Catatan

Tunjukkan catatan dari 2018

Renungan pada pandangan

Imej
Renungan buat kita semua..Dalam menganalisa suatu masalah lihatlah foto ini nyata, kita akan menemukan batu menggantung di udara. Ini adalah satu foto, bukan dua foto dan tidak ada yang perlu dinaikkan atau dipegang. Untuk mengetahui apa rahsianya, cuba balikkan telefon kita, kita akan menemukan bahawa batu itu berada di tepi sungai, pelajaran dari sini untuk kehidupan kita adalah kadang kita melihat sesuatu masalah dari satu sudut maka hendaklah melihat dari beberapa sudut pandang lainnya Insya Allah akan kita temukan jawapan dari sebuah masalah..

Kisah Rompakan Bilik Kebal Terbesar Dalam Sejarah British

Kisah Rompakan Bilik Kebal Terbesar Dalam Sejarah British Oleh 8 Warga EmasApa yang anda nampak pada warga emas yang berusia 60 hingga 70 tahun? Mereka kelihatan lemah, tak bermaya dan lesu. Namun, air yang tenang jangan disangka tiada buaya. Berlaku di London, United Kingdom, sekumpulan 8 orang warga emas telah melakukan satu rompakan barang kemas terbesar dalam sejarah British.Insiden ini dikenali sebagai "The Hatton Garden Safe Deposit Box Robbery" berlaku pada April 2015 ketika hujung minggu Easter. Mereka telah memasuki premis berkenaan yang dikatakan lokasi yang paling ketat dikawal di seluruh England, dan telah berjaya merompak barang kemas dan wang tunai. Dengar macam kelakar, namun perompak-perompak warga emas ini telah mengosongkan 73 peti simpanan, sebelum melarikan diri. Ia dikatakan satu rompakan yang mempunyai kelas tersendiri dengan dari segi matlamat yang tinggi, perancangan yang sangat teliti, tahap persediaan dan cara melaksanakannya serta jumlah rompakan y…

Lubang Hitam di angkasaraya

Imej
Lubang hitam merupakan suatu objek yang aneh dan sangat menarik untuk dipelajari. Albert Einstein merupakan orang pertama yang meramalnya dalam General Theory of Relativity pada tahun 1916. Akan tetapi, John Wheeler yang menemuniya pada tahun 1971. Lubang hitam merupakan suatu ruangan yang di tengah-tengahnya mengandungi titik ketumpatan yang tidak terhingga, yang dipanggil ketunggalan (singularity). Semua objek akan ‘ditekankan’ ke suatu titik yang tinggi ketumpatannya. Di sekitar kawasan sfera ketunggalan, tarikan graviti adalah begitu besar sehingga tidak ada apa-apa objek boleh terlepas apabila memasukinya termasuk cahaya. Lubang hitam itu hanya boleh dikesan melalui perilaku bahan di sekelilingnya dimana setakat ini yang biasa ditemui adalah cakera gas dan debu berputar di sekeliling lubang, materi jet yang panas dan berkelajuan tinggi atau sinaran (seperti X-ray) pemancar yang jatuh ke dalam lubang. Terdapat tiga jenis lubang hitam yang utama iaitu ‘supermassive’ lubang hitam, ‘…

KENAPA INDONESIA TIDAK MEMPUNYAI SULTAN?

KENAPA INDONESIA TIDAK MEMPUNYAI SULTAN?Jam 12 malam 3 Mac 1946 merupakan detik hitam bagi orang Melayu dan kini menjadi penyesalan yang tak sudah bagi sebahagian besar warga Melayu di Sumatera Timur. Ia juga merupakan penyebab orang Melayu Semenanjung menolak untuk menyertai gagasan Indonesia.Dalam satu malam sahaja, beberapa orang Sultan di beberapa negeri telah dibunuh dengan kejam oleh puak pro-komunis yang dibantu oleh kuli-kuli ladang dari keturunan pendatang luar.Peristiwa bermula menjelang tahun 1946 di mana keadaan suhu politik di Sumatera Timur menjadi panas apabila kumpulan pro-komunis mula menguasai parti politik dan juga membentuk askar bersenjata di antaranya Laskar Buruh atau Parti Komunis Indonesia.Istana Darul Aman, Tanjung Pura, milik Kesultanan Langkat, di tahun 1930an. Kini ia musnah hancur akibat fitnah puak yang melaungkan 'Ketuanan Rakyat' yang semata-mata mahukan kuasa bersama-sama berbelas-belas istana kesultanan lain di Sumatera Timur. Rakyat Sumatera…

Anak perempuan

Imej
Bila ada anak perempuan.Anak sulung saya Allah beri seorang perempuan.
Jujur
Masa dia kecil kecik dulu
Tak rasa sangat cabarannya
Tapi bila dah besar makin terasa cabarannyaMak sentiasa pesan,
Ada anak perempuan jangan ambil mudah..
Jangan buat tak endah
Tanggungjawab nya berat
Tugasnya amat besar Jaga anak perempuan tak sama dengan anak lelakiBila ada anak perempuan
Anak perempuan jangan dibeli pakaian seksi seksi
Wajib diajar anak bertudung litup
Tidak cukup mengajar anak berpakaian sopan.
terdedah sana sini
ketat menonjol
Ajarkan mereka erti malu
Ajar pakai yang sopan sopan
Besederhana menikmati zaman kanak kanakBila ada anak perempuan
Tak boleh dibiar tidur sana sini
Harus diajar tidur setempat di dalam bilik
Bahayanya ada dimana mana
Jangan percaya kepada sesiapaBila ada anak perempuan
Ajarkan mereka sentuhan selamat
Ajarkan mereka sentuhan tidak selamat
Jangan biarkan anak berseorangan
Sentiasa temani mereka
Biar kita susah hari ini
Dari menangis dikemudian hariBila ada anak pe…

ILLUMINATI : WAJAH SEBENAR ARAB SAUDI

Imej
Illuminati telah mencipta dua bentuk gerakan yang menekan masyarakat. Pertama, Demokrasi Liberal, untuk Barat menentang Keganasan dan kedua, gerakan politik berwajahkan Islam. Kedua-dua gerakan ini akan memaksa kita bergerak ke arah objektif akhirnya iaitu New World Order.Strategi Freemason ialah merosakkan Islam dlm islam itu sendiri. Mereka merosakkan islam dan sunnah yg di bawa Rasulullah dgn islam versi mereka iaitu Wahhabi. Mereka berjaya merosakkan Mekah dengan binaan2 yg menutup kebesaran Kaabah dan dari kota ibadah menjadi kota perlancongan. Segala peninggalan Rasulullah dimusnahkan atas alasan bidaah, tetapi artifak berhala tidak pula dimusnahkan, malah dipelihara dalam muzium dan menelan belanja berbillion2. Skrg raja dh mati, akan berlakulah perebutan kuasa pemerintahan dan apa yg tertulis dlm Quran akan berlakuNegara Arab Saudi lahir dari konspirasi Illuminati sempena nama Bani Saud. Keluarga Ibnu Saud adalah Freemason keturunan Yahudi (Bani Al-Masalikh) dan dipilih sendir…

KISAH BERMULANYA TYPHOID

Imej
Antara Sebab Kenapa Pengendali Makanan Perlu Mendapat Suntikan TyphoidIa bermula dengan nama seorang wanita Mary Mallon.Beliau berasal dari Ireland kemudian berhijrah ke AS untuk mencari rezeki.Umurnya 14 tahun ketika itu. Kerja yang dilakukan adalah menjadi tukang masak untuk keluarga orang kaya. Air tangan Mary sebenarnya mampu menyediakan hidangan yang cukup menyelerakan. Malangnya, ia membawa sejenis kuman pembawa maut - bakteria Salmonella typhi (S. typhi).

Mary pada mulanya menjadi tukang masak di rumah orang kaya di Mamaroneck, New York pada tahun 1900 sebelum berpindah ke Manhattan. Kedua-dua keluarga majikannya itu mendapat demam dan cirit-birit, sebahagian gejala tifoid atau demam kepialu, manakala seorang tukang cuci meninggal dunia.Mary kemudiannya bekerja pula dengan seorang peguam dan berhenti selepas tujuh hingga lapan orang ahli keluarga tuannya itu mengalami peristiwa sama.Persinggahan seterusnya adalah di Long Island di mana dalam masa dua minggu, empat hingga 10 kel…

HEPATITIS

Imej
PENGENALAN
Sakit hati disebabkan manusia adalah berbeza dengan sakit hati disebabkan oleh virus. Sakit hati disebabkan virus mengakibatkan keradangan dan kerosakan sel sel di hati menyebabkan kegagalan fungsi hati. Salah satu penyebab adalah virus hepatitis.JENIS JENIS HEPATITIS
Hepatitis A adalah yang paling ringan disebabkan virus hepatitis A. Penyebaran melalui kotoran atau tinja pesakit. Gejala yang hadir adalah demam, mual, kurang selera makan, mata menjadi kuning dan urin menjadi kehitaman.Hepatitis B disebabkan oleh virus hepatitis B yang menyebabkan keradangan hati. Apabila berlanjutan boleh menyebabkan cirrhosis atau hati menjadi keras atau lebih teruk kanser hati. Cara penyebaran melalui darah seperti ibu kepada anak di dalam perut, berkongsi jarum suntikan, transfusi darah dan hubungan seksual.Hepatitis C disebabkan virus hepatitis C. Infeksi kronik menyebabkan parut pada hati dan pengerasan hati. Cara penularan sama dengan hepatitis B. Vaksin masih dalam kajian. Hepatitis …

isteri yang berdoa untuk suami

Imej
Isteri yang bangun tengah malam minta ampun pada Allah bagi pihak suami, kerana dia tahu suami dia buat jahat, dia tahu suami dia malas solat, dia tahu suami dia buat dosa. Maka di hari kematian dia, Allah muliakan jenazahnya. Dia senyum semasa kematiannya. Suami berubah kerana doa dan kasih isterinya.Jadi para isteri, kesalahan suami itu didoakan pada Tuhan. Bukan diceritakan. Bukan diaibkan. Lagi teruk apabila menghina suami depan anak-anak dan kawan dia. Seburuk mana pun suami, dia sebab isteri itu di terima ke Syurga, atau dihumban dalam neraka!Dari Abdullah bin Abbas r.a, Rasulullah ﷺ bersabda: "Maukah ku beritahukan kepada kalian tentang istri-istri kalian yang termasuk penghuni Syurga? yaitu perempuan yang mencintai suaminya, mempunyai banyak anak, dan selalu meminta maaf kepada suaminya. Jika ia menyakiti atau disakiti, ia segera mendatangi suaminya dan memegang tangannya, lalu berkata: Demi Allah, aku tidak akan tidur sebelum engkau ridha kepadaku." (HR Al-Nasa'…

pedas

Imej
Kalau Tengah Rasa Pedas, Jangan Amalkan Minum Air Sejuk.Sejenis sebatian dikenali sebagai capsaicin, menghasilkan sensasi rasa panas. Makanan pedas menjadi makanan kegemaran kita seharian, tanpa mengira umur, bangsa dan jantina. Tetapi rasa pedas yang berlebihan akan menyebabkan kita berpeluh dan tidak selesa, seterusnya membuatkan kita rasa nak cari air sejuk untuk meredakan rasa pedas itu.Tetapi tahukah anda, air sejuk yang diambil ketika pedas ini menyebabkan rasa pedas itu tidak hilang, sebaliknya meningkatkan lagi rasa pedas ?Menurut American Chemical Society, sejenis sebatian yang terdapat dalam makanan pedas, dikenali sebagai capsaicin, menghasilkan sensasi rasa panas pada lidah sebaik sahaja ia memasuki mulut. Sekiranya anda minum air sejuk selepas sebatian ini masuk ke mulut, sebatian capsaicin tidak mampu bertindakbalas dengan air kerana mempunyai kekutuban yang berbeza. Air sejuk hanya akan menyebabkan rasa pedas dalam mulut kita bertambah pedas !Sebaliknya, makanan yang ti…

DERITA ORANG PENGHUJUNG USIA

Imej
*DERITA ORANG PENGHUJUNG USIARamai orang tua hidup derita sebab tak merancang!
Kalau derita sekadar di dunia ok lagi, tapi yang ditakuti derita dunia akhirat.
Di usia pencen ini tak payah lah sibuk bela kucing, cari Pokemon, ralit dengan game atau apa saja yang tak faedah.
Badan dah tak berapa larat tu eloklah buat plan ibadah agar mati dalam iman/ibadah.
Sekarang banyak majlis ilmu. Mengajilah... Refresh balik ilmu yang telah kita tinggalkan sejak dulu.Cadangan Manfaat:1. *Mantapkan ilmu aqidah/Tauhid* untuk memastikan aqidah kita betul sebab jika salah/syirik/kufur tanpa sedar pun kita akan masuk neraka. Akidah kunci syurga.
Mantapkan juga *ilmu feqah dan tasauf*.
Jangan asyik belajar tajwid dan taranum saja sedangkan kita dah fasih baca quran. Lain lah *kalau tak pandai baca quran, wajiblah kita belajar*.
Bagi yang dah mahir baca, ingatlah tak ada siapa nak dengar suara tua kita yg merdu tu. Yg penting *banyak tadabbur quran* dan bukan hanya baca saja tanpa faham isi alquran.2…

hakikat kalimah

🌴Hakikat Kalimah🌴Apabila kita melafazkan kalimah "la ilaha illaLLah" maka wajib kita menafikan diri kita memiliki sifat dan wajib pula kita memulangkannya kepada Allah(isbat).Tiada kita mendengar dengan sebab telinga, melihat dengan sebab mata, berkata dengan sebab mulut, berkehendak dengan sebab hati, bergerak dengan sebab adanya tangan dan anggota, berfikir dengan adanya otak dan bernafas sebab adanya nyawa.Sebaliknya kita hanyalah cermin tempat DIA memantulkan sifat-sifat Nya, pemilik sifat yang sebenar adalah empunya bayang...

iblis sangat Alim

IBLIS ITU SANGAT ALIMJika engkau bertanya tentang Al-Qur'an kpd iblis, maka iblis akan bisa menerangkan dg sangat jelas, karena iblis tau sangat mendalam ayat itu turun dari langit...Jika engkau bertanya tentang ilmu hadist kpd iblis, maka iblis akan sangat pandai menjelaskannya,
karena iblis tau asbabul wurud dari hadist tsb....Jika engkau bertanya tentang kisah para nabi, iblis akan dg tepat menceritakannya karena iblis sudah ada sejak nabi adam masih berada dalam surga...iblis ahli alqur'an...
iblis ahli hadist....
iblis ahli riwayat..
iblis alim/pandai dalam segala ilmu...Tapi iblis tdk menjadi kekasih Allah, karena dalam diri iblis ada kalimat...AKU LEBIH BAIK DARI KAMUSemoga sedikit ilmu yg dititipkan Allah Subhana Wa Ta'alla dihati kita tdk menjadikan kita sombong dalam segala urusan...
Juga paham bahwa ilmu tak menjamin orang pasti ta'at dan sholeh.Yang aku takut...hatiku kian mengeras dan sulit menerima nasehat, namun
sangat pandai menasehati
Yang aku takut...…

kisah manusia

Imej
KISAH MANU-SIA DAN KOD KISAH KEJADIANNYALama sebelum munculnya agama Islam, kitab Hindu kuno berbahasa Sanskrit, Brahma Puraan, ada menceritakan tentang MANU dan SHATARUPA sebagai makhluk pertama diciptakan.MANU ini kemudiannya diceritakan “dicampakkan” ke BHU-MI atau EAR-TH. Selepas dicampakkan ke BHU-MI maka berkembang biaklah keturunan MANU hingga bergelar MANU-SYIA.Dalam bahasa Sanskrit MANU bermaksud : Mahluk Pertama. Manakala perkataan SYIA bermaksud “melontar atau campak” Makanya perkataan MANU-SYIA adalah merujuk kepada MAKHLUK PERTAMA YANG DICAMPAKKAN. Si Manu itu dikatakan diciptakan Tuhan Brahma di Swarga (syurga) makanya, MANU-SYIA dari perspektif Hindu adalah merujuk kepada MAKHLUK CIPTAAN PERTAMA YANG DICAMPAKKAN DARI SYURGA.Agama Abrahamic (Ibrahimiyah) iaitu Yahudi, Kristian dan Islam ada menceritakan hal ADAMA DAN HAWWAH sebagai makhluk pertama diciptakan.Bahasa Inggeris menggelarkan makhluk pertama ini sebagai MAN. Sebelum adanya Islam, kitab Pantateuch (Kitab Taurat…

parenting

Imej
Sebenarnya masa muda atau masa  anak2 kita masih kecil inilah masa PALING KRITIKAL utk kita melatih hati @ MUJAHADAH utk menjadi ISTERI SOLEHAH yg sabar dan tenang...mengurus anak kecil sgt menguji kesabaran kita...masa inilah byk ibu2 belajar erti kesabaran, erti mujahadah. Diuji dgn suami kadang2 buat isteri stress dan ank2 menjadi mangsa? Jangan jadikan perangai suami alasan. Kerana percayalah kita pun ada perangai kita juga..sbb itu kita suami isteri dijodohkan bersama..cuba byk2 muhasabah diri dan akui kelemahan/ kesilapan kita..kita diuji bukan kerana dosa org lain tapi kerana DOSA KITA SENDIRI.Sbb tu bila dh tua tp perangai masa muda masih sama... cpt marah, meroyan ,mengamuk.. itulah petanda masa mudanya dulu dia tidak manfaatkan kesempatan itu utk belajar mendidik hati utk bermujahadah melawan nafsu ammarah..dulu dengan ank2 terlampau garang ikutkan nafsu... melepaskan nafsu ammarah kpd anak2..tegas boleh utk mendidik Anak2, yg xboleh jangan sampai mengamuk dgn Anak2 sbb kega…

mati

Imej
Untuk renungan kita bersama 👇🏼👇🏼👇🏼...Kenapa rumah saya adik beradik x datang pun.
Saya je kena ziarah mereka.
Dan mereka "lalu" rumah saya tetapi x singgah ..Mari saya bagi tau. Allah SWT perintahkan kita menziarahi untuk eratkan silaturrahim. Jika kita buat kira dapat pahala. Mereka x dapat. Bab ni kita yang pilih. Antara pahala @ kebencian @ dendam @ cemburu.Jadi biarkan orang yang x nak menyambung silaturrahim. Kita ikut sunnah pasti kita bahagia.Seperkara lagi:Saya sendiri tidak kesal @ kecewa jika rumah saya tidak dikunjungi sanak saudara. Mungkin mereka bz. Ada hal lebih penting daripada silaturrahim.  Kita x perlu kecil hati. InsyaAllah orang lain jadi tetamu kita..membawa balik dosa kita dan membawa rahmat .Fahamilah 7 perkara dalam hidup kamu: 1. Apabila meninggal dunia ayah kamu , maka matilah pimpinan dan nasihatnya...2. Apabila meninggal dunia ibu kamu, maka terpadamlah cahaya kelembutan belaian dan tunjuk ajar nya...3. Apabila meninggal dunia abang kamu,…

umur ujian

Imej
Umur 35 tahun - 40 tahun ialah umur dimana kebanyakan kita mula diuji. Ujian boleh datang dari ibubapak (jatuh sakit, kematian), atau dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) atau dari anak-anak yang meningkat remaja.Memang bermula 35 tahun - 40 tahun, Allah akan memanggil kita pulang bertaubat kepadaNya. Panggilan dari Allah selalunya berbentuk ujian. Kerana hanya dengan itu kita akan kembali bersimpuh dan bersujud mengadu dan memohon pertolonganNya.Orang yang bijak akan memperbaiki diri dan amalannya, memperbaiki hubungan dengan ahli keluarga dan pasangannya, berjimat menyimpan untuk hari tuanya. Semua dengan niat mahu berkumpul bersama di syurga nanti.Orang yang kurang bijak tetap leka dan langsung tak membuka deria terhadap panggilan Allah malah tetap leka dengan keseronokan dunia, berkumpul dengan rakan² dan kurang memberi perhatian kepada suami/isteri/anak²Usia 35 - 40 ini menjadi lebih menarik apabila al-Quran di dalam surah "al-Ahqaaf ayat 15" ada me…

hukum orang yang buasir

Nak tnya sikit.  Adakah hukum org buasir berdarah sama dengan daimul hadath. Dari segi tatacara utk bersolat.  Kena wudhuk selepas masuk waktu solat. Adalah golongan ini boleh jamak qasar?.JAWAPAN1. Antara perkara yang membatalkan wuduk ialah keluar sesuatu daripada dubur walaupun yang keluar itu adalah darah.Kata Imam An-Nawawi Rahimahullah dalamالمجموع شرح المهذب juz.2 hlm.4 :فَالْخَارِجُ مِنْ قُبُلِ الرَّجُلِ أَوْ الْمَرْأَةِ أَوْ دُبُرِهِمَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ سَوَاءٌ كَانَ غَائِطًا أَوْ بَوْلًا أَوْ رِيحًا أَوْ دُودًا أَوْ قَيْحًا أَوْ دَمًا أَوْ حَصَاةً أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ وَلَا فَرْقَ فِي ذَلِكَ بَيْنَ النَّادِرِ وَالْمُعْتَادِ." Maka perkara yang keluar daripada kemaluan hadapan lelaki atau perempuan atau dari dubur keduanya itu membatalkan wuduk. Sama sahaja yang keluar itu berupa tahi atau air kencing atau angin atau ulat atau nanah atau DARAH atau batu kecil atau lainnya. Tidak ada perbezaan dalam hal ini antara perkara yang jarang terjadi atau yang biasa terjadi "…