [Musnad Ahmad bin Hanbal seperti diriwayat oleh Imam Ibn Kathir dalam Al Bidayah Wal Nihayah Jilid 8 halaman 274]

Ibnu Katsir menulis, “Yazid adalah orang yang tidak mampu mengalahkan hawa nafsu dan mengawalnya. Ia mengadakan perjumpaan-perjumpaan maksiat dengan penuh gembira dan menghindar untuk melaksanakan kewajiban terpenting Tuhan iaitu solat, dan ia termasuk dari orang-orang yang meninggalkan solat … sesungguhnya Yazid adalah pemimpin orang fasik dan kafir dan patut untuk dilaknat.”

Az-Zahabi menulis, “Yazid adalah Nasibi (musuh Ahlul Bait as) ekstrim dan orang yang mudah marah, di mana ia memiliki akhlak seperti binatang. Ia meminum khamar dan tidak pernah berpaling dari maksiat dan kemungkaran. Pemerintahannya dimulai dengan pembunuhan terhadap Hussain dan diakhiri dengan menghancur Kaabah.”

Ulama Ahlussunnah seperti Ibnu Jauzi, Suyuti, Ibn Hazm, Sheikh Mohammad Abduh dan Ahmad bin Hambal dan lain-lain menilai Yazid bin Muawiyah sebagai orang yang kafir dan fasik kerana telah membunuh Imam Hussain as. Para ulama tersebut membolehkan untuk melaknat Yazid.

Untuk selebihnya dapatkan penerangan detail buku ini.

::

Harga RM65 termasuk pos – RM75 Sabah/Sarawak.

ISTERI, ANGGAPLAH SUAMIMU SEBAGAI GURU BIARPUN....

ISTERI, ANGGAPLAH SUAMIMU SEBAGAI GURU BIARPUN....

Isteri yang baik,  bila suami menyumpahinya,  ia berusaha memperbaiki dirinya bukan berdendam.

Menyumpah itu dalam  situasi pelbagai... Mungkin dengan  teguran,  marah2  hatta sehingga tahap menyumpah pun,  isteri solehah tetap menahan dirinya dari melawan suami atau melakukan suatu tindakan yang boleh menyebabkan terjadinya derhaka...

Bahkan cuba belajar  dari kesilapan dan menganggap semua kata2 suami sebagai panduan dan pengajaran.

InshaAllah bila hal ini kita ambil perhatian , hati kita akan lembut dan jiwa akan tenang..

Mula2 memang  sakit... Sakit hati.. Tapi sakit dan pahit itulah ubat jiwa kita.

Jiwa isteri yang lasak dengan ujian dan tekanan tetapi di suburkan dengan sangka baik dan menganggap suami adalah guru dan pembimbing sepanjang hayatnya akan melahirkan sesusuk tubuh yang berwatak tenang dan wajah yang sentiasa manis dengan senyuman.. Malah sentiasa bercahaya sewaktu bersama suami dan keluarganya.

#MuzakarahMuhimmah2
1 hijrah 1440
11 september 2018

salam muharram

Salam Tahun Baru 1 Muharam 1440H. Antara peristiwa terpenting berlaku di bulan Muharam ialah cucu kesayangan Rasulullah, pemuka syurga Imam Hussain as yang di setiap tahiyat kita bersolawat untuknya, yang di akhirat kelak kita memohon syafaat dari datuknya, telah dibunuh oleh tentera Yazid bin Muawiyah dengan kejam.

:::

RISALAH KEPADA HUSSAIN

Hatiku mengeluh, kerana hati manusia sedang merana
kantuk tak jua datang, susah tidur membuatku pening
wahai, siapa yang akan menyampaikan
pesanku kepada Al-Hussain?
yang dibantai, meski tak berdosa.

Bajunya seakan-akan dicelup basah
dengan warna merah
kini hatta pedang pun meratap
dan tombak menjerit
dan kuda yang kelmarin meringkik
kini meratap.

Bumi bergempa
kerana keluarga Muhammad
demi mereka, gunung-gunung yang kukuh
nescaya akan meleleh
segala di langit rontok
bintang-bintang gementar.

Wahai cadur-cadur dirobek
demikian juga hati
orang yang bershalawat untuknya
yang diutus dari kalangan Bani Hasyim
juga memerangi anak cucunya.

Duhai alangkah anehnya
jika aku dianggap berdosa
kerana cinta kepada keluarga Muhammad
maka aku tidak akan bertaubat
dari dosaku itu.

- Imam Syafie ra [Kitab Diwan Al-Imam As Syafie ra, at-Thab’ah Daarul-Kitab al-’Arabiyyi, Beirut, Syair ke 15, halaman: 48]

‎اللَّهُمَّے صَلِّے عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِے مُحَمَّدٍ

imam mahdi telah muncul?

DIKISAHKAN : IMAM MAHDI LAHIR PADA TAHUN 1981 DAN KINI DAH BERUSIA 37 TAHUN...

Tanda-Tanda Imam Mahdi Telah Muncul

Hadis tentang kelahiran dan kemunculan Imam mahdi ;

Ummu Salamah ra, berkata: Adalah Nabi SAW, bersabda: “Imam Mahdi itu dari keluargaku dari keturunan anak Fatimah” (Sunan Abu Dawud Kitab Al-Fitan wal-Malahim. Bab Dzikru al-Mahdi, Ibn Majah, Al Hakim dan At Thabra)

Abu Sai’id al-Khudriy ra, berkata: Adalah Nabi SAW, bersabda:”Imam Mahdi dari keluargaku, lebar dahinya, mancung hidung-nya, pada masanya dunia penuh keadilan dan kedamaian serta kejujuran, sebagaimana sebelumnya penuh dengan kezaliman dan kemaksiatan, ia akan menjadi khalifah dimuka bumi selama tujuh tahun” (HR. Abu Dawud, Kitab al-Fitan wal-Malahim. Bab Dzikru al- Mahdiy )

Tanda-tanda yang sudah terjadi tentang kemunculan Imam Mahdi

1. Gerhana matahari dan bulan (1981 dan 1982)

“Sebelum kemunculan Imam Mahdi, akan berlaku secara berturut-turut 2 gerhana pada bulan Ramadhan..” (Ibn Hajar Al haitami, Al Qaul Al Mukhtasar fi ‘alamat Al mahdi Al Muntazar)

“Akan ada dua gerhana matahari di bulan Ramadhan sebelum kedatangan Al Mahdi.” (Mukhtasar Tazkirah Qurtubi)

“Telah sampai kepadaku bahwa sebelum Al Mahdi datang, bulan akan gerhana dua kali di bulan Ramadhan.” (Diriwayatkan oleh by Abu Nu’aym dalam al-Fitan)

“Gerhana matahari di pertengahan bulan Ramadhan dan gerhana bulan di akhirnya.” (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-zaman, hal. 37)

Jika kita melihat dari dalil-dalil di atas maka sadarilah bahwasanya tanda-tanda kemunculan Imam Mahdi ini sudah terjadi. Yaaaa, gerhana bulan dan matahari pernah dicatatkan terjadi pada bulan Ramadhan pada tahun 1981 dan 1982.

2. Bintang berekor atau komet (1986)

“Sebelum kemunculan Imam Mahdi, sebutir bintang berekor akan muncul dari arah timur.” (Ibn Hajar Al Haitami, Al Qaul Al Mukhtasar fi ‘alamat Al Mahdi Al Muntazzar)

“Munculnya bintang itu akan terjadi setelah gerhana matahari dan bulan.” (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-zaman, hal. 32)

Jika kita melihat kepada dalil-dalil di atas, Nabi pernah mengatakan bahawa antara tanda-tanda kemunculan Imam Mahdi itu ialah munculnya bintang berekor(komet). Yaaaa, bintang berekor atau komet ini pernah tercatat melintasi bumi pada tahun 1986. Komet ini merupakan sebuah bintang terang bersinar yang melintas dari Timur ke Barat. Ini terjadi setelah gerhana matahari dan bulan pada tahun 1981 dan 1982.

3. Perang di bulan Syawal.

“Akan ada huru hara di bulan Syawal (bulan kesepuluh dalam kalender Hijriyah), pembicaraan tentang perang di bulan Dzulqae’dah (bulan kesebelas dalam kalender Hijriyah) dan pecahnya perang di bulan Dzulhijjah (bulan kedua belas). “(Allamah Muhaqqiq Ash-Sharif Muhammad ibn ‘Abd al-Rasul, Al-Isaatu li Asrat’is-saat, hal. 166)

Tiga bulan yang dimaksudkan dalam hadits ini kebetulan bertepatan dengan bulan-bulan berkecamuknya Perang Iran-Iraq. Pemberontakan(huru hara) pertama atas Iran berlangsung pada 5 Syawal 1398 (8 September 1976), seperti yang ditunjukkan oleh hadits ini, dan perang meletus antara Iran dan Iraq pada bulan Dzulhijjah 1400 (Oktober 1980).

Bila kita melihat kepada dalil-dalil di atas, coba kita perhatikan satu persatu bahawa semua tanda-tanda itu terjadi dalam jarak tahun yang dekat. Berawal dari tahun 1976 ketika huru hara pertama pemberontakan atas Raja Iran yaitu Shah Iran Pahlevi (jatuh pada tahun 1979) pada bulan Syawal. Dan peperangan Iran-Iraq pada tahun 1980 pada bulan Dzulhijjah. Setelah itu terjadi 2 gerhana dalam bulan Ramadhan pada tahun 1981-1982 (2 tahun berturut-turut). Dan yang akhirnya berlaku pula lintasan bintang berekor(komet halley) mendekati bumi dari arah timur ke barat pada tahun 1986.

Apakah Imam Mahdi Telah Lahir?

Tanda-tanda yang Nabi kabarkan ini benar-benar telah terjadi. Sekitar dari tahun 1976 hingga tahun 1986. Jika berdasar kepada hadis-hadis Nabi tadi maka Imam Mahdi akan muncul ketika telah terjadi tanda-tanda tersebut. Adakah hal-hal ini berarti beliau telah menampakkan diri di dunia ini?? Jika demikian, di mana Imam Mahdi sekarang?

Hadis tentang kemunculan Imam Mahdi itu bahasa kiasan yang bisa kita andaikan bahwa beliau telah hadir dalam artian telah lahir. Bukan telah muncul keberadaannya. Kemungkinan Imam Mahdi telah lahir (hadir di dunia ini) pada tahun 1981 atau 1982 ketika terjadiya 2 gerhana dalam 1 bulan (Ramadhan) dulu.

Jika Imam Mahdi telah dilahirkan pada tahun 1981 maka umur Imam Mahdi sekarang sekitar 33 tahun (perkiraan). Diceritakan bahwa Imam Mahdi akan menampakkankan dirinya ketika berumur 40 tahun (kemungkinan). Seperti Nabi Muhammad yang diangkat menjadi nabi dan rasul pada umur 40 tahun.

“Akan dibaiat seorang laki-laki antara makam Ibrahim dengan sudut Ka’bah.” (HR. Ahmad, Abu Dawud)

Jika ketika umur 40 tahun Imam Mahdi mulai menampakkan dirinya dan memimpin dunia ini. Jika umur kepemimpinan beliau yang 40 tahun dikurangi 33 tahun umurnya sekarang maka diperkirakan 7 tahun lagi Imam Mahdi akan memimpin. Secara perhitungan kasar ini kemungkinan Imam Mahdi akan muncul dengan cara di bai’at oleh sekitar 313 orang di samping Ka’bah.

Imam Mahdi akan menghentikan kekacauan dunia

Seperti yang sudah diketahui bahwa munculnya (kehadiran) Imam Mahdi ini terjadi disaat dunia ini berada dalam huru hara, kacau bilau, peperangan dan pembunuhan dimana-mana. Maka munculnya Imam Mahdi ketika itu untuk mengamankan dunia kembali dalam pemerintahannya yang adil. Rasulullah bersabda;

“Andaikan dunia tinggal sehari sungguh Allah akan panjangkan hari tersebut sehingga diutus padanya seorang lelaki dari ahlul bait ku namanya serupa namaku dan nama ayahnya serupa nama ayahku. Ia akan penuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan sebagaimana sebelumnya dipenuhi dengan kezaliman dan penganiayaan.” (HR abu Dawud 9435)

“Aku kabarkan berita gembira mengenai Al-Mahdi yang diutus Allah ke tengah ummatku ketika banyak terjadi perselisihan antara-manusia dan gempa-gempa. Ia akan penuhi bumi dengan keadilan dan kejujuran sebagaimana sebelumnya dipenuhi dengan kesewenang-wenangan dan kezaliman.” (HR Ahmad 10898)

Perhatikan dan amati baik-baik setiap kejadian yang terjadi ahir-ahir ini. Berawal dari tahun ini (2014) untuk ke tahun 2021 (+71 tahun). Selama 7 tahun kedepan diperkirakan akan terjadinya perang dunia ke 3. Peperangan yang akan mematikan begitu banyak nyawa manusia. Pembunuhan di sana sini. Dunia menjadi huru hara. Tak pernah terjadi lagi dalam sejarah manusia kekacauan yang seperti itu lagi nanti. Ketika dunia berada dalam kekacauan itu selama 7 tahun kedepan, maka disaat itulah Allah izinkan Imam Mahdi menampakkan diri untuk memimpin manusia dan memerintah dunia ini dengan keadilan dan keamanan.

Pada waktu Imam Mahdi muncul, dunia dalam kondisi kacau. Kemaksiatan merajalela, perang antara negara melanda dunia. Perang saudara menjalar, perang antara kelompok, suku, etnik, golongan, organisasi dan aliran terjadi di mana-mana. Penguasa menindas, menginjak, memeras dan merampas hak rakyatnya. Coba lihat kembali dari keterangan hadis di atas.

Perang Dunia ke 3

Ketika terjadinya perang dunia ke 3 itu, bom nuklir akan diledakkan. Menyebabkan Radioaktif bertebaran di seluruh dunia (membunuh begitu banyak umat manusia). Radioaktif bumi akan terganggu dan sistem teknologi listrik tidak mampu untuk berfungsi lagi. Maka menyebabkan sistem teknologi elektronik (Pesawat Tempur, Tank dan senjata-senjata canggih) tidak mampu berfungsi lagi. Dunia kembali seperti zaman dahulu. Dimana berperang dengan menggunakan senjata-senjata kuno seperti pedang, anak panah, pasukan berkuda dan sebagainya. Mustahilkah jika dunia akan berperang seperti zaman dahulu?? Tidak mustahil. Semua ini bisa terjadi dengan Kehendak Allah.

Sayyidina Ali Ra berkata;

“Sebelum munculnya al-Mahdi, pasukan berkuda as-Sufyani akan menyerang Kufah. Penduduk Khurasan pula (sibuk) keluar mencari al-Mahdi. Kemudian penduduk Khurasan itu bertemu dengan pasukan al-Hasyimi (yang berada) di tengah-tengah Panji-panji Hitam, di bawah pimpinan Syuaib bin Saleh. Penduduk Khurasan (yang dipimpin oleh at-Tamimi dan al-Hasyimi) berpapasan dengan pasukan as-Sufyani di kawasan yang berbatu dan terus terjadi pertempuran yang sengit. Dalam pertempuran itu, yang unggul adalah pasukan yang membawa Panji-panji Hitam, manakala pasukan as-Sufyani melarikan diri. Ketika itulah umat manusia (sangat-sangat) berharap agar dapat menemui al-Mahdi, dan mereka terus mencarinya.”

Khurasan = Tanah Matahari Terbit atau disebut juga sebagai Land Where The Sun Rises atau The Eastern Land, dan wilayahnya membentang dari Negara Iran, Afghanistan, Pakistan, Tajikistan, Uzbekistan dan Turkmenistan. (Khorasan dalam bahasa Persia artinya: Khor (berarti Matahari) dan asan (atau ayan artinya datang, akan datang) jadi artinya : “Tanah dimana Matahari Terbit” – Red)

Dari Ibnu Mas’ud RA, sabda Nabi SAW,

“Kemudian Urwah bin Muhammad as-Sufyani menghantar sepasukan tentara berkudanya ke Kufah seramai 15,000 orang, kemudian mengutus pasukan tentara yang lain seramai 15,000 orang juga, yang berkendaraan, menuju ke Makkah dan Madinah untuk memerangi al-Mahdi dan para pengikutnya. Maka pasukan tentara yang pertama tadi sampai ke Kufah, berhasil menaklukkan kota itu, lalu memusnahkan apa saja, dari kaum perempuan dan anak-anaknya, di samping membunuh setiap lelaki, merampas segala harta-benda yang ada lalu pulang semula (kepada as-Sufyani). Maka (pada ketika itu juga) datanglah suatu kaum yang gagah berani (sihat) dari arah Timur, yang mana mereka itu mengikut Amir min Umarak dari (keturunan) Bani Tamim yang dikatakan dia itu (adalah) Syuaib bin Saleh. Maka dia datang menyelamatkan setiap yang ada daripada tawanan mereka (wanita dan anak-anak tadi) lalu (segera) bertolak pula ke Kufah. Pasukan tentera yang kedua pula, sampai ke kota Madinah Rasul SAW, lalu memerangi dan memusnahkannya selama tiga hari..”

Coba lihat pada perkataan yang bergaris hitam itu. Pasukan berkuda… Maknanya akan menunggang kuda. Akankah zaman itu masih berperang menaiki kuda ?? Sebab itulah teori yang mengatakan bahawa gangguan kekuatan listrik di bumi akan terganggu dan manusia akan kembali berperang menggunakan cara lama.. Wallahu a’lam.

Namun bisa pula berati kuda yang dimaksud disini adalah kuda besi. Kuda pada jaman dahulu digunakan sebagai kendaraan. Jadi yang dimaksud dengan tentara berkuda pada hadis di atas adalah tentara angkatan darat modern.

Ciri-ciri Imam Mahdi

Ini hanyalah teori berdasarkan hadis Nabi Muhammad. Hakikatnya kita tak tahu kapankah tahun kemunculan Imam Mahdi. Postingan ini dikutip bukan untuk dipercayai 100%. Tapi sebagai persiapan awal untuk kita menghadapi zaman itu nanti. Bertaubat lah segera mungkin. Mudah-mudahan Allah menjadikan kita ini termasuk di dalam Tentara/Pasukan Imam Mahdi. Berhati-hatilah, Fitnah Dajjal sungguh dahsyat…

Satu hal yang harus diyakini pembaca sekalian, bahwa Imam Mahdi tidak akan pernah memproklamirkan dirinya sebagai Imam Mahdi. Jika ada seseorang yang mengaku-ngaku sebagai Imam Mahdi, 100% itu adalah kebohongan yang akan menyesatkan. Berawal dari 2015 ini nantikan saja huru-hara didunia akan semakin carut marut. Apakah itu perang dunia, bencana atau yang lainnya hanya Allah yang Maha Tahu. Puncaknya 2018 dunia akan semakin kacau dan yang namanya negara Amerika Serikat akan terhapus dari peta dunia.

Imam Mahdi tidak akan turun sebelum kita mengalami masa yang sulit-sesulitnya. Allah akan menguji sampai titik penghabisan iman kita. Kebanyakan umat tertipu pada awal kemunculan Imam Mahdi. Sebagian besar akan menolak dan enggan berbai’at karena tipisnya iman di dalam dada. Bahkan tidak sedikit yang memusuhi seorang Imam Mahdi walupun sebelumnya sangat menanti kehadirannya. Penduduk Kota Mekkah dan Madinah pun tidak luput diuji, dengan gempa bumi dengan sangat-sangat dahsyat untuk mengeluarkan kaum munafik dari kota suci. Jadi pengikut Imam Mahdi nanti hanya sedikit tetapi dengan kualitas iman yang telah teruji.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: “Kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (QS Al-Ankabut: 2-3)

Oleh sebab itu, berawal dari sekarang (2015), kita hendaknya bersiap diri untuk menghadapi semua ini. Pengikut Imam Mahdi bukanlah orang sembarangan, memohonlah kepada Allah agar kita semua dijadikan sebagai pengikutnya Imam akhir jaman.

Tahun 2021disini bukanlah patokan. Cuma sebagai peringatan kita semua bahwa kita telah berada di akhir zaman. Mulai sekarang jangan main-main dengan sisa waktu yang tinggal sedikit ini...WASSALAM...

Hanya Allah yang tahu hakikat sebenarnya…

             WALLAHHUALAM...
(Sekadar penceritaan info bacaan)

MARA TEGUH MELAYU AKHIR ZAMAN

Sumber : Alam&manusia       
By : Walinongsari

Feature Post

HUKUM KENAKAN CAJ APABILA PENYEWA TAMAT KONTRAK LEBIH AWAL.

HUKUM KENAKAN CAJ APABILA PENYEWA TAMAT KONTRAK LEBIH AWAL. SOALAN : Saya ingin bertanya berkenaan sewaan di dalam Islam. Boleh ...

Popular Post