Antara Kasih Dan Sayang


Salam Sejahtera Selamanya... moga kehidupan mewangi sentiasa bak Kasturi Putih...

Asysya'bi berkata : Annu'maan bin Basyir r.a. khutbah di atas mimbar dan sesudah mengucapkan puji syukur kepada Allah, ia berkata : saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :

1. Seharusnya kaum Muslimin itu nasehat menasehati diantara mereka dan kasih sayang diantara mereka, bagaikan satu anggota dari badan, jika menderita sebahagian, maka menjalar ke lain bahagian sehingga tidak dapat tidur, sampai hilang sakitnya dari anggota itu.

2. Qatadah dari Anas r.a. berkata : Nabi s.a.w. bersabda : Demi Allah yang jiwa Muhammad di tangannya, Tiada beriman seseorang itu sehingga ia cinta bagi saudaranya sesama Muslim, apa yang ia cinta (suka) untuk dirinya daripada kebaikan.

3. 'Umar r.a. berkata : Sesungguhnya Allah tidak kasih kepada orang yang tidak ada rasa belas kasih dan tidak mengampun bagi orang yang tidak mema'afkan dan tidak menerima tobatnya orang yang tidak menerima tobat saudaranya kepadanya.

4. Qatadah berkata : Di dalam Injil ada tertulis : Hai anak Adam sebagaimana engkau sayang, demikian pula engkau disayang, maka bagaimana anda mengharap disayangi Allah padahal engkau tidak sayang kepada hamba Allah.

5. Syaqiq Azzahid berkata : Jika kamu ingat pada orang yang berbuat kejahatan lalu kamu tidak kasihan kepadanya, maka kamu lebih jahat dari orang itu, dan jika kamu ingat pada orang yang berbuat kebaikan lalu tidak terasa dalam hati mu manisnya ta'at, maka kamu termasuk orang jahat.

6. Ammar bin Yassir r.a. berkata : Tiga macam yang menghimpun ketiganya maka telah menghimbun iman kesemuanya : Bersedekah dalam keadaan serba kekurangan, dan menginsafi diri sendiri, dan menyebarkan salam (Muslimin) pada semua orang (makhluk).

7. 'Umar bin Abdil Aziz berkata : Perbuatan yang sangat disuka oleh Allah - tiga :

Memaafkan ketika ia dapat kesempatan untuk membalas, dan adil ketika marah, dan belas kasih terhadap hamba Allah , (dan tiada seorang yang sayang terhadap hamba Allah, melainkan Allah sayang kepadanya).......

AKAN ADA SERUAN DARI BAWAH ARSY PADA HARI QIYAMAT : HAI UMMAT MUHAMMAD, DOSA-DOSA YANG KAMU LAKUKAN LANGSUNG TERHADAP AKU, MAKA TELAH AKU MAAFKAN, DAN SISA DARI TUNTUTAN-TUNTUTAN YANG DIANTARA KAMU (SESAMA MUSLIM) HENDAKNYA KAMU SALING MEMAAFKAN, KEMUDIAN KAMU MASUK SYURGA DENGAN RAHMAT KU.......

Ulasan

Popular Post

Kata Kata hikmah

KWSP vs PENCEN

Payudara

Skim rumah pertama

Banjir di kemaman