Ahad, 31 Disember 2017

Siput dan katak

Ada seekor siput 🐌🐌 selalu memandang sinis terhadap katak🐸🐸

Suatu hari, katak 🐸🐸yang kehilangan kesabaran akhirnya berkata kepada siput🐌🐌

Tuan siput🐌🐌, apakah saya telah melakukan kesalahan, sehingga Anda begitu membenci saya?

Siput🐌🐌 menjawab

"Kalian kaum katak 🐸🐸mempunyai empat kaki & dapat melompat ke sana ke mari,
Tapi saya mesti membawa cengkerang🐚🐚 yang berat ini, merangkak di tanah, jadi saya merasa sangat sedih"

Katak 🐸🐸menjawab :

"Setiap kehidupan memiliki penderitaannya masing2, hanya saja kamu cuma melihat kegembiraan saya, tetapi kamu tidak melihat penderitaan kami (katak)🐸🐸"

Dan seketika itu, ada seekor helang besar yang terbang ke arah mereka, siput 🐌🐌dengan cepat memasukkan badannya ke dalam cengkerang🐚🐚, sedangkan katak🐸🐸 dimangsa oleh helang...

Siput 🐌🐌terharu...
Akhirnya baru sedar ...
ternyata cengkerang 🐚🐚yang di milikinya bukan merupakan suatu beban...
tetapi adalah kelebihannya...

💖Nikmatilah kehidupanmu💖..
💖Tidak perlu dibandingkan dengan orang lain💖...
💖IRI HATI💖 kita terhadap orang lain akan membawa lebih banyak penderitaan..

Rezeki tidak selalu berupa emas, permata💎💎 atau wang💰💰 yang banyak, bukan pula saat kita di rumah mewah 🏰🏰& pergi berkereta🚘🚘

rezeki juga adalah💖jiwa dan hati yg tenang.

💝Renung renungkanlah wahai sahabat 💝

Rencah kehidupan

Malam tadi, ketika minum kopi,  saya merasa sedikit pahit.. Namun tetap juga la saya minum..

Dan pada ketika air kopi tinggal suku, baru la saya perasan, saya lupa kacau kopi dan susunya..

Apabila saya kacau, kopi yang tinggal suku itu, terasa sangat manis pula..  Terlalu manis sehingga tidak mampu saya telan..

Agaknya itu la resam hidup.. Ada kalanya kita lupa, yang 'manis' itu ada di dasar.. Perlu dicari.. Dan kiranya kita malas mencari, maka hanya pahit la yang dapat kita nikmati..

Ada waktunya juga, pada ketika teringat berkenaan 'manis' itu, segalanya sudah terlewat..

Mujur la, Allah sudah membantu 'membancuh' hidup kita antara yang pahit dan manis.. Kerana hidup pasti kurang maknanya kiranya hanya berkenaan yang pahit-pahit saja.. Atau yang manis-manis saja..

Makanya, hirup la hidup dengan senyuman, dan tak perlu hiraukan sangat apa orang nak kata dan umpat belakang kita.. Sebab memang kita manusia tidak-lari dari ketidaksempurnaan  !!

Ucap la syukur Alhamdulillah untuk satu lagi peluang kita menghirup udara di bumi Allah swt

Salam Sejahtera...
Salam Ukhawah...
Salam perjuangan..
Salam kasih sayang..
Salam persahabatan...
Salam segalanya....

Selamat Menyambut tahun baru 2018🌺❤🌺

Selasa, 26 Disember 2017

Israiliyat

Kisah Israiliyat

Arti Israiliyat

Israiliyat adalah kisah atau peristiwa yang riwayatnya bersumber dari Bani Israil.

Yang dimaksudkan dengan Israil ialah Nabi Ya’kub a.s. maka arti  Bani Israel ialah anak cucu keturunan Nabi Ya'kub a.s. sampailah ke zaman Nabi Muhammad saw.

Kaum Bani Israil sangat banyak mengingati cerita-cerita di zaman para Nabi dahulu dan mereka menyampaikan cerita-cerita tersebut kepada anak cucu mereka. Termasuklah para sahabat yang berasal dari keturunan Bani Israil yang memeluk Islam.

Pandangan Ulamak

Ulama-ulamak muktabar membahagikan kisah-kisah Israiliyat ini kepada 3 bahagi :

1- Kisah yang diakui kebenarannya dalam Islam. Maka riwayat Israiliyat seperti ini adalah sahih kedudukkannya..

2- Kisah yang anggap dusta dari sudut Islam. Maka riwayat Israiliyat seperti ini adalah batil dan hendaklah dijauhi.

Sayyiduna Abu Bakr as-Siddiq r.a. berkata :

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: عَلَيْكُمْ بِالصّدْقِ، فَاِنَّهُ مَعَ اْلبِرّ وَ هُمَا فِى اْلجَنَّةِ. وَ اِيَّاكُمْ وَ اْلكَذِبَ، فَاِنَّهُ مَعَ اْلفُجُوْرِ وَ هُمَا فِى النَّارِ.

artinya  : Rasulullah saw bersabda : “Sentiasalah kamu bersikap benar kerana benar itu bersama kebaikan. Dan keduanya di dalam syurga. Dan jauhkanlah dirimu akan dusta. Kerana dusta itu bersama kejahatan. Dan keduanya di dalam neraka”. (Hadith Ibnu Hibban)

3- Riwayat yang tidak dapat dipastikan adakah ia dusta atau benar menurut agama Islam. Kisah Israiliyat banyak dalam kategori ini.

Abu Hurairah r.a. berkata Rasulullah saw bersabda dalam perkara ini :

لَا تُصَدِّقُوا أَهْلَ الْكِتَابِ وَلَا تُكَذِّبُوهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ الْآيَةَ

artinya : Jangan kamu benarkan akan Ahli Kitab dan jangan pula kamu dustakan mereka itu. Dak katalah olih kamu "Kami telah beriman dengan Allah dan beriman dengan apa yang telah diturunkan kepada kami dan apa yang telah diturunkan kepada kamu." (Hadith Bukhari)

Dan lagi Rasulullah saw bersabda :

بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً ، وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِي إسْرَائِيلَ وَلاَ حَرَجَ

artinya : “Sampaikanlah kamu sekelian dariku walau pun hanya satu ayat. Dan sampaikan olih kamu sekelian akan cerita dari Bani Israil dan tiada menjadi kesalahan." (Hadith Bukhari)

Kesimpulan

- Boleh meriwayatkan kisah Israiliyat yang selari dengan syariat Islam.

- Tidak boleh meriwayatkan kisah Israiliyat yang bertentangan dengan syariat Islam.

- Boleh meriwayatkan kisah yang tidak dapat dipastikan benar atau tidak untuk diambil pengajaran atau sebagai cerita.

Wallahua'lam

Sabtu, 23 Disember 2017

Pengamal syirik

*ADAKAH ANDA PENGAMAL SYIRIK ATAU PENGAMAL SYARIYYAH ?*

Salam semua ,
Petikan ini saya kongsikan daripada group whatsapp Panel Pembangunan Standard Perubatan Islam i-Syifa' (dianggotai Kementerian Kesihatan Malaysia, Jakim, Darussyifa, Darussalam, Manarah, Isnad Tadawi, IPTA) Sama seperti artikel TokWan yg menjadi tajuk asas keilmuan kpd semua ahli group Mengenal Syifa Syariyyah.

*BOLEHKAH "SCAN" JIN DALAM BADAN? BENARKAH PERAWAT BOLEH MENGETAHUI PERKARA GHAIB?*

Setelah membaca beberapa ayat Quran (atau doa) dan pesakit tidak menunjukkan sebarang respon, ada perawat yang mengatakan perkara-perkara seperti :

_“Hmm kuat jin di dalam badan kau ini”_

_“Ada 5 jin tinggal dalam badan kau”_

_“Rasanya kau sudah terlanggar jin semasa membuang sampah”_

_"Ini jin keturunan. Sudah lama dia tinggal di badan kau"_

_"Kau sudah disihir. Jin tu akan ganggu kau sampai kau mati"_.

Ada juga perawat yang mengubat dari jarak jauh yang hanya bersumberkan gambar pesakit atau nama pesakit sambil scan je terus berkata :

_“Si anu itu telah disihir”_
_“Ada saka dalam badannya”_
_"Rumah kau ada jin"_

Ada juga perawat yang hanya dengan melihat je pesakit mngatakan:

_“Ada jin sedang mengikuti kau”_

_"Aku dapat rasa kehadiran jin dalam badan kau”_

_"Ada 2 jin di belakang kau dan 1 jin di lutut kau"_

_"Aku nampak ada bayang-bayang hitam ikut kau selalu"_

Kaedah-kaedah di atas adalah melanggar hukum syara’ (Syariyyah). Mereka yang mengamalkan kaedah-kaedah di atas boleh dikategorikan sebagai _al-Kahin_dan _al-Arraf_. _Al-Kahin_ ialah orang yang memberitahu tentang perkara-perkara ghaib di masa hadapan atau memberitahu apa yang ada di dalam hati. _Al-‘Arraf_ bermaksud orang yang mendakwa mengetahui perkara-perkara ghaib, atau dalam erti kata lain digelar tukang tilik. Perbuatan ‘Arraf ini dilarang oleh Allah SWT kerana tiada sesiapa pun yang mengetahui perkara ghaib melainkan Allah SWT sahaja. Perkara ini dinyatakan dengan jelas dalam al-Quran :

“Katakanlah! Tidak ada seorang pun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah” (An-Naml : 65)

“Dan di sisiNya jualah kunci-kunci segala yang ghaib; tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja.” (Al-An’am : 59)

“Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuiNya itu kepada sesiapa pun melainkan kepada mana-mana Rasul yang diredhaiNya.” (Al-Jin : 26-27)

Malah, Nabi Muhammad SAW pun tidak mengetahui perkara ghaib. Perkara ini dinyatakan dalam al-Quran :

“Dan kalau aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, tentulah aku yang mengumpulkan dengan banyaknya benda yg mendatangkan faedah dan (tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan” (Al-A’raaf : 188)

Nabi Muhammad SAW juga pernah terkena sihir namun baginda tidak mengetahuinya. Jibrail AS yang telah memberitahu baginda bahawa baginda telah disihir oleh Labid bin al-A’sam. Jika Nabi Muhammad SAW sendiri tidak mengetahui perkara-perkara ghaib, (seperti sihir yang berlaku ke atas dirinya) bagaimana pula seorang manusia biasa boleh mengetahuinya?

Berdasarkan ayat-ayat al-Quran di atas, adalah jelas bahawa dakwaan mengetahui tentang kewujudan jin dalam badan seseorang menggunakan kaedah-kaedah di atas adalah tidak benar. Malah, kita tidak sepatutnya menemui orang-orang yang mengamalkan kaedah-kaedah sebegitu. Menurut riwayat Muslim di dalam sahihnya bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda :

من أتى عرافا فسأله عن شيء فصدقه لم تقبل له صلاة اربعين يوما

Maksudnya : Sesiapa yang mendatangi seorang ‘arraf, dan bertanya tentang sesuatu, maka tidak diterima amalannya selama 40 hari.

Abu Daud r.a. meriwayatkan daripada Nabi Muhammad SAW :

من أتى كاهنا فصدقه بما يقول فقد كفر بما أنزل على محمد صلى الله عليه و سلم

Maksudnya: Barang siapa yang menemui tukang tenung kemudian membenarkan apa yang dikatakan maka sesungguhnya dia telah kufur terhadap wahyu yang diturunkan kepada Nabi SAW.

Menurut Dr.Yusuf al-Qardhawi dalam bukunya Pengertian Tauhid, membenarkan tukang-tukang tenung dan juru-juru ramal yang pada sangkaan mereka dapat mengetahui sesuatu yang ghaib, adalah satu kekotoran terhadap ayat-ayat al-Quran di atas. Sekiranya tindakan mereka yang pergi menemui golongan tesebut dan membenarkan pula dianggap suatu yang amat keji di dalam agama, tindakan para tukang tenung dan juru ramal.Itu adalah jauh dari agama dan agama pula jauh dari mereka :

ليس منا من تطير أو تطيرله او تكهن أو تكهن له او سحر او سحرله  : رواه البراز بأسناد جيد

Maksudnya : Bukan dari golongan kami sesiapa yang menganggap sial kerana alamat (tataiyur) atau minta dilihat kesialannya dan menenung atau minta ditenungkan atau mensihir atau minta disihirkan baginya.

Oleh itu, berhati-hatilah bila berjumpa dengan perawat-perawat yang menggunakan kaedah-kaedah di atas. Kadang-kadang, ada perawat yang menggunakan bahasa lunak dan halus untuk melindungi kedustaan mereka agar dapat meyakinkan pendengar.

Contohnya :

_"Nampaknya penyakit encik ini bukan penyakit biasa. Encik terkena sihir. Inilah hasil penyiasatan kita. Sebab yang sebenarnya Allah sahaja yang tahu"_

Ada juga yang berselindung dengan kata-kata yang dapat menggambarkan bahawa apa yang diperkatakannya itu datang daripada Allah dan dia sentiasa berpegang teguh kepada kekuasaan dan kehendak Allah semata-mata.

Misalnya:

_"Nampaknya, ikut penglihatan kita hajat encik ini sukar tercapai.Banyak sangat halangannya. Ramai orang tidak sukakan encik hidup senang. Tetapi kalau mahu berjaya kita boleh usahakan, Insya Allah, akan berjaya juga nanti"_

Ada juga perawat yang berkata bahawa kaedah mereka itu benar kerana ia hasil daripada kasyaf atau terbukanya hijab. Ini semua mengarut semata-mata sesenang guna alasan kasyaf dan manusia terpilih. Kasyaf memang boleh berlaku kepada orang mukmin yang hampir dengan Allah (wali Allah) tetapi kasyaf yang dikurniakan kepada orang tersebut adalah sebagai satu ujian dan rahsia antara dirinya dengan Allah. Hal ini disebabkan kasyaf merupakan sebahagian daripada karomah yang dikurniakan oleh Allah. Oleh yang demikian, kasyaf perlu dirahsiakan, tidak boleh diceritakan sewenang-wenangnya. Dalam kitab-kitab tasawur terdapat keterangan bahawa karomah mesti disembunyikan kerana ia merupakan satu ujian bagi orang yang menerimanya. Jika diceritakan atau dihebahkan, maka karomah itu akan menjadi hijab kepadanya. Berlainan dengan mukjizat yang berlaku kepada para Rasul adalah untuk ditunjukkan sebagai bukti kebenaran kerasulannya. Oleh itulah maka wali Allah yang sebenarnya amat takut dan cemas apabila dikurniakan karomah, apatah lagi untuk menghebahkan kekeramatan itu kepada orang ramai kerana takut akan dihijab oleh Allah. Wali Allah yang sebenar tidak begitu mudah menceritakan sesuatu rahsia ghaib yang telah dikurniakan Allah kepadanya, tetapi Wali Syaitan pula berlaku sebaliknya, amat mudah menceritakan rahsia-rahsia ghaib seperti itu kpd org lain nak tnjuk dia ni hebat. Mudah shj nk kenal  wali syaitan ni jika apa-apa aksi atau cara perawatannya menagih pujian hebat, takjub dan penonton/pesakit akan teruja kehebatan wali syaitan maka berjayalah jin ifrit menyesatkan perawat dan juga pesakit supaya bersyirik kpd Allah.

Kesimpulannya, janganlah mudah mempercayai perawat (termasuklah dukun bergelar ustaz,  pawang, bomoh atau orang biasa) yang mendakwa boleh scan boleh nmpk jin dan mengetahui perkara di alam ghaib. Sebab itu cuba baca yg ni......

*JADI JIKA TERJUMPA KAEDAH PERAWATAN SYIRKIAH DI BAWAH INI HINDARILAH DARIPADA ANDA TERKUFUR DAN TIDAK DITERIMA AMALAN SELAMA 40 HARI*

1- Perawat atau Dukun berketayap/berjanggut mula bertanyakan nama ibu,nama salasilah.

2- Membuat ritual semasa berubat sedangkn syifa syar'iyyah tidak memerlukan apa2 ritual semasa rawatan. Ritual dimaksudkan adalah seperti
-menyembelih/membuat hidangan utk rawatan dipermudahkan.
-memanggil 'seseorang' utk merawat(kebiasaan watak bomoh tadi akan bertukar atau aneh semasa rawatan dan normal lepas selesai rawatan ini dinamakan menurun).
-menconteng/melukis tubuh pesakit.
-membuat lakaran2 semasa rawatan pada bdn pesakit
-bagi mandi bunga(bukan tujuan mewangikan atau mencergaskan badan tapi konon utk buang hantu/penyakit) dlm badan.

3- Menggunakan asap2 dlm bantuan perawatan seperti asap kemenyan dan apa jenis asap pemujaan.

4- Jenis boleh mengesan dan mengetahui sesuatu alam ghaib dgn hnya melihat kpd nama atau penyakit pesakit tanpa perlu membuat rawatan dahulu dengan hanya kaedah 'scanning' shj pun boleh sembuh. Hebat betul syirik org ni.
-beza pula dgn rawatan islam yg akan membacakan dahulu ayat2 quran dan doa2 perlindungan/kesembuhan. Jika ada apa2 reaksi semasa bacaan ruqyah maka amat positif pesakit ada gangguan.

5- Dengar dan faham kaedah bacaan mereka sbb kalau syirik;
-membaca wirid2 atau mantera2 yg pelik-pelik.
-bacaannya tidak jelas dan tidak didengari.
-membaca sbhg drp ayat quran sahaja kemudian dicampur aduk smbil membisik atau membacakan mantera secara samar2(tidak didengari).
-memanggil wali2, raden, nama2 orang mati, meminta karomah atas sesuatu benda dgn berkat kalimah dan sbgnya.
-menyebutkan mantera atau bacaan yg tidak difahami. (Ingat, rawatan islam hanya baca quran dan doa sahaja dan ia dibaca dgn sebutan jelas bkn hnya bunyi mcm baca sesuatu ). Paling kurang pesakit sendiri boleh mendengarnya
-berdoa mghrpkn khadam,syeikh dtg bantu bknnya Allah.

6- Memberikan sesuatu alat utk dipakai atau disimpan diletakkan pada sesuatu tempat kepada pesakit konon ia mampu menyakiti, melindungi atau menjauhkan jin dr badan kita.
-maksud di sini ialah pemberian minyak, wafaq, wifik, azimat dan tangkal.
-menyuruh pesakit mengamalkan sesuatu yg  bertentangan dgn syariat islam.

7- Meminta atau meletakkan pengeras atau mengenakan pengeras sekian2 banyak baru boleh buat rawatan.
-Meminta pesakit menyediakan jamuan sebelum boleh memulakan rawatan( permintaan ini memberatkan pesakit).
-Meminta pesakit menyediakan paku, limau, kemenyan, lada hitam, tahi besi, sabun atau minyak bidara, rokok, garam atau apa-apa sahaja yg perlu dibeli oleh pesakit yg boleh diertikan memberatkan pesakit.

8- Perawat sendiri melanggar kaedah perawatan islam contohnya semasa merawat sambil merokok atau minum, pakai seluar pendek tidak berbaju, memegang bhg anggota yg tidak boleh disentuh bukan mahram (luar dan dalam).

9- Ketika rawatan ada perkara yg melanggar syariat islam. Contohnya mandi tnpa pakaian berdua dengan pesakit, mengurut dan sentuh pesakit tanpa lapik tebal dll.

10- Perawat jelas berkomunikasi dgn sahabatnya meminta prgi merawat pesakit di rumahnya mlm nanti atau perawat bgth sekejap lagi sahabatnya (jin islam) dtg bantu. Ini semua adalah syirik wlpun jin islam dtg utk membantu .

11- Mengenakan pantang larang yg menyusahkan pesakit antaranya
-tak boleh ziarah kubur atau mengiringi jenazah ke kuburan.
-tak boleh lalu/ menyurut bawah ampaian.
-tidak boleh pergi rumah yg ada kematian.
-tidak boleh makan itu ini contohnya bersengat berduri pisang emas dll (klu atas nasihat doktor tiada mslh kerana ada juga  sebahagian makanan yg dipantangkan kpd pesakit).
-pantang larang yg jelas melanggar syariat islam contohnya bila dah amalkn amalan pelaris ini tk boleh mandi wajib selama setahun dsb.
-menyuruh pesakit membuat sesuatu yg boleh menjebakkan kpd syirik contohnya tk boleh ambil wuduk selepas senja sehingga pagi hari jika ingin kebal.

12- Tidak pernah belajar atau berguru amalan dan ruqyah termasuklah MSS atau Syifa Morha tetapi  boleh meruqyah dengan begitu hebat sekali. Sekali tepuk sahaja dah terpelanting jin telinga capang ke parit blkg.

13- Sandiwara dgn cara meruqyah dari jauh, minta  nama, gambar atau barangan peribadi pesakit.

14- Menggunakan alat2 tertentu semasa meruqyah sprt;
- limau purut
- bunga
- daun kering
- daun tanduk rusa
- daun langsuyar
- tempurung lubang dua
- sarang labah
- bawang putih
- kunyit jantan
- keris lama
- lada hitam
- pucuk atau buah bidara
- minyak atar tertentu

Utk menghindari dari gangguan jin dan mesti diamalkn juga ayat/doa berdasarkan jumlah tertentu, waktu tertentu dan selama tempoh tertentu maka boleh menjadi perkasa dgn kelebihan boleh merawat org lain, bg jurus kpd lawan terus tumbang wlpun tnpa disentuh atau lawan nk dtg pukul terus terpelanting, aura dan dgn tenungan mata sudah mencukupi untuk menumbgkn memecahkan perut musuh. Karut lah ini semua sebab itu dinamakan Syirkiah.

Moga Allah bagi kefahaman dengan kita dalam hal rawatan islam. Dari itu banyak lagi ciri2 rawatan bukan islam yg perlu kita ketahui.

Wallah hu a'lam

[Rujukan:
1. “Menjawab Persoalan Makhluk Halus: Kaitannya Dengan Penyakit dan Pengubatan”oleh Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din (2009), m.s.168-171.
2. “Berpawang dan Bersahabat dengan Jin daripada perspektif Islam”, Jahid Sidek (2004), m.s.82-87.
3. “Pengertian Tauhid”, Dr.Yusuf Al-Qardhawi (1999), m.s. 70-73.]

Khamis, 21 Disember 2017

Tamoxifen

Tahukan anda? Tamoxifen adalah sejenis SERM yang digunakan sebagai agen kemoterapi untuk membunuh sel kanser payudara. Walaupun bentuknya seakan-akan estrogen dan menambat pada reseptor estrogen, ia membantutkan transkripsi gen-gen pembahagian sel yang selalunya diaktifkan oleh estrogen di payudara.

Rabu, 20 Disember 2017

Keluarga sunnah


Baca dan perlahan-lahan ubah ke arah yang lebih baik.
Kita usaha sama-sama, ok?
.
.
✅ Jaga solat awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu.
.
✅ Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis2. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.
.
✅ Wujudkan 3 waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual.Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.
.
🔴 Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.
.
✅ Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.
.
✅ Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu-- penyayang dan pengasih.
.
🔴 Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.
.
✅ Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.
.
✅ Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.
.
✅ Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah saw sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.
.
✅ Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada 3: Tempat tinggal, Makanan, Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.
.
✅ Rasulullah saw tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam.
.
✅ Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati--
"Rajiah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭
.
✅ Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak--
SABAR.
Betulkan diri sendiri dulu. Kadang2 kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul2 yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.
.
✅ Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.
.
✅ Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.
.
✅ Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.
.
✅ Rasulullah saw tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.
.
🔴 Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!
.
🔴 Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!
.
✅ Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.
.
🔴 Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.
.
✅ Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.
.
🔴 Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.
.
✅ Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.
.
✅ Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.
.
✅ Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.
.
🔴 Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada. 😂) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.
.
✅ Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah:
Surah At-Taubah, ayat 128-129.
Ini doa favourite Rasulullah saw.
.
✅ Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat:
Surah Ibrahim, ayat 40.
.
✅ Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita, dan jadikan anak-anak kita taat:
Surah Al-Ahqaf, ayat 15.
.
✅ Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat:
Surah Maryam, ayat 1-10.
.
Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat, dan menjemput rahmat Allah ke dalam keluarga kalian.
.
Ini cuma perkongsian.
Bukan nasihat, atau jauh sekali nak tunjuk bagus.
.
Sama-sama kita berlapang dada,
cuba ikut sunnah Rasulullah,
dan perlahan-lahan kayuh kembali kepada Allah.
.
Sementara masih dipinjamkan nyawa ni.

Selasa, 19 Disember 2017

Terapi migrain

Sedikit perkongsian ilmu utk manfaat kita bersama....

Tahukah Anda, bahawa terdapat suatu tempat di tubuh manusia,jika  ditempelkan dgn  ais pada titik tersebut selama beberapa saat, berupaya memberi impak positif terhadap kesihatan kita.

Insha-Allah, teknik ini dapat mengatasi masalah sakit kepala seperti migrain dengan segera.
Badan kita  akan terasa ringan dan bertenaga.

Melakukan terapi tersebut secara berkala dipercayai dapat mengekalkan keremajaan tubuh dan kelihatan  lebih muda.

Tempat tersebut ialahbtitik tekanan yang terletak di dasar tengkorak iaitu di atas leher, atau titik apabila leher dan kepala bersambung.

Dalam ilmu akupunktur Cina titik tersebut dikenali sebagai  Feng Fu, yang bermaksud “rumah angin”.

Menurut rawatan tradisional Cina, teknik meletakan ais pads titik Feng Fu bukan untuk mengubati penyakit tetapi
mengembalikan keseimbangan fisiologis semula jadi.Di samping itu,  memberikan stimulasi emosional yang positif dan 'meremajakan' seluruh tubuh.

Keajaiban ini akan terjadi jika kita menempelkan ais pada Titik Feng Fu. Cubalah melakukan terapi tersebut ketika badan anda terasa letih atau kepala terasa pening. Badan kita akan menjadi ringan, lebih bertenaga dan perasaan letih atau pening akan hilang.

Beberapa pengidap migrain sendiri, mengakui terapi  ini ternyata  lebih  efektif untuk mengatasi migrain dibandingkan dengan pengambilan ubat-ubatan.

Terapi  ini juga dapat  meningkat mood dan membangkitkan perasaan segar, keran teknik ini  menstimulasi pelepasan endorfin dalam aliran darah

Teknik ini  mudah sekali, hanya tempelkan ais pada titik Feng Fu selama 10 hingga 20 minit.

Pada awalnya mungkin kits akan merasa sejuk selama 30-40 saat, tetapi perlahan-lahan titik tersebut akan menjadi hangat.
Menempelkan ais pada titik Fung Fu berkhasiat untuk:
1. mengatasi sakit kepala dan migrain;
2. meringankan sakit gigi dan sakit sendi;
3. mencipta kesan relaks;
4. meningkatkan tenaga dan menghindar keletihan;
5. meningkatkan kualitu tidur;
6. memperbaiki sistem penafasan dan sistem kardiovaskular;
7. mengatasi asma;
8. mencegah sering bersin dan hidung berair;
9. mengatasi gangguan neurologi dan perubahan degeneratif pada tulang belakang;
10. membaiki sistem pencernaan;
11. menyembuhkan radang saluran usus dan meningkatkan keupayaan seksual;
12. mengatasi kegemukan dan masalah pemakananz;
13. mengatasi gangguan kelenjar tiroid;
14. membantu masalah arthritis, hipertensi dan hipotensi.
15. menghilangkan selulit;
16. mengatasi gangguan kitaran haid, kemandulan, endokrin, dan kesuburan;
17. mengatasi gangguan psiko-emosiol, stres, keletihan, insomnia.

Luar biasa sekali bukan? Sayangnya terapi dengan teknik Feng Fu ini masih asing kepada masyarakat umum.Oleh itu, sebarkanlah insha-Allah orang lain juga mendapat  manfaat. Semoga berjaya.

Rabu, 6 Disember 2017

Jenis pegangan hartanah

Jenis pegangan hartanah

Ada 3 jenis pegangan hartanah, iaitu:

Pegangan milik bebas (freehold),Pajakan (leasehold), danHakmilik Sementara (boleh jadi freehold atau leasehold). Apakah maksud hartanah jenis pegangan milik bebas (freehold)? 

Dalam kata yang mudah, pegangan milik bebas bermaksud pembeli adalah pemilk hartanah itu, tanpa ada kekangan untuk sebarang tempoh (maksudnya, ia adalah hakmilik kekal si pembeli).

Kalau nak lagi jelas, pegangan milik bebas tak perlu risau hartanah yang dibeli itu dipulangkan semula kepada pihak kerajaan. Tapi, ia bergantung sebab ada juga kes pengambilan balik tanah freehold oleh kerajaan, namun ia jarang berlaku.

Dalam dokumen hakmilik muktamad (atau panggilan lainnya, final title), hartanah freehold dikenali sebagai Geran. Ia juga ada 2 nama berlainan, sama ada Geran sahaja atau dipanggil Geran Mukim.

boleh lihat contoh gambar geran di bawah ni

Geran ini merujuk kepada hakmilik yang dikeluarkan oleh Pejabat Pendaftar Negeri. Manakala Geran Mukim pula merujuk kepada hakmilik yang dikeluarkan oleh Pejabat Tanah dan Daerah.  Ia adalah 2 perkara yang sedikit berbeza.

Apakah pula maksud hartanah jenis pajakan (leasehold)? 

Pegangan jenis leasehold pula adalah jenis pegangan ke atas sesuatu hartanah untuk tempoh masa yang telah ditetapkan.

Ketika ini, tempoh pajakan yang biasa kita akan dengar untuk leasehold adalah selama 99 tahun.

Di negeri seperti Sabah & Sarawak, kita mungkin akan jumpa tempoh pajakan yang lebih lama. Manakala untuk jenis hakmilik lama atau tujuan selain kediaman, kita mungkin akan dapat tempoh pajakan untuk tempoh selama 30 atau 60 tahun.

Tanah ini akan kembali jadi hakmilik kerajaan negeri apabila dah tamat tempoh pegangan.

Namun, ia perkara yang jarang berlaku. Biasanya, pemilik tanah leasehold ini akan diberi peluang untuk memperbaharui (atau panjangkan) tempoh pajakan ini.

Pemilik perlu membayar sejumlah premium mengikut kadar nilai semasa yang telah ditetapkan.

Untuk memperbaharui tempoh pajakan ini, tak perlu tunggu sehingga tamat tempoh, baru kita boleh buat.

Kita boleh sahaja memohon untuk panjangkan tempoh ini apabila ia jadi semakin pendek tempohnya (sekitar 30 atau 50 tahun). Kita boleh buat perkara ini di Pejabat Tanah.

Petugas di Pejabat Tanah akan maklumkan kepada korang jumlah premium yang perlu dibayar, dan buat bayaran sebelum ia diluluskan.

Di negeri Selangor (sekitar tahun 2011), pemilik yang nak terus tinggal di hartanah leasehold hanya perlu bayar RM1,000 sahaja, berbanding jumlah premium mengikut nilai pasaran semasa (sehingga pemilik jual hartanah itu).

Jumlah ini sangat kecil dan ia adalah tindakan yang baik daripada kerajaan negeri Selangor.

Adakah dokumen leasehold lain daripada freehold?

Dokumen pegangan jenis pajakan juga ada pengenalan tersendiri mirip hakmilik freehold. Ia bergantung kepada status Pajakan atau Pajakan Mukim, sama seperti hartanah freehold.

Adakah banyak projek perumahan sekarang berstatus freehold?

Secara am, tanah yang digunakan untuk projek perumahan pada masa ini memegang status Pajakan. Ini sebab tanah yang ada sekarang dipinjamkan kepada oleh kerajaan kepada pemaju untuk dibangunkan. Hanya projek perumahan terdahulu yang tanah itu dimiliki oleh individu sahaja yang memiliki status freehold. 

Apakah perbezaan antara hartanah jenis freehold danleasehold dari sudut nilai?

Dari segi nilai pula, hartanah dengan ciri-ciri yang sama (tak kira rumah jenis landed, apartment, semi-d, atau sebagainya) mempunyai nilai yang lebih tinggi untuk pegangan freehold berbanding leasehold. 

Selain itu, faktor lain yang akan mempengaruhi nilai hartanah adalah seperti permintaan (demand) hartanah.

Ia juga bergantung kepada tempoh pindahmilik yang lebih panjang untuk hartanah leasehold, dan ini perlu mendapat kelulusan Pihak Berkuasa Negeri untuk kerja pindahmilik yang boleh makan masa sehingga 1 tahun.

Apa pula maksud pegangan jenis Hakmilik Sementara?

Seperti yang dah dijelaskan sebelum ini, dokumen hakmilik muktamad akan gunakan nombor pengenalan seperti Geran, Geran Mukim, Pajakan, atau Pajakan Mukim.

Untuk pegangan jenis ini, nombor pengenalan yang mungkin korang pernah lihat adalah seperti H.S (D) 1234, atau H.S (M) 1234. Huruf pengenalan H.S ini merujuk kepada Hakmilik Sementara, dan huruf (D) dan (M) ini pula merujuk kepada Pejabat Pendaftar atau Pejabat Tanah Daerah.

Ia boleh dijelaskan begini:

D (Daftar): Pejabat Pendaftar Negeri, danM (Mukim): Pejabat Tanah Daerah.

Ramai yang keliru dengan menganggap Hakmilik Sementara sama seperti hartanah leasehold.

Ini adalah 2 perkara yang berbeza. Ia boleh jadi pegangan bebas (freehold) atau pegangan pajakan (leasehold), dan ia boleh dirujuk dalam dokumen hakmilik.

Walaupun Hakmilik Sementara bukan dokumen hakmilik muktamad, ia tetap sah digunakan menurut segala butiran yang tercatit dalam dokumen itu, sehingga hakmilik muktamad dikeluarkan.

Hakmilik muktamad adalah hakmillik yang berdasarkan ukuran akhir (atau sebenar) daripada pihak Pejabat Tanah. Ada kemungkinan saiz ini akan sedikit berbeza daripada saiz dalam dokumen Hakmilik Sementara sebelum ini.

Hukum keputihan

Assalamualaikum. Saya berterimakasih kepada Yasmin Khaula (Pensyarah Syariah USIM) dan Ustaz Ahmad Faidzal Abdul Latif (kelulusan Syariah University Al-Azhar), kerana mengesahkan fiqah wanita berkenaan keputihan wanita.

Saya faham kenapa pendapat ulama-ulama berbeza tentang keputihan wanita. Jika kita tidak pasti daripada mana asal datangnya, itu lah yang menyebabkan perbezaan pendapat.

Saya sampaikan hanya yang jelas dahulu. Yang mana belum jelas boleh rujuk kepada expert ugama.

PERTAMA:
Segala yang mengalir di dalam tubuh bila keluar di luar badan dinamakan najis seperti darah, kencing, muntah, tahi.

KEDUA:
Jika keputihan, cecair atau lendir itu yang berasal daripada luar faraj dan rahim (iaitu bahagian kemaluan di luar yang boleh dibasuh), maka ianya bukan najis dan tidak membatalkan wuduk.

KETIGA:
Jika keputihan cecair atau lendir datangnya daripada dalam faraj atau rahim tetapi belum lagi keluar daripada dalam faraj, ia bukan lah najis, sehingga ia keluar daripada pintu faraj. Tidak ada dalam Islam yang menyuruh kita meruang.

KEEMPAT:
Bila keputihan keluar daripada faraj, ia membatalkan wudu. Cuci kemaluan dan ambil wudu semula.

KELIMA:
Jika semasa solat, keluarnya cecair, dan kita tidak pasti sama ada cecair itu asalnya datang dari luar atau dari dalam faraj, tidak batal wudu.

KEENAM:
Jika semasa solat, keluarnya cecair yang datang dari faraj, dan kita tidak sengaja sebab ini adalah di luar kawalan wanita, ramai ustaz ustazah berpendapat solat kita tidak batal, tetapi cuci dan ambil wudu semula dan pakai pad/panty liner apabila masuk waktu untuk solat yang kemudian, seperti juga kencing yang tidak lawas.

-----------------------------------------------

Sekarang saya nak tunjuk pula anatomi wanita yang ramai ustaz ustazah tidak tahu, tetapi ini sebenarnya menyokong pendapat ulama . Sila lihat gambar.

Sekarang saya sampaikan pendapat dari ilmu sains kesihatan wanita yang juga tidak bercanggah dengan pendapat ustaz dan Ustazah.

Memang tidak ada kelenjar di dalam faraj yang membuat cecair atau lendir kelembapan faraj.

Semua lendir yang bukannya berpenyakit dan bukannya darah (bukan haid, wiladah, nifas dan istihadah) datang dari 3 tempat dan semua wanita yang subur dan sihat mengalaminya:

1) Kelenjar Bartholin's Gland.

Tempatnya di luar faraj dan luar rahim. Ia mengeluarkan lendir dari di pintunya di sebelah permukaan luar dinding faraj. Ia membasahkan permukaan luar Qubul dan dinding faraj. Tidak ada bau dan adakala nya lendir ini keputihan sedikit dan adakala seakan-akan kekuningan sedikit terutamanya jika sudah dibiarkan kering berkerak di seluar dalam, dan ia boleh menjadi lebih melekit jika wanita tak minum air dengan secukupnya (dehydration)

Ini lah dinamakan Ruthubah Al-Faraj atau Rutubatul Farj. Hukumnya BUKAN NAJIS, seperti peluh di badan kita. Tidak membatalkan wudu.

Tanpa lendir ini wanita tidak akan selesa membuat hubungan kelamin. Kelenjar Bartholin's ini  mengeluarkan lebih lagi lendir semasa hubungan kelamin.

Ini lah dinamakan MAZI. Hukumnya juga BUKAN NAJIS tetapi sebab ia keluar dalam keadaan shahwat, ia membatalkan wudu, dan kena mandi hadas, walaupun ia datangnya dari kelenjar yang sama yang membuat Ruthubah Al-Faraj.

Tugas kelenjar Batholin's juga menjaga kelembapan faraj sentiasa, melindungi kulit faraj daripada serangan bakteria dan juga air kencing yang datang dari saluran urethra. Jika faraj kering, wanita tidak akan rasa selesa apabila terkena air kencing. Sewaktu selesai kencing kelenjar ini akan mengeluarkan lendir keputihan yang melindungi dinding faraj.

Ini lah yang dinamakan WADI iaitu lendir keputihan yang didapati keluar selepas kencing. Ia juga BUKAN NAJIS, tetapi memang pun selepas kencing, kita cuci kemaluan dan ambil wudu semula.

2)Kelenjar Skene's Gland itu sekarang dikenali dengan nama baru, iaitu Prostate Wanita. Ia menjadi bengkak dalam shahwat dan mengeluarkan air MANI pada masa persetubuhan, juga di luar pintu faraj. Ia BUKAN NAJIS, tapi sebab keluar dalam shahwat, membatalkan wudu dan kena mandi hadas.

3)Cervical mucus.
Ini adalah lendir atau keputihan yang datang dari pangkal rahim bagi wanita yang subur di antara haid. Ia juga dikeluarkan semasa mengandung dengan tujuan melindungi wanita daripada kemasukan kuman, dan menetapkan pH yang seimbang di dalam faraj. Bila ia keluar daripada faraj, walaupun ianya BUKAN PENYAKIT, ia digelar NAJIS dan membatalkan wudu. Tak perlu mandi hadas sebab bukan dalam shahwat, tetapi sebab ia NAJIS kena bersihkan seluar dalam atau tukar panty liner.

Saya sertakan Fatwa Majlis Jordan.

Jika ada keraguan, atau perlukan kepastian mengenai penyakit, sila buat temujanji dengan doktor untuk pemeriksaan. Bukan makan jamu atau Maajun yang tidak berdaftar.

Prof Dr Imelda,
Pusat Perubatan Universiti Malaya,
Kuala Lumpur.

Bosnia Herzegovina

Tahukah anda mengenai sejarah Bosnia?

Bosnia Hercegovina mempunyai populasi penduduk seramai 3.8 juta orang dan 40 peratus daripada jumlah tersebut beragama Islam iaitu kira-kira 1.5 juta orang.

Tanggal 6 April 1992 hingga Disember 1995 mengingatkan penduduk dunia kepada kekejaman tentera Serbia terhadap umat Islam Bosnia di bekas jajahan Yugoslavia sepanjang tiga tahun perang itu tercetus. Bagi mangsa perang yang terselamat, penderitaan yang dilalui sepanjang tiga tahun perang itu tidak pernah luput daripada ingatan, terutamanya bagi etnik Bosnia yang beragama Islam.

Ia bermula dengan pembunuhan seorang gadis etnik Islam Bosnia oleh seorang penembak curi askar Serbia ketika gadis itu menyertai sekumpulan 100,000 penduduk Bosnia daripada pelbagai agama dan etnik berarak secara aman meraikan kemerdekaan Bosnia Herzegovina daripada Yugoslavia dan menyatakan protes mereka terhadap tindakan Tentera Rakyat Yugoslav (JNA) pimpinan Serb Bosnia yang mengepung Sarajevo bagi memulakan perang terhadap etnik Bosnia dan Croat.

Beberapa pertubuhan dunia melaporkan, hampir 200,000 orang terbunuh dalam perang itu dan kebanyakan mangsa merupakan 65 peratus golongan etnik Islam Bosnia, termasuk lebih 1,000 kanak-kanak.Pelbagai kisah penderitaan diceritakan sendiri oleh mangsa perang, saudara-mara, ahli keluarga yang terbunuh dalam perang itu termasuk kekejaman askar Serb, lebih-lebih lagi tentera Serbia di bawah komander Bosnia Serb, Jeneral Ratko Mladic yang diarah oleh pemimpin Yugoslovia ketika itu, Radovan Karadzic untuk melancarkan kempen penghapusan etnik bagi membunuh penduduk Islam Bosnia. Mladic yang dikenali dengan gelaran 'Penyembelih Bosnia' kerana peranan dan bertanggungjawab melakukan 'Penyembelihan Srebrenica', iaitu tragedi pembunuhan beramai-ramai terbesar di Eropah selepas Perang Dunia Kedua, ketika menceroboh Srebrenica, 120 kilometer dari Sarajevo, dengan membunuh lebih 8,000 penduduk Islam tempatan serta memusnahkan hampir 80 peratus rumah di Srebrenica. Ketika serangan dilancarkan, hampir 15,000 orang bertarung nyawa dengan mendaki gunung di bandar Tuzla dan terpaksa berjalan sejauh 100 kilometer bagi mengelakkan dibunuh jika ditemui oleh tentera Serbia.

Keganasan tentera Serb tidak terhenti setakat itu, penghapusan etnik turut dilakukan terhadap wanita Islam Bosnia dan melakukan keganasan termasuk merogol mereka yang ditempatkan di seluruh kem tahanan di Bosnia. Sesetengah wanita dirogol berulang kali oleh tentera Serb pada setiap malam.

Dilaporkan kira-kira 50,000 wanita Islam Bosnia menjadi mangsa rogol dan 2.2 juta lagi terpaksa meninggalkan kediaman masing-masing demi menyelamatkan diri daripada menjadi mangsa kekejaman tentera Serb. Malah, wanita Islam yang sedang mengandung juga tidak terlepas daripada kekejaman Serbia apabila janin atau bayi mereka yang di dalam kandungan dikorek keluar dengan tujuan tiada lagi bayi etnik Islam Bosnia yang lahir ke muka bumi ini. Dalam kes yang dilaporkan berlaku di dalam sebuah kem pelarian mangsa perang yang ditawan oleh tentera Serb, menyaksikan ribuan penduduk Islam diasingkan antara lelaki dan wanita. Sementara itu, sebahagian wanita dan kanak-kanak dipindahkan ke kem lain dan selebihnya terutama lelaki dibunuh dengan kejam sama ada disembelih atau ditembak.

Ada juga saksi menceritakan jiran-jiran yang bukan berketurunan Bosnia Islam turut mengambil kesempatan membunuh lelaki dan merogol wanita etnik Bosnia. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula 'gagal' menyalurkan bantuan kerana askar Serb sering menghalang bantuan kepada penduduk Bosnia yang terjejas akibat bekalan elektrik dan gas terputus dan makanan yang tidak mencukupi terutamanya pada musim sejuk.

Penduduk Bosnia terkepung selama 1,426 hari di Sarajevo, ibu negara Bosnia-Herzegovina. Kepungan pengganas Serb ke atas Sarajevo berlarutan selama 44 bulan, lebih lama daripada kepungan tentera Nazi Jerman ke atas bandar raya Leningrad (kini St. Petersburg) semasa Perang Dunia Kedua. Seramai 380,000 penduduk Sarajevo pada waktu itu tidak mempunyai bekalan elektrik, air atau alat pemanas, dan terpaksa bersembunyi daripada terkena tembakan meriam yang dilepaskan oleh pengganas Serb setiap hari. Selepas perang tamat, banyak kubur besar mangsa askar Serb ditemui satu persatu, mengandungi tulang dan mayat manusia yang ditanam beramai-ramai dipercayai mayat penduduk Bosnia. Selepas lama perang itu berlalu, kesengsaraan penduduk Islam Bosnia terus dikenang dengan mengadakan pelbagai acara dan tragedi itu pasti tidak akan hilang daripada ingatan sampai bila-bila.
- Sumber Utusan Malaysia

Isnin, 4 Disember 2017

Mengenal akhlak Rasulullah swt

MENGENAL AKHLAK JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD SAW ﷺ*

١. Baginda selalu diam.

٢. Berbicara ketika perlu.

٣. Perbicaraannya fasih, ringkas tetapi padat .

٤. Menghadapkan seluruh tubuhnya bila berbicara dengan seseorang.

٥. Hatinya selalu sedih (inginkan umat dalam kebaikan dan terlepas dari azab الله  swt).

٦. Selalu menundukkan pandangan kerana tawaddu’.

٧. Berfikir terus-menerus.

٨. Menghargai nikmat sekecil apa pun tanpa memperlekehkannya.

٩. Tidak pernah mencela makanan. Apabila suka, Baginda akan makan. Jika tidak, ditinggalkannya tanpa mencelanya.

١٠ . Tidak pernah marah yang ada kaitan dengan urusan dunia.

١١ . Marah bukan kerana nafsu.

١٢ . Apabila kebenaran dipermainkan, Baginda akan bangkit untuk berusaha mempertahankannya.

١٣ . Apabila marah Baginda akan memalingkan muka.

١٤ . Apabila suka Baginda akan memejamkan mata.

١٥ . Tidak pernah berkata kotor, berbuat keji dan melampaui batas.

١٦ . Tidak pernah berteriak-teriak di pasar.

١٧ . Tidak pernah membalas kejahatan dengan kejahatan. Malah Baginda memaafkan & berlapang dada.

١٨ . Tangan Baginda tidak pernah memukul selain untuk berjihad dijalan الله  swt.

١٩ . Apabila menghadapi dua  perkara Baginda memilih yang paling mudah selagi ia bukan dalam perkara ma'siat.

٢٠ . Di rumah, Baginda adalah manusia biasa yang membasuh pakaian, memerah susu & membuat sendiri segala keperluan diri.

٢١ . Ketika duduk atau pun berdiri, Baginda selalu berzikir.

٢٢ . Raut wajahnya selalu ceria, perangainya dapat dicontohi dengan mudah, lemah lembut & peramah.

٢٣ . Tidak pernah bersikap keras dan bertindak kasar, berteriak-teriak, lebih-lebih lagi mencela orang lain.

٢٤ . Tiga perkara yang dijauhi; perselisihan, bongkak & segala yang tidak diperlukan.

٢٥ . Tidak pernah mencela & memaki hamun orang lain.

٢٦ . Tidak pernah mencungkil rahsia orang lain.

٢٧ . Tidak pernah berbicara kecuali sesuatu yang menjanjikan pahala.

٢٨ . Perbicaraannya memukau sesiapa pun yang mendengarnya lalu terpegun seolah-olah ada burung melintas di atas kepala mereka.

٢٩ . Sesiapa yang melihat Baginda sepintas lalu akan merasa gerun & hormat terhadapnya.

٣٠ . Sesiapa yang selalu bergaul & telah dekat mengenali Baginda, akan menyayanginya sepenuh jiwa raga.

٣١ . Baginda pasti memberi tempat kepada orang yang ingin duduk & tidak membezakan di kalangan mereka.

٣٢ . Sesiapa yang meminta sesuatu, pasti dipenuhinya atau jika sebaliknya ditolak dengan tutur kata yang lemah lembut.

٣٣ . Tangan Baginda selalu terbuka kepada sesiapa sahaja tanpa pilih kasih. Baginda adalah ayah bagi mereka semua.

٣٤ . Di mana pun Baginda berada, di situ terpancar cahaya ilmu, sikap malu & sabar serta amanah.

٣٥ . Tidak ada yang berani meninggikan suara di hadapan Baginda kerana kewibawaan Baginda.

٣٦ . Semua mengakui keutamaannya kerana ketaqwaannya ; menghormati orang tua, menyayangi yang kecil, mengutamakan orang yang ada hajat, menjaga keperluan & kebajikan orang asing.

٣٧ . Tidak terus memotong percakapan orang lain. Jika ingin memotong, Baginda hentikan dahulu atau pun berdiri.

٣٨ . Paling berlapang dada.

٣٩ . Paling tepat dalam berbicara.

٤٠ . Paling halus keperibadiannya.

٤١ . Paling ramah & beradab dalam pergaulan & muamalahnya.

(Dipetik daripada Biografi Lengkap Rasulullah saw oleh Dr Sayyid Muhammad bin Alawi Al Maliki)

Salam Maulidur Rasul 1439H

Jom perbanyakkan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw...

*اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد*

*_Mudah2an Kita Semua Tergolong Didalam Golongan Orang-Orang Yang DiRahmati Dan DiBerkati Serta Dikasihi Allah S.W.T Di Samping Orang-Orang Yang Kita Sayang_*

Ahad, 3 Disember 2017

Pengertian IQ, EQ, SQ, AQ, Dan ESQ

Intelligence Quotient (IQ)

IQ merupakan kependekan dari Intelligence Quotient yang artinya ukuran kemampuan intelektual, analitis (kemampuan menganalisa), logika dan rasio seseorang. Dengan demikian, IQ berkaitan pada keterampilan berbicara, kesadaran akan sesuatu di sekelilingnya dan penguasaan matematika.

Salah satu contoh sederhananya ialah apabila langit mendung, maka hari akan hujan.

Atau, papa mempercayai kita untuk meletakkan televisi di dalam kamar, namun ia melarang kita menonton televisi lewat dari jam 9 malam. Apa yang terjadi bila kita melanggarnya? Papa akan memarahi kita dan menarik fasilitas (televisi) tersebut.



Emotional Quotient (EQ)

EQ adalah kemampuan berkomunikasi seseorang dalam dua dimensi, yaitu arah ke dalam (personal) dan arah ke luar (interpersonal).

Personal ialah komunikasi yang dilakukan seseorang pada dirinya sendiri. Hal ini berguna untuk menumbuhkan kesadaran diri (self awareness), penerimaan diri (self acceptance), menghargai diri sendiri (self respect), dan penguasaan diri (self mastery).

Contohnya ketika kita mengharapkan papa membelikan handphone tetapi papa tidak mengabulkannya. Pada masalah ini EQ personal kita bermain, seberapa besar kesadaran diri tentang manfaat handphone terhadap kita.

Kemudian ketika kita menyadari bahwa manfaatnya sangat kecil, kita mulai menerima keputusan papa tersebut. Dengan menerima hal itu pula, kita tidak akan merasa sebagai orang yang menyedihkan meskipun teman-teman kita memiliki handphone.

Sementara interpersonal adalah kemampuan memahami, menerima, mempercayai, dan mempengaruhi orang lain. Salah satu contoh adalah ketika kamu meminta saran dari teman dekatmu, temanmu itu akan memberikan tanggapannya. Tanggapannya itulah yang perlu kamu pahami dan terima dengan baik.



Spiritual Quotient (SQ)

SQ adalah kemampuan seseorang untuk dapat memahami arti hidup. Hal ini menyangkut hubunganmu dengan Tuhan, Sobat Orbit.



Adversitas Quotient (AQ)

AQ adalah kemampuan seseorang saat menghadapi segala kesulitan. Beberapa orang mencoba untuk tetap bertahan menghadapi kesulitan tersebut, sebagian orang lainnya mudah takluk dan menyerah.



Emotional Spiritual Quotient (ESQ)

ESQ merupakan sebuah singkatan dari Emotional Spiritual Quotient yang merupakan gabungan EQ dan SQ, yaitu Penggabungan antara pengendalian kecerdasan emosi dan spiritual. Definisi, Emosional Spiritual Quotient (ESQ) Model adalah Model Kemampuan seseorang untuk memberi Makna Spiritual terhadap Pemikiran, Prilaku/Ahlak dan Kegiatan, serta Mampu Menyinergikan IQ (Intelegent Quotient) yang terdiri dari IQ Logika/Berpikir dan IQ Financial / Kecerdasan memenuhi kebutuhan hidupnya/keuangan, EQ (Emosional Quotient) dan SQ (Spiritual Quotient) secara komprehensif.

Manfaat yang bisa di dapat adalah tercapai nya keseimabangan antara hubungan Horizontal (manusia dengan manusia) dan Vertikal (manusia dan Tuhan). ESQ juga dapat membuat kita lebih percaya diri dalam melakukan suatu tindakan.

Feature Post

HUKUM KENAKAN CAJ APABILA PENYEWA TAMAT KONTRAK LEBIH AWAL.

HUKUM KENAKAN CAJ APABILA PENYEWA TAMAT KONTRAK LEBIH AWAL. SOALAN : Saya ingin bertanya berkenaan sewaan di dalam Islam. Boleh ...

Popular Post