Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2016

Mulberry

Imej
KHASIAT POKOK MULBERRY yang mungkin ramai tak tahu.Tanaman dengan daun penghasil klorofil ini awalnya dikenal sebagai makanan istimewa ulat sutra, jika tidak makan daun ini ulat sutra tidak menghasilkan sutra yang baik. oleh karena itu, banyak petani yang membudidayakan tanaman ini.Mulberry adalah jenis tanaman yang tumbuh dengan sinar matahari sehingga tanaman ini dapat tumbuh pada ketinggian lebih dari 100m dari permukaan laut.Mulberry memiliki sebutan nama yang berbeda di tiap negara seperti di Indonesia tanaman ini dikenal dengan sebutan Murbei atau arbei, di inggris disebut Mulberry dan di Cina dikenal dengan nama Sangye.Menurut ahli kimia, daun murbei mengandung beberapa ekstrak kimia untuk tubuh seperti ecdysterone, inokosterone, lupeol, betasitosterol, rutin, moracetin, isoquersetin, scopoletin, scopolin, alfa, betahexenal, cis beta hexenol, cis lamda hexenol, benzaidehide, eugenol, lanaloolbenzyl alcohol, butylamine, acetone, trigonelline, cholin, adenine, copper, zinc, vitam…

Pesanan

Imej
7 Pesanan Rasulullah SAW kepada Abu Dzar R.A.1- Saya dipesan supaya suka kepada orang miskin dan mendekati mereka.2- Supaya sentiasa melihat orang-orang dibawahku dan tidak melihat 0rang-orang di atasku.3- Sentiasa menghubungan tali kekeluargaan walaupun mereka jauh dan tidak menghubungi kita.4-  Supaya membanyakkan bacaan لا حول ولا قوة إلا بالله kerana ia merupakan perbendaharaan yang paling baik dan sebagai tabung kebaikan.5- Jangan meminta sesama manusia.6- Jangan takut melaksanakan Hukum Allah SWT, walaupun mendapat celaan dan ejekan manusia.7- Supaya sentiasa berkata benar, walaupun pahit dan berat.Rujukan:
Kitab Tanbihul Ghafilin.  M/S : 304.

TUAN GURU HAJI BIDIN.

Imej
TUAN GURU HAJI BIDIN.Tuan Guru Haji Bidin atau nama sebenarnya, Zainal Abidin bin Aman bin Mat Ali ialah seorang ulama yang terkenal di Terengganu. Beliau dilahirkan pada 1893 di Kampung Tasik, Wau, Ulu Dungun. Ketika berusia 11 tahun, belia dihantar belajar dengan Haji Taib Hassan dan Ustaz Baki Awang di Kampung Sindol. Pada 1906, beliau memasuki Pondok Pulau Serai dan berguru dengan Tuan Guru Haji Yusof bin Lebai Isa selama enam tahun.Setelah itu beliau berhijrah pula ke Pondok Losong untuk berguru dengan Tuan Guru Haji Mat Shafie Losong yang terkenal itu. Dua tahun di pondok ini, pada 1914, Haji Bidin berpindah ke Kelantan kerana tertarik dengan kemasyhuran Tok Kenali. Beliau sempat berguru dengan Tok Kenali di Pondok Kenali sehingga 1926. Beliau sempat belajar bersama-sama Sheikh Idris Marbawi.Di samping itu, beliau berulang-alik ke Masjid Muhammadi kerana berguru dengan Tuan Guru Haji Ali Pulau Pisang dan Tuan Guru Haji Yaakub Legor. Di Pondok Kenali ini, Haji Bidin telah menjadi…

This too will pass

Imej
Assalamualaikum & selamat pagi rakan semua.....Coretan berikut saya copy dari fb....sungguh menyentuh hati....renung renungkan....Seorang raja meminta tukang emasnya yg sudah tua utk menuliskan sesuatu di cincinnya.Raja itu berpesan, "Tuliskanlah sesuatu kepada beta yg dapat kamu simpulkan daripada seluruh pengalaman dan perjalanan hidupmu, supaya beta pun boleh mengambil pengajaran daripadanya".Berbulan2 si tukang emas yg tua itu membuat cincin yg dikehendaki sang raja, tetapi yg sulitnya adalah apa yg patut ditulis di cincin emas yg kecil itu.Akhirnya setelah lama berfikir panjang, si tukang emas itu pun menyerahkan cincinnya pada sang raja.Dengan tersenyum, sang raja membaca tulisan kecil di cincin itu.Bunyinya,
"THIS TOO, WILL PASS"
(DAN YANG INIPUN AKAN BERLALU).Awalnya sang raja tidak terlalu mengerti dgn apa yg tertulis di cincin itu.Suatu hari, tatkala sang raja sedang gundah menghadapi masalah yg berat, dia membaca tulisan di cincin itu dan dia menjadi…

Kenal sia arif

Imej
“Di antara ciri orang yang arif billah Azza Wajalla adalah ia selalu sabar menerima berbagai malapetaka dan rela terhadap semua qadha dan ketentuan-ketentuan takdir-Nya dalam segala ehwalnya, baik berkenaan dengan peribadinya, ahlinya dan semua makhluk sesamanya.”*Sheikh Abdul Qadir Al Jilani

Macam inikah kita

Imej
MCM NI KAH KITA
Bilamana anak2 duk jauh, mak ayah kat kampung makan ala kadar je sebagai alas perut. Bila anak2 pulang ke kampung, baru lah mereka sibuk nak pergi pasar, nak beli lauk pauk itu ini sebab nak jamu kat anak2 yg jarang2 sekali pulang. Lepastu mak sibuk masak masakan kegemaran anak2 pula. Kadang2, buah2 dalam kebun pun ayah simpan sebab nak makan bersama anak2. Tapi anak2 kat kolej, kat universiti tiap minggu masuk pawagam, karok, makan Mcd, makan KFC, makan Pizza Hut, belanja pakwe/makwe. Bila duit xcukup, kol mak ayah bukan sebab nak tanya khabar, tapi minta masukkan duit. Bila balik kampung, saat menghadap masakan mak, anak2 selamba je cakap "dah muak la lauk ni", "ini je ke?", "nak sikit je mak, kenyang dah", "xsuka la ayam masak merah ni". Bila dengar anak2 cakap macam tu, air muka mak kita langsung xberubah. Tapi jauh di lubuk hati mak, sakit dia bagai ditikam dengan buluh runcing. Tapi mak lah satu2 nya orang atas dunia ni yan…

Emak

Imej
= Bawa mak ayah gi klinik, mak ayah bayar sendiri sebab kita pun tak mampu nak tolong bayar..sedangkan dari kecil mak ayah yang bayarkan bil kita..kadang terpaksa meminjam...ada yang sampai sekarang masih mengharapkan mak ayah yang bayar..= Bawa mak ayah gi pasar malam / supermarket..mak ayah bayar sendiri..sedangkan dari kecil lagi mak ayah yang turuti apa yang kita nak sampai abaikan keinginan sendiri..= Bawa mak ayah gi jalan2, sewa hotel, makan minum dll guna duit mak ayah. Kita war2kn pd ramai, masuk wtsap konon kita anak yg perihatin= Mak ayah pegang pape tapi kita buat tak tahu, sebab nanti short duit belanja kita..dulu, berguling2 kita berontak nak juga sesuatu tu..= Nak keluar makan takut nak pelawa mak ayah sekali sebab nanti kena bayar lebih..padahal dulu kita menangis2 nak kfc mak ayah terpaksa ikat perut waktu kerja sebab terguna duit belanja...= Nak balik kampung melawat mak ayah pun tak mampu sebab kos minyak, tol dan belanja di kampung..padahal dulu nak ke mana pun mak…

Coretan buat isteri

Imej
Bismillahirrahmanirrahim
Wabihi nas'tain..CORETAN KHAS BUAT SUAMI DAN ISTERISeorang isteri dengan wajah sedih dan murung datang bertemu tuan Syeikh untuk mengadu hal suaminya. Syeikh: Apa keperluanmu wahai puan?Isteri: Saya ingin mengadu kepada tuan perihal suami saya.Syeikh: Apa aduanmu itu?...Isteri: Saya dianiaya dan dizalimi suami saya tuan syeikh. Saya diabaikan. Suami saya tidak menjalankan tanggungjawabnya kepada saya. Nafkah saya tidak ditunaikan tuan. Makan minum saya tidak diendahkan tuan. Tempat tinggal saya juga tidak diuruskan.*Tuan syeikh tersenyum. Isteri itu kehairanan. Sedang hatinya dirundung sedih, tuan syeikh boleh tersenyum mendengar aduannya.Syeikh: Wahai puan yang dirahmati Allah, sesungguhnya kamu wanita dan isteri yang beruntung.Isteri: Hah??? Untung??Syeikh: Ya wahai puan. Kamu sangat beruntung. Kamu wanita dan isteri terpilih. Isteri: Saya bernasib malang tuan. Saya hidup susah. Saya menderita dan sengsara tuan. Kehidupan saya tunggang-langgang. Syeikh:…

Bersabar dengan guru

*Anak murid juga perlu bersabar dengan keburukan akhlak dan layanan buruk gurunya.*Sikap guru seperti ini tidak seharusnya menghalang anak murid supaya mendampinginya dan mengambil ilmu daripadanya.Untuk berhadapan dengan guru yang tidak mesra dan pemarah,mulakanlah dengan meminta maaf atas apa yang dilakukan,katakan kepadanya muridlah penyebab beliau marah,dan salahkan diri sendiri.Sekiranya melayani mereka begini,kasih sayangnya kepada murid akan bertambah dan pelajar akan mendapat lebih manfaat sama ada dalam hal yang berkaitan dunia mahupun akhirat.Para salaf berkata :

_"Sesiapa tidak bersabar untuk belajar,seluruh hidupnya akan berada dalam buta kejahilan.Sesiapa yang bersabar,urusannya akan kembali kepada kemuliaan dunia dan akhirat."_(Dr Abdullah Nasih Ulwan - Tarbiyatul Aulad fil Islam)

Susur galur tokoh ulama

Imej
TOK KU TUAN BESAR.Golongan Syed al-Idrus yang berada di Terengganu adalah berasal dari Hadramaut melalui zuriat Syed Muhammad bin Ahmad al-Idrus atau lebih dikenali dengan nama Tok Makam Lama. Keturunannya sangat dihormati oleh masyarakat setempat kerana ilmu agamanya yang tinggi, kepandaian menyelesaikan masalah, memiliki adab dan akhlak terpuji serta rapat dengan pihak istana melalui perkahwinan.
Tok Makam Lama telah menetap dan mengajar agama Islam di negeri Terengganu dan meninggal dunia pada 1209 Hijrah. Kedatangan Tok Makam Lama ke Terengganu ketika masih bujang dan kemudian berkahwin dengan wanita tempatan, Wan Selamah yang merupakan cicit kepada Wan Ismail, seorang berpangkat datuk di Terengganu (Dato' Bukit Datu) ketika pemerintahan Sultan Zainal Abidin 1 (1725M-1733M).
Salah seorang anak Tok Makam Lama yang bernama Sharifah Aishah (Tuan Hitam) telah berkahwin dengan Syed Zainal Abidin bin Syed Hussein al-Idrus.
Daripada zuriat Syed Zainal Abidin inilah lahirnya seorang t…

CURRENCY SLAVES

Imej
The financial system has stealthily enslaved our species and now we are being used as currency slaves. We work from 9 to 5 every day, in boring and depressing environments, not stimulated by anything creative or constructive.In most cases, the sole motivation for going to work, is the next paycheck — and no matter how hard we work, we never seem to have enough money.Have you ever wondered why mega-corporations (reaping $billions/year in profits) pay dozens of millions to their CEOs and as close as possible to the minimum wage to the rest of the employees?This has been carefully designed, because a person that is constantly “on the edge,” will never have time for self-education, introspection and — eventually — spiritual awakening.Isn’t this our main purpose on Earth? To become spiritual beings (and by spiritual, I obviously don’t mean religious) and complete the incarnation cycle?“They” don’t need educated people, who are capable of critical thinking and have spiritual goals. No, this…

Pengorbanan ibu

Imej

Zikir

Imej
Kelebihan Mengucapkan Zikir "Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah" Ketika Keluar Dari Rumah✍🏻Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ: “بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ” قَالَ: « يُقَالُ حِينَئِذٍ: هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ. فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ“Jika seseorang keluar dari rumahnya lalu membaca (zikir): Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah (Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada-Nya, dan tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya), maka malaikat akan berkata kepadanya: “(sungguh) kamu telah diberi petunjuk (oleh Allah Ta’ala), dicukupkan (dalam segala keperluanmu) dan dijaga (dari semua keburukan)”, sehingga syaitan-syaitan pun tidak boleh mendeka…

Cerita

Imej
_*.. Seekor Kerbau yang BAIK mati hanya kerana gara-gara sebuah kata-kata...*_*_1. Sepulang dari sawah, Kerbau terus terbaring di kandang dengan wajah penat dan nafas yang berat. Kerbau berkata pada Anjing yang kebetulan datang :_**_"kawan, saya sangat penat.... besok nak rehat sehari suntuk..."_**_2. Anjing bejumpa Kucing di sudut tembok :_**_"Tadi saya berjumpa Kerbau, katanya besok dia ingin berehat dulu. saya rasa sudah sepatutnya, sebab bos bagi kerja yang terlalu berat kepada Kerbau"_*_*3. Kucing kemudian bercerita kepada Kambing :*__*"Kerbau komplain bos bagi kerja terlalu banyak dan berat, jadi besok dia tidak mahu kerja!"*__*4. Kambing berjumpa Ayam*__*"Khabarnya Kerbau tidak seronok bekerja dengan bos... mungkin ada bos lain yang lebih baik..."*_*_5. Ayam bercerita kepada Monyet :_**_"Kerbau tak akan kerja untuk bos lagi dan ingin mencari kerja di tempat bos yang lain!"_**_6. Ketika makan malam, Monyet berjumpa bos :_*_*"…

Kanser dan surah Al Fil..!

*Assalaamu'alaikum..!**SELEPAS SOLAT 5 WAKTU*
*AL FATIHAH 1x AL IKHLAS 3x*
*SELAWAT 3x AL FIL 21x**C O N F I R M*
*A L L A H L A H  Y A N G*
*H A N C U R K A N  K A N S E R**Selepas solat lima waktu, bacalah Surah Fatihah sekali, diikuti Surah Al-Ikhlas (tiga kali), selawat ke atas Nabi (tiga kali) lalu teruskan membaca Surah al-Fil (21 kali)*

*Memang setiap orang tahu, "Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati..!"**Tahukah anda satu surah dari Al-Quran untuk menghancurkan sel-sel kanser..?**Sebenarnya ini adalah ilmu yang ingin dikongsikan melalui tulisan Saudara Raflis Sabirin. Semoga Allah memberi ganjaran setimpal atas ilmu yang dikongsikan.**Penulis telah berkongsi pengalaman beliau merawat kanser selama 27 tahun dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran, terutama dari Surah al-Fil.**S U R A H  A L - F I L**Alamtarakai fafa'alarabbuka bi asha bilfil*
*Alam yaj 'al kaidahum fitadhlil*
*Waarsala 'alaihim toiran ababil*
*Tarmihim bihija ratim minsijjil*
*Faja&#…

SIAPA YANG SUKA SIDAI BAJU MALAM2

Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus. 🌱 Lafazkan assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yg memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port² syaitan kbiasaannya di pintu².🌱Lazimi membaca & memasang ayat suci al-quran di rumah. 🌱Gunakan semua bilik yg ada dlm rumah.🌱Tutup tong sampah dan jangan biar sampah berteraburan spt tulang dll sbb tu semua makanan jin. 🌱Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sbb angin malam tak elok untk bdn dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan 'kenderaan' jin adalah angin.🌱Angkat baju diampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dgn sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yg terhampar pd waktu mghrib dan ke ata…

Rezeki

Imej
Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.Mungkin aku tak tahu …

Anak

Imej
Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang  bertugas di kaunter 
Pejabat Tabung Haji itu memberitahu nama dia dan isterinya turut tersenarai dalam senarai jemaah yang akan menunaikan ibadah fardhu haji pada tahun ini.“Tapi pak cik kena bayar segera bahagian mak cik yang masih tak cukup tiga ribu ringgit lagi tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti dibuat,” beritahu pegawai itu lagi.“In Shaa Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera,” janji Pak Uwei. Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri kesayangannya. Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji, dia terus balik ke rumah. “Pah….. Ooo….. Pah!” teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya. “Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?” tanya Mak Pah.“Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ni akan tertunai. In Shaa Allah, dua bulan lagi kita akan ke sana. Tak sabar betul saya, rasa macam Kaabah tu dah melambai-lambai,” cerita Pak Uwei dengan wajah berseri-seri.“Betul ke ni bang? Baru semalam si…

Mak

Imej
Tajuk : Mak Satu hari nanti ALLaH akan ambil mak kita balik..
Waktu tu kita kena terima..
Dan kita sebagai anak jangan duduk diam je..
Memang sedih.. tapi kena buat sesuatu sebagai penghormatan terakhir utk mak..
Anak-anak perempuan pergi mandikan mayat mak..
Tengok muka mak.. tengok lama-lama..
Ni kali terakhir nak tengok..
Lepas ni cuma dapat tengok kat gambar je..
Sentuh lembut2 badan mak..
Belai lembut2 badan mak..
Cakap dalam hati...
"Ni la orang yg lahirkan aku..
Yg besarkan aku..
Mak didik aku sampai aku jadi orang..
Mak ajar aku jadi perempuan yg baik..
Walaupun kadang-kadang aku kecilkan hati mak,
tapi mak tak penah marah aku..
Mak tetap nasihatkan aku..
Lepas ni aku dah takde mak..
Nanti satu hari aku pulak akan jadi mak..
Aku ganti pikul tanggungjawab sama mcm mak...
Tapi waktu tu mak dah takde..
Aku tak dapat nak manja dgn mak lagi..
Aku takde tempat nak bercerita..
Sebelum ni apa je rahsia aku kongsi dgn mak..
Mak... Aku sayang mak..
Camne kalau lepas ni aku rindu…

Agama dan politik

Imej
Tazkirah Hari IniGolongan yang memisahkan Agama & PolitikSyeikh Muhammad al-Khidhr Husain - salah seorang syeikh al-Azhar menulis artikel panjang yang diterbitkan oleh majalah 'Nurul Islam' yang kemudian diletakkan dalam bukunya yang berjudul 'Rasa'il al-Islah.'Di antara isi artikel ilmiah yang beliau tulis adalah:"Kami mengetahui bahawa yang mempunyai keinginan memisahkan agama daripada politik berasal daripada dua golongan:Pertama: Segolongan orang yang mengetahui betul bahawa dalam al-Quran terdapat hukum dan dasar-dasar yang berkaitan dengan pengadilan dan politik, tetapi mereka menolak adanya kesesuaian ajaran-ajaran tersebut dengan maslahat yang dapat digunakan untuk mencapai tujuan optimum.Mereka tidak peduli ketika kaum Muslimin menuduh mereka telah melanggar hukum dan dasar agama, bahkan mereka rela disebut sebagai kafir atau orang yang menyimpang daripada agama.Mereka juga mengaku bahawa mereka tidak mempercayai al-Quran beserta ajaran-ajaran yan…

Pokemon go

Imej
FATWA-FATWA BERKENAAN POKEMON DAN POKEMON GOPertama: Syeikh Prof. Dr. Yusuf al-QaradhawiPada tahun 2001, Syeikh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa mengharamkan animasi dan permainan Pokemon. Alasan yang beliau nyatakan ialah demi menjaga aqal, akidah dan tingkah laku kanak-kanak, dan juga harta mereka daripada pembaziran, selain mengkritik tindakan ibu bapa yang meredai tindakan anak-anak mereka dalam isu ini. Beliau juga menyatakan bahawa fatwa beliau itu dikeluarkan apabila ramai ibu bapa yang prihatin tentang perkembangan anak-anak mereka mengikut Islam, bertanya beliau tentang hal ini dan sebelum mengeluarkan fatwa, beliau sudah merujuk ramai pakar dan pemikir termasuk penggiat seni budaya dan perfileman. Beliau menunjukkan beberapa sebab bagi beliau sebagai alasan siri animasi dan permainan ini patut diharamkan:Terdapat risiko bahaya ke atas akidah seseorang Muslim kerana Pokemon terbina di atas teori Darwin yang terkenal dengan idea evolusi, perkembangan dan p…

Hidup

Imej
Hidup ini tak seindah macam novel. Tak secantik dalam drama. Tak segembira dalam filem. Setenang-tenang air di lautan, ada masanya mesti bergelora juga.Sebab itu, harus berpegang pada Yang Satu.Manusia datang dan pergi. Sentiasa meninggalkan atau ditinggalkan. Jatuh bangun kita, hanya Allah yang tahu. Maka biarlah bergantung harap hanya pada Allah....😊

TIPS CARA MUDAH LEPASKAN DIRI DARI SEKSA KUBUR

Imej
TIPS CARA MUDAH LEPASKAN DIRI DARI SEKSA KUBUR
Ustaz Ahmad Dusuki @Radio ikim pagi tadi..■Jgn sekali kali tinggalkan alQuran...Ini cara mudah lepaskan diri dari seksaan kubur.■Rumah yg dibacakan alQuran, pd waktu mlm rumahnya bercahaya, sehingga dikenali malaikat.■Jika mati org yg suka baca Quran Ini, cahaya di rumahnya akan diangkat ke langit & malaikat2 akan tau, ooo, mati sudah sipembaca Quran ini, Mari kita solatkan rohnya.■Didlm kubur, malaikat akan berlemah lembut dgn mayat.■AlQuran akan duduk didada kita selepas kita selesai dimandi & dikafankan & terus menemani kita didlm kubur.■Jgn tinggalkan alQuran.■Jgn tinggalkan alQuran.■Azab kubur bermula the moment mayat tidak dpt menjawab soalan2 malaikat.■Sesi soal jawab berlangsung selama 3 hari. Ada riwayat lain kata 7 hari.■Penting 7 hari ini kita mendpt doa dari anak2 yg soleh supaya hari2 kita indah didlm kubur.■Masa mayat Tu duduk kita akan sedar, ohh...aku dah meninggal dah... 😭■Pesanan akhir Ustaz, sblm mati, tol…