Isnin, 30 Mac 2020

covid19 bersediakah kita

Subhanallah...
Alhamdulillah...
Allahuakhbar...

APA PERSEDIAAN KITA?

Bukan nak menakutkan... 
Tapi hakikatnya...
Dunia dan malaysia Utk masa sekarang  dan akan mendatang semakin parah dan xterbendung...
Ini apa yang dsabdakan oleh rasulullah....
Semakin lama keadaan semakin huru hara dan kacau bilau..
Menuju penghujungnya..

Saya bayangkan relax dan tenang nak meghadapai bulan puasa paling getir ini...
Perncangan dan persediaan rapi dan tersusun...
Rupanya ujian allah s.w.t tiba lebih awal sampai menguji kita...

Saya xnampak masa depan yang cerah dan keadaan pulih sgga 14/4/2020 ni...
Xbanyak  benda boleh berubah ttg bala covid19 ini...

Hari tuan tuan BERGEMBIRA dgn pngumuman pelbagai insentif dr pihak kerajaan yg prihatin.... Alhmdulillah..

Tetapi xterfikirkah kita... 
 Ini bukan masa untuk bergembira...

Ini BALAAAAA dari allah taala kpd smua makhluk dbumi...

Ini MUSIBAH tuan tuan...

Belom ader sejarah... Bala yang allah turunkan seteruk ini yang melumpuhkan smua pergerakan manusia 1 muka bumi....

Jngan tengok dalam rumah kita tapi tengok dunia luar perkembangan d arab saudi... China usa italy iran... Baru nampk jelas kita menghampiri pembuka tanda besar pertama kiamat tuan tuan...

Ini KRISIS KEMANUSIAAN terburuk melanda 1 bumi...
Semua manusia terima musibah.. Semua terkurung dlm rumah masing masing... 

Selepas ini KRISIS ekonomi melanda dunia pulak tuan tuan..
.Malaysia kaya sangat ker???
Banyak sangat ker duit reserve kerajaan dari pakatan harapan.....
Najib pon xmampu bagi spt ini..
GEMBIRA ker????

Musibah seterusnya KRISIS kekurangan bahan MAKANAN dan KEBULURAN....

Sekarang pon dah berebut roti gardenia????
KELAKAR ker???

1400tahun lpas rasulullah s.a.w bersabda xkan berlaku kiamat shgga jiran sebelah mnyebelah sanggup mmbunuh jirannya kerana sebuku roti...
Ini permulaan bibitnya tuan tuan...

Semalam 27/3/2020 semua sedara cik kiah gembira...
Alhamdulillah terima kasih kjaan yg mngkhabarkan khabar gembira kpd rakyat malaysia...

Inilah yang akan berlaku... Duit banyak barang xder..

Kjaan habur duit sana sini bantu rakyat...
Pinjamn ditangguhkan 6bulan lamanya...
Kita dapt duit pukal.. Paling banyk tnpa hutang.....

Tapi xboleh membeli....
Kedai tutup...
Pasaraya beratur...
Bank tutup...
Kedai keperluan harian tutup...
Hardware ttup...

Sama yg seperti sekarang...

Minyak gilerl murah... Pakatan harapan pon xmampu bagi... Minta dulu rm1.50
Bukan pakatan nasioanal perihatin...

Tapi ini masalah globalisasi...

Minyak murah..
PengGunaan kereta terhad....
Jalan 10km shj...
Sorg shj...

14/4/2020 pkp tamat ker? Covid selesai ker?? Insyallah xtuan tuan...
Rasulullah sampaikan lagi.. Dpenghujung nanti keadaan teruk harini akan bertambah teruk pada hari mendatang...

Virus ini boleh bermutasi....
Virus ini mungkin akan mnyerang burung....
Virus ini juga akan mnyerang babi....

Maka kematian oleh sebab virus ini xboleh nak djangkakan lgi...
Di penghujung akhir zaman manusia akan mati akibat penyakit wabak yg mematikan kata rasulullah

Semggu lpas tu 24/4/2020 puasa pon bermula...
Selamat berpuasa lah semua...

Sekolah insyallah xkan bukak lagi...

Perintah full lock down pon dah berkuatkuasa...

Polis tentera kawal..

Langsung xboleh keluar...

Duit gaji mungkin dapat 23/4/2020 Khamis

Banyak tu penuh tu...
Tapi barang kat kedai pon dah susut...

Malaysia ni tuan tuan macm sebuah rumah...
Xder kapal hantr sumber keperluan dr luar...
Xder hantar makanan import dr luar...
Tinggal yg dalam rumh sahajalah..
Sekarang  ni masa utk abiskan stok dlm umah....

Bytime duit bnyak...
Barang xder...
 

Sama yg berlaku sekarang tanpa kita sedar

Sekarang minyak murah rm1.40 tapi keta xboleh jalan..

Sekarang orang miskin dah kebulur lapar xder duit beli makanan..

Sekarang pati lagi huru hara xdapat bantuan xkerja dan xder duit xder benda nak makan

Xlama lagi manusia bertukar menjadi ganas hilang pertimbangan hilang prikemanusiaan brutal utk mndapatkan makanan..

Tiba masanya nanti
Duit kita yang banyak dalam bank tiada nilai kata rasulullah... Ianya akan dmainkan budak budak seperti daun kering....

Masa tu duit banyak...nak beli barang xder...
Sekarang pon susah dapat barang keperluan...

Kuala lumpur dan lembah klang dan bandaraya dmalaysia  kawasan penduduknya yang padat...
Kekurangan barangan makanan akan dirasai lebih awal...
Kompetensi merebut stok makanan lebih tggi...
Nak lari balik kampung pon dah xboleh...
Hari mendatang lebih perit

Tan sri Muhyidin pesan... Catu makanan...jangan membazir makanan...
Jimat cermat...

Orang malaysia makan mcm tgh long vacation!!!!

Pastu bagi pelepasan pinjaman...

Gaji penuh...

Bagus....
Atasi covid...

Tp dalam rumah kebuluran...

D malysia skrg...
Ramai yg xder duit miskin...
Xtau nak makan aper...
Yg dduk flat ramai umah kecik panas xder aircond... Kebulur dr pagi....

6bulan lagi????
Subhanallah
Alhamdulillh
Allhuakbar...

Wallahuaklam

08/05/2020 hari jumaat tuan tuan...
7kali jumaat dri sekarang...
Inilah yang amat dtakutkan oleh jiwa manusia yg beriman....
Apakah ianya akan berlaku pada hari tersebut setelah sumua tanda sampingan sudah pun bermunculan???

Hadith nya dhoif lemah
Hadithnya maudhu palsu
Tetapi banyak hadith yg soheh berkaitan yg xmampu kita mnolak kemungkinan kjadian ini...
Seandai nya xberlaku alhamdulillah...
Sekiranya berlaku...
Apakah persediaan anda??

Insyallah....
Jika benar ianya terjadi.... 
Doa anda allah makhbulkan dgn mematikan virus covid19 yang ganas ini dengn haba extreme letusan hentaman meteor yang mnyebbkan kabus tebal mengelilingi bumi iaitu dukhon..
menghapuskan virus covid ini...
Menghapuskan juga sekali teknologi yang ada ketika ini...

Ingat tuan tuan 

 5perkara sebelum 5perkara

Waktu lapang kita sibok hal dunia....
Xingat allah
Xingat jemaah
Xingat masjid....

Pintu dah tertutup tuan tuan...
Sekarang sudah menjadi sempit dan sulit utk ke rumah allah

Masa kaya yang ada ini....
Bantuuuuu anak isteri....
Beli sbanyak mana keperluannnn...
Bantu ahli kluarga adik beradik....

Bantuuu bantuuu
bbantuu....

Sebelum  menjadi miskin...
Duit jutaan ringgit dlm bank hanya nombor dan kenangan....

Tatkala xlama lagi...

Bank xberoperasi...
Internet xmampu mngeluarkan wang...
Kaunter bank pon xder lagi....

Xlma lagiii......

Rasulullah s.a.w  pesan  1400tahun lpas dan berlaku waktu dan ketika ini....

Beli emas sebanyak mungkin dan selepas ini wng ronggit xbernilai lagi......
Ader lagi ker bukak kedai emas.....???
Dah lambat tuan tuan...

Mggu depan bukak???
Bulan depan???
Xlama lagi bukak???

Xkan tuan tuan....
Percayalah...
Kita dah lalai....

Masa muda kita sia siakan tuan tuan ...
Kmewahan...
Dunia...
Hiburan...

Sekarang waktu tua dah sampai tuan tuan...
Banyak sangat ker bekal yang dah ader...
Banyak kerrrr???

Masih lagi kita bazirkan masa yg allah bagi dirumah dgn kerja sia sia....
Excercise sana sini
Tunjuk kuat sana sini
Tunjuk mkan hebat
Tunjuk skill hebat
Tunjuk gembira bmewah mewahan

Tp cukuplah kt sini sy ingatkan serba sedikit kmungkinan atau lebih worst akan berlaku.....

Tp sy mengamati fakta dr hadith alquran sains n.a.s.a dan keadaan terkini

Saya bukan ahli nujum mhupun peramal....

Jangan percaya sepenuhnya mungkin ianya meleset tp ini lah yg sedang berlaku

Ayuh mulakan 
Kita amalkn puasa sunat isnin dan khamis...

Ajk ank ank sekali

Sekurang kurangnya bljr dan melatih diri menahan sedikit perasaan lapar...

Selain dpt pahala puasa sunat bulan syaaban...

Rasulullah s.a.w bsabda...
Dphjung akhir zaman 
Manusia paling beriman dkalangan kamu mnangis sambil berdoa..
Alangkah baiknya kalau dia yg berada ddalam kubur... Allahuakhbar
Bayangkan ujian mendatang... Bagimanakah peritnya???

Sesungguhnya lidah dan tulisan saya ini ikhlas utk smua rakan taulan sahabat handai rakan seiman  saudara mra sedarah dan sedaging saya...
Peringatn ini utk saya utk dan anda semua...
Mungkin saya yg menulis...
Tetapi teguran ini dr allah s.w.t

Persiapkan diri dgn ilmu dan amal....
Yang baik dtg dri allah...
Yang buruk datang dr diri sy yang hina ini....

Saya izinkan rakan taulan utk share sbg peringatan dan bekalan ilman nafiah sesama kita insyallah....

Smoga kerja dakwah kecil ini diredhoi allah s.w.t

Wabillahitaufiq walhidayah...
Salam...

Tiada ulasan:

Feature Post

  Kepentingan Ilmu Sesungguhnya Allah s.w.t tidak memuliakan manusia dengan kekuatan tubuh badan maupun ketegapannya dan tidak pula Allah s....

Popular Post