MERDEKA bukan berhambakan KEBEBASAN

Kita memiliki seluruh kehidupan kita. Tetapi sebenarnya dalam hidup, kita dibatasi norma yag harus dipatuhi sepenuhnya. Kerana itu kita dijadikan sebagai manusia. setiap tindak tanduk mesti mempunyai batasan yang membezakan kita manusia dengan golongan yang bukan bernama manusia.


Jangan pula kerana maju dan terbuka menjadi sebab kita mengejar kebebasan yang bukan milik mereka sehingga menjadi hambakepada kebebasan itu.


MERDEKA... jangan jadikan itu sebagai alasan untuk mendapatkan kebebasan yang maya. Mungkin kita sudah merdeka dari penjajah secara fizikal... tetapi kita juga harus membebaskan diri dari penjajahan secara mental yang masih membelengui pemikiran.


Tetapi walau apa pun istilah merdeka menurut taksiran kita, yang pasti kita masih seorang muslim yang punyai batasan dan tempat berpijak...


BERSEDERHANLAH...  itulah jawapan terbaik. Letakkan sesuatu pada hak, jangan terlebih dan jangan terkurang... Hidup untuk mendapatkan  keredhaan ALLAH memang mudah... hidup dalam landasan yang ditetapkan..

Ulasan

Popular Post

Kata Kata hikmah

KWSP vs PENCEN

Payudara

Skim rumah pertama

Banjir di kemaman