Sabtu, 17 Februari 2018

TERMINOLOGI KANSER YANG ANDA PERLU TAHU: .

TERMINOLOGI KANSER YANG ANDA PERLU TAHU:
.
.
TUMOUR:
Ketumbuhan yang abnormal pada tubuh. Boleh jadi ‘benign’ atau ‘malignant’. Bukan semua tumour adalah kanser.
.
BENIGN:
Ketumbuhan yang tidak berbahaya dan tidak merebak. Benign tumour BUKAN kanser, tetapi sesetengahnya boleh menimbulkan komplikasi bahkan kematian kerana lokasinya. Contohnya dalam meningioma (ketumbuhan selaput otak), tumour akan membesar dan menekan tisu mengakibatkan gangguan pada saraf (sawan, lemah separuh badan, dan sebagainya).

Tahi lalat, dan ketuat merupakan contoh benign tumour yang biasa dilihat. Contoh lain termasuklah adenoma dan fibroma. Sesetengah ‘benign tumour’ boleh berubah menjadi ‘malignant’.
.
MALIGNANT:
Ketumbuhan yang lebih agresif dan boleh merebak (kanser).
.
PRE-CANCEROUS/PRE-MALIGNANT:
Tisu yang bukan tipikal dan berpotensi menjadi malignant (kanser). Ia bukan kanser, tetapi berpotensi menjadi kanser mungkin 10-15 tahun berikutnya.

Ujian Pap-smear antaranya berfungsi mengesan tisu ‘pre-cancerous’ ini pada permukaan serviks dan rawatan diperlukan jika berada pada tahap tertentu dan tidak pulih. Tidak semua tisu ‘pre-cancerous’ bertukar menjadi kanser.
.
METASTASIS:
Kanser yang telah merebak dari lokasi asal (primary). Metastasis adalah petanda yang kurang baik untuk kanser, kerana ia telah merebak ke lokasi lain dan sukar dikawal.
.
STAGING:
Proses penentuan tahap kanser. Ia dipengaruhi oleh sejauh mana kanser itu telah merebak sekaligus menentukan kadar risiko dan peluang untuk dirawat.

Setiap jenis kanser berbeza kaedah ‘staging’. Umumnya, Stage 1 kanser masih berada pada tisu asal. Stage 2 kanser merebak ke tisu berhampiran. Stage 3 kanser merebak ke organ berhampiran (bermula metastasis). Stage 4 kanser telah metastasis ke organ-organ lain.
.
PROGNOSIS:
Jangkaan perkembangan/hasil akhir kanser. Kanser yang dijangka mempunyai kadar kesembuhan tinggi dipanggil ‘good prognosis’, atau sebaliknya mempunyai ‘poor prognosis’.

Prognosis setiap kanser berbeza-beza antara pesakit. Ia dipengaruhi oleh jenis kanser, lokasi kanser (contoh: kanser otak yang berada di hujung/periphery lebih mudah dicapai dan dibuang berbanding yang berada jauh ke dalam atau berhampiran tisu penting), staging, survival rate, akses kepada rawatan yang sesuai (sesetengah kanser mempunyai respons terhadap rawatan yang tinggi, sesetengahnya pula mempunyai respons yang kurang terhadap rawatan), faktor fizikal pesakit (usia dan penyakit sedia ada seperti diabetes atau auto-immune), faktor emosi-sosial pesakit, dan sebagainya.
.
5-YEAR SURVIVAL RATE:
Satu penentuan secara retrospektif (jangkaan yang dibuat berdasarkan data dan kes sebelumnya) terhadap kadar berjaya sembuh sesebuah kanser. Bermaksud, berapa peratus pesakit kanser tersebut yang berjaya hidup selepas lima tahun.

Contohnya: 5 year survival rate untuk kanser payudara pada tahap I dan II (stage I and II) ialah melebihi 90%. Ia menurun kepada 72% untuk stage III dan untuk stage IV hanya 22%.
5 tahun diambil kerana risiko kanser berulang menjadi sangat rendah selepas lima tahun (dan boleh dikira selamat atau bebas kanser).

.
CATATAN:
Tidak ada satu kes kanser yang sama. Seorang pesakit yang gagal dalam rawatan tak bermakna pesakit lain juga akan gagal. (Rujuk faktor yang mempengaruhi prognosis di atas).

Semua pesakit kanser perlu mengadakan perbincangan dengan pakar yang merawatnya bagi merangka pelan rawatan yang terbaik untuk penyakit. Rawatan kanser telah dikaji dengan meluas dan berterusan. Teknologi rawatan kanser berkembang dengan pesat dan semakin baik. Antaranya termasuklah ‘hormone therapy’ dan ‘immunotherapy’.

Pemasaan (timing) rawatan juga penting. Sangat menyedihkan apabila ramai pesakit yang memilih untuk mencari rawatan alternatif terlebih dahulu berbanding meneruskan rawatan di hospital. Ini menyebabkan rawatannya tertangguh atau dilewatkan. Natijahnya, penyakit kansernya telah merebak dan meningkat daripada Stage I atau II kepada Stage III dan IV. Seperti yang dinyatakan di atas, prognosis pesakit kanser menurun mendadak dengan perubahan ‘tahap’ kanser ini.

Kanser bukanlah perkara mudah, dari segi rawatan mahupun kesannya terhadap pesakit dan keluarga. Jangan perjudikan nasib anda mengikuti nasihat mereka yang bukan ahli dalam penyakit kanser. Ramai bekas pesakit kanser atau ahli keluarga pesakit kanser yang cenderung memberi nasihat untuk ‘TIDAK MENDAPATKAN RAWATAN’ di hospital tanpa mereka mempunyai pengetahuan atau kefahaman mengenainya. Jauhi lah mereka.

Dan jika anda salah seorang daripada mereka (bekas pesakit / ahli keluarga pesakit), elakkan daripada memberi saranan yang menyalahi ini. Pengalaman anda belum tentu menjadikan anda arif atau faham tentang kanser.
Sentiasa dapatkan nasihat yang daripada yang pakar.

****(Banyak sangat orang yang keliru, dan kadangkala penulis cerpen dan novel pun keliru apabila bercakap tentang kanser. Kebetulan tengah siapkan buku tentangnya, saya kongsikan sedikit)

#fahdrazy
#doktortanpakotputih

Jumaat, 16 Februari 2018

Ais

AIS.

Teh o ais ni memang minuman kegemaran saya.
Ais tak salah.
Yang salahnya ialah kandungan gula dalam air saya minum ni.
Saya belum boleh minum teh o tanpa gula.

Teh ada kafein. Macam kopi.
Kafein kalau dalam dos sederhana boleh bagi mood lebih baik, buat minda lebih cerdas dan tingkat metabolisma badan.

Teh adalah satu-satunya tumbuhan yang ada asid amino L-theanine. Yang dikatakan merangsang rasa tenang dan rilek. Staf saya kalau nampak saya dah muka merah geram semacam nak naik angin, cepat-cepat pergi belikan saya teh o ais nak sejukkan hati saya yang dah nak melenting.

Ais takkan buatkan rahim saya kembang. Dah 10 tahun rahim saya tak kembang. Hahaha. Rahim kembang sebab saya mengandung. Tak mengandung? Elok je rahim saya dok tempat dia diam-diam.

Ais takkan buatkan becak kat kemaluan sebab saya minum air sejuk ikut mulut. Tak tahulah kalau ada orang minum air kot saluran lain.

Ais takkan buatkan abdomen saya buncit. Sebab air sejuk ni masuk je dekat saluran makan, terus akan ikut suhu badan. Air akan diserap ke dalam darah sistem badan melalui usus.
Yang buncit kat abdomen tu ialah lapisan lemak yang tersimpan. Nak hilangkan tu kena jaga makan dan senam.

Ais takkan buatkan saya rasa letih atau penat. Letih la jadi bos kat ofis. Penat uruskan keluarga. Tidur pun kadang tak cukup. Bukan sebab ais.

Ais takkan buatkan haid berketul-ketul. Tu mitos. Haid tu dinding rahim yang luruh. Maka ada nya tisu dan darah yang keluar ikut faraj. Dalam darah ada bahan untuk bekukan darah. Sebab tulah darah berketul. Cuba potong jari tu, keluar darah atas lantai. Mesti darah tu berketul punya kalau sistem pembekuan darah takde masalah. Kalau takde sistem tu, kita akan berdarah sampai kering. Nak?

Ais takkan buatkan senggugut. Merapu lagi. Senggugut tu benda biasa terjadi dengan haid. Kalau teruk sangat atau berpanjangan, jumpa doktor. Saya dah tulis pasal kitaran haid sebelum ni. Carilah ya.

Ais takkan buatkan vagina tu longgar. Tu auta terbesar bani jamu dan bani klimaks. Mereka tu sentiasa nak takutkan kita dengan ilmu sains songsang sebab hujungnya nak suruh kita beli produk mereka yang biasanya tak daftar pun dengan KKM. Nak ketat? Buat senaman Kegel. Malas? Saya angkat bendera putih dengan orang malas.

Ais takkan buatkan kita cepat tua. Cepat tua la kalau makan tak ingat dunia, berat badan lebih atau obes, malas senam, emosi tak tenteram, hisap rokok macam cerobong asap. Bila dah kena penyakit kronik dan masih tak nak berubah, kualiti hidup takkan sama dah.

Ais takkan buatkan nanti sakit badan bila dah tua sebab tak pantang ais masa lepas bersalin. Tolonglah. Negara kita ni panas ok. Kesian mak stres. Orang melayu ni berialah ikut segala petua masa pantang. Elok habis pantang, terus angkut kaki pergi mekdogol sebab nak buang gian. Tu dah kenapa. Kita ni nak kena jaga kesihatan sepanjang hayat. Pantang sakan la sangat 44 hari pastu buat-buat lupa lepas tu. Nampak macam pantang tu membuta tuli mengikut je tanpa tahu hujung  pangkal.

Orang dulu buat petua ais ni sebab ais mahal sangat masa zaman mereka. Bukan semua orang mampu ada peti sejuk. Mereka pergi beli ais kat kedai yang dipotong guna gergaji dan pikul bawa balik rumah. Zaman sekarang dah tak relevan. Kita kan dah belajar sains. Kenapalah masih dok berpegang pada mitos ais ni.

Kesian ais.

Ais tak salah.

Tolong tepek pautan status saya ni kat bani jamu, klimaks dan suku sakat mereka kalau mereka dok membongak pasal ais. Rimas betul saya dengan cerita rekaan mereka.

Dr. Rusyainie Ramli
Pagi tadi dah joging. Harap boleh bakar gula dalam teh o ais ni.

Khamis, 8 Februari 2018

Solat

SOLAT

... Apabila engkau anggap solat itu hanya sebagai kewajiban, maka kau akan terburu-buru mengerjakannya & tak akan menikmati hadirnya Allah saat kau mengerjakannya.

... Anggaplah solat itu pertemuan yg kau nanti dgn Tuhanmu ... Allahuakbar.

... Anggaplah solat itu sebagai cara terbaik kau bercerita dengan Allah ... Allahuakbar.

... Anggaplah solat itu sebagai kondisi terbaik untuk kau mengadu segala keluh kesah dgn Allah SWT ... Allahuakbar.

..Anggaplah solat itu sebagai spt mana seriusnya kau dlm bermimpi ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika "Azan berkumandang," Allah melambai-lambai kepadamu utk mengajak kau lebih dekat dengan-Nya ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau "Takbir," Allah melihatmu, Allah tersenyum untukmu dan Allah berbangga dengan mu ... Allahuakbar.

... Bayangkanlah ketika "Rukuk," Allah menampung badanmu hingga kau tak terjatuh, hingga kau merasakan damai dalam sentuhan-Nya ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika "Sujud," Allah mengalas kepalamu. Lalu Dia berbisik lembut di kedua-dua telingamu: "Aku mencintaimu wahai hamba-Ku." ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau "Duduk di antara 2 sujud," Allah berdiri gagah di depanmu, lalu mengatakan: "Aku tak akan diam apabila orang mengusikmu." ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau memberi "Salam," Allah menjawabnya, lalu kau jadi manusia berhati bersih ... Subhanallah._MELELEH AIR MATA KETIKA MEMBACA NI._
_SESUNGGUHNYA KAMI SANGAT LEMAH_

*SURAT CINTA DARIPADA ALLAH TENTANG SOLAT*

                 SOLAT

... Apabila engkau anggap solat itu hanya sebagai kewajiban, maka kau akan terburu-buru mengerjakannya & tak akan menikmati hadirnya Allah saat kau mengerjakannya.

... Anggaplah solat itu pertemuan yg kau nanti dgn Tuhanmu ... Allahuakbar.

... Anggaplah solat itu sebagai cara terbaik kau bercerita dengan Allah ... Allahuakbar.

... Anggaplah solat itu sebagai kondisi terbaik untuk kau mengadu segala keluh kesah dgn Allah SWT ... Allahuakbar.

..Anggaplah solat itu sebagai spt mana seriusnya kau dlm bermimpi ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika "Azan berkumandang," Allah melambai-lambai kepadamu utk mengajak kau lebih dekat dengan-Nya ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau "Takbir," Allah melihatmu, Allah tersenyum untukmu dan Allah berbangga dengan mu ... Allahuakbar.

... Bayangkanlah ketika "Rukuk," Allah menampung badanmu hingga kau tak terjatuh, hingga kau merasakan damai dalam sentuhan-Nya ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika "Sujud," Allah mengalas kepalamu. Lalu Dia berbisik lembut di kedua-dua telingamu: "Aku mencintaimu wahai hamba-Ku." ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau "Duduk di antara 2 sujud," Allah berdiri gagah di depanmu, lalu mengatakan: "Aku tak akan diam apabila orang mengusikmu." ... Allahuakbar.

... Bayangkan ketika kau memberi "Salam," Allah menjawabnya, lalu kau jadi manusia berhati bersih ... Subhanallah.

Feature Post

  Kepentingan Ilmu Sesungguhnya Allah s.w.t tidak memuliakan manusia dengan kekuatan tubuh badan maupun ketegapannya dan tidak pula Allah s....

Popular Post