Catatan

Tunjukkan catatan dari Jun, 2015

Dunia dan apa yang kamu sukai

Imej
TAZKIRAH HARI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMAPada satu ketika Rasulullah  saw duduk bersama sahabatnya & bertanya kepada mereka. bermula di tanyakan kepada Saidina Abu Bakar:

"apa yg kamu suka dari dunia ini?" dan berkatalah Saidina Abu Bakar ra
"aku suka dari dunia ini 3 perkara:
1.duduk2 bersama rasulullah saw.
2.melihat wajah mu ya rasullah saw.
3.aku korbankan harta ku untuk mu ya rasulullah saw "
lalu rasullah saw bertanya dengan saidina umar ra. "bagaimana pula dengan mu ya umar?"
jawab Saidina Umar ra. "ada 3 perkara juga yang aku suka:
1.membuat kebaikan walaupun dalam keadaan manusia tidak mengetahuinya.
2.mencegah kemungkaran wlaupun dalam keadaan terang-terangan
3.berkata yg benar walaupun pahit"
"dan bagaimana pula denganmu wahai uthman?"
berkata Saidina Uthman ra.
"ada 3 perkara yang aku suka:
1.memberi makan
2.memberi salam
3.bersolat malam di waktu manusia tidur"
"bagaimana pula dengan kamu wahai ali ra ?&…

Manfaat perbezaan anak

Imej
Merenung diri sambil bermuhasabah.. Just to share..... di bulan yg mulia ini, semoga kita sama2 ambil manafaat.. PERBEZAAN Upaya Anak2 Tanda Kebesaran ALLAH 👧 👦~Bismillahirrahmanirrahim~🔅Anak-anak buah hati kita. Jangan bandingkan di antara mereka. Yang pandai jangan terlalu dipuji, yang lemah janganlah kita keji.🔅Anak cantik, anak cerdik; itu ujian. Cuma pinjaman. ALLAH nak tengok kita demand ke tidak.🔅Anak biasa-biasa, tak berapa pandai; itu hadiah ALLAH. Di mata manusia mereka biasa saja, tapi siapa tahu kekurangan mereka asbab kita masuk syurga. Tak perlu kecewa anak kita tidak ternama. Mana tahu kalau kaya mereka lupakan kita. 🔅Anak yang biasa-biasa ini mungkin menjadikan kita tidak leka dengan dunia dan isinya. Jangan lukai hati anak-anak kita. Terimalah pemberian ALLAH dengan redha. Sayangi mereka sama rata. Doakan mereka tak kira di mana. Maaf dan ampunkan mereka penuh tulus tanpa berbeza kasih. 🔅Anak-anak kita bersih, jiwa mereka jernih. Yang salah kita, cepat lupa den…

Ramadhan sebagai bulan berhijrah

❤Andai semua HARTA adalah RACUN.
🙌Maka ZAKATlah penawarnya.
❤Jika seluruh UMUR adalah DOSA.
🙌Maka TAQWA dan TAUBAT adalah ubatnya.
❤Jika semua BULAN adalah NODA.
🙌Maka RAMADHAN adalah pembersihnya.
📝 Salam Marhaban Ya Ramadhan.
❄ Alhamdulillah,
❤ketemu lagi dibulan yang mulia ini. 
❤Semoga Ramadhan kali ini akan lebih baik daripada Ramadhan sebelumnya. 
❤InshaaAllah ..

Cekur

Cekur atau nama saintifiknya Kaempferia galangal L merupakan tumbuhan herba yang dikatakan berasal dari China dan India ini kini banyak ditemui di Malaysia serta Negara Asia Tenggara lain. Ia digunakan sebagai perasa makanan dan bahan ramuan perubatan tradisional. Apa yang menarik mengenai herba berubat ini ialah ia menghasilkan aroma harum yang kuat apabila diramas atau di perah.Biasanya, cekur banyak ditanam di sekitar rumah atau tumbuh liar di tempat lembap serta redup. Cekur adalah herba renek dan rimbun dengan daunnya melata di atas tanah. Daunnya kelihatan seolah-olah bertindan di antara satu sama lain dengan batangnya tampak seperti basah. Cara paling mudah menanam dan membiakkan tumbuhan ini ialah dengan menggunakan rizomnya.Amalan Tradisional & Khasiatnya Cekur digunakan secara tradisional seperti berikut :Bagi mengekalkan awet muda dan menghilangkan bau nafas- Amalkan memakan daun serta umbisi cekur sebagai ulam.Pening kepala , mual dan gastrik-  Ambil beberapa umbisi ce…

Puasa dan hari raya

Imej
134 Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri (Ustaz Azhar Idrus)
1.Batal tak puasa kalau pakai earphone kat lubang telinga?Tak batal2.Apakah hukum bermain mercun di bulan puasa?Yang tak berbahaya makruh sebab bakar duit. Yang berbahaya haram.3.Apakah hukum kita berhias diri pada hari raya?Sunat berhias diri pada hari raya.4.Apakah hukum pasang pelita kat halaman rumah pada 10 hari terakhir?Kalau nak cerahkan halaman rumah, harus. Kalau raikan 10 malam terakhir atau malam raya, bida'ah.5.Sah tak puasa ganti Ramadhan kalau niat tidak dikhususkan?Kena tentukan dalam niat puasa ganti Ramadhan.6.Hadith berkenaan 10 malam pertama Ramadhan adalah rahmat, 10 malam pertengahan adalah maghfirah dah 10 malam terakhir adalah pembebasan dari neraka itu sahih ke tidak?Dhaif, boleh amal dan boleh sebarkan.7.Macam mana kalau suka gigit kuku di bulan puasa?Batal jika ditelan kuku itu selepas digigit.8.Apa hukumnya masih makan waktu azan Subuh berkumandang.Batal puasa.9.Kalau menangis batal…

Menu untuk bayi

Imej
Selamat mencuba

Amalan sunah harian

Imej

Riba harian

Imej
Dalam seharian kita banyak terdedah kepada unsur riba yang kadangkala kita tidak menyedari.  Semoga disini dapat sedikit ilmu untuk kita kenali di mana riba itu wujud dan seterusnya dapat kita hindari

Solat ketika sakit

Imej

Pregnancy.. do you know?

Imej

Tanam sendiri

Imej

Tadarus AlQuran

Stok tadabur al-Quran 30 juzu' setiap hari bersama Ustaz Nouman Ali Khan.1 hari satu )juzu' dan satu video.Bulan Ramadhan, bulan memahat hati dengan al-Quran. Jom warming up!Juz 1: https://www.youtube.com/watch?v=pt9fUcL8njY
Juz 2: https://www.youtube.com/watch?v=gWZDVYom3RE
Juz 3: https://www.youtube.com/watch?v=wFsYnwI6zEA
Juz 4: https://www.youtube.com/watch?v=h2kwFI7bKi0
Juz 5: https://www.youtube.com/watch?v=9C6QyjX53cg
Juz 6: https://www.youtube.com/watch?v=KVh-W6CjIOc
Juz 7: https://www.youtube.com/watch?v=tXsMMj7m9tQ
Juz 8: https://www.youtube.com/watch?v=6NFo35g7zo8
Juz 9: https://www.youtube.com/watch?v=2i80milYJAc
Juz 10: https://www.youtube.com/watch?v=RlKDxmw466Y
Juz 11: https://www.youtube.com/watch?v=Btsvfuu2eE4
Juz 12: https://www.youtube.com/watch?v=K1uQ1l4LQFE
Juz 13: https://www.youtube.com/watch?v=eThSNtJe7SY
Juz 14: https://www.youtube.com/watch?v=Vvn2WCO_zPg
Juz 15: https://www.youtube.com/watch?v=3xOK85qRQ_o
Juz 16: https://www.youtube.com/watch?v=WAwI1M…

London Down Raid

Imej
Kisah benar kejayaan sekumpulan anak Melayu mengambil kembali tanah-tanah di Malaysia yang dipegang Inggeris selama 160 tahun dengan serangan terancang ke atas ibu kota BritainPada 7 haribulan September tahun 1981, kota London digemparkan dengan pengambilalihan mengejut syarikat perladangan Guthrie di London. Guthrie yang berusia lebih 100 tahun dan merupakan antara syarikat perladangan terbesar British jatuh ke tangan pihak asing di dalam masa 4 jam sahaja.Apa yang lebih mengejutkan ialah syarikat tersebut jatuh ke tangan kerajaan Malaysia, di bawah pimpinan Dr. Mahathir Muhammad yang baru memegang jawatan Perdana Menteri selama 2 bulan.Latarbelakang – Kemiskinan Orang Melayu dan Kekayaan Orang InggerisSelepas kemerdekaan Malaya pada tahun 1957, hampir 1 juta bangsa pendatang seperti Cina dan India diberi kerakyatan secara beransur-ansur. Sebagai balasannya, mereka bersetuju untuk menghormati hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan.Setelah lebih 10 tahun merdeka, pegangan orang …

Ramadan

Imej
RAMADAN SEPATUTNYA LEBIH SEPI
Seorang siak masjid saya tanya, "Tak niaga di pasar ramadan tahun ini?" Jawabnya, "Saya rugi banyak tahun lalu, bukan rugi duit, rugi peluang yg Allah beri, rugi kerana menolong orang memuas nafsu makan. "Jom kita ulas sikit jawapan ini.
Ada yg melihat ramadan sebagai pintu rezeki sedangkan nabi tidak menyebut sedemikian dan tidak menyuruh merebut rezeki yg kononnya melimpah di ramadan. Berapa ramai orang sibuk nak buka pasar ramadan, nak niaga itu ini, fikir makanan yg unik yg dibulan lain pun tak dijual. Bulan ramadan baru nak niaga, bulan lain tidak pula. Niaga itu sunnah tetapi niaga yg cenderung ke arah merosak amal kebajikan, dgn mengambil kesempatan atas nafsu dan memancing nafsu makan dari orang berpuasa, dirasakan kurang elok. Bukankah sepatutnya kita bersama mengekang nafsu. Kenapa bila ramadan baru nak makan itu ini, nak meronda pasar ramadan, sedangkan waktu bulan lain tidak demikian. Itu bukti pengunjung pasarr ramadan ada…

Tazkirah

Imej
.. Baginda Nabi Shallallahu alaihi wa sallam bersabda (mafhumnya): ✅ Akan tiba masanya atas ummat ku di mana ke khusyu'kan dlm solat akan hilang.✅ Akan tiba masanya atas ummat ku banyaknya kematian secara mengejut.  ✅ Akan Tiba masanya atas ummat ku  banyak nya gempa2 bumi.✅ Akan tiba masanya atas ummatku di mana seseorang muslim itu tidak akan mengucapkan salam kecuali kepada orang yang ia kenal shj.✅ Akan tiba masanya atas ummat ku  banyak terjadi pembunuhan sesama sendiri.✅ Akan tiba masanya atas ummat ku manusia saling berbangga-bangga dengan perbuatan maksiat mereka.Para sahabat bertanya " Bilakah itu akan terjadi wahai Rasulullah ? Rasulullah saw menjawab " Semua itu akan terjadi di akhir zaman, maka apabila hal itu sudah terjadi maka tunggulah saat kedatangan hari kiamat. 🔴  Hampir2 semua yg disebut itu berlaku di zaman kita. ❎ Adalah Hari-hari yang sangat Ganjil. Ibu2 & bapa2 hanya mementingkan makanan yg sedap dan pakaian yg cantik2 shj terhadap anak-anak m…

Iman lawan nafsu

Imej
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم    RENUNGAN TAZKIRAH (RABU,23 SYA'BAN 1436H)Melawan hawa nafsu sangatlah susah. Barangkali kalau nafsu itu ada di luar jasad kita dan boleh pula dipegang, senanglah kita picit-picit dan membunuhnya sampai mati. Tetapi nafsu kita itu ada dalam diri kita, mengalir bersama aliran darah, menguasai seluruh tubuh kita. Bahkan ia menjadi sebahagian daripada jasad kita iaitu tubuh yang halus (jismul latif). Kerana itu, tanpa kesedaran, kemahuan dan paksaan yang bersungguh-sungguh, kita pasti dikalah kannya,kemudian ia peralat kan semahu-mahunya.PENJELASAN :
Tapi kalau tidak ada nafsu langsung pun susah juga. Nafsu makan, nafsu untuk berketurunan, nafsu untuk kelihatan cantik dan sebagainya. Nafsu juga sebenarnya satu kurniaan dari Allah S.W.T selain akal. Malaikat Allah kurniakan akal tanpa nafsu, binatang pula Allah kurniakan nafsu tanpa akal, tetapi manusia Allah S.W.T kurniakan kedua-duanya kepada m…

Biji kurma

Imej
Sahabat pencinta Makanan Sunnah!
Ramadan Al Mubarak bakal menjengah lagi, Subhanallah bulan mulia untuk semua umat Islam.
Ironinya bulan Ramadan akan dikaitkan dengan makanan baik untuk berbuka puasa iaitu KURMA atau TAMAR.
Kurma adalah buah ajaib, kecil pada saiznya namun jika diambil secara konsisten setiap hari, ianya adalah makanan terbaik buat kita umat manusia.
Kaya dengan Glukos kerana itu ianya amat sempurna untuk tenaga berpanjangan sepanjang hari.Langkah demi langkah memproses biji kurma, menggunakan biji kurma Ajwa
Namun pada post kali ini saya ingin berkongsi ilmu  dengan biji kurma. Biji kurma sangat banyak khasiatnya, untuk kulit dan juga boleh dibuat minuman seperti kopi
jika anda makan kurma, jangan terus membuang bijinya. Simpan dan kumpul.Cara cara memproses biji kurma;Basuh biji kurma dan tos kering
Taburkan di atas dulang atau penutup periuk dan jemurkan seharian
Gorengkan biji kurma tanpa menggunakan minyak , goreng sehingga hangus pastikan biji kurma hitam legam,…

Seloka melayu

Imej

Child without gadgets

Imej