Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai, 2016

Taubat

Imej
✿ Allahumma sholli ala MUHAMMAD ✿Sebaiknya kita sebagai manusia kita seharusnya Bersyukur kerana Allah Sentiasa memberi kita peluang untuk BERTAUBAT,Selagi masih bernyawa,Agar kita tidak jauh terpesong dari goda syaitan, yang sentiasa menghasut Manusia melakukan kejahatan dan membawa kejalan yang sesat..Alangkan BAIKNYA jika kita selalu merendah diri dan bertaubat apabila ada masa yang terbuang dengan memperbanyakkan ISTIFAR,kerna kita tak perna tahu hati sesama manusia sama ada kita telah wat mereka terasa atau mereka tak senang dengan apa yang kita lakukan walaupun kita hanya diam sahaja..Sama ada kita melakukan kesilapan besar mahupun sekecil zarah,kita kena ingat kecil-kecil pun kalau selalu buat lama-lama jadi besar.Bagi yang Gemar buat2 Gwiyomi tu jgnlah byk sgt..sikit2 tu cukuplah..dah comel pun tu..
Tetapikan lebih baik banyak2kan BerISTIFAR "Astaghfirullahalazim"dapat menghapus rasa riak dan buat bekalan di AKIRAT Sana.✿⊱╮Jangan termenung atau tersingung..
✿⊱╮Renung…

Kerana Allah

Imej
Mereka yang benar-benar takutkan kemurkaan Allah adalah orang yang hidup dan mati mereka akan semata-mata untuk mengejar keredhaan Allah. Mereka berjuang ke tengah masyarakat dengan gagah berani bagaikan singa, mereka tidak takut kepada yang lain selain Allah. Allah sahaja yang menjadi matlamat mereka. Segala halangan dan rintangan dapat mereka lalui dengan mudah. Merekalah orang-orang yang telah memperoleh roh mentauhidkan Allah.

Rezeki

Imej
* Sepatutnya rezeki kita banyak ni, tetapi disebabkan maksiat/kejahatan yang kita lakukan, kita dapat banyak ni saja....* Tanda-tanda kasih sayang Allah: tak taat perintah pun, masih diberikan rezeki* Tapi Awas: 'rezeki' yang dapat dlm keadaan diri mungkar dikira istidraj: rezeki diberi bersama 'kemurkaan' Allah...* Ujian terbahagi kepada 2: ujian musibah dan ujian kesenangan
Ujian kesenangan yang paling ramai orang gagal ( leka )

Taat

Imej
Dalam sebuah riwayat diterangkan; sesungguhnya telah terjadi di zaman Rasulullah SAW seorang suami pergi berperang meninggalkan isterinya. Ketika hendak meninggalkan rumah dia berpesan kepada isterinya, “Janganlah kamu meninggalkan rumah sehingga aku pulang dari berperang.” Pada waktu si suami sedang tiada di rumah, ibu si isteri jatuh sakit.Maka si isteri tersebut mengutus seseorang kepada Rasulullah SAW untuk meminta izin melihat ibunya. Jawab Rasulullah, “Tunggulah suamimu pulang, janganlah keluar rumah.” Akhirnya orang tua si isteri meninggal dunia. Lalu si isteri mengutus lagi seseorang kepada Rasulullah SAW untuk meminta izin melihat ibunya. Lalu Rasulullah menjawab, “Tunggulah hingga suamimu pulang.” Setelah itu Rasulullah SAW mengutus seseorang kepada si isteri tersebut untuk memberikan berita bahawa Allah SWT telah mengampuni dosa ibunya disebabkan ketaatannya kepada suaminya.

Doa

Doa itu ajaib. Dia membuat hati bahagia dari saat berdoa lagi. Walau belum dimakbulkan secara langsung. Istighfar membuat kita keluarga dari segala musibah dan memberi rezeki dari punca yang tidak disangka sangka.

Inai

Fuqahak semua mazhab berpendapat haram bagi lelaki memakai inai di tangan atau di kaki kerana inai merupakan perhiasan bagi wanita. Lelaki tidak harus meniru wanita sama ada pakaian atau perhiasan sebagaimana sabda Nabi s.a.w. bermaksud:
“Allah laknat lelaki yang menyerupai atau meniru wanita dan wanita yang menyerupai atau meniru lelaki.”

Batal wuduk

Imej
"Suami jangan cium jenazah isteri. Nanti batal wuduk jenazah itu."
Pelik sekali ada orang kata seperti ni. Kadang kala yg kata tu adalah tukang mandi jenazah. Mana lah dia dapat hukum ni?
Kita yang jahil ni pun termakan hingga suami tak dapat cium kali terakhir kepada sang jenazah isteri kerana takut Batal wuduk nya. Begitu juga isteri dihalang untuk cium jenazah suaminya atas Alasan yang sama.
Mari bukak Kitab fiqh. Mari Belajar ilmu supaya x termakan dgn perkara ni.
Persoalan - Batal ke wuduk jenazah tu?
Jawapan nya sudah tentu x Batal
Pertama sekali Kita Mesti tahu Bahawa orang yang telah mati sudah putus dari menjadi mukallaf (orang yang wajib Ikut syariat). Ini adalah kerana mereka sudah terpisah dari dunia, maka terpisah dari sebarang hukum. (Dunia adalah tempat beramal dan akhirat adalah tempat adalh tempat meraih kehidupan Kekal abadi).
Maka bagaimana kamu boleh kata wuduk jenazah itu Batal sedangkan dia sudah tidak ada hukum lagi?
Begitu juga jika najis keluar dari …

Disembunyikan untuk keimanan

Imej
Seandainya seksa kubur diperlihatkan kepada kita, pasti hilanglah nafsu kita kepada maksiat.Seandainya nikmat kubur diperlihatkan kepada kita, pasti hilanglah keletihan dan kepenatan kita ketika beribadah.Tapi semua itu disembunyikan untuk menguji keimanan dan kesungguhan kita dalam menjalani ibadah dan menjauhi maksiat...

Malaysia recipes

Imej

Hukuman yang tidak terasa

Imej
Seorang murid mengadu kepada gurunya: "Ustadz, betapa banyak kita berdosa kepada Allah dan tidak menunaikan hakNya tapi saya tidak melihat Allah menghukum kita".Guru menjawab dengan tenang:
"Betapa sering Allah menghukum kamu tapi engkau tidak terasa""Sesungguhnya salah satu hukuman Allah yang terbesar yang menimpamu wahai anakku, ialah: Sedikitnya Taufiq yang Allah beri untuk mengamalkan ketaatan dan amal amal kebaikan".Tidaklah seseorang diuji dengan musibah yang lebih besar dari "kekerasan hati dan kematian hati".Sebagai contoh:
Sedarkah engkau, bahwa Allah telah mencabut darimu rasa bahagia dan senang dengan munajat kepadaNya, merendah diri kepadaNya, sujud di hadapanNya.Sadarkah engkau tidak diberikan rasa khusyu' dalam solat..? Sedarkah engkau, *bahwa beberapa hari2 mu telah berlalu dari hidupmu, tanpa membaca Al-Qur'an...?Sedarkah engkau sudah tidak tersentuh dengan Ayat Ayat Al-Qur'an, seakan engkau tidak mendengarnya... ?Se…