Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2016

Travelling

Imej
With years of traveling experience, we have compiled very useful travel hacks that you can do on your next trip. Feel free to share it with your friends.

Tekanan darah rendah

Imej

Today

Imej
💜 *Wallahi by Allah I promise I will read this to the end.* 💜*Rasulullah  Sallallaahu-Alaihi-Wasallam* said
"It Is Better for A Man That A Steel Nail Be Driven Through The Centre Of His Head Rather Than If He Touches The Palm Of A Strange Woman."*Rasulullah  Sallallaahu-Alaihi-Wasallam* said
"I Only Curse 3 Types Of People:*1.* Those People Who Do Not Look After Their Parents When They Are In Old Age*2.* Those People Who Do Not Take Full Advantage Of The Blessed Month Of Ramadan*3.* Those People Who Do Not Say,
*"Sallallaahu-Alaihi-Wasallam'* When My Name Is Mentioned."*Rasulullah  Sallallaahu-Alaihi-Wasallam* said
"A Woman Who Reveals Her Body,Wears Tight Fitting Clothes And Flirts With Men Other Than Her Husband Wont Even Have Access To The Fragrance Of *Jannah* (Heaven)."*Rasulullah Sallallaahu Alaihi-Wasallam*   said
"An Intelligent Person Is 1 Who Is Constantly Thinking About And Preparing For Death."*Funny* _How We Believe  W…

KEUTAMAAN WANITA

Imej
*1. doa seorang isteri yg taat memiliki kekuatan 70 wali**2. isteri yg membuatkan minum suami tanpa diminta, pahalanya 3 x khatam Qur'an.**3. Masakan isteri yg dilakukan secara sunah dan dimakan suami beserta keluarga pahalanya semua untuk isteri dan do'a suami yg memakan masakannya menjadi do'a yg diijabah.**4. isteri yg membangunkan suami untuk sholat atau mengingatkan sholat berjamaah di masjid pahalanya 27+1**5. Isteri yg kelelahan bangun malam karena anaknya minta susu sama dengan pahala 70 x haji mabrur**6. Seorang ibu yg menyusui setiap tetes susunya senilai 200 x sholat khusu dan doanya di ijabah' (fadilah wanita)**7. burung di udara dan malaikat dilangit akan selalu memintakan ampunan kepada Allah selama Isteri dalam keridhoan suami.**8. bila seorang suami pulang dengan gelisah dan isteri menghiburnya maka isteri mendapatkan 10 pahala jihad.**9. bila seorang wanita hamil sholatnya dua rekaat adalah lebih baik dari 80 rakaat sholat wanita yg tidak hamil.**10. b…

Adab 1

Imej
Adab beradab ketika cedok nasi...rezeki itu cantik si samaratakan...cedok nasi tertibnya sebahagian sebahagian....samarata gitu rezekinya.tak baik kita makan yg atas yg bawah2 tinggal kat orang belakang...orang tua2 dahulu masak nasi dapur kayu jika seperti gambar pertama tu cedok nasinya alamat yg belakang makan kerak lah..tapi elok adab ini kita warisankan nmpak di situ keperihatinan keadilan dan sopannya cara kita

Tips kesihatan

Imej
6 Tips Rasulullah Menjaga KesihatanPernahkah anda terdengar bahawa Rasulullah pernah ditimpa sakit yang teruk? TIDAK PERNAH.Sebenarnya Rasulullah banyak mencontohkan kepada kita bagaimana baginda menjalani hidup untuk kekal sihat.Benarlah, menghidupkan sunnah nabi akan memberi banyak kelebihan dan memperbaiki kerosakan. Malah diberi pahala.Ini adalah cara Rasulullah menjaga kesihatan diri agar tetap sihat.1⃣ SELALU BANGUN SEBELUM SUBUHRasulullah mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat, solat fardhu dan solat Subuh secara berjemaah.Hal ini memberi hikmah yang mendalam antaranya mendapat limpahan pahala, kesegaran udara subuh yang baik terutama untuk merawat penyakit tibi serta memperkuatkan akal fikiran.2⃣ CARA RASULULLAH MENJAGA KESIHATAN ADALAH DENGAN AKTIF MENJAGA KEBERSIHANRasulullah sentiasa bersih dan rapi.Setiap Khamis atau Jumaat, Baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.“Mandi pada hari Jumaat ad…

Petua halau tikus

Imej
Petua Halau Tikus
(1) DAUN PANDAN
🍳 Daun pandan bertindak sebagai agen pewangi semula jadi untuk kediaman anda. Tikus juga tidak menyukai daun pandan. Selain itu juga, anda boleh jimat dengan tidak membeli pewangi kediaman yang mahal.(2) DAUN SEMAMBU
🍳 Letakkan daun semambu dilaluan tikus. Ianya juga boleh merawat demam.(3) DAUN DURIAN BELANDA
🍳 Caranya letakkan beberapa helai daun ditempat yang selalu dilalui tikus atau sarang tikus. Gantikan daun itu selepas 2 @ 3 hari sekali ditempat yang sering menjadi laluan tikus. Letakkan juga didalam almari pakaian.(4) JERING
🍳 Letak jering dengan tangkai-tangkainya sekali dekat dapur. Biarkan didapur sampai kering.(5) SERBUK LADA HITAM
🍳 Taburkan serbuk lada hitam ditempat ada tikus dan laluan tikus itu.(6) BUAH PONG PONG
🍳 Boleh pong pong juga boleh digunakan untuk menghalau tikus. Letakkan pada kawasan yang disyaki ada tikus. In Shaa Allah tikus tidak akan kembali lagi. Bagi yang pertama kali dengan nama buah pong pong boleh dapatkan m…

Penyakit tua

Imej
*"BERITA BAIK BUAT PARA SAHABAT"*
*Aku adalah seorang yang sudah tua. Di usia seperti aku ini, pasti banyak menyandang sakit-penyakit, tapi yang paling menguatir kan aku adalah terkena penyakit Alzeimer (kehilangan ingatan).**Bukan saja tidak bisa mengatur/ merawat diri, bahkan merepotkan dan menyusahkan sanak keluarga.**Suatu hari, anakku pulang rumah, memberitahu aku (bahwa ia mempunyai teman seorang dokter, mengajarinya satu seri gerakan SENAM LIDAH. Senam lidah tidak cuma bisa mencegah Alzeimer, juga bisa menurun kan / memperbaiki:* *1--Berat Badan*
*2--Hypertansi*
*3--Penyumbatan*
  *Pembuluh Darah Otak*
*4--Ashma*
*5--Rabun jauh*
*6--Telinga mende*
       *ngung*
*7--Infeksi Tenggorok*
      *an*
*8-Infeksi Pundak*
*9--Insomia (sulit tidur ), dll.**Anakku mengajariku, gerakannya sangat mudah, cukup dengan setiap pagi setelah membasuh muka di depan cermin,*
*1--JULURKAN LIDAH dan MENARIK KEMBALI sebanyak 10X,**Selanjutnya*
*2--JULURKAN LIDAH, lalu gerakan ke kanan dan …

Ayah

Imej
Jika terjadi kerosakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH!
ibnul qoyyim_kitab tulfatul maududUNTUK RENUNGAN AYAH-AYAH1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya…

Anak

" Saya ada 4 org anak. Semua berjaya kecuali sorang. Ada doktor, enginer n  lawyer. Tapi yg no 3 tak menyerlah lansung. Dpt gred 2 spm.
Sangat mengecewakan sy. Tusyen beratus ringgit sebulan.tp hasil tak de. X mcm abg n kakak n adik dia. Dpt straight A.
Dapat lah kerja kilang. Duduk dng sy.
Tiap kali sebut pasal belajar mesti sy ungkit dia.
' tengok mcm adik brdk yg lain, semua keja elok2. Kau sorang keja kilang. Buat malu keluarga aje.'
Ini ungkapan yg selalu sy lepaskan pd dia.
Masa berlalu pantas. Takdir Allah sy kena strok. Istri sy pun sakit jugak. X mampu nak uruskan sy. Ingat ada ank yg jd doktor mudah la ckit. X juga. Harap ank2 lain semua sibuk ngan keja masing2. Hanya dtg lawat sesekali, lepas tu cepat2 nak balik.
Satu hari ank ke3 balik dng beg besar. Sy tanya kenapa. Dia jwp berhenti keja nak jaga abah.
Kelu lidah sy. Berhemburan air mata sy pd hari itu. Inilah anak yg paling saya kecewa dulu. Tp dialah yg menjaga sy hinga hari ini.
Sy mohon ampun kpd Allah …

KITA TAHU TAPI KITA BUAT TAK TAHU

Imej
KITA TAHU TAPI KITA BUAT TAK TAHUKita mengetahui, solat secara berjemaah itu adalah sunnah, mendapat lebih 27 darjat lebih berbanding solat bersendirian. Tetapi ruginya kita masih tidak mampu untuk berjemaah di masjid atau surau.Kita mengetahui, bahawa ucapan "Subhaanallaahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.Kita mengetahui, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.Kita mengetahui, bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi saya…

Jadi tips mengatasi kanser

Imej
Kanser adalah kegagalan manusia yg kurang mkn sayur n buah. Bykkan ...
G - Greens,
B - Berries,
O - Onion,
M - Mushrom,
S - Seeds. Kurangkan protein dlm hidangan. Bykkan air putih. Elakkan protein, gula adalah baja utk kanser. Tetamu yg dipanggil ke studio pesakit kanser tahap 4. Semasa diagnos koma 3 hari. Kembali sihat setelah mengamalkan makan h.sauda, air zam2, minum air lemon, berries ( anggur, kurma etc). Kesihatan beliau kembali sihat setelah mengamalkan makanan secara natural@ alami. X mengambil perubatan seperti kimo. Dgn alasan bila beliau mengamalkan makanan yg sihat, natural ...kansernya tidak bkembang. Dia yakin dgn cara natural beliau btambah sihat. Pemakanan sblm kena kanser...fast food, Mc Donald, daging, sup tulang, air berkarbonat, kurang mkn buah n sayur. Hargai kesihatan anda.👍 ubah tabiat mkn kpd yg lebih sihat n natural. Bykkan sayur hijau , jus buah n buah-buahan. Sharing is caring.Senarai sayur-sayuran yang dpt membantu mencegah kanser:01: 98.7% - ubi kele…

Yang haram dan tidak

GURU : Syeikh, menurut saya rokok itu tidak haram.Syeikh : Kenapa?Guru : Tak ada dalilnya. Saya ingin tahu, satu ayat saja yang menyebutkan diharamkan atas merokok.Syeikh : Apakah Anda makan jeruk,epal, mahu pun pisang?Guru : Ya.Syeikh : Apakah ada ayat yang menyebutkan bahawa jeruk, epal mahu pun pisang itu halal?Guru : Tidak ada.Syeikh : Bagaimana tidak ada, bagaimana Al Quran tidak menyebutkan mana yang halal dan mana yang haram, padahal Quran itu pedoman umat. Cuba perhatikan firman Allah Taala dalam surat al-Araf : (Iaitu) orang-orang yang mengikut Rasul, Nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka, yang menyuruh mereka mengerjakan yang maruf dan melarang mereka dari mengerjakan yang mungkar dan MENGHALALKAN bagi mereka segala yang BAIK dan MENGHARAMKAN bagi mereka segala yang BURUK..(QS al A'raf 157).Maka segala yang baik seperti daging, jeruk, epal, susu dan lain lain itu termasuk yang baik-baik sehingga termasuk ya…

Islam mendahului sains

Imej

55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

*1. PANDANGAN MATA*
Pandangan mata adalah anak panah iblis. Lihat bukan muhrim sekali saja. Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari. Tiada kusyuk.*2 MAKAN GARAM*
Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.*3. MINUM TANGAN KANAN*
Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan. Iblis minum dengan tangan kiri.*4. SESAAT DI JALAN ALLAH*
Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan hajarul aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat"*5. LANGKAH KANAN*
Masuk masjid kaki kanan, keluar kaki kiri. Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri. Masuk tandas kaki kiri, keluar kaki kanan.*6. MAKAN TIGA JARI*
Nabi s.a.w makan kurma dengan 3 jari iatu jari ibu, telunjuk dan tengah. Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.*7. JAMINAN ALLAH*
3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memb…

Putera yang Soleh

Imej
Satu kisah yang terkenal mengenai seorang putera. Putera Ahmad, dia adalah salah seorang putera Khalifah Harun Ar-Rasyid yang sangat berbeza pendiriannya daripada putera-putera yang lain. Dia lebih suka berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى daripada membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan melalaikan.Di antara kata-kata masyhur yang pernah diluahkannya; “Wahai ahli kubur! Engkau adalah orang yang telah mendahului kami menghadap Allah سبحانه وتعالى. Aku tahu bahawa engkau adalah orang yang pernah memiliki dan menakluki dunia ini semasa hidupmu, tapi aku tidak nampak dunia ini dapat menyelamatkan engkau daripada ajal.""Dan akhirnya engkau dihalau juga ke kubur, begitulah juga nasibku, sama seperti engkau.”Pada suatu hari Ahmad datang kepada ayahandanya yang sedang berada di majlis rasmi bersama para menteri. Seperti biasa dia memakai jubah sufi daripada kain kasar dan di kepalanya pula terlilit serban yang sudah lusuh."Beberapa orang menteri merasa tida…

ALLAH YANG NAIKKAN HARGA BARANG?!

Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul AbidinApabila artikel ‘Kenaikan Harga Barang Ketetapan Allah’ muncul di saat rakyat sedang merasai ancaman kenaikan harga barang akibat potongan subsidi minyak oleh pihak kerajaan, majoriti rakyat memang tidak puas hati. Saya tidak tahu, apakah hasrat sebenar penulis berkenaan. Mungkin niatnya hendak meredakan perasaan rakyat terhadap kerajaan ataupun meredhakan kerajaan terhadapnya, itu tidak pasti. Kata penulis, dia bercakap dalam konteks sabar. Mungkin itu maksudnya.Menariknya saya terbaca satu komen yang menyebut: ‘Kalau begitu pegawai-pegawai penguatkuasa kawalan harga barang sedang menentang ketetapan Allah lah?!’ Ringkas, tapi penuh makna.AkidahSebelum kita pergi kepada hadis yang diguna pakai dalam penghujah isu ini, saya suka menyebut bahawa dalam sejarah umat Islam pernah muncul aliran Jabariah yang menganggap bahawa semua perkara adalah ketetapan Tuhan, manusia sama sekali tiada pilihan. Jabariah tidak termasuk dalam kalangan Ahlus Sunna…

Kepentingan Ilmu

Imej
Sesungguhnya Allah s.w.t tidak memuliakan manusia dengan kekuatan tubuh badan mahu pun ketegapannya dan tidak pula Allah s.w.t memuliakan seseorang dengan ketampanan paras rupanya dan ketinggian tubuh badannya. Akan tetapi Allah s.w.t memuliakan manusia kerana akalnya. Allah s.w.t mengurniakan kepada manusia akal untuk memakmurkan bumi ini dan untuk mengabdikan diri mrereka kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Namun kemampuan akal terbatas untuk memikirkan semua perkara yang ada dan untuk mengenali Allah s.w.t. Walaupun akal itu dikurniakan Allah dengan kekuatan kefahaman dan pengetahuan namun ia tetap lemah kecuali dengan panduan daripada Allah s.w.t.

Di dalam menghiasi anugerah Allah ini, ketinggian ilmulah merupakan sebaik-baik perhiasannya . Jika setiap sesuatu perkara mempunyai kunci, maka kunci bagi akal adalah ilmu. Tanpa ilmu manusia tidak mampu mengenal dan mengetahui tujuan sebenar ia diciptakan. Tanpa ilmu juga manusia tidak dapat mengenal siapakah Pencipta mereka. Maka ma…

Keutamaan Ilmu Pengetahuan

Di dalam al-Qur’an al-Karim terdapat banyak sekali ayat yang menunjukkan kepada keutamaannya ilmu pengetahuan itu. Antaranya ialah:

“Allah telah menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Dia juga, begitu pula para Malaikat dan para ahli ilmu pengetahuan turut menyaksikan sama, iaitu Tuhan yang berdiri di atas keadilan." (surah ali-‘Imran, ayat 18)
Perhatikanlah pada ayat yang tersebut di atas itu, bagaimana Allah subhanahu wa ta’ala telah memulakan penyaksian itu dengan diriNya sendiri, keduanya dengan para Malaikat dan sesudah itu dengan para ahli ilmu pengetahuan. Itu sahaja sudah cukup untuk membuktikan betapa tingginya keutamaan ilmu pengetahuan dan kelebihannya.

“Allah telah mengangkat orang-orang yang beriman dari golongan kamu, dan begitu pula orang-orang yang dikurniai ilmu pengetahuan beberapa darjat.” (surah al-Mujadalah, ayat 11)
“Katakanlah: Tiada serupa orang-orang yang berilmu pengetahuan dengan orang-orang yang tiada ilmu pengetahuan.” (surah az-Zumar, ayat 9)
“Han…

Ketahui alat-alat yang mempunyai sumber radiasi di hospital

Imej
Bila anda menghidap sesuatu penyakit yang tidak boleh dikesan dengan mata kasar, kebiasaannya anda akan diimbas menggunakan alat yang mengeluarkan sinar-x ataupun sinar gamma. Ataupun bila sel-sel tubuh anda berkembang sebagai sel kanser, maka anda akan dirawat menggunakan sinar-X yang bervoltan tinggi. Anda juga tidak terlepas dari terdedah kepada radiasi apabila melakukan pemeriksaan perubatan (medical check-up) melalui x-ray atau sinar-x.

Bahagian yang melibatkan penggunaan sumber radiasi dihospital untuk tujuan diagnos dan merawat sebenarnya terbahagi kepada 3 bahagian.

Radiologi (Radiology); untuk tujuan diagnostik atau mengenalpasti punca penyakit
Radioterapi (Radiotherapy): untuk tujuan merawat pesakit kanser
Perubatan Nuklear (Nuclear Medicine); untuk tujuan diagnostik


Alat-alat seperti CT-scan, General radiography atau mesin x-ray, Angioram, Floroskopi, Bone Densitometer merupakan alat yang menggunakan sinar-X (Sinaran mengion) di bahagian radiologi. Alat seperti MRI(Magnetic Reso…

Adakah TV, Radio dan telefon bimbit anda sumber radiasi?

Imej
Pengkelasan radiasi andalah bergantung kepada tenaga, frekuensi dan panjang gelombang yang dimilikinya.

Bahan radiasi yang memiliki tenaga rendah, frekuensi rendah tetapi panjang gelombang yang tinggi dipanggil gelombang elektromagnet yang tidak mengion (electromagnatic wave). TV, Radio, telefon bimbit dan microwave tergolong dalam gelombang elektromagnet. Walaubagaimanapun, ramai saintis berpendapat gelombang tersebut tidak membahayakan kesihatan manusia. Ini kerana tenaga yang dimiliki oleh gelombang elektromagnet adalah rendah dan tidak mengion atom dalam badan.



Infrared merupakan sejenis radiasi yang memiliki frekuensi lebih besar berbanding gelombang elektromagnet. Kemudian diikuti oleh cahaya nampak (visible light) dan ultraviolet.

Radiasi yang mempunyai tenaga dan frekuensi tinggi adalah sinar-x dan sinar gamma dan tergolong dalam sinaran mengion. Radiasi seperti ini boleh mengancam kesihatan manusia jika dos yang diterima melebihi hadnya.

Kesan Radiasi Terhadap Sel-sel

Imej
Apabila badan kita terdedah kepada radiasi, maka beberapa mekanisma akan berlaku dan memberi kesan terhadap sel-sel dalam badan. Sel-sel akan mengalami kerosakan atau kematian. Kematian sel bukan sesuatu yang asing sebab itu adalah sifat tabii sel. Tetapi apabila kematian sel berlaku secara berterusan dengan jumlah yang banyak, maka badan tidak mampu menghasilkan sel pengganti. Situasi seperti ini akan mengundang situasi buruk kepada sistem badan manusia. Orang awam sepatutnya menerima had dos tahunan tidak melebihi 1mSv setahun.


Pekerja sinaran

Umumnya radiasi lebih sensitif kepada sel-sel yang giat membahagi dan mengalami pertumbuhan. Dalam tubuh manusia, organ yang paling banyak sel-sel aktif membahagi adalah bahagian organ pembiakan. Oleh sebab itulah kita disaran melindungi organ pembiakan kita semasa melakukan pemeriksaan yang melibatkan radiasi sepeti imbasan sinar x, ct-scan. dan lain-lain Pekerja-pekerja yang terlibat dengan radiasi seperti mengendalikan bahan radioaktif juga …