Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2016

Si anak kecil

Imej

Hati

Imej
"Hati ini boleh berkarat seperti karatnya besi. Bila mana hati ini mulai karat (kotor), maka ianya akan keras yakni susah menangis, susah menerima nasihat atau pandangan, tidak tersentuh dengan amal ibadah yang dilakukan.Hati bilamana sifatnya keras (gelap), maka sukar cahaya hidayah-NYA untuk menembusinya. Berzikir dan membaca Al-Quran adalah bahagian daripada cara mengelakkan kerasnya hati"Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid

Nyamuk

Imej
Subhanallah! Hebatnya Allah.Seekor nyamuk diletakkan di bawah mikroskop, diperbesar 400 kali!Ternyata di kepalanya terdapat 100 mata..
Berat nyamuk yg hanya 0,001 gramDi mulutnya ada 48 gigi
Di dadanya ada 3 buah jantung!, ditiap jantung ada 2 atrium,2 bilik jantung ,dan 2 katup jantungNyamuk memiliki alat pendeteksi panas
Dan nyamuk melihat segala sesuatu dengan pendeteksi panasnyaMemiliki alat pencair darah krn darah manusia itu kasar bagi nyamuk agar boleh mengalir di belalai nyamuk,dia mengambil contoh darah dulu baru mula menggigitjuga memiliki alat pembius sehingga org yg di ambil darahnya tidak merasa sakit saat proses pengambilan darah,beberapa detik kemudian barulah efek bius itu hilangDan...Belalai nyamuk memiliki 6 buah pisau! 4 buah pisau untuk membuat luka berbentuk segi empat sedang 2 pisau membentuk lubang sesuai tabung penghisap darahDi kaki nyamuk terdapat cakar dan terdapat alat seperti bekam sehingga dapat menempel di tempat yg licinMasya Allah semoga nyamuk yg keci…

Doa selepas solat

Imej

Membentuk zuriat yang soleh

MEMBENTUK ZURIAT YANG SOLEHKematian Tuan Guru Prof. Dr. Haron Din mengajarkan kita beberapa perkara. Hal ini bukanlah diajarkan oleh Allahyarham secara lansung. Namun Allah menzahirkannya di mata hati yang tidak terbelenggu.Pertama:
Allahyarham mengajarkan kita suatu sunnah iaitu jenazah dikebumikan di tempat ruh ditarik. Kedua:
Mentarbiah anak-anak dan keturunan supaya beragama sehingga tidak memerlukan bantuan orang lain untuk keperluan peribadi seperti imam solat jenazah.Ketiga:
Berbakti untuk agama dan masyarakat dengan akhlak yang baik sehingga mereka bakal menjadi saksi amal kebaikan kita pada akhirat kelak.Di Malaysia, solat jenazah ghaib diimami oleh cucu Allahyarham Hakeem bin Hamdi yang berumur 17 tahun di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.Hal ini mengingatkan saya suatu kisah yang terdahulu iaitu pada saat ibu TG Haron Din meninggal dunia dalam keadaan sujud. Jenazah ibu ini diurus oleh ketiga-tiga anaknya iaitu TG Haron Din, Datuk Hassan Din dan Ustaz Ishak Din da…

Jazaakallahu khairon.

Makna Kalimat
JAZAAKALLAHU KHOIRONTerkadang kita mendengar ucapan Jazaakallahu Khoiron, lalu apa maknanya kalimat tersebut?
Bersabda Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam : "Apabila ada seorang mengucapkan kepada saudaranya jazaakallahu khoiron, maka sungguh dia telah sangat menyanjungmu (sangat berterima kasih kepadamu karena dia menyerahkan kepada Allah untuk membalas kebaikanmu)". Jazaakallahu khoiron adalah kalimat kebaikan yang menunjukkan segenap kebaikan di sisi Allah.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menganugerahkan kepadamu surga-Nya.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menganugerahkan kepadamu kenikmatan melihat wajah-Nya kelak di surga.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menyelamatkanmu dari neraka jahanam.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah memberikan hidayah untukmu di atas Shirothol Mustaqim.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah melindungimu dari syaithon yang terkutuk.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah me…

Mukmin Yang hebat

Imej
ORANG MUKMIN YANG HEBAT IALAH.....1) Dia meninggalkan dunia, sebelum dia meninggal dunia.2) Dia bersedekah sampai kaya, bukan dah kaya baru bersedekah.3) Dia berdakwah sampai jadi alim, bukan dah alim baru berdakwah.4) Dia dtg ke masjid@surau sampai ke tua, bukan dah tua baru nak ke masjid@ surau.5) Dia beramal sampai ikhlas, bukan dah ikhlas baru nak beramal.

Malaikat Rahmat tidak memasuki rumah

Imej
Antara Sebab KENAPA Malaikat Rahmat tidak memasuki rumah andaRumah orang yang memutuskan hubungan Silatul Rahim.Rumah orang yang memakan harta anak yatim secara haram.Rumah yang memelihara anjing.Rumah yang banyak menyimpan gambar yang mencerca Para Sahabat Nabi, orang yang telah mati dan sebagainya.Rumah yang mengumandangkan nyanyian yang memuja selain daripada Allah SWT.Rumah yang sering meninggikan suara.Rumah yang didiami mereka yang syirik kepada Allah SWT seperti tukang tilik, ahli sihir dan nujum.Rumah yang menggunakan perhiasan daripada emas seperti pinggan dan mangkuk daripada emas.Rumah yang makan makanan yang berbau seperti bauan rokok, perokok, penagih dadah .Rumah yang didiami mereka yang sentiasa bergelombang dengan maksiat.Rumah yang didiami mereka yang melakukan dosa-dosa besar.Rumah yang didiami mereka yang derhaka kepada kedua ibu bapa.Rumah pemakan riba, interest.Rumah yang mengamalkan budaya syaitan seperti kumpulan rock black metal.Rumah yang memiliki patung-patun…

Keajaiban dunia

Imej
Seorang guru memberikan tugasan kepada pelajarnya untuk  menuliskan 7 Keajaiban Dunia. Sebelum kelas bersurai, semua pelajar diminta untuk mengumpulkan tugasan mereka.Seorang gadis kecil yang paling pendiam di kelas itu  menyiapkan tugasannya paling akhir dengan perasaan ragu-ragu. Tidak ada seorangpun yang memperhatikan hal itu…

Selepas itu, guru memeriksa semua tugasan itu.Sebahagian besar pelajar menulis demikian...Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Piramid
2. Taj Mahal
3. Tembok Besar Cina
4. Menara Pisa
5. Kuil Angkor
6. Menara Eiffel
7. Kuil ParthenonDi saat memeriksa tugasan pelajarnya yang paling akhir , guru tersebut terdiam...tugasan terakhir itu adalah milik si gadis kecil pendiam tadi…isi jawapannya adalah :Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Boleh Melihat
2. Boleh Mendengar
3. Boleh Menyentuh
4. Boleh DiSayangi
5. Boleh Merasai
6. Boleh Tertawa, dan
7. Boleh Mencintai…Setelah duduk diam beberapa saat, guru menutup semua tugasan pelajarnya.
Kemudian menundukkan kepalanya dan bertafakur...Men…

Doa Memohon Hati Yang Bersih

Imej
Doa Memohon Hati Yang Bersih: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَالْهَرَمِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ آتِ نَفْسِي تَقْوَاهَا وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلاَهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَ يُسْتَجَابُ لَهَا"Ya Allah, sesungguhnya kami memohon perlindungan- Mu daripada kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, kedekut, nyanyuk dan azab kubur. Ya Allah, berikanlah ketakwaan kepadaku dan sucikanlah ia, kerana Engkaulah sebaik-baik Tuhan yang mensucikan, Engkau pelindung dan memeliharanya. Ya Allah, aku mohon perlindungan- Mu, daripada ilmu yang tidak bermanfaat , hati yang tidak khusyuk, nafsu yang tidak puas dan doa yang tidak di kabulkan." (Hadis Riwayat Muslim no. 2722)

Pendidik

(Guru, pendidik dan Ibu Bapa Wajib Baca) Dulu Ada sorang pakcik ni.. Dia buta huruf.. X pandai baca quran.. Tapi amalan dia setiap hari lepas maghrib ambil quran menyandar kat dinding pastu buka quran dan tunjuk kat quran sambil menangis sebab x pandai baca.. Sebab tu masa muda kita tak hiraukan quran.. Anak2 baca quran.. X amek tahu.. Kesian nanti tua2 kita akan menyesal sngat.. YaAllah maafkan kami...Tiba2 dia nampak ada 3 orang budak main2 depan dia dalam masjid.. Dia panggil sorang ni.. "Sini kau! Tolong pakcik bacakan ni sebab denda ko main dalam surau.. Pakcik tadi tunjk surah al ikhlas.. Budak tadi pun baca.. MasyaAllah suara budak tadi pulak sedap.. Pakcik tadi nangis.. Pakcik tadi tanya.. "Adik.. Jadi hafiz quran nak? Hafal 30 juzuk satu quran ni ko hafal.. Budak ni kata "bole ke.. Tengok laa macamana" budak ni balik rumah bagitau mak dia pakcik tadi suruh jadi hafiz.. Nak jadikan cerita mak dan ayah dia terbuka hati dan lepas habis upsr budak ni di hantar…

DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAAN

DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAANYa Allah, Ya Tuhan Kami,Kami mohon keampunan Mu, kami mohon kerahmatan Mu, kami mohon taufik dan hidayah Mu ya Allah.Ya Allah, Ya Tuhan Kami,Kau ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa anak anak kami, dosa saudara mara kami, dosa ahli keluarga kami, dosa guru guru kami dan dosa semua kaum muslimin dan muslimat.Ya Allah, Ya Tuhan Kami,Permudahkan urusan kami di dunia dan urusan kami di akhirat. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa bersyukur kepada Mu. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa mencintai Mu ya Allah. Ya Allah, jadikanlah apa yang kami lakukan ini sebagai suatu amal ibadah yang diterima Mu.Ya Allah, Ya Tuhan Kami, Ikhlaskan hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah.Ya Allah,Kami mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh guru-guru mere…

KEISTIMEWAAN DAN KELEBIHAN BULAN ZULHIJJAH

Imej
'KEISTIMEWAAN DAN KELEBIHAN BULAN ZULHIJJAH'30 Zulkaedah 1437 - 02 Sept. 2016Negeri TerengganuIntipati KhutbahBulan Zulhijjah merupakan antara 4 bulan yang mengandungi keistimewaannya tersendiri. Antaranya, terutama di 10 hari pertamanya digalakkan seperti solat sunat, puasa, sedekah dan haji.Melakukan ibadah sunat sepanjang bulan ini amatlah dituntut apatah dapat mengandakan amalan bagi meraih keredhaan dan pahala berlipat ganda.Kita juga dianjurkan untuk berpuasa dari 1 hingga 9 haribulan Zulhijjah terutama pada hari Arafah.Selain itu, dianjurkan memperbanyakkan taubat kepada Allah, membaca Quran, istifar, berzikir, bertahmid dan bertakbir membesarkan Allah Ta'ala bermula awal Zulhijjah sehingga hari Arafah sampailah berakhirnya hari tasyrik.Ibadah korban yang dilakukan pada 10 hingga 13 Zulhijjah bagi berkemampuan merupakan pendambaan diri kepada mereka yang kurang berkemampuan selain untuk kaum keluarga, jiran tetangga dan sahabag handai sebagai merasai kesulitan yang …