Anak

" Saya ada 4 org anak. Semua berjaya kecuali sorang. Ada doktor, enginer n  lawyer. Tapi yg no 3 tak menyerlah lansung. Dpt gred 2 spm.
Sangat mengecewakan sy. Tusyen beratus ringgit sebulan.tp hasil tak de. X mcm abg n kakak n adik dia. Dpt straight A.
Dapat lah kerja kilang. Duduk dng sy.
Tiap kali sebut pasal belajar mesti sy ungkit dia.
' tengok mcm adik brdk yg lain, semua keja elok2. Kau sorang keja kilang. Buat malu keluarga aje.'
Ini ungkapan yg selalu sy lepaskan pd dia.
Masa berlalu pantas. Takdir Allah sy kena strok. Istri sy pun sakit jugak. X mampu nak uruskan sy. Ingat ada ank yg jd doktor mudah la ckit. X juga. Harap ank2 lain semua sibuk ngan keja masing2. Hanya dtg lawat sesekali, lepas tu cepat2 nak balik.
Satu hari ank ke3 balik dng beg besar. Sy tanya kenapa. Dia jwp berhenti keja nak jaga abah.
Kelu lidah sy. Berhemburan air mata sy pd hari itu. Inilah anak yg paling saya kecewa dulu. Tp dialah yg menjaga sy hinga hari ini.
Sy mohon ampun kpd Allah atas

kesilapan sy yg dulu. Rupanya Allah jd kan dia kurang dlm pelajaran, tp Allah sertakan dia dng rasa tanggungjawab yg tinggi.

Demikianlah Allah takdirkan sesuatu kpd manusia ada hikmahnya. Mungkin kita x nampak sekarang, masa dapan kita x tau. Bersangka baiklah dng Allah.
Bg ibubapa yg dpt result ank x cemerlang. Jng kecewa. Gagal dlm peperiksaan bukan berakhir kehidupan. Tp gagal dlm agama bala yg paling besar bg manusia.....

Ulasan

Popular Post

Kata Kata hikmah

KWSP vs PENCEN

Payudara

Skim rumah pertama

Banjir di kemaman