Catatan

Tunjukkan catatan dari 2008

TAMAK

Imej
Renungan bersama!!!
Penyakit tamak ini ialah suatu sifaf ingin menguasai atau mendapatkan bahagian lebih banyak dari orang lain. Nama yang lain dari sifat tamak ialah loba atau serakah.
Pada umumnya, sifat tamak itu berkenaan dengan perkara kepuasan dan kemewahan hidup di dunia. Tamak terhadap harta benda, dengan jalan mengumpulkan harta benda dan kekayaan dengan sebanyak-banyaknya. Tidak peduli apakah dengan cara yang halal mahu pun haram. merampas hak orang lain, merugikan kepentingan umum dan lain-lain sebagainya.

Nabi Isa as. pernah mengatakan bahawa tamaknya manusia terhadap harta benda itu tak ubah seperrti orang yang sedang meminum minuman yang memabukkan, semakin di minum semakin berkurang rasanya dan tidak puas-puas. Baharulah mereka akan berhenti minum. kalau sudah mabuk atau tidak sedar diri.
Sejarah telah menunjukkan, bahawa tamak terhadap harta benda atau tamak terhadap kekuasaan itu tidak akan bertahan lama, dan pada tingkat terakhir pasti akan mengalami kejatuhan, sebab tid…

Beneficial things in daily life..

Ants Problem:
Keep the skin of cucumbers near the place or ant hole.



To get pure and clean ice:
Boil water first before freezing.





To make the mirror shine:
Clean with spirit



To remove chewing gum from clothes:
Keep the cloth in the freezer for an hour.



To whiten white clothes
Soak white clothes in hot water with a slice of lemon for 10 minutes 10.


To give a shine to hair:
Add one teaspoon of vinegar to hair, then wash hair.





To get maximum juice out of lemons:
Soak lemons in hot water for one hour, and then juice them.





To avoid smell of cabbage while cooking:
Keep a piece of bread on the cabbage in the vessel while cooking.





To rid the smell of fish from your hands:
Wash your hands with a little apple vinegar.





To avoid tears while cutting onions:
Chew gum.





To boil potatoes quickly:
Skin one potato from one side only before boiling.





To boil eggs quickly:
Add salt to the water and boil.




To remove ink from clothes:
Put toothpaste on the ink spots generously and let it dry completely, then wash.



To skin sweet potato…

Khasiat Kulit manggis

KHASIAT KULIT MANGGIS >
> Kulit manggis jemur untuk keringkan dan jadikan serbuk. Masuk dalam capsule.
> Ambil setiap hari. Dekat US harga sebotol jus kulit manggis adalah RM900.00+
> Benda ni ada depan mata, mengapa kita buang sahaja????
> > > KHASIAT KULIT MANGGIS - JANGAN ABAIKAN
> 1. Anti-fatigue (energy booster/memberi tenaga)
> 2. Powerful anti-inflammatory (prevents inflammation)
> 3. Analgesic (prevents pain/mencegah sakit urat saraf)
> 4. Anti-ulcer (stomach, mouth and bowel ulcers)
> 5. Anti-depressant (low to moderate/mencegah kemurungan)
> 6. Anxyolytic (anti-anxiety effect/mencegah kegelisahan/ panik/cemas)
> 7. Anti-Alzheimerian (helps prevent dementia)
> 8. Anti-tumor and cancer prevention (multiple categories cited)... shown
> to be capable of killing cancer cells/Mencegah kanser.
> 9. Immunomodulator (multiple categories cited) - helps the immune system
> 10. Anti-aging(Anti penuaan)
> 11. Anti-oxidant( Buang toxic dala…

BULAN REJAB

Pada 4 Julai 2008 (Jumaat) kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Let's overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu. Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:"
1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt
2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1429h/Isra Mi'raj (Rabu, 30 Julai 2008) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa
3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt
4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (4, 5, 6 Julai 2008) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat
5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah
6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan…

Malaikatmu

Imej
Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...Dia bertanya kepada Tuhan :
"Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya begitu kecil dan lemah ?
"Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu .
"Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."
"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"
"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"
"Malaikatmu akanberbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu
dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."
"Dan…

Keluarga Bahagia

Imej
Assalamualaikum

ﻪﺘﺎﻜﺮﺒﻮﷲﺍﺔﻤﺤﺭﻮﻡﻜﻴﻠﻋﻢﻼﺴﻠﺍ

Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya... .. bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... . itu salah...
"Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan . Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka".Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka . "Saya pernah tin…

Menyemak Waktu

Imej
Bagaimana menyemak waktu?

1. Kaedah FalakDisebutkan dalam Takwim Az-Zainiyyah* tahun 1925 Miladi (1343-1344 Hijriah) - tentang kaedah membetulkan jam, seperti berikut:- ( Perhatikan gambarajah diatas )


Dirikanlah satu pancang yang lurus pada sekeping papan yang telah bergores betul (bergaris lurus) di tengahnya.
Kemudian letakkan papan itu di tanah yang rata dan betulkan gores (garis lurus) itu dengan pedoman (kompas) menuju arah utara selatan.
Maka apabila tergelincir hujung bayang-bayang pancang daripada goresan (garis lurus) itu ke pihak timur (ke sebelah timur) betulkanlah jam dengan waktu Zohor yang tersebut di dalam jadual pada hari itu.
Diterjemahkan kepada rajah;
Kaedah: Garis lurus diselarikan dengan arah utara yang ditunjukkan oleh kompas. Tunggu sehingga bayang pancang selari dengan garis lurus tersebut. Apabila selari atau mula gelincir, betulkan jam anda dengan waktu zohor yang tertera dalam jadual/takwim tempatan anda.
2. Kaedah Lain

Menghubungi talian 1051 menggunakan sebaran…
Imej
Baru-baru ini, para saintis telah pun mengumumkan (bukan harga minyak baru...) bentuk terkini galaksi Bima Sakti yang kita duduki sekarang. Sebelum ini, kita sering diberi gambaran bahawa Bima Sakti merupakan sebuah jenis galaksi berpusar (spiral) dan mempunyai 4 atau lebih lengan-lengan disekelilingnya. Masalah yang terpaksa dihadapi oleh para saintis ialah begitu banyak debu-debu di angkasa yang menghalang cahaya yang datang dari bintang-bintang yang berjauhan dari bumi. Namun apabila kaedah baru digunakan untuk mencerap kedudukan bintang-bintang ini dilakukan, didapati Bima Sakti merupakan sebuah galaksi yang tidak kompleks. Ia hanya mempunyai 2 lengan utama dan 2 lengan kecil. Kumpulan saintis yang diketuai oleh Robert Benjamin, dari University of Wisconsin, menggunakan data dari tinjauan gelombang pertengahan inframerah teleskop angkasa Spitzer untuk menghasilkan peta terbaru galaksi kita. Untuk pengetahuan semua, gelombang pertengah inframerah amat sesuai untuk digunakan kerana …

Phoenix Lander mengirim imej pertama kawasan kutub utara planet Marikh

Imej
Kapal Angkasa NASA Mars' Phoenix Lander telah berjaya mendarat dengan selamat di kawasan kutub utara planet Marikh pada hari Ahad lepas, setelah menjelajah sejauh 422 juta batu untuk sampai ke planet tersebut.Sebelum ini, hampir separuh daripada misi NASA ke planet Marikh berakhir dengan kegagalan, mengakibatkan para saintis yang berada di pusat kawalan Jet Propulsion Laboratory di California, terpaksa menunggu dengan penuh debaran selama hampir 7 minit (ketika Phoenix ini sedang mendarat) untuk mengetahui samada semua berjalan dengan lancar atau tidak. Misi yang bernilai USD 557 juta ini memfokuskan kepada pencarian ais di bawah permukaan planet Marikh. Dan para saintis menjangkakan kawasan kutub planet ini mempunyai keadaan yang paling sesuai untuk penemuan tersebut. Misi selama 3 bulan ini pasti akan memberi penemuan-penemuan yang menarik kepada manusia secara amnya.Laman web rasmi misi Phoenix Lander boleh didapati di sini.

Kesihatan dan keselamatan pekerjaan

Imej
Kesihatan dan keselamatan pekerjaan merupakan satu bidang yang bertujuan melindungi kesihatan, keselamatan dan kebajikan pekerja. Keselamatan tempat kerja merupakan suatu aspek penting di dalam sesebuah organisasi syarikat. Ia merupakan salah satu tanggungjawab majikan di bawah Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan 1994 Malaysia untuk mengambil berat tentang kesihatan dan keselamatan para pekerja ketika bekerja di dalam sesebuah syarikat. Akta ini dikawalselia oleh Jabatan Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan dari Kementerian Sumber Manusia.

Sejarah
Keselamatan Pekerjaan diperkenalkan oleh Jabatan Kilang dan Jentera dari Kementerian Sumber Manusia berikutan insiden letupan kilang mercun di Sungai Buloh yang berlaku pada 1994. Ketika berlakunya kejadian tersebut, berpuluh-puluh pekerja terperangkap dan terkorban di dalam insiden tersebut.
Selepas 1994, Sebuah akta ditubuhkan dan diberi nama Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan. Jabatan Kilang dan Jentera mula menguatkuasakan akta in…

APPLE n FUEL

In Malaysia case, we are in the Petrolum farm. Good reasoning. The story about subsidy A man called Maha owns a farm which can produce 10 apples every day. He has 5 workers to operate the farm. Each of them eats 1 apple daily and it is enough to keep them operating the farm normally. The remaining 4 apples, the landlord sells them at RM10 each and he earns RM40. He uses the RM25 to improve the farm operation and facilities. He gives RM2.00 to each of his workers and he keeps the remaining RM5.00 as profit. Day by day, the farm is well developed and all of the 5 workers are happy with the money they can save. When Maha passed away and there is a new landlord, Abdul comes to continue the farm operation. He says to the workers: We need to improve the farm quality and redefine our way of thinking. From now on all of you only need to pay RM1.00 for each apple you eat. It is very cheap as the price is RM10 each outside the farm. The workers have no choice …

Be happy now

Imej
Don't Wait to Be Happy

Be Happy Now

We convince ourselves that life will be better after we get married, have a baby, then another. Then we are frustrated that the kids aren't old enough. We'll be more content when they are. After that, we're frustrated that we have teenagers to deal with. We will certainly be happy whenthey are out of " that stage ". We tell ourselves that our life will be complete when our spouse gets hisor her act together. When we get a nicer car, when we are able to go on a nice vacation, or when we retire. The truth is, there's no better time to be happy than right now. If not now, when? Your life will " always " be filled with challenges. It's best to admit this to yourself and decideto be happy anyway. Happiness is the way.
So, treasure " every " moment! Treasure it more because yous hared it with someone special. Special enough to spendyour time with...
Remember that time waits for no one. Happiness is like su…

Berhentilah menjadi gelas

Seorang guru sufi mendatangi seorang muridnya ketika wajahnya kebelakangan ini selalu nampak murung dan sedih."Kenapa kau selalu murung dan sedih nak? Bukankah banyak hal yang indah di dunia ini? Ke mana perginya wajah bersyukurmu? " Si Guru bertanya."Guru, kebelakangan ini hidup saya penuh dengan masalah. Sukar bagi saya untuk tersenyum. Masalah datang seperti tiada akhirnya" jawab si murid muda.Si Guru tersenyum. "Nak, ambil segelas air dan dua genggam garam, Bawalah kemari. Biar ku perbaiki suasana hatimu itu."Si murid pun beranjak perlahan tanpa semangat. Ia laksanakan permintaan gurunya itu, lalu kembali lagi membawa segelas air dan dua gengam garam sebagaimana yang diminta."Cuba ambil segenggam garam, dan masukkan ke segelas air itu, setelah itu cuba kau minum airnya sedikit" kata Si Guru. Si murid pun melakukannya. Wajahnya kini meringis kerana meminum air yang sangat masin."Bagaimana rasanya?" Tanya Si Guru."Masin, dan per…

Air mutlak dan air mustakmal

Sebagaimana yang lazimnya kita pelajari daripadaustaz-uztaz atau buku-buku tentang Fardu ‘Ain, airmustakmal itu tidak boleh dibuat untuk bersuci.Sekiranya air mustakmal itu digunakan untuk berwuduknescaya wuduk kita itu dianggap terbatal. Wuduk yangbatal akan menjejaskan keabsahan solat seseorang. Olehsebab itu permasalahan air mustakmal harus kitaperhatikan dengan serius kerana solat adalah perkarayang pokok di dalam Islam. Ini sebagaimana sabdaRasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:Pangkal semua urusan agama adalah Islam, dan tiangnyaadalah solat, dan puncak tertingginya adalah jihad. -Hadis riwayat Imam al-Tirmidhi, no: 2541.DEFINISI AIR MUSTAKMAL.Air mustakmal adalah air yang suci tetapi tidakmenyucikan. Ia adalah air yang telah digunakan untukmengangkat hadas sama ada hadas yang kecil (berwuduk)atau hadas besar (mandi wajib). Ini bermakna air yangtelah dibasuhkan kepada anggota yang wajib sekiranyaditadah semula dan air itu tidak sampai dua kolah,maka air itu dikira sebagai …

SOLAT

ASAL USUL SOLAT SUBUH:Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan Dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. Pun bersembahyang dua rakaat.Rakaat pertama:- Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam.Rakaat kedua:- Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.

ZOHOR:Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s.,iaitu tatkala Allah s.w.t. Telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat. Rakaat pertama:- Bersyukur bagi penebusan.Rakaat kedua:- Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya Dan juga anaknya.Rakaat ketiga:- Bersyukur Dan bermohon akan keredhaan Allah.Rakaat keempat:- Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR:Orang yan…

Masih kah kau ingat ???

Tanda-tanda anda bayi tahun 80-an:
kita membesar dgn menonton G-Force,Transformers, Thundercats,Silver Hawk, Woody Woodpecker, Chipmunksn Mickey Mouse.
Not to forget Ninja Turtles, Mask,Smurfs dan Voltron.
berus gigi time waktu rehat kat skolahrendah?...hmm, mesti pegang cawanwarna-warni kan. mencangkung kat tepi parit dgnclassmates semua kat seblah...ingat tak,
misi kat skolah masuk kelas dgn listdentist appointment.Pastu bunyi gigi member kite kene gerudi kat biliksebelah. ada gigi yangberlubang, kene laa tampal.ni sure korang igt...
program minum susu di skolah. nak galakkan budak2 timetuh minum susu. sekotak 30 sen jek beb...
cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu. pukul tapak tangan...kan?
semangkuk mi sup ke, mihun sup ke, 50 sen jekkat kantin.
time skolah menengah, korang sure beli kasut skolah Bata BM Turbo atau Pallas Jazz. ada yang suka kasut high-cut yang buatan chinatu...
ada yang suka stokingtebal laaa...
internet? email? Menda alah ape tu?CD? ape tu? k…

Health - Important Tips

Answer the phone by LEFT ear.Do not drink coffee TWICE a day.Do not take pills with COOL water.Do not have HUGE meals after 5pm.Reduce the amount of OILY food you consume.Drink more WATER in the morning, less at night.Keep your distance from hand phone CHARGERS.Do not use headphones/earphone for LONG period of time.Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the morning.Do not lie down immediately after taking medicine before sleeping.When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times. Forward this to those whom you CARE about!

Handling light Hydrocarbons

Imej
1)White vapor cloud will form when leaks out ----- we should not assume that it is steam. We must go and check. ----- Vapor cloud is due to “ condensed water particles from air when butane gets vaporized”
2) Spills on body------ can result severe frostbite (due to vaporization )
3)Over filling of tanks and sample bombs is dangerous ----- thermal expansion results explosion
4)Vents should be at top most point --- other wise dead pockets will be there while venting which will result explosion while opening
5)Draining carefully ------ water can form ice and can choke the drins and valves
6)Sampling -------- outage tubes to be used
7)Air entry ------- air can enter into flare stacks due to light vacuum at inlet-can result explosion ------ even at other places

thermal insulation

Imej
The term thermal insulation can refer to materials used to reduce the rate of heat transfer, or the methods and processes used to reduce heat transfer. Thermal insulation is the method of preventing heat from escaping a container or from entering the container. In other words, thermal insulation can keep an enclosed area such as a building warm, or it can keep the inside of a container cold. Heat is transferred by from one material to another by conduction, convection and/or radiation. Insulators are used to minimize that transfer of heat energy. In home insulation, the R-value is an indication of how well a material insulates. The major types of insulation are associated with the major types of heat transfer:
Reflectors are used to reduce radiative heat transfer.
Foams, fibrous materials or spaces are used to reduce conductive heat transfer by reducing physical contact between objects
Foams, fibrous materials or evacuated spaces are used to reduce convective heat transfer by stopping or…

Selamat hari Ibu

Imej
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya...... .
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu

segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu: 1) Tolong pergi kedai : RM4.00 2) Tolong jaga adik : RM4.00 3) Tolong buang sampah : RM1.00 4) Tolong kemas bilik : RM2.00 5) Tolong siram bunga : RM3.00 6) Tolong sapu sampah : RM3.00 Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapa…