Amalan Bulan Ramadhan


Berikut adalah 3 perkara yang kita dapat buat setiap bulan Ramadhan. Jika kita mengamalkannya selalu pahala menjadi berganda-ganda dan rezeki juga bakal bertambah.


1. Membayar zakat harta di bulan Ramadhan

Ini adalah amalan yang arwah emak saya ajar iaitu menjadikan bulan Ramadhan sebagai kiraan haul zakat harta. Melalui cara ini, sudah pasti kita akan sentiasa ingat bilakah kita patut membayar zakat harta kita. (Jangan keliru zakat harta dan zakat fitrah ya!)


2. Membanyakkan sedekah di bulan Ramadhan

Zakat harta adalah satu kewajipan. Sedekah pula adalah satu perkara sunat. Maka, kita perlu ada pengiraan yang betul untuk membezakan zakat harta dan sedekah.

Belanjawan kita untuk menyambut Syawal wajib ada sedekah pada bulan Ramadhan. Apakah kita tidak malu apabila perbelanjaan tahunan Astro, broadband kita sahaja jauh lebih tinggi dari nilai sedekah kita pada bulan Ramadhan?

Jika kita sanggup menjadikan tauke Astro, Celcom, Maxis dan DiGi kaya kenapa kita tidak dapat membantu meringankan beban saudara kita sendiri yang dalam kesusahan?


3. Belanja Orang Lain Berbuka Puasa

Betul, Ramadhan kita di Malaysia memang seperti satu pesta makanan. Maka alangkah cantiknya jika kita dapat kongsi pesta makanan ini dengan orang lain yang barangkali mahu berkunjung ke pasar Ramadhan pun tidak mampu kerana tidak punya cukup wang. Adakalanya yang tidak cukup makan itu wujud di kalangan keluarga kita sendiri!

Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa, adalah baginya pahala seumpama pahala orang yang berpuasa itu, tanpa dikurangi walaupun sedikit daripada pahala orang yang berpuasa itu.”


(Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Khzaimah dan Ibnu Hibban)

Ulasan

Popular Post

Kata Kata hikmah

KWSP vs PENCEN

Payudara

Skim rumah pertama

Banjir di kemaman