kehidupan ini


Sesungguhnya hidup ini umpama pergiliran empat musim yang mnegisi hari hari insan. musim bunga yang sungguh indah dengan pelbagai kuntuman bunga yang pelbagai warna. Juga musim panas yang dipenuhi dengan pelbagai aktiviti...

Ketika itu, hidup jadi terisi, ceria dan bahagia.

Akan tetapi, bila tiba musim gugur yang menghilangkan keindahan warna pada alam...diganti pemandangan yang ada kalanya menggerunkan..pohon tanpa dedaunan, angin sejuk yang mulai menyucuk tubuh badan. Disusuli musim dingin yang membekukan rasa.

Ketika ini, suasana musim bunga dan panas berubah, bahagia sirna....rumahtangga dingin dari gurau senda, persahabatan dingin dari ambil berat...yang ada hanya mengambil kesempatan. Tiada aliran kasih mesra, tiada titisan simpati yang menghangatkan perhubungan.

Oleh itu, walau apa jua 'musim kehidupan' yang sedang dilalui, ingatlah...pada akhir segala-galanya, dengan berfikir positif serta mendahulukan sangka baik kepada TUHAN, seseorang itu mampu membina kekuatan dalamannya untuk mengurus impian masa depan.

Pelangi indah menyusul selepas gerimis tengahari...

Langit yang cerah akan tersingkap bila awan mendung berarak pergi....

Dengan semua itu, ciptalah musim - musim indah kehidupanmu kerana kita semua layak untuk menikmati bahagia !

Selagi kita bernafas, selagi itulah peluang diberikan pada kita oleh Yang Maha Esa. Justeru, hiduplah untuk terus menikmati kehidupan; 'empat musim' yang dianugerahkan sebagai ujian sebelum diadili di hari pembalasan.

Mencari dan terus mencari cinta ILAHI.

Ulasan

Popular Post

Kata Kata hikmah

KWSP vs PENCEN

Payudara

Skim rumah pertama

Banjir di kemaman