Haji mabrur

Kalau dah baca sebelum ni pun, tolong baca lagi ... pemikiran yang bagus, berguna untuk dikongsi ....صباح الخير

Berkongsi cerita hebat yang pastinya akan memberi inspirasi kepada kita semua. Berguna dibaca sehingga habis..😍

Said duduk menunggu di lapangan terbang Jeddah seusai haji. Disebelahnya seorang haji juga. Dia berkata kepadanya: "Saya seorang kontraktor, dengan berkat Allah, ini haji ke-10 saya."

Sa'id berkata kepadanya: “haji mabroor, semoga Allah menerima dan mengampuni dosa-dosamu.” Lelaki itu tersenyum dan berkata: “ameen.” Kemudian dia bertanya kepadanya: “anda menunai haji sebelum ini?” Sa'id teragak-agak untuk menjawab, kemudian dia berkata: “Demi Allah, ini cerita lama, saya tak mahu anda susah berfikir dengan cerita saya.”

Lelaki itu ketawa dan berkata: "Sila ceritakan, kita hanya menunggu di sini." Sa'id tersenyum lalu berkata: "Ya, menunggu adalah permulaan cerita saya. Saya telah menunggu beberapa tahun hingga saya boleh pergi haji. Setelah bekerja selama tiga puluh tahun sebagai ahli fisioterapi di hospital swasta, saya dapat menjimatkan wang untuk pergi haji.
Pada hari yang sama saya mendapatkan gaji saya, saya berjumpa seorang ibu yang anaknya lumpuh yang saya rawat. Saya melihat mukanya bimbang dan cemas. Katanya: "Saya tinggalkan anda di bawah lindungan Allah, saudara Sa'id ini adalah lawatan terakhir kami ke hospital ini.

Saya terkejut dengan kata-katanya dan saya fikir dia tidak berpuas hati dengan rawatan saya, dan bercadang menghantar anaknya ke hospital lain. Dia memberitahu saya: tidak saudara Sa'id, Allah menyaksikan bahawa anda adalah seperti seorang ayah kepada anak saya, dan anda membantunya dalam rawatan semasa kami hilang harapan. Kemudian dia pergi dalam sedih.

Lelaki itu agak terganggu dan berkata: "Yang peliknya, jika dia berpuas hati dengan anda dan anaknya semakin baik, mengapa dia bersedih? Sa'id menjawab: itulah yang saya fikir. Jadi, saya pergi ke pentadbiran untuk mengetahui apa yang berlaku. Mereka memberitahu saya bahawa bapa kanak-kanak itu telah kehilangan jawatan dan tidak dapat membayar kos rawatan anaknya.

Lelaki itu berkata lagi: "Tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah, susahnya mereka, bagaimana anda menanganinya? Sa'id berkata: Saya berjumpa pengurus dan memohon untuk terus merawat kanak-kanak itu dengan perbelanjaan hospital, tetapi dia menolak dan berkata, 'ini sebuah institusi swasta bukan institusi amal.

Saya meninggalkan pejabatnya dalam keadaan sedih dan kecewa untuk keluarga ini. Tiba-tiba, saya meletakkan tangan saya di pokek saya yang mengandungi semua wang saya untuk persiapan menunai haji. Saya berdiri di tempat saya untuk seketika, kemudian saya mengangkat kepala saya di atas dan berkata kepada Tuhan saya: Ya Allah, Kau tahu bagaimana rasaku dan Kau tahu tidak ada yang lebih aku cintai daripada pergi ke Rumah-Mu dan melakukan haji dan untuk melawat masjid kekasih-Mu itu. Engkau tahu aku telah bekerja sepanjang hidupku sehingga kini, tetapi aku lebih suka ibu susah ini dan anaknya daripada diriku sendiri, jadi jangan lucutkan nikmat-Mu ke atas ku.

Saya berjumpa dengan akauntan dan membayar semua kos rawatan selama enam bulan. Saya merayu kepada akauntan untuk memberitahu ibu itu bahawa itu dari perbelanjaan hospital bagi kes-kes khas. Dia terharu dan tergenang air mata di kelopaknya sambil berkata; "Semoga berkat ke atas mu dan orang-orang seperti mu." Lelaki di sebelahnya pula berkata: "Jika anda menderma semua wang anda, maka bagaimana anda pergi haji?
Sa'id berkata: saya kembali ke rumah saya dalam kesedihan hari itu kerana telah kehilangan peluang seumur hidup untuk menunaikan haji. Tetapi hati saya dipenuhi bunga-bunga kebahagiaan kerana mengeluarkan kesusahan daripada wanita dan anaknya. Tidur saya malam itu dengan linangan air mata di pipi. Saya bermimpi melakukan tawaf di Kaabah dan orang ramai memberi salam kepada saya dan mereka memberitahu saya: "Wahai Said si Haji yang diterima, kau telah menunaikan haji di langit sebelum kau menunaikan haji di bumi. Saya segera bangun dan merasakan kebahagiaan yang tidak dapat dijelaskan. Saya memuji Allah (swt) untuk segala-galanya dan gembira dengan perintah-Nya.

Apabila saya bangun dari tidur, telefon saya berdering kerana panggilan dari pengurus hospital. Dia memberitahu saya pemilik hospital mahu pergi haji tahun ini dan dia tidak akan pergi tanpa terapi peribadinya. Tetapi isteri ahli terapinya dijangka mencapai hari terakhir kehamilannya, jadi dia tidak boleh meninggalkannya. Bolehkah anda menolong saya? anda akan menemaninya dalam haji beliau?

Saya membuat sujud Syukur kepada Allah (swt). Dan seperti yang anda lihat, Allah (swt) memberikan kepada saya untuk pergi ke rumah-Nya tanpa perlu membayar apa-apa. Dan segala puji bagi Allah, pemilik hospital berkeras memberi saya sesuatu untuk iringan beliau. Saya memberitahunya kisah wanita dan anaknya, dan dia menuntut kanak-kanak itu dirawat di hospital dari perbelanjaan peribadinya. Dan untuk meletakkan kotak derma dalam hospital untuk rawatan pesakit yang memerlukan. Dan di atas itu, beliau memberi bapa kanak-kanak itu pekerjaan di salah satu daripada syarikat-syarikatnya. Dia juga mengembalikan wang saya pada mulanya dibelanjakan untuk rawatan kanak-kanak itu. Pernahkah anda melihat nikmat besar daripada nikmat-nikmat Tuhan saya? Subhanallah.

Lelaki tersebut memeluknya dan berkata, Demi Allah, saya tidak pernah berasa malu seperti yang saya rasa sekarang. Saya fikir sekiranya saya melakukan perkara yang besar, tahun depan saya akan menunaikan haji kerana Allah memperkenankannya. Tetapi sekarang saya sedar bahawa haji anda adalah bersamaan dengan seribu haji saya. Saya pergi ke rumah Allah, tetapi Allah menjemput anda ke rumah-Nya. Semoga Allah menerima haji anda. Sentiasa baik sangka terhadap Allah (swt) dan tahu Dia mampu atas segala sesuatu.Kami memohon kepada Allah (swt) untuk membuka hati kita dan untuk membuka pintu haji untuk kita. Semoga Dia tidak menghalang kita terhadap nikmat-Nya yang besar. Ameen.

Ulasan

Popular Post

Kata Kata hikmah

KWSP vs PENCEN

Payudara

Skim rumah pertama

Banjir di kemaman