Selasa, 28 Ogos 2018

ILMU DAN SANAD AL IMAM ASY SYAFI"E RA.

ILMU DAN SANAD AL IMAM ASY SYAFI"E  RA.

Berikut rantai sanad guru Imam Syafi'i ~rahimahullah.

1. Baginda Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wasallam.

2. Baginda Abdullah bin Umar bin Al-Khattab ra.

3. Al-Imam Nafi’,Tabi’ Abdullah bin Umar ra.

4. Al-Imam Malik bin Anas ra.

5. Al-Imam Syafi'i’ Muhammad bin Idris ra.

Baginda Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wasallam menyampaikan pemahaman beliau kepada baginda Abdullah bin Umar bin Al-Khattab ra.

selanjutnya pemahaman disampaikan kepada Al-Imam Nafi’,Tabi’ Abdullah bin Umar ra....

selanjutnya pemahaman disampaikan kepada Al-Imam Malik bin Anas ra.....

selanjutnya pemahaman disampaikan kepada Al-Imam Syafi'i Muhammad bin Idris ra....

selanjutnya pemahaman disampaikan kepada murid-murid beliau terus berlanjut melalui lisan ke lisan para pengikut Imam Syafi'i ~rahimahullah.

Lebih baik mengikuti pemahaman Imam Mazhab, pemahaman yang dihantarkan melalui lisan ke lisan atau sanad ilmu atau sanad guru.

Bukan pemahaman melalui memahami lafaz/tulisan yang kemungkinan besar bercampur dengan akal pikiran sendiri.... serta kemungkinan terkena ghazwul fikri (perang pemahaman) dari kaum Zionis Yahudi.

Khamis, 23 Ogos 2018

usia 35 - 40 tahun

Umur 35 tahun - 40 tahun ialah umur dimana kebanyakan kita mula diuji. Ujian boleh datang dari ibubapak (jatuh sakit, kematian), atau dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) atau dari anak-anak yang meningkat remaja.

Memang bermula 35 tahun - 40 tahun, Allah akan memanggil kita pulang bertaubat kepadaNya. Panggilan dari Allah selalunya berbentuk ujian. Kerana hanya dengan itu kita akan kembali bersimpuh dan bersujud mengadu dan memohon pertolonganNya.

Orang yang bijak akan memperbaiki diri dan amalannya, memperbaiki hubungan dengan ahli keluarga dan pasangannya, berjimat menyimpan untuk hari tuanya. Semua dengan niat mahu berkumpul bersama di syurga nanti.

Orang yang kurang bijak tetap leka dan langsung tak membuka deria terhadap panggilan Allah malah tetap leka dengan keseronokan dunia, berkumpul dengan rakan² dan kurang memberi perhatian kepada suami/isteri/anak²

Usia 35 - 40 ini menjadi lebih menarik apabila al-Quran di dalam surah "al-Ahqaaf ayat 15" ada menyebut tentang itu. Allah berfirman yang bermaksud,

"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhan ku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada Mu)."

Ada segelintir golongan yang sudah berumur 50 tahun, 60 tahun, malah 70 tahun, masih memikirkan kereta Sportnya, tanaman Duriannya, ternakan kerbaunya, harta2nya, anak2 dan cucu2nya. Alangkah baiknya jika apabila sudah berumur, masa diisi untuk mendengar Kuliah Agama, ibadat di Masjid, Umrah, Haji dan sebagainya.

Ada yang masih merasakan diri muda belia. Melayan nafsu yang marak menyala padahal kedut dan uban dah tumbuh merata. Sibuk mencari cinta diluar, sedangkan rumahtangga yang halal dibiar berantakan.

Ada yang rasa macam masih sihat, walaupun sahabat2, sedara-mara ramai yg sudah meninggal, kadangkala tanpa disangka. Itu semua hanya menjadi bahan cerita "ehh, tak sangkaaa...muda lagi, sihat je nampak, boleh meninggal..."

Amatlah menyedihkan tatkala orang lain bersiap bertemu Tuhan, kita masih ralit dibuai perasaan akibat tertipu dengan nafsu sendiri.

Nafsu memang tak pernah tua. Ia sentiasa muda dan galak. Yang semakin lelah dan tua adalah tubuh dan kudrat kita.

Rasanya jika Tuhan menghalang tubuh manusia mengalami penuaan, pasti kita semua lebih leka, lebih degil untuk menyahut panggilan pulang.

Sehinggalah tiba saat roh kita diheret dan diseret kembali merengkuk di hadapan Tuhan.

Kita hidup di dunia, tidak lama.. Rasulullah, Sallallaahu alaihu wasallam, telah bersabda:

“Umur-umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, dan sedikit orang yang bisa melampaui umur tersebut”. [HR. Ibnu Majah: 4236].

Kalau sekarang kita rasa 35 - 40 tahun atau 70 tahun itu lama, bagaimana setelah alam barzakh atau akhirat juga kita dibangkitkan dan hidup dalam waktu yang sangat lama, SATU HARINYA = RIBUAN TAHUN…

Ingat, ketika itu tak ada yang berguna kecuali amal baik kita..

Oleh karena itu, lihatlah diri Anda, sudahkah kita mempersiapkanny.?!

Allah ta’ala berfirman (yang artinya):

“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah, dan LIHATLAH DIRI MASING-MASING apakah yang sudah ia PERSIAPKAN untuk KEHIDUPAN ESOKNYA”. [Al-Hasyr:18]

Credit : inspirasi dan Kesehatan.

Ahad, 12 Ogos 2018

40 pelajaran oleh nabi

40 Pelajaran oleh Nabi Muhammad SAW
---------------------------
01. Menahan diri daripada tidur diantara waktu fajar dan ishraq, asar dan maghrib, maghrib dan isya.
---------------------------
02. Menghindarkan diri mendekati orang yang mempunyai bau yang kurang menyenangkan.
---------------------------
03. Jangan tidur diantara manusia yang berkata buruk sebelum tidur.
---------------------------
04. Jangan makan atau minum menggunakan tangan kiri.
---------------------------
05. Jangan memakan kembali makanan yang telah dikeluarkan dari celah gigi anda.
---------------------------
06. Jangan mematah-matahkan jari anda.
---------------------------
07. Periksa kasut anda sebelum memakainya.
---------------------------
08. Jangan mendongak ketika sedang solat.
---------------------------
09. Jangan meludah didalam tandas.
---------------------------
10. Jangan membersihkan gigi anda dengan arang.
---------------------------
11. Duduk ketika sedang memakai seluar/kain
---------------------------
12. Jangan memecahkan benda yang keras/sukar menggunakan gigi anda.
---------------------------
13. Jangan meniup makanan yang sedang panas, sebaliknya anda boleh mengipasnya.
---------------------------
14. Jangan mencari kesalahan orang lain.
---------------------------
15. Jangan bercakap diantara waktu azan dan iqamat.
---------------------------
16. Jangan bercakap didalam tandas.
---------------------------
17. Jangan berkata dongeng(palsu) tentang rakan anda.
---------------------------
18. Jangan mengganggu ketenteraman rakan anda.
---------------------------
19. Jangan memandang belakang secara kerap apabila sedang berjalan.
---------------------------
20. Jangan menghentakkan kaki ketika sedang berjalan.
---------------------------
21. Jangan mencurigai tentang rakan anda.
---------------------------
22. Jangan menipu sepanjang masa.
---------------------------
23. Jangan menghidu makanan ketika anda sedang makan.
---------------------------
24. Berkata dengan jelas, agar orang lain boleh faham apa yang anda katakan.
---------------------------
25. Hindarkan berjalan sendirian.
---------------------------
26. Jangan membuat keputusan sendiri, tapi rujuk pada yang arif.
---------------------------
27. Jangan bangga(riak) akan diri sendiri.
---------------------------
28. Jangan mencela makanan anda.
---------------------------
29. Jangan bermegah(sombong).
---------------------------
30. Jangan menghalau pengemis.
---------------------------
31. Layan tetamu anda dengan ikhlas dan baik.
---------------------------
32. Sabar ketika dalam kesusahan.
---------------------------
33. Membantu dengan tujuan yang baik.
---------------------------
34. Muhasabah diri dan bertaubat.
---------------------------
35. Berbuat baik pada mereka yang berbuat jahat padamu.
---------------------------
36. Berpuas hati dengan apa yang anda ada saat ini.
---------------------------
37. Jangan tidur berlebihan-ini akan menyebabkan penyakit lupa.
---------------------------
38. Bertaubat sekurang-kurangnya 100 kali sehari (istighfar).
---------------------------
39. Jangan makan dalam gelap.
---------------------------
40. Jangan makan dengan mulut yang penuh.
---------------------------
Hantarkan pada yang lain, untuk mengingati mereka. Semoga Allah merahmati kamu ! Amin :)

haid dan nifas

DAN haram sebab nifas barang yang haram sebab haid kerana bahawasanya nifas itu darah haid yang berhimpun dahulu daripada di tiupkan roh kanak2 DAN kemudian daripada di tiupkan roh padanya adalah darah itu menjadi makanan kanak2.

💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

perkara yang di haramkan ke atas prempuan yang nifas adalah seperti sembahyang, tawaf, sujud tilawah, sujud syukur, menyentuh masyhaf, berhenti di dalam masjid, membaca al quran dengan qosad niat quran, lalu di dalam masjid jk bimbang titik/menitis, mandi wajib atau tayammum kerana mengangkat hadas, puasa, menyentuh barang yang antara pusat dan lutut dengan tiada berlapik dan di talak oleh suami.
DARAH nifas adalah darah haid yang terkumpul iaitu 4bulan darah yang tidak keluar daripada prempuan mengandong yang sebelum di tiupkan roh. JIKA dalam satu bulan ada 30hari, di hukumkan tempoh sebayak2 haid 15hari dan sebanyak suci 15hari maka dalam 4 bulan tempoh sebanyak2 haid adalah 60hari. 60 hari itu lah ulamak guna pakai sebagai tempoh sebanyak2 nifas.
MANAKALA selepas roh di tiup darah haid itu di jadikan sebagai makanan kepada janin dalam kandongan.
=====================

tetapi PERBEZAAN nifas dan haid bahawasanya haid ta'luk dengan dia iddah dan istibra'. DAN tiada ta'luk keduanya degan nifas kerana hasil iddah dan istibra' dahulu daripada nifas dengan semata2 beranak.

💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

perbezaan haid dan nifas ialah haid adalah tanda bagi prempuan itu sudah baligh, haid untuk bilang jumlah suci bagi iddah seorang istri yang di ceraikan, dan untuk di kira istibra' iaitu sekali haid bagi hamba yang baru di beli oleh tuannya, baru tuan nya boleh jimak hamba tersebut.
MANAKALA iddah bagi prempuan yang di ceraikan ketika mengandong adalah setelah melahirkan anak. NIFAS tiada kait untuk di kira tempoh iddah.
والله اعلم
كتاب سبيل المهتدين
MS43 rumi

Sabtu, 4 Ogos 2018

DIL Dan DNR / NAR

DIL dan DNR/NAR

Penulisan kali ini saya menyentuh tentang isu yang amat sensitif, iaitu DIL (Death in Line), atau bahasa kasarnya "menunggu masa untuk maut", DNR (Do Not Resuscitate). bermakna sekiranya jantung pesakit berhenti, kami tidak akan melakukan CPR kepada pesakit mahupun meletakkan tiub ke dalam mulut pesakit untuk disambung ke alat bantuan pernafasan

Medical officer berhak mengeluarkan DIL kepada seseorang pesakit sekiranya beliau memikirkan tiada harapan untuk pesakit untuk diselamatkan,. NAMUN, jangan SALAH FAHAM, walaupun seseorang itu dikategorikan sebagai DIL, rawatan antibiotik, ubat-ubatan masih diteruskan sebaiknya. Gunanya DIL bagi masyarakat islam adalah untuk mereka bersedia dengan apa yang patut ketika waktu ajal seseorang pesakit itu tiba. Bacaan Yassin, mengajar pesakit mengucap serta menjemput mana-mana ahli keluarga yang masih belum berjumpa pesakit untuk berjumpa sementara pesakit masih hidup.

Ada juga beberapa pesakit yang setelah diisukan DIL, Alhamdulillah berjaya sihat semula, setelah kami berusaha sedaya upaya mengambil darah, memonitor nadi dan mengoptimimkan ubat mereka.

Jadi, sekiranya anda diberitahu bahawa saudara terdekat anda telah diisukan DIL, harap anda memahami apakah maksudnya dan mulalah untuk memanggil mana2 saudara-mara yang masih belum melihat pesakit sementara mereka masih hidup

DNR pula ialah satu kenyataan yang hanya boleh dikeluarkan oleh pegawai perubatan. Ini bermaksud apabila pesakit collapse atau berhenti bernafas, tiada apa yang akan kami lakukan kecuali memberi si mati untuk pergi dengan selesa. Kami akan memberi ubat tahan sakit yang maksimum oksigen taktala pesakit bertarung dengan sakaratulmaut. 

Kami hanya mengisukan DNR kepada beberapa jenis pesakit sahaja, seperti contoh, pesakit berumur 84 tahun, yang sudah menghidapi stroke beberapa kali sehingga tidak boleh bergerak, dan kali ini datang dengan kegagalan buah pinggang serta jantung. Cuba anda fikirkan, sekiranya pesakit teersebut adalah ibu anda, mahukah anda melihat kami me resuscitate beliau

Perlu anda fahami resuscitation btermasuk CPR (Cardioplumonary resuscitation) yang mana doktor akan naik ke atas katil dan menekan dada pesakit sehingga kedalaman 2 inci pada kadar 100-120 kali seminit. Bukan itu sahaja, tiub akan dimasukkan ke dalam kerongkong dan disambungkan kepada mesin pernafasan, itu pun jika mesin pernafasan mencukupi. Dan sekiranya pesakit masih hidup, dia akan dihantar ke ICU untuk pemerhatian selanjutnya.

Adakah anda mahu melihat pesakit yang sudah tua, cengkung dan kebanyakkan organ sudahpun gagal melalui CPR, yang mana peratusan untuk menghidupkan kembali jantung adalah amat tipis. Itu belum cerita ada yang patah beberapa tulang rusuk akibat CPR dan lain-lain, dalam erti kata lain, menyeksa mereka yang sudahpun tiada harapan untuk hidup lagi.

Masyarakat perlu tahu, anda sebagai pesakit berhak untuk memilih sama ada anda mahukan active resuscitation (seperti yang saya terangkan di atas) atau DNR. Sekiranya pesakit berumur 50 tahun, yang sebelum ini sihat tiba-tiba jantungnya berhenti, sudah pasti kami akan membuat CPR, memaukkan tiub dll. Apapun, bergantung kepada keadaan pesakit dan juga assessment yang dilakukan oleh pegawai perubatan

ANDA TIDAK BOLEH MENGHALANG KAMI DARIPADA MELAKUKAN RESUSCITATION SEKIRANYA PADA AWALNYA ANDA BERSETUJU UNTUK ACTIVE RESUSCITATION. Pengalaman saya, sedang saya keletihan mengCPR pesakit ketiga malam tersebut, baru lima minit si anak datang dan memarahi saya dengan nada yang sangat kasar dan kurang hajar "Sudahlah doktor dan misi bodoh, jangan seksa bapak saya!!!".

Jawapan saya "ang ingat aku suka tekan2 dada bapak ang petang-petang ni, tadi kata nak active resuscitation, sekarang xnak pulak, jangan cakap sekejap macam tu sekejap macam ni!!, pergi duduk sana!!Jangan masuk sini sampai aku bagi kau masuk!!:.

Anda kena faham, sekali resuscitation dilakukan, ianya perlu berterusan sehingga 30-45 minit bergantung kepada keadaan. DNR juga tidak boleh diisukan sekiranya pesakit tiba-tiba jantungnya berhenti, kerana faktor emosi waris pesakit tidak boleh dipakai pada waktu tersebut,

Pendek kata, fahamilah beberapa perkara ini. Jangan pula ada yang kata jantung bapak saya berhenti, tapi staf hospital tak buat apa-apa pun, walhal DNR telah pun diisukan seminggu lalu

#CASD
#SEMUAORANGMESTITAU

Sumber :En Onn Azli Puade

Feature Post

HUKUM KENAKAN CAJ APABILA PENYEWA TAMAT KONTRAK LEBIH AWAL.

HUKUM KENAKAN CAJ APABILA PENYEWA TAMAT KONTRAK LEBIH AWAL. SOALAN : Saya ingin bertanya berkenaan sewaan di dalam Islam. Boleh ...

Popular Post