Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2015

Kenapa diuji

Imej
KENAPA AKU DIUJI ??๐Ÿ˜ซ
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??๐Ÿ˜ž
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??๐Ÿ˜“
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”KENAPA FRUST & STRESS ???๐Ÿ˜”
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yan…

Renungan

Imej
๐Ÿ€Seekor ๐Ÿ…, 2 ๐ŸŠ, 2 ๐Ÿdan ๐Ÿ
Astagfirullahalazim .
☺Take a few minutes of your time UNTUK RENUNGAN BERSAMA "
..Ada seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan .. Sedang dia menghirup udara rimba yang segar tu, tiba tiba dia terdengar satu bunyi.....jeng ! jeng ! jeng ! bunyi . aauuummmmm !!
Bunyi ๐Ÿ… yang kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. ๐Ÿ… tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. ๐Ÿ… tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek ๐Ÿ… tadi .
Dengan kuasa Allah, diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri, si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi .
Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah tengah perigi.
Di mulut perigi, ๐Ÿ… yang lapar tu me…

Ilusi

Imej

Bacalah

Imej
Yang singkat itu - "waktu"Yang menipu itu - "dunia"Yang dekat itu - "kematian"Yang besar itu - "hawa nafsu"Yang berat itu - "amanah"Yang sulit itu - "ikhlas"Yang mudah itu - "berbuat dosa"Yang susah itu - "sabar"Yang lupa itu - "bersyukur"Yang membakar amal itu - "megumpat"Yang ke neraka itu - "lidah"Yang berharga itu - "iman"Yang mententeramkan hati itu - "teman sejati"Yang ditunggu Allah S.w.t itu -"taubat"(Imam Al Ghazali)

Sifat mazmumah

Imej
Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan. Di sisi mereka terletak sebotol arak.
·
Kemudian Hasan berbisik dalam hati,
"Alangkah buruk akhlak orang itu dan baiknya kalau dia seperti aku!".
·
Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi sungai yang sedang tenggelam. Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi segera terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas karena karam.
·
Enam dari tujuh penumpang itu berhasil diselamatkan.
·
Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri dan berkata,
"Jika engkau memang lebih mulia daripada saya, maka dengan nama Allah, selamatkan seorang lagi yang belum sempat saya tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedang saya telah menyelamatkan enam orang".
·
Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu. Maka lelaki itu berkata padanya,
"Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di samping saya ini adalah ibu saya se…

Menolak hukum

Imej
PETIKAN KULIAH JUMAAT AYAH CHIKูˆَุฃَู†ِ ุงุญْูƒُู…ْ ุจَูŠْู†َู‡ُู…ْ ุจِู…َุง ุฃَู†ْุฒَู„َ ุงู„ู„َّู‡ُ ูˆَู„َุง ุชَุชَّุจِุนْ ุฃَู‡ْูˆَุงุกَู‡ُู…ْ ูˆَุงุญْุฐَุฑْู‡ُู…ْ ุฃَู†ْ ูŠَูْุชِู†ُูˆูƒَ ุนَู†ْ ุจَุนْุถِ ู…َุง ุฃَู†ْุฒَู„َ ุงู„ู„َّู‡ُ ุฅِู„َูŠْูƒَ ۖ
Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu.
[Al-Maedah:49]Ayat ini turun ketika Ahli Kitab Yahudi bertemu Rasulullah SAW untuk memujuk baginda supaya berhukum berlawanan dengan ajaran Islam. Mereka nyatakan:
Wahai Muhammad, sekiranya kamu berhukum mengikut apa yang kami mahu, kami dan kaum kami akan memberi sokongan kepada kamu dan beriman denganmu. Lalu turunlah ayat ini, Allah bertegas melarang Nabi mengikut hawa nafsu Ahli Kitab.Inilah yang berlaku hari ini. Orang-orang yang menolak Islam cuba memujuk kita supaya mengenepikan perintah Islam, supaya bersetuju dengan undang-un…

Nikmat nikmat Allah

Imej
ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡
ุจِุณْู…ِ ุงู„ู„ู‡ِ ุงู„ุฑَّุญْู…ู†ِ ุงู„ุฑَّุญِูŠْู…              TAZKIRAH
  Khamis,04 Rejab 1436H
"NIKMAT-NIKMAT ALLAH"Harus Kita sedari bahawa, hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja.Ada batas waktu yang telah ditentukan Allah SWT dan jika habis sudah waktunya,Kita semua akan MATI... Begitu juga dgn Nikmat yang diberikan oleh Allah adalah bukan milik Kita, semuanya hanya pinjaman sementara sahaja. Justeru Kita, harus menjaga dan bersyukur atas 'pinjaman' ini sebaik mungkin... Kerana suatu hari nanti,semua akan diambil balik oleh Allah SWT.PENCERAHAN :
Firman Allah SWT :ูˆَุฅِู† ุชَุนُุฏُّูˆุง ู†ِุนْู…َุฉَ ุงู„ู„َّู‡ِ ู„َุง ุชُุญْุตُูˆู‡َุง ุฅِู†َّ ุงู„ู„َّู‡َ ู„َุบَูُูˆุฑٌ ุฑَّุญِูŠู…ٌ"Dan kalau Engkau mahu kira akan nikmat-nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada Engkau),hendaklah Engkau dapat kira satu persatu...; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."             (QS An-Nahl : 18)Kalau nak dihitung terlalu banyak Nikmat pemberian …

Be smart

Imej
In a Nursery School Canteen, a basket of apples with a notice written over it:"Do not take more than one, God is watching"On the other counter there's a box of chocolates.  A small child went & wrote on it.
"Take as many as you want, God is busy watching the apples".Moral: NEVER ACT SMART with today's generation..!!. -------------------------KID: "Why some of your hair are white Dad?"
DAD: "Every time you make me unhappy, one of my hair turns white ….."
KID: "Now understand why grandpa’s hairs are all white….."Moral: Don’t be over smart ..*************************
Child : "Mummy why Gandhi has no hair on his head?"
Mummy: "Because he speak only truth."
Child: "Now I understood why ladies have long hair...."_______________________________
TEACHER:    Bunyau,  go to the map and find North America .
Bunyau:         Here it is.
TEACHER:   Correct.  Now class, who discovered America ?
CLASS:    …

Bersyukur

Imej
Bangun hari ini....Anda bangun dari atas katil, walaupun tak berapa empuk. Tapi ada orang bangun dari kaki lima jalanan.Anda menghidupkan enjin kereta tetapi tidak boleh. Bateri kong! Ada orang hilang kereta malam tadi kerana dicuri atau kemalangan.Susah nak kejutkan anak bangun tidur. Hish budak ni, apa nak jadi... Tapi ada ibu bapa yang waktu nak kejut anak bangun tidur, anaknya telah kembali bertemu Pencipta.Anda sudah bosan bekerja kerana 1001 macam perkara tak kena di tempat kerja. Pagi ini ada bapa yang menyara keluarga dibuang kerja.Anda rasa bosan dengan pasangan anda. Pagi ini ada orang yang telah kehilangan suami atau isteri.Anda rasa jemu dengan makanan pagi yang disediakan pasangan anda. Anda komplen. Hari ini ada orang yang hanya boleh makan pakai tiub aje kerana kanser mulut.Anda rasa pakaian anda tak cukup? Ada orang hanya ada 3 helai baju aje. Anda rasa kecewa kerana kerja dah berpuluh tahun tapi masih tiada simpanan ataupun harta. Semalam ada orang meninggalkan dunia …

Perancangan

Imej
Seorang raja mempunyai. seorang hamba lelaki. Pada    semua keadaan, hamba tersebut selalu berkata:
"Rajaku jangan berkecil hati dan kecewa kerana Allah itu baik dan apa yang Allah lakukan adalah sempurna, tiada kesilapan".๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ   ๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  Pada suatu hari, mereka pergi memburu dan haiwan buas telah menyerang raja, hamba raja itu  berjaya membunuh haiwan itu tetapi tidak dapat menyelamatkan satu jari baginda. ๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  Marah dan tanpa menunjukkan rasa terima kasih, Raja berkata: "Jika Tuhan adalah baik, saya tidak akan diserang dan hilang satu jari."๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  Hamba itu menjawab: "Walaupun semua ini terjadi, saya hanya boleh berkata kepadamu: "Allah adalah baik dan semua yang Dia lakukan adalah sempurna, Dia tidak pernah salah."๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  Marah dengan jawapan itu, raja memerintahkan supaya hamba itu dimasukkan ke dalam penjara.๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  ..๐Ÿƒ  Ketika dibawa ke penjara, katanya kepada raja lagi: "Al…

Pantasnya Masa dan Kurangnya Taqwa

Imej
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;"Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".(Riwayat Tirmizi)Inilah hakikat kehidupan di akhir zaman, masa berlalu dengan begitu pantas. Tanggungjawab melebihi masa yang kita ada. Kalau tahun lepas kita terasa begitu sibuk tetapi tahun ini terasa lebih sibuk; masa terasa begitu pantas beredar, belum sempat menarik nafas, hari baru mula menjenguk tiba-tiba.Masa adalah kehidupan dan kehidupan itu tiada lain dari ujian. Ujian yang akan menguji keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Bagaimana kita memanfaatkan masa yang singkat dan bagaimana kita menghargai masa lapang yang kita masih miliki.Segalanya akan ditanya di Akhirat nanti.Yang terbaik dikalangan kita ialah orang yang menjaga Taqwanya pada …

FACTORS AFFECTING DISTILLATION COLUMN OPERATION

Imej
The performance of a distillation column is determined by many factors, for example:
feed conditions
state of feed
composition of feed
trace elements that can severely affect the VLE of liquid mixtures
internal liquid and fluid flow conditions
state of trays (packings)
weather conditions
Some of these will be discussed below to give an idea of the complexity of the distillation process.Feed Conditions
The state of the feed mixture and feed composition affects the operating lines and hence the number of stages required for separation. It also affects the location of feed tray. During operation, if the deviations from design specifications are excessive, then the column may no longer be able handle the separation task. To overcome the problems associated with the feed, some column are designed to have multiple feed points when the feed is expected to containing varying amounts of components.Reflux Conditions
As the reflux ratio is increased, the gradient of operating line for the rectif…

Kehancuran yahudi petanda kiamat

Imej
Allah Ta’ala berfirman: “Dan telah Kami tetapkan bagi Israel dalam al-Kitab itu:” Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar “. (Surah Al-Isra: 4)
Ayat diatas cukup jelas bagi kita kekejaman zionis yahudi laknatullah terhadap rakyat Palestin adalah bukti nyata dari ayat diatas, kekejaman dan sikap angkuh yang dimiliki Israel sudah Allah gambarkan dalam firman tersebut.
Yahudi zionis laknatullah…pekat hitam dan gelap, itulah gambaran dari negera haram zionis yang tidak mempunyai hati perut, tidak mempunyai hati nurani dan pengecut. Bangsa yang hanya diliputi kebencian, ketamakan dan kekufuran. Bangsa yang hanya boleh mencintai bangsanya sendiri, bangsa yang ego yang sudah tertutup oleh kain kafan duniawi, bangsa yang sudah mati rasa dari rasa menghargai dan mencintai sebuah nyawa. Kebencian mereka kepada rakyat Gaza Palestin telah membuka kunci pintu neraka yang seluas-luasnya, keangkuhan dan kemaj…

KITA BERGOLAK, MEREKA DUA KALI LEBIH BERGOLAK

KITA BERGOLAK, MEREKA DUA KALI LEBIH BERGOLAKDalam Buletin Utama TV3 tadi, penuh berita tentang sokongan penuh pimpinan BN terhadap Najib. Daripada Menteri, pimpinan UMNO hinggalah komponen-komponen kerajaan yang lain. Bersungguh-sungguh semua memuji jasa dan kredubiliti majikannya.Kalau tengok TV3, semestinya kena faham sebaliknya. Tak boleh lurus bendul. TV3 memberi isyarat bahawa UMNO sedang berkocak teruk. Serangan Mahathir cukup kuat untuk menggoncang parti itu dari akar hingga pucuknya. Pengaruh orang tua itu masih kuat terutama terhadap orang-orang lama UMNO. Sebab itulah orang-orang kanan beliau berhempas pulas membelanya.Kenyataan TPM dalam Buletin tadi pula menggambarkan sabotaj orang no.2 itu terhadap PM. Katanya, "beri peluang PM memerintah" menunjukkan tiads penafian terhadap tuduhan dan pendedahan Dr M, sebaliknya hanya sebagai kata simpati dan ingin menjadi hero seolah-olah beliau berada di tengah-tengah.Sebenarnya sudah lama TPM bersikap sinis terhadap majika…

Amalan terbalik

Imej
GEMPAR AMALAN YANG TERBALIKMarilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:- 1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas 
sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan 
kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta an…

Pegaga

KHASIAT PEGAGA
Tumbuhan herba ini sebenarnya mempunyai nilai perubatan tradisi yang tinggi.1. Serikan Wajah :
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya, direbus dengan 2 gelas air sehingga tinggal segelas air rebusan itu. Tapiskan dan sejukkan. Setelah itu, minumlah sekali sehari setelah makan malam dan amalkan seminggu 3 kali. Anda akan dapati wajah anda akan lebih berseri.2. Kecutkan Peranakan :
Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah makan pucuk pegaga dengan buat ulam atau digulai. Amalkan setiap hari sehingga peranakan kecut.3. Menghilangkan Bintik-bintik Hitam Di Muka :
Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kemudian dicampurkan dengan bedak sejuk amat mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka. Caranya: Ambil 10 helai daun pegaga, cuci dengan air garam, kemudian ditumbuk halus dan campurkan air garam dengan bedak sejuk yang telah dicampurkan dengan sedikit air suam. Amalkan memakainya pada muka anda setiap malam dan cuc…

Perempuan

Imej
Menjaga maruahnya.Wanita solehah yang menjaga maruahnya adalah wanita yang sentiasa menghiasi diri dengan akhlak Islam dan sifat-sifat terpuji yang boleh melindungi dirinya dari kemurkaan Allah s.w.t. Bila ia keluar rumah sentiasa menutup aurat dan menjaga perhiasan diri tidak bersolek berlebih-lebihan dan berwangi–wangian hingga menimbulkan fitnah, menjaga pergaulannya, menjaga lidah dan tidak mengumpat dan mengadu domba. Dia adalah wanita yang berilmu, cerdik dan pintar. Setiap hari mendalami Ilmu Islam, mengkaji tafsir Al- Quran, hadis Nabi, memahami ilmu realiti semasa dan tahu cara-cara mengubati penyakit masyarakat. Di malam hari menjadi seorang abid, membaca Al-Quran, berzikir kepada Allah, sembahyang tahajjud dan berdo’a kepada Allah hingga menitiskan air mata.Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :”Sesungguhnya dunia dan seluruh isinya adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.”(Hadis Riwayat Muslim)

Sombong dalam pergaulan

Imej
TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG dapat di kesan melalui pergaulan sesama manusia iaitu samada sombong keterlaluan, sederhana atau ringan. Terdapat 26 tanda–tanda sifat sombong menurut Rasulullah
S.A.W iaitu : 1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya. 2. Mudah marah – Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat naik darah kalau ada tersilap.3. Memilih kawan – Suka berkawan dengan sama taraf sahaja.4. Bahkan dengan orang sama taraf dengannya masih di pilih-pilih lagi, yakni ia suka orang yang mahu dengar katanya.5. Memandang hina kepada golongan bawahan. 6. Dalam perbincangan, dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan. 7. Dalam pergaulan, ia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya dia sendiri susah hendak dengar cakap orang lain. 8. Dalam pergaulan dia sahaja yang bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain. 9. Kalau …

GST satu perjuangan lampau

Imej
GST : MEMPERINGATI 100 TAHUN [1915-2015] PERLAWANAN TOK JANGGUT MENENTANG CUKAI.1915, 100 tahun lampau, bangkitnya satu sosok pejuang yang juga ulama’ mengobarkan ruh perjuangan dalam jiwa orang kampung di jajahan Pasir Puteh, menentang penindasan yang dilakukan oleh hegemoni zalim. Tok Janggut hadir untuk membebaskan rakyat Pasir Puteh daripada ditindas dengan pelbagai cukai yang zalim.1 Januari 1915 Peraturan cukai tanah yang baru turut diperkenalkan pada kepada rakyat (100 Tahun selepas itu, peraturan cukai baru (GST) diumumkan pada 1 April 2015). Peraturan ini mewajibkan rakyat membayar cukai tanah samaada tanah yang diusahakan atau tanah tidak diusahakan. Berbeza dengan cukai sebelum ini yang menggunakan cukai berdasarkan hasil tanah, jika banyak hasil tanahnya maka banyaklah cukainya dan jika sedikit hasil tanahnya maka sedikitlah cukainya, atau dikecualikan langsung kepada tanah yang hasilnya tidak menjadi. Tetapi kali ini, samaada tanah itu diusahakan atau tidak diusahakan aka…

Kehidupan Zuhud Nabi Muhammad S.A.W

Imej
Suatu ketika Rasulullah SAW bersumpah akan berpisah dengan isteri-isterinya selama satu bulan, sebagai peringatan bagi mereka kerana kurang biasa mengikuti kehidupan beliau yang zuhud. Selama sebulan beliau tinggal seorang diri dalam sebuah kamar sederhana yang letaknya agak tinggi.Terdengar kabar di kalangan para sahabat bahwa Nabi SAW telah menceraikan semua isterinya.Ketika Umar bin Khaththab mendengar kabar ini, segera ia berlari ke masjid. Setiba di sana, ia melihat para sahabat sedang duduk termenung, mereka bersedih dan menangis. Juga kaum wanita, mereka menangis di rumah-rumah mereka.Kemudian Umar pergi menemui putrinya, Hafshah, yang telah dinikahi oleh Rasulullah SAW. Umar pun mendapati Hafshah sedang menangis di kamarnya. Dia kemudian bertanya kepada Hafshah, “Mengapa engkau menangis? Bukankah selama ini aku telah melarangmu agar tidak melakukan sesuatu yang dapat menyinggung perasaan Rasulullah SAW?” Hafshah tak menjawab apa-apa, dia terus menangis.Umar lalu kembali ke mas…

1 APRIL

Imej
PERISTIWA HITAM 1APRIL.::ERA SALIB::
Serangan tentera salib dilakukan dengan kejam tanpa mengenal perikemanusiaan. Bukan hanya tentera-tentera Islam yang dibunuh, malah termasuk masyarakat awam, wanita-wanita, anak-anak kecil dan orang-orang tua. Satu demi satu daerah di Sepanyol ditakluk oleh tentera salib.

Granada adalah daerah terakhir yang ditakluk. Penduduk  Islam di Sepanyol ( yang juga dikenali sebagai orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera salib terus menerus mengejar mereka. Apabila jalan-jalan dalam keadaan sunyi sepi, yang tinggal hanyalah  sisa-sisa ribuan mayat yang bergelimpangan yang bermandikan darah.  Tentera salib mengetahui bahawa masih ramai umat Islam di Granada yang masih bersembunyi dalam rumah masing-masing. Dengan lantang tentera-tentera salib meneriakkan pengumuman bahawa umat Islam di Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman dan dibenarkan untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-ba…