Catatan

Tunjukkan catatan dari 2009

Gerhana Pada awal tahun baru 2010

Imej
Pada awal pagi 1 Jan 2010 ini, Bulan akan mengalami proses gerhana sekali lagi. Kali ini ia merupakan gerhana bulan separa. Kemuncaknya akan berlaku pada jam 3.24 pagi waktu Malaysia. Sebanyak 8 peratus daripada Bulan sahaja akan berada di dalam bayang-bayang umbra. Namun, ia cukup menarik untuk dicerap kerana Bulan penuh akan kelihatan sompek sedikit di awal-awal pagi tahun baru masehi.Menarik kali ini ia berlaku ketika fenomena di panggil "Blue Moon". Untuk "Blue Moon" berlaku amat jarang, iaitu setiap lebih kurang 2.5 tahuhn. Untuk ia berlaku pada awal tahun baru masehi lagi jarang, iaitu setiap 19 tahun. Dan mengikut maklumat dari NASA, untuk 1000 tahun akan datang, kombinasi Blue Moon dan Gerhana Bulan akan berlaku hanya 11 kali sahaja, atau sekali dalam setiap 19 tahun!
Sumber :http://shadowandsubstance.com

Selamat Tahun Baru 2010

Imej
Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh
Selamat Menyambut Tahun Baru 2010.
Semoga tahun baru ni membawa kebahagiaan yang lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya buat diri Anda dan keluarga Anda. Moga tahun 2010 membuahkan bermacam rupa kejayaan-kejayaan dalam hidup Anda, kejayaan-kejayaan kecil atau kejayaan besar. Moga tahun 2010 ni kita berjaya merubah diri kita ke tahap yang lebih baik, moga kita berjaya membina peribadi yang lebih baik dari yang sebelumnya.
Terima kasih yang tak terhingga kerana kunjungan anda di Blog ini walau sekadar beberapa minit untuk membaca artikel-artikel yang ada kat sini.
Ketahuilah bahawa sudah dah lama saya menganggap Anda lebih dari sekadar seorang pembaca. Andalah kawan saya, Andalah sahabat saya. Jika Anda seorang gadis bujang yang masih belum berkahwin, Andalah kekasih hati saya. Semoga blog ini kekal dihati anda.


Persahabatan

Imej
Sahabat adalah keperluan jiwa, yang mesti dipenuhi.Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau tuai dengan penuh rasa terima kasih. Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu. Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa mahu kedamaian.Bila dia berbicara, mengungkapkan fikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “Tidak” di kalbumu sendiri, pun tiada kau menyembunyikan kata “Ya”. Dan bilamana dia diam,hatimu berhenti dari mendengar hatinya; kerana tanpa ungkapan kata, dalam persahabatan, segala fikiran, hasrat, dan keinginan dilahirkan bersama dan dikongsi, dengan kegembiraan tiada terkirakan. Di kala berpisah dengan sahabat, tiadalah kau berdukacita; Kerana yang paling kau kasihi dalam dirinya, mungkin kau nampak lebih jelas dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya roh kejiwaan. Kerana cinta yang mencari sesuatu di lu…

Cucumbers to the rescue

Imej
This information was in The New York Times several weeks ago as part of their "Spotlight on the Home" series that highlighted creative and fanciful ways to solve common problems.
1 Cucumbers contain most of the vitamins you need every day, just one cucumber contains. Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3, Vitamin B5, Vitamin B6, Folic Acid, Vitamin C, Calcium, Iron, Magnesium, Phosphorus, Potassium and Zinc.

2. Feeling tired in the afternoon, put down the caffeinated soda and pick up a cucumber.Cucumbers are a good source of B Vitamins and Carbohydrates that can provide that quick pick-me-up that can last for hours.

3. Tired of your bathroom mirror fogging up after a shower?Try rubbing a cucumber slice along the mirror, it will eliminate the fog and provide a soothing, spa-like fragrance.

4. Are grubs and slugs ruining your planting beds?Place a few slices in a small pie tin and your garden will be free of pests all season long.The chemicals in the cucumber react with the aluminum …

Bas Terbabas 10 maut

Imej
Dec 26. 09 09:44am Bas Ekspress dua tingkat terbabas menyebabkan 10 orang maut sementara 2 orang cedera dan 1 daripadanya cedera parah. Bas Ekspress Sani terbabas dan melanggar pembahagi jalan di km 272.8 Lebuhraya PLUS arah Utara kira - kira 8 KM dari Plaza Tol Ipoh Selatan awal pagi tadi..Berita penuh http://www.malaysiakini.com/news/120618

Bonus...

Imej
Mendapat bonus tahunan ?....Berikut adalah cadangan untuk anda memperhabiskan dan mempergunakan duit bonus tersebut:1. Bagi mereka yang sudah sekian lama mengamalkan konsep pay yourself, masukkan je la duit bonus tu dalam akaun yang sama.2. Bagi mereka yang masih tidak dapat simpan 30% dari keseluruhan pendapatan bulanan, maka cuba selesaikan apa-apa yang patut dengan duit bonus tersebut, khususnya hutang yang berkaitan kad kredit.3. Sekiranya anda sudah membuat 2 perkara di atas, dan duit bonus masih banyak berbaki, la… itu pun nak saya bagitahu ke? Saya fikir isteri / suami dan anak-anak anda lebih mahir bab tersebut. Hehehe…

Apricot

Imej
Apricot dipercayai berasal dari China yang mana buah ini telah ditanam sejak 4000 tahun yang lalu. Buah ini turut ditanam di India dan Tibet.Kaum Hunza yang tinggal di pergunungan Himalaya sebagai kaum yang berumur panjang, amat menghargai buah ini kerana kebaikan yang diberikan olehnya terhadap kesihatan mereka semenjak 1500 tahun dulu.Apricot juga terkenal sebagai makanan kesihatan oleh pengamal perubatan Greek sementara orang Rom pula mendedikasikan buah ini kepada Venus, dewi cinta mereka. Apricot telah diperkenalkan di eropah semasa zaman Alexander The Great.Apricot termasuk dalam kelas subasid. Asid ini boleh didapati ketika buah ini masih belum masak sepenuhnya. Keasidannya akan semakin berkurangan manakala kandungan gula nya akan semakin meningkat semasa buah ini dalam proses masak.Apricot merupakan buah yang berbij dan mengandungi pelbagai khasiat. Buah, biji, minyak dan bunga dari buah aprikot telah digunakan di dalam bidang perubatan sejak berkurun lamanya.Di China ubat yan…

12 skin creams banned for health danger

2009/12/10 By Annie Freeda Cruez KUALA LUMPUR: The National Pharmaceutical Control Bureau (NPCB) has banned 12 cosmetic products that contain ingredients, including scheduled poisons, that are dangerous to health. The products are Felisa Gentle Peeling Solution, Krim Malam Rahsia Rimba, Biocosmet Whitening Essence Cream, H2O + Waterwhite Brightening Night Cream, Magixpress Lightening Plus, A.Vant Cream, Eriesya Spa Beauty Cream, Natasya Krim Herba, Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya, Ratna Sari Whitening Night Cream, Atika Beauty Renewal Night Cream and Chantique Whitening Night Cream.

The bereau cancelled the registration of the products over the past 11 months because they contained the prohibited ingredients tretinoin (retinoic acid) and hydroquinone.

NPCB no longer allows the import, manufacture, distribution and sale of these products, and must be removed from the shelves.

Tretinoin, used to control acne, decongests the pores by peeling the superficial skin layer. The problem is th…

Sabar Setiap Dugaan

Sudah menjadi lumrah bahawa manusia akan didatangkan dengan pelbagai ujian. Ujian yang mendatang di dalam pelbagai bentuk, tetapi yang pasti tatkala ujian itu datang menjengah, pastinya kita akan mengeluh, merengek atau resah. Namun, di situlah akan tampak setinggi mana iman kita. Allah menurunkan cubaan kepadamu, agar Dia dapat menguji iman kita, kita engkau akan bersabar ataukah kita akan marah, dan adakah kita redha terhadap takdir Allah?

Firman-Nya di dalam Al-Quran Al- Karim tentang tuntutan sabar...

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah kapal-kapal (yang berlayar) di laut seperti gunung-gunung. Jikalau Dia mengkehendaki, Dia akan menenangkan angin, maka jadilah kapal-kapal itu terhenti di permukaan laut. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan-Nya) bagi setiap orang yang bersabar dan banyak bersyukur." (Asy-Syura: 32-33)

Allah SWT amat menyanjungi orang-orang yang sabar di dalam menghadapi dugaan...

"Dan orang-orang yang sabar dala…

Contoh dunia.

Kisah Isa a.s
Ada seorang lelaki datang kepada Nabi Isa as dan ingin bersahabat dengannya. Nabi Isa menerima permintaan lelaki itu.
Satu hari mereka berjalan di tepi sungai dan makan tiga potong roti. Nabi Isa sepotong, sepotong untuk orang itu manakala sepotong lagi disimpan.Nabi Isa kemudian pergi ke sungai untuk minum dan apabila kembali semula roti yang sepotong itu tidak ada. Lalu Nabi Isa bertanya sahabatnya: “Siapa mengambil sepotong roti itu?” Jawab lelaki itu: “Aku tidak tahu.”

Maka berjalanlah kedua-duanya. Tiba-tiba mereka melihat rusa dengan dua anaknya, maka ditangkap satu daripada anak rusa itu lalu disembelih dan dibakar. Kemudian dimakan berdua. Lalu Nabi Isa menyuruh anak rusa yang dimakan itu supaya hidup kembali, maka hiduplah ia dengan izin Allah.
Kemudian Nabi Isa bertanya: “Demi Allah, yang memperlihatkan kepadamu bukti kekuasaan-Nya itu, siapakah yang mengambil sepotong roti itu?” Jawab lelaki itu: “Aku tidak tahu.”

Kemudian, kedua-duanya meneruskan perjalanan hingga…

Bangun Pagi

Imej
Tips2 yang berguna diambil dari buku motivasi1. Bersyukur, bersyukur, bersyukur.Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin. 2. Tekad Bermotivasi. Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua. Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari. 3. Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi. Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni. Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas. 4. Dala…

KEISTIMEWAAN WANITA

Imej
Oleh Imam Al-Ghazalli
1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendakla h mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

6. Syurga itu di ba…

Krisis Dubai

Imej
Dubai World milik kerajaan, konglomerat pembangunan, memohon penangguhan enam bulan daripada membayar hutang hampir AS$60 bilion.

Krisis itu menimbulkan kebimbangan mengenai kemungkinan kegagalan syarikat terbabit, yang terlibat dalam projek di seluruh dunia. Perkembangan itu mengejutkan sektor kewangan yang sememangnya lemah.

Laporan EFG Hermes yang mendakwa Dubai, Emiriyah Arab Bersatu yang kini dilanda krisis kewangan dianggarkan memiliki hutang sebanyak AS$150 bilion (RM508.5 bilion), termasuk pinjaman-pinjaman dua hala.Menurut laporan itu lagi, jumlah hutang Dubai dianggarkan sebanyak AS$84.2 bilion hanya membabitkan pasaran modal hutang seperti bon, sukuk dan pinjaman bagi syarikat-syarikat Dubai Inc.Setakat ini, tiada sesiapa tahu tentang kemampuan syarikat-syarikat dari Dubai membayar hutang masing-masing.Jelasnya, kerajaan Dubai juga tidak dapat menjamin syarikat-syarikat berkenaan mampu berbuat demikian.
Para penganalisis menyatakan krisis Dubai World merupakan satu gejala yang…

Hujan Pembawa Rahmat

Imej
Sekarang merupakan musim tengkujuh,yang membawa hujan lebat dibumi Malaysia yang bertuah ini. Baik di bahagian utara, selatan, timur mahupun centre, hampir semua negeri dan kawasan pastinya mengalami hujan, tidak kira pagi, petang, siang mahupun malam. Bahkan ada juga kawasan pantai timur yang dilanda banjir disebabkan hujan yang tidak berhenti2 sepanjang hari, malah berhari2 lamanya.
Dan pastinya kita akan terdengar bebelan orang (mungkin tanpa sedar kita sendiri juga ada membebel) merungut dan mengeluh, hanya kerana hujan. Seringkali terdengar ungkapan “cuaca buruk je akhir-akhir ni ye…”. Persoalannya di sini,kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramaikah di kalangan kita yang merungut dan mengeluh apabila hujan turun?

“Ish, tak keringlah baju yang dibasuh kalau asyik hujan je…”
“Alahai… hujan lagi… hmm…”
“Tiap-tiap hari hujan… susahla macam ni…”
“Payahlah nak buat apa2 kalau hujan…”
“Hmm… hujan tak henti2.. tak boleh balik lagi la jawabnye…”


Saya yakin, pastinya kita (saya akui, terma…

Kata kata motivasi

Imej
The longer you wait to decide what you want to do, the more time you’re wasting. Its up to you to want something so badly that your passion shows through your actions. Your actions, not your words will do the shouting for you – Derek Jeter (pro baseball player)

Procrastination is opportunity’s assassin - Victor Kiam (Businessman, former CEO of Romington Products Company)

Hari raya Korban

Imej
Rasulullah saw bersabda: "Tiada suatu amalan pun yang dilakukan oleh manusia pada Hari Raya Korban, lebih dicintai oleh Allah swt selain dari menyembelih haiwan korban. Sesungguhnya haiwan korban itu nanti di hari kiamat akan datang berserta tanduk-tanduknya, bulu-bulunya, kuku-kukunya dan sesungguhnya sebelum darah korban itu menyentuh tanah, pahalanya telah diterima di sisi Allah, maka beruntunglah kamu semuanya dengan pahala korban itu". (HR. Tirmidzi dan Ibn Majah)
"Para sahabat bertanya kepada Rasulullah saw: "Ya Rasulullah, apakah Ud-hiyyah (korban) itu?". Rasulullah menjawab: "Itulah sunnah ayahmu Ibrahim". Para sahabat kembali bertanya: "Apakah yang kita akan peroleh dari Ud-hiyyah itu?". Rasulullah menjawab lagi: "Pada setiap helai bulu (dari binatang yang dikorbankan itu) kita akan mendapat satu kebajikan". (HR. Ahmad dan Ibn Majah)
"Barangsiapa yang diberi kemudahan, sehingga ia mampu berkorban akan tetapi tidak m…

Alya ....... 3D / 4D Scan

Imej
A 3D scanner is a device that analyzes a real-world object or environment to collect data on its shape and possibly its appearance (i.e. color). The collected data can then be used to construct digital, three dimensional models useful for a wide variety of applications. These devices are used extensively by the entertainment industry in the production of movies and video games. Other common applications of this technology include industrial design, orthotics and prosthetics, reverse engineering and prototyping, quality control/inspection and documentation of cultural artifacts.Many different technologies can be used to build these 3D scanning devices; each technology comes with its own limitations, advantages and costs. It should be remembered that many limitations in the kind of objects that can be digitized are still present: for example optical technologies encounter many difficulties with shiny, mirroring or transparent objects.There are however methods for scanning shiny objects,…

LiFe LiVe

Thanks for Surya Hasni Nawai for this Video



Initial public offering

The first sale of stock by a private company to the public. IPOs are often issued by smaller, younger companies seeking the capital to expand, but can also be done by large privately owned companies looking to become publicly traded.

In an IPO, the issuer obtains the assistance of an underwriting firm, which helps it determine what type of security to issue (common or preferred), the best offering price and the time to bring it to market.

Also referred to as a "public offering".


Sebuah cerita...Kak Yah memulakan perniagaan menjual nasi lemak di tempat dia bekerja. Sebagai peniaga kecil bermodalkan hanya RM 100. Dia membuat sejumlah nasi lemak dan menjualkannya kepada teman temannya di satu tempat kerja dan selebihnya dihantar ke kedai makan, sambil pekerjaan utamanya sebagai pencuci ( cleaner ). Itulah pekerjaan Kak Yah setiap hari.Rezeki Kak Yah makin meningkat. Jualan nasi lemaknya semakin laris. Dia kini ingin membesar kan lagi perniagaannya dan ingin membuka sebuah restoran…