Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2012

Mencari cinta ?

Imej
Salam buat awak yang belum punyai teman hidup.
Cuba awak lihat di sekeliling awak sekarang, dan perhatikan wanita-wanita lain. Awak akan lihat wanita-wanita lain yang rata-ratanya tidaklah menarik, sudah lanjut usia, taklah cantik sangat, tidak berpelajaran dan agak tidak berjaya. Jauh bezanya dengan diri awak yang lebih menarik, muda, cantik, berpelajaran dan berjaya. Namun, sebahagian daripada mereka mempunyai lelaki yang sudi menemani mereka seumur hidup!

Mungkin awak merasakan mereka ini tidak menarik di mata lelaki tetapi hakikatnya mereka sudah mempunyai teman lelaki malah berkahwin! Kenapa mereka mempunyai seorang lelaki yang sanggup berkorban segalanya sedangkan awak masih lagi keseorangan tanpa teman?

Kenapa Awak Masih Keseorangan Tanpa Teman?

Mungkin awak sudah bosan dan sering gelisah apabila kawan-kawan atau ahli keluarga asyik mengajukan soalan-soalan seperti berikut:
"Bila awak nak cari teman lelaki?"
"Bila awak nak kahwin?"
"Awak bila nak tamatkan za…

Voltage-Amps (VA) and watts

Imej
This tech note helps explain the differences between Watts and VA.

The power drawn by equipment is expressed in Watts or Volt-Amps (VA).

The power in Watts is the real power drawn by the equipment.
Volt-Amps are called the "apparent power" and are the product of the voltage applied to the equipment times the current drawn by the equipment.

Both Watt and VA ratings have a use and purpose.

The Watt rating determines the actual power purchased from the utility company and the heat loading generated by the equipment.

The VA rating is used for sizing wiring and circuit breakers.

The VA and Watt ratings for some types of electrical loads, like incandescent light bulbs, are identical.

However, for equipment the Watt and VA ratings can differ significantly, with the VA rating always being equal to or larger than the Watt rating.

The ratio of the Watt to VA rating is called the "Power Factor" and is expressed either as a number (i.e. 0.8) or a percentage (i.e. 80%).

Examp…

Kehidupan adalah sesuatu yang indah

Imej
Kehidupan adalah sesuatu yang sangat istimewa...Tidak perlu kita menyesal dengan apa yang telah ditakdirkan untuk kita.......Cuma kita perlu tahu di mana arah tujuan hidup kita ini...Dalam hidup kita tidak boleh memilih 2 jalan dalam satu masa....
Cuba fikir dalam hidup ini apa yang kita hendak...
Kebahagiaan ?Kemewahan?Keluarga? Dan macam-macam yang berputar didalam minda kita ....kalau diberi peluang semua perkara kita hendak ...tapi dah jadi lumrah kehidupan...kita tidak boleh membuat semua perkara dalam 1 masa....

- Jangan rasa rendah diri dengan kehidupan yang kita ada kerana ....dalam kehidupan yang kita perolehi ...ada nikmatnya ..cuma kadang-kadang kita tidak sedar kehadiran nikmat itu...

- Walau apa pun yang terjadi ..hidup perlu diteruskan...kita tidak boleh terus mengenang tanpa berusaha untuk memperbaiki kehidupan kita...

- kalau diberi pilihan ...setiap hari ada saja pilihan dari seseorang kerana mereka tidak akan puashati dengan kehidupan yang ada....

-Bila …

Good Leader

Imej
To be a good leader means that you can inspire others to follow your example,
willingly and cheerfully. A good leader will both inspire confidence and give a
strong example of what we should aim for. These are the characteristics of a
good leader.







Lead by example: If you wish your workforce to be hard working and diligent,
it is important that you live up to your own ideals. There is a saying "I would
never ask anybody to do something I wouldn't do myself". If your workforce
see you arriving late and being unprofessional, it will make it much more
difficult for them to follow your advice.

Humility:To lead we need to encourage others to act in a certain way. However,
if we try to lead through our inflated ego people will not respect us. Rather than
stressing your self, try to lead through stressing certain principles. People will be
much more willing to follow a leader who embodies humility.

Appreciate your Co Workers: To be a good leader, you cannot underestimate the
import…

Masalah

Imej
Sebab kenapa Tuhan turunkan masalah kepada anda


1. Ia adalah untuk membuat Anda sedar potensi diri Anda. Masalah yang dimunculkan dalam hidup bertujuan untuk Anda membongkar kekuatan-kekuatan terpendam dalam diri Anda. Kebanyakan orang-orang berjaya hidup mereka asalnya susah. Hidup susah tu satu masalah. Namun mereka memfokus pada penyelesaian masalah iaitu dengan keluar dari hidup yang susah.

2. Sebagai balasan atas dosa-dosa Anda. Anda tak akan terlepas dari terbuat dosa. Bercakap bohong juga merupakan satu dosa, iaitu dosa kecil. Meninggalkan sembahyang walau cuma satu waktu adalah satu dosa, iaitu dosa besar. Masalah diturunkan pada orang-orang yang memilih untuk tidak bertaubat, tidak meminta ampun.

3. Adalah kerana perbuatan kurang baik pada orang lain. Jika Anda berbuat jahat pada seseorang, balasannya adalah musibah, masalah dan dugaan berat. Jika Anda menyakiti hati seseorang sama ada sengaja atau tak sengaja kemudian orang yang Anda sakiti tu teraniaya, hidup Anda pasti bermas…

Fikh Kerahsian wanita

Imej
Buku "Fikh Kerahsiaan Wanita" karangan ulama' besar Mesir, Profesor Dr. Saadudin Mus'ad Hilali adalah sangat penting dibaca dan dimiliki oleh individu Muslim terutamanya golongan wanita.

Buku yang membincangkan hukum-hakam yang melibatkan alat sulit wanita ini bermula dari masalah keputihan, khatan, hinggalah masalah rogol. Di mana ini adalah antara perkara yang mengundang rasa malu di kalangan wanita untuk bertanya. Maka buku ini menjawab persoalan-persoalan tersebut.

Buku yang ditulis berdasarkan lima mazhab (Hanafi, Maliki, Syafie, Hambali dan Zahiri) membuka ruang yang luas kepada wanita Muslim Malaysia untuk beramal dengan pendapat mazhab-mazhab Islam sekiranya mereka berasa sulit untuk beramal dengan mazhab Syafie yang menjadi mazhab utama di Malaysia.

Maka dengan keluaran buku ini, ia dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi wanita kini. InsyaAllah.

Buku ini sudah boleh didapati di pasaran pada harga RM 20(Sem. Malaysia) dan RM 22(Sabah/Sarawak).

SARA 1Malaysia (Skim Amanah Rakyat 1Malaysia)

Imej
Berita mengenai skim ini memang menjadi topik hangat di kampung-kampung, maklumlah, syarat utama kelayakan untuk menyertai skim ini adalah mesti mempunyai pendapatan bulanan kurang daripada RM3,000 sebulan. Jadi memang ramai lah makcik-makcik jual karipap, janda-janda dan ibu tunggal berpusu-pusu ke bank untuk mendapatkan borang tersebut. Apa yang menarik tentang Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia ini? Dengar katanya dengan bayaran RM5,000 , tapi kalau takde duit RM5,000, boleh buat pinjaman. Tapi yang bestnya… pinjaman tu tak payah bayar.. sebab, bila dah labur dalam skim ini, tiap-tiap bulan dapat untung RM134 selama 5 tahun. Sedangkan bayaran bulanan semula bagi pinjaman RM5,000 itu, hanyalah RM88 sebulan. Bermakna, tiap-tiap bulan… dapat pulangan RM134, tolak ansuran bulanan RM88, maka.. masih ada baki dan untung RM50 lagi tiap-tiap bulan! Boleh keluarkan RM50 ini tiap-tiap bulan, atau biarkan sahaja sampai genap 5 tahun, lepas tu, pihak pelabur akan ada wang terkumpul sebanyak  RM8,00…

Si Joshua Bell

Imej
Seorang lelaki duduk di stesen metro di Washington DC dan mula bermain biola, ia adalah sebuah pagi yang dingin pada bulan Januari. Dia bermain enam helai Bach selama kira-kira 45 minit.
Pada waktu itu, keadaan sangat ribuk, dianggarkan seramai 1,100 orang telah melalui stesen tersebut, kebanyakan mereka dalam perjalanan ke tempat kerja. Tiga minit berlalu, dan seorang lelaki dalam umur pertengahan menyedari ada seorang pemuzik sedang bermain biola. Jadi, dia memperlahankan langkahnya, dan berhenti selama beberapa saat, dan kemudian bergegas untuk memenuhi jadual. Beberapa minit kemudian, pemain biola tersebut menerima dolarnya yang pertama: seorang wanita telah melemparkan wang ke dalam bekas biola tanpa berhenti, dan terus berjalan. Beberapa minit kemudian, seseorang lelaki telah bersandar pada dinding untuk mendengarnya, kemudian lelaki itu melihat jam tangannya dan mula berjalan semula. Jelas sekali beliau telah terlambat untuk ke tempat kerja. Orang yang paling banyak memberikan …