Isnin, 27 April 2015

Kenapa diuji

KENAPA AKU DIUJI ??😫
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??😞
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??😓
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

KENAPA FRUST & STRESS ???😔
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???😥
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sholat; dan sesungguhnya sholat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”

APA YANG AKU DAPAT  ???😟
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”
KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???😒
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”

AKU TAK SANGGUP !!!!😕
QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12
“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”
InsyaAllah ayat-ayat di atas bisa menjadi pencerahan buat kita semua & selalu ingin menjadi yg terbaik dalam kehidupan.
Alhamdulillah😀😀😀

Renungan

🍀Seekor 🐅, 2 🐊, 2 🐁dan 🐝
Astagfirullahalazim .
☺Take a few minutes of your time UNTUK RENUNGAN BERSAMA "
..Ada seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan .. Sedang dia menghirup udara rimba yang segar tu, tiba tiba dia terdengar satu bunyi.....jeng ! jeng ! jeng ! bunyi . aauuummmmm !!
Bunyi 🐅 yang kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. 🐅 tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. 🐅 tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek 🐅 tadi .
Dengan kuasa Allah, diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri, si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi .
Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah tengah perigi.
Di mulut perigi, 🐅 yang lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah berfikir macam mana nak selamat, tiba tiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!! Ya Allah!! lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu?
Ada 2 ekor 🐊 yang kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada 🐅 bawah ada 🐊. Semakin risau dan taku. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tiba-tiba keluar seekor 🐁 putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yang hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas 🐁 tu gigit tali tu pulak. Cis!! kurang ajar punya 🐁 Alahhhh .  macam mane ni?? lepas tu, keluar lagi seekor 🐁yang berwarna hitam.... Naik mengikut tali tadi , cit ! cit ! cit !cit ! sampai kat atas. 🐁 hitam ni pun gigit juga tali tu..Cis!!! lagi satu... Macam mana aku nak buat ni..habislah jadi mangsa 🐊 Berfikir lag..Kalau naik kat atas dimakan dek 🐅. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah dimakan dek 🐊... Macam mana ni???
Sedang hamba Allah tu berfikir macam mana nak selamatkan dirinya, tiba-tiba terdengar satu bunyi . uuuuuuuuuuuuu .
Bunyi 🐝 bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat 🐝 yang sedang bawa🍯. tiba-tiba setitik 🍯 terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi.
Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya 🍯 ni, tak pernah ku rasa manisnya ni..Sedapnya!! Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik 🍯 si hamba Allah tu lupa pada 🐅 yang sedang menantinya di mulut perigi dan 🐊 yang menantinya di bawah.
Kalau semua nak tahu. si Hamba Allah itu adalah kita semua .
🐯Harimau yang mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita , so beringat ingatlah .
..2 ekor 🐊 itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti .
🌾Tali yang tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita .
..🐁 Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit tali tu??
..🍯madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia.
Bayangkan setitik saja 🍯 tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada 🐅 dan 🐊 tu .
Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah....Waktu susah baru la nak ingat Allah....
JANGAN BANGGA &  JANGAN BERLAGAK :-
👸1. Jangan bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita - TANAH LIAT

..2. Jangan bangga dengan rumah besar kerana rumah terakhir kita - KUBUR .
..3. Jangan bangga dengan baju mahal kerana baju terakhir kita - KAIN KAPAN .
..🚗🚕4. Jangan bangga dengan kereta dan motor besar kerana kenderaan kita yang terakhir - KERANDA .
♨ 5. Jangan bangga dengan minyak wangi berjenama kerana wangian terakhir kita - KAPUR BARUS .

Ahad, 26 April 2015

Sabtu, 25 April 2015

Bacalah

Yang singkat itu - "waktu"

Yang menipu itu - "dunia"

Yang dekat itu - "kematian"

Yang besar itu - "hawa nafsu"

Yang berat itu - "amanah"

Yang sulit itu - "ikhlas"

Yang mudah itu - "berbuat dosa"

Yang susah itu - "sabar"

Yang lupa itu - "bersyukur"

Yang membakar amal itu - "megumpat"

Yang ke neraka itu - "lidah"

Yang berharga itu - "iman"

Yang mententeramkan hati itu - "teman sejati"

Yang ditunggu Allah S.w.t itu -"taubat"

(Imam Al Ghazali)

Sifat mazmumah

Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan. Di sisi mereka terletak sebotol arak.
·
Kemudian Hasan berbisik dalam hati,
"Alangkah buruk akhlak orang itu dan baiknya kalau dia seperti aku!".
·
Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi sungai yang sedang tenggelam. Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi segera terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas karena karam.
·
Enam dari tujuh penumpang itu berhasil diselamatkan.
·
Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri dan berkata,
"Jika engkau memang lebih mulia daripada saya, maka dengan nama Allah, selamatkan seorang lagi yang belum sempat saya tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedang saya telah menyelamatkan enam orang".
·
Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu. Maka lelaki itu berkata padanya,
"Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di samping saya ini adalah ibu saya sendiri, sedangkan botol itu hanya berisi air biasa, bukan anggur atau arak".
·
Hasan al-Basri terpegun lalu berkata,
"Kalau begitu, sebagaimana engkau telah menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkanlah saya dari tenggelam dalam kebanggaan dan kesombongan".
·
Lelaki itu menjawab,
"Mudah-mudahan Allah mengabulkan permohonan tuan".

Semenjak itu, Hasan al-Basri semakin dan selalu merendahkan hati bahkan ia menganggap dirinya sebagai makhluk yang tidak lebih daripada orang lain.
···
Jika Allah membukakan pintu solat tahajud untuk kita, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang sedang tertidur nyenyak.
···
Jika Allah membukakan pintu puasa sunat, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang tidak ikut berpuasa sunat.
···
Boleh jadi orang yang gemar tidur dan jarang melakukan puasa sunat itu lebih dekat dengan Allah, daripada diri kita. Ilmu Allah sangat amatlah luas...
···
Jangan pernah ujub & sombong pada amalanmu.

saudaraku molek cerita ni boleh jadi Pengubat jiwa agar kita terhindar dri
sifat mazmumah walau sehebat manusia.
moga kita trhindar dr sikap bangga diri,sombong,ujub dgn amalan kita sendiri. sekali2 jgn prnah brkata
"Aku lebih baik drpd kau"
YANG.....

Jumaat, 24 April 2015

Menolak hukum

PETIKAN KULIAH JUMAAT AYAH CHIK

وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ
Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu.
[Al-Maedah:49]

Ayat ini turun ketika Ahli Kitab Yahudi bertemu Rasulullah SAW untuk memujuk baginda supaya berhukum berlawanan dengan ajaran Islam. Mereka nyatakan:
Wahai Muhammad, sekiranya kamu berhukum mengikut apa yang kami mahu, kami dan kaum kami akan memberi sokongan kepada kamu dan beriman denganmu.

Lalu turunlah ayat ini, Allah bertegas melarang Nabi mengikut hawa nafsu Ahli Kitab.

Inilah yang berlaku hari ini. Orang-orang yang menolak Islam cuba memujuk kita supaya mengenepikan perintah Islam, supaya bersetuju dengan undang-undang mereka. Sekiranya kita lakukan, mereka akan bersama kita. Ada yang menyatakan, kita perlu mengenepikan Islam untuk mendapat undi mereka dalam pilihanraya.

Inilah ayat Allah yang turun berkenaan perkara tersebut. Allah menegaskan supaya kita tidak sekali-kali mengikut telunjuk mereka.

MASJID RUSILA
24/4/15

Khamis, 23 April 2015

Nikmat nikmat Allah

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

             TAZKIRAH
  Khamis,04 Rejab 1436H
"NIKMAT-NIKMAT ALLAH"

Harus Kita sedari bahawa, hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja.Ada batas waktu yang telah ditentukan Allah SWT dan jika habis sudah waktunya,Kita semua akan MATI... Begitu juga dgn Nikmat yang diberikan oleh Allah adalah bukan milik Kita, semuanya hanya pinjaman sementara sahaja. Justeru Kita, harus menjaga dan bersyukur atas 'pinjaman' ini sebaik mungkin... Kerana suatu hari nanti,semua akan diambil balik oleh Allah SWT.

PENCERAHAN :
Firman Allah SWT :

وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ

"Dan kalau Engkau mahu kira akan nikmat-nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada Engkau),hendaklah Engkau dapat kira satu persatu...; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."             (QS An-Nahl : 18)

Kalau nak dihitung terlalu banyak Nikmat pemberian dari Allah SWT kepada Kita, tidak terkira banyaknya... Barangkali kalau mahu dikira, sampai bila tidak akan habis. Ulama'  mengkelompokkan jenis-jenis Nikmat itu kepada lima bahagian:
1) Nikmat Fitriyah
Nikmat Fitriyah adalah, Nikmat yang ada pada diri kita sendiri... Misalnya Allah memberikan Kita hidup ini, tangan, kaki, wajah, mata, telinga dan anggota tubuh yang sempurna.Ini Wajib Kita Syukuri...Janganlah pula Kita Kufur,pada Nikmat pemberian Allah ini.Janganlah pula Kita kecewa seandainya Kita di berikan rupa yang biasa-biasa sahaja. Syukurilah bahawa itu Nikmat juga,yang diberikan oleh Allah SWT...

2) Nikmat Ikhtiyariyah.
Nikmat ini berupa Nikmat yang kita perolehi atas usaha Kita sendiri. Misalnya harta yang banyak,kedudukan yang tinggi,ilmu yang banyak, pengaruh yang besar, tanah yang banyak dan lain-lain yang kita usahakan. Nikmat ini harus kita Syukuri juga. Ingatlah harta yang kita miliki ini juga, perlu digunakan ke jalan yang diredhoi oleh  Allah SWT.

3) Nikmat Alamah.
Nikmat alam sekitar. Kita tidak boleh hidup kalau Allah tidak memberikan Nikmat Alamiah ini. Misalnya air, udara, tanah dan lain-lain. Mari Kita Syukuri semua ini dengan menjaga alam ini dari rosak binasa.Menjaga udara dari tercemar,banyak-banyak menanam pokok dan lain-lain lagi.

4. Nikmat Diiniyah.
Nikmat Diiniyah adalah Nikmat yang paling utama, iaitu Nikmat beragama Islam. Nikmat Iman. Bayangkan kalau Kita lahir-lahir sahaja bukan dari rahim seorang Muslimah? Mungkin saat ini Kita masih Kafir... Maka Syukurilah Nikmat Ad-Din ini yang diberikan Allah kepada Kita, dengan menjalankan perintah-perintah Agama serta menjauhi larangan- larangan Allah SWT.

5. Nikmat Ukhrawiyah.
Nikmat Ukhrowi adalah Nikmat Akhirat.Nikmat inilah yang akan Kita petik nanti jika telah dihisab di 'Yaumil Mahsyar'. Nikmat ini ter gantung dari apa yang Kita buat di dunia dulu. Jika semua Nikmat diatas yang Kita terima sudah dan kita Syukuri dengan baik, maka Nikmat Ukhrawi ini yang akan kita dapatkan dan rasakan jika nanti sudah di Alam Akhirat.Percayalah...

KESIMPULAN :
Jangan Engkau tunggu besar kecil atau banyak sikitnya sesuatu Nikmat itu, tetapi tengoklah siapa yang bagi??? Adakah Kita tidak merasa bersalah kalau tidak bersyukur pada Allah SWT??? Berbohonglah sahaja kalau Kita kata boleh hidup tanpa Allah SWT,sedangkan Kita ini hamba-Nya. Bolehkah Kita menjadi orang yang lebih baik dan bersyukur...???
In Shaa Allah...!!!

Wallahu A'lam.

Rabu, 22 April 2015

Be smart

In a Nursery School Canteen, a basket of apples with a notice written over it:

"Do not take more than one, God is watching"

On the other counter there's a box of chocolates.  A small child went & wrote on it.
"Take as many as you want, God is busy watching the apples".

Moral: NEVER ACT SMART with today's generation..!!.

-------------------------

KID: "Why some of your hair are white Dad?"
DAD: "Every time you make me unhappy, one of my hair turns white ….."
KID: "Now understand why grandpa’s hairs are all white….."

Moral: Don’t be over smart ..

*************************
Child : "Mummy why Gandhi has no hair on his head?"
Mummy: "Because he speak only truth."
Child: "Now I understood why ladies have long hair...."

_______________________________
TEACHER:    Bunyau,  go to the map and find North America .
Bunyau:         Here it is.
TEACHER:   Correct.  Now class, who discovered America ?
CLASS:         Bunyau.
_______________________________
TEACHER:    Mujab, why are you doing your math multiplication on the floor?
MUJAB:          You told me to do it without using the tables.
_______________________________
TEACHER:  Jedun,, how do you spell 'crocodile?'
Jedun :      K-R-O-K-O-D-I-A-L'
TEACHER:  No, that's wrong
Jedun :       Maybe it is wrong, but you asked me how I spell it.  
(I  Love this child)
_______________________________
TEACHER:   Bunyau, what is the chemical formula for water?
Bunyau :     H I J K L M N O.
TEACHER:   What are you talking about?
Bunyau :    Yesterday you said it's H to O.  
_______________________________
TEACHER:   Jegit , name one important thing we have today that we didn't have ten years ago.
Jegit :       Me !
_______________________________
TEACHER:   Jugau , why do you always get so dirty?        
Jugau :     Well, I'm a  lot closer to the ground than you are.  
_______________________________
TEACHER:     Bunyau, give me a sentence starting with '  I.  '
BUNYAU:         I  is...
TEACHER:     No, Bunyau...... always say, 'I  am.'
BUNYAU:         All right...  'I am the ninth letter of the alphabet'      
_______________________________
TEACHER:    George Washington not only chopped down his father's cherry tree, but also admitted it. Now, Sundun, do you know why his father didn't punish him?
SUNDUN:          Because George still had  the axe in his hand......    
_______________________________
TEACHER:    Now, Jegit , tell me frankly, do you say prayers before eating?
JEGIT:         No sir, I don't have to, my Mom is a good cook.  
______________________________
TEACHER:       Mujab, your composition on 'My Dog' is exactly the same as your brother's.. Did you copy his?
MUJAB   :         No sir, It's the same dog.    
(I want to adopt this kid!!!)
____________________________
TEACHER:   Bunyau, what do you call a person who keeps on talking when people are no longer interested?
Bunyau :     A teacher
_______________________________
PASS  IT AROUND AND MAKE SOMEONE LAUGH!
LAUGHTER  IS THE SOUL'S MEDICINE!

Bersyukur

Bangun hari ini....

Anda bangun dari atas katil, walaupun tak berapa empuk. Tapi ada orang bangun dari kaki lima jalanan.

Anda menghidupkan enjin kereta tetapi tidak boleh. Bateri kong! Ada orang hilang kereta malam tadi kerana dicuri atau kemalangan.

Susah nak kejutkan anak bangun tidur. Hish budak ni, apa nak jadi... Tapi ada ibu bapa yang waktu nak kejut anak bangun tidur, anaknya telah kembali bertemu Pencipta.

Anda sudah bosan bekerja kerana 1001 macam perkara tak kena di tempat kerja. Pagi ini ada bapa yang menyara keluarga dibuang kerja.

Anda rasa bosan dengan pasangan anda. Pagi ini ada orang yang telah kehilangan suami atau isteri.

Anda rasa jemu dengan makanan pagi yang disediakan pasangan anda. Anda komplen. Hari ini ada orang yang hanya boleh makan pakai tiub aje kerana kanser mulut.

Anda rasa pakaian anda tak cukup? Ada orang hanya ada 3 helai baju aje. 

Anda rasa kecewa kerana kerja dah berpuluh tahun tapi masih tiada simpanan ataupun harta. Semalam ada orang meninggalkan dunia tanpa membawa apa-apa kecuali sehelai kain kapan.

Anda rasa tanggungjawab terlalu besar. Banyak sangat benda nak buat. Anda rasa rimas dengan expectation sekeliling terhadap anda. Malam tadi ada saudara kita yang dijemput Allah memohon untuk dihidupkan semula .

Bersyukurlah walau apa jua keadaan kita kerana Allah itu maha baik dan apa yang Allah lakukan adalah sempurna & tiada kesilapan".

Perancangan

Seorang raja mempunyai. seorang hamba lelaki. Pada    semua keadaan, hamba tersebut selalu berkata:
"Rajaku jangan berkecil hati dan kecewa kerana Allah itu baik dan apa yang Allah lakukan adalah sempurna, tiada kesilapan".

🍃  ..🍃  ..🍃   🍃  ..🍃  ..🍃 

Pada suatu hari, mereka pergi memburu dan haiwan buas telah menyerang raja, hamba raja itu  berjaya membunuh haiwan itu tetapi tidak dapat menyelamatkan satu jari baginda.

 🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃 

Marah dan tanpa menunjukkan rasa terima kasih, Raja berkata: "Jika Tuhan adalah baik, saya tidak akan diserang dan hilang satu jari."

🍃  ..🍃  ..🍃 

Hamba itu menjawab: "Walaupun semua ini terjadi, saya hanya boleh berkata kepadamu: "Allah adalah baik dan semua yang Dia lakukan adalah sempurna, Dia tidak pernah salah."

🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃 

Marah dengan jawapan itu, raja memerintahkan supaya hamba itu dimasukkan ke dalam penjara.

🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃 

Ketika dibawa ke penjara, katanya kepada raja lagi: "Allah itu baik & sempurna."

Beberapa hari kemudian, raja ditinggalkan sendirian untuk memburu dan telah ditangkap oleh orang asli yang menggunakan manusia untuk di korbankan.

 🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃 

Saat raja itu mahu dikorbankan, orang asli itu mendapati bahawa raja tidak mempunyai satu jari, dia dibebaskan kerana dia dianggap tidak "lengkap" untuk dipersembahkan kepada tuhan mereka.

🍃  ..🍃  ..🍃 

Sekembalinya ke istana, ia memerintahkan supaya hambanya dibebaskan dan berkata: "Kawan, Allah adalah benar-benar baik untuk saya. Saya hampir tewas tetapi kerana kekurangan satu jari. Saya dilepaskan."

🍃  ..🍃  ..🍃 

Tetapi saya mempunyai satu soalan; "Jika Tuhan begitu baik, mengapa Dia membenarkan saya untuk meletakkan anda di dalam penjara?"

🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃 

Hambanya menjawab; "Raja, jika saya belum dimasukkan ke dalam penjara, saya akan pergi dengan anda, dan akan dikorbankan, kerana saya tidak mempunyai jari yang hilang."

🍃  ..🍃  ..🍃 

Semua yang Allah izinkan terjadi adalah baik dan sempurna, Allah tidak pernah salah.

🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃 

Sering kali kita mengeluh tentang hidup, dan pemikiran negatif dalam diri kita membunuh positif dalam diri kita... Jadi berfikir positif dan percaya Allah pada setiap masa ....

🍃  ..🍃  ..🍃  ..

Allah mengetahui mengapa dia memilih anda untuk membaca mesej ini hari ini...Kerana Allah Itu Baik Dan Sempurna...

🍃

Allah itu baik dan sempurna...

Selasa, 21 April 2015

Pantasnya Masa dan Kurangnya Taqwa

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;

"Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".(Riwayat Tirmizi)

Inilah hakikat kehidupan di akhir zaman, masa berlalu dengan begitu pantas. Tanggungjawab melebihi masa yang kita ada. Kalau tahun lepas kita terasa begitu sibuk tetapi tahun ini terasa lebih sibuk; masa terasa begitu pantas beredar, belum sempat menarik nafas, hari baru mula menjenguk tiba-tiba.

Masa adalah kehidupan dan kehidupan itu tiada lain dari ujian. Ujian yang akan menguji keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Bagaimana kita memanfaatkan masa yang singkat dan bagaimana kita menghargai masa lapang yang kita masih miliki.

Segalanya akan ditanya di Akhirat nanti.

Yang terbaik dikalangan kita ialah orang yang menjaga Taqwanya pada Allah SWT, masa yang paling berharga ialah masa yang dimanfaatkan dengan kerja-kerja yang utama (awla) bukan 'banyak kerja'.

Allah menguji kita untuk melihat bagaimana kita manfaatkan kehidupan yang singkat ini dengan amal-amal yang berkualiti.

Kegagalan untuk mengukur masa dengan 'Nilai Taqwa' akan menyebabkan kita hilang keseimbangan (tawazun) dalam kehidupan. Tanpa disedari kita menyibukkan diri dalam perkara-perkara yang kurang penting.

Kita 'cari makan' hingga tak sempat nak makan, kita membangun kehidupan hingga akhirnya jiwa kita mati terbiar.

Sibukkanlah diri dengan amal soleh, dengan pjuangan utk memartabatkan Islam, dengan dakwah dan dengan kerja- kerja islam.

Isnin, 20 April 2015

FACTORS AFFECTING DISTILLATION COLUMN OPERATION

The performance of a distillation column is determined by many factors, for example:
feed conditions
state of feed
composition of feed
trace elements that can severely affect the VLE of liquid mixtures
internal liquid and fluid flow conditions
state of trays (packings)
weather conditions
Some of these will be discussed below to give an idea of the complexity of the distillation process.

Feed Conditions
The state of the feed mixture and feed composition affects the operating lines and hence the number of stages required for separation. It also affects the location of feed tray. During operation, if the deviations from design specifications are excessive, then the column may no longer be able handle the separation task. To overcome the problems associated with the feed, some column are designed to have multiple feed points when the feed is expected to containing varying amounts of components.

Reflux Conditions
As the reflux ratio is increased, the gradient of operating line for the rectification section moves towards a maximum value of 1. Physically, what this means is that more and more liquid that is rich in the more volatile components are being recycled back into the column. Separation then becomes better and thus less trays are needed to achieve the same degree of separation. Minimum trays are required under total reflux conditions, i.e. there is no withdrawal of distillate.
On the other hand, as reflux is decreased, the operating line for the rectification section moves towards the equilibrium line. The ‘pinch’ between operating and equilibrium lines becomes more pronounced and more and more trays are required.This is easy to verify using the McCabe-Thiele method.

The limiting condition occurs at minimum reflux ration, when an infinite number of trays will be required to effect separation. Most columns are designed to operate between 1.2 to 1.5 times the minimum reflux ratio because this is approximately the region of minimum operating costs (more reflux means higher reboiler duty).

Vapour Flow Conditions
Adverse vapour flow conditions can cause

foaming
entrainment
weeping/dumping
flooding

Foaming
Foaming refers to the expansion of liquid due to passage of vapour or gas. Although it provides high interfacial liquid-vapour contact, excessive foaming often leads to liquid buildup on trays. In some cases, foaming may be so bad that the foam mixes with liquid on the tray above. Whether foaming will occur depends primarily on physical properties of the liquid mixtures, but is sometimes due to tray designs and condition. Whatever the cause, separation efficiency is always reduced.

Entrainment
Entrainment refers to the liquid carried by vapour up to the tray above and is again caused by high vapour flow rates. It is detrimental because tray efficiency is reduced: lower volatile material is carried to a plate holding liquid of higher volatility. It could also contaminate high purity distillate. Excessive entrainment can lead to flooding.

Weeping/Dumping
This phenomenon is caused by low vapour flow. The pressure exerted by the vapour is insufficient to hold up the liquid on the tray. Therefore, liquid starts to leak through perforations. Excessive weeping will lead to dumping. That is the liquid on all trays will crash (dump) through to the base of the column (via a domino effect) and the column will have to be re-started. Weeping is indicated by a sharp pressure drop in the column and reduced separation efficiency.

Flooding
Flooding is brought about by excessive vapour flow, causing liquid to be entrained in the vapour up the column. The increased pressure from excessive vapour also backs up the liquid in the downcomer, causing an increase in liquid holdup on the plate above.  Depending on the degree of flooding, the maximum capacity of the column may be severely reduced. Flooding is detected by sharp increases in column differential pressure and significant decrease in separation efficiency.

Column Diameter
Most of the above factors that affect column operation is due to vapour flow conditions: either excessive or too low. Vapour flow velocity is dependent on column diameter. Weeping determines the minimum vapour flow required while flooding determines the maximum vapour flow allowed, hence column capacity. Thus, if the column diameter is not sized properly, the column will not perform well. Not only will operational problems occur, the desired separation duties may not be achieved.

State of Trays and Packings
Remember that the actual number of trays required for a particular separation duty is determined by the efficiency of the plate, and the packings if packings are used. Thus, any factors that cause a decrease in tray efficiency will also change the performance of the column. Tray efficiencies are affected by fouling, wear and tear and corrosion, and the rates at which these occur depends on the properties of the liquids being processed. Thus appropriate materials should be specified for tray construction.

Weather Conditions
Most distillation columns are open to the atmosphere. Although many of the columns are insulated, changing weather conditions can still affect column operation. Thus the reboiler must be appropriately sized to ensure that enough vapour can be generated during cold and windy spells and that it can be turned down sufficiently during hot seasons. The same applies to condensors.
These are some of the more important factors that can cause poor distillation column performance. Other factors include changing operating conditions and throughputs, brought about by changes in upstream conditions and changes in the demand for the products. All these factors, including the associated control system, should be considered at the design stages because once a column is built and installed, nothing much can be done to rectify the situation without incurring significant costs. The control of distillation columns is a field in its own right, but that's another story.

Sabtu, 11 April 2015

Kehancuran yahudi petanda kiamat

Allah Ta’ala berfirman: “Dan telah Kami tetapkan bagi Israel dalam al-Kitab itu:” Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar “. (Surah Al-Isra: 4)
Ayat diatas cukup jelas bagi kita kekejaman zionis yahudi laknatullah terhadap rakyat Palestin adalah bukti nyata dari ayat diatas, kekejaman dan sikap angkuh yang dimiliki Israel sudah Allah gambarkan dalam firman tersebut.
Yahudi zionis laknatullah…pekat hitam dan gelap, itulah gambaran dari negera haram zionis yang tidak mempunyai hati perut, tidak mempunyai hati nurani dan pengecut. Bangsa yang hanya diliputi kebencian, ketamakan dan kekufuran. Bangsa yang hanya boleh mencintai bangsanya sendiri, bangsa yang ego yang sudah tertutup oleh kain kafan duniawi, bangsa yang sudah mati rasa dari rasa menghargai dan mencintai sebuah nyawa. Kebencian mereka kepada rakyat Gaza Palestin telah membuka kunci pintu neraka yang seluas-luasnya, keangkuhan dan kemajuan yang dinikmati sekarang ini adalah racun dan virus yang merebak dalam setiap urat ditubuh mereka. Melenakan mereka akan kenikmatan duniawi yang tidak hakiki.
Al-Qur’an menceritakan kehancuran Yahudi, seperti firman-Nya:
“Dan apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan Israel) yang kedua, (Kami datangkan orang-orang Islam di bawah pimpinan Imam Mahdi) untuk menyuramkan muka-muka kamu dan mereka masuk ke dalam Masjid (Al-Aqsa), sebagaimana musuh-musuhmu memasukinya pada kali pertama, dan untuk membinasakan sehabis-habisnya apa yang mereka kuasai “. (Surah Al-Isra ‘: 7)
Tidak ada kekuatan di dunia ini yang mampu menghentikan kebiadaban yahudi zionis. Pengepungan dan pemenjaraan besar-besaran oleh penjajah yahudi zionis dengan pembangunan tembok pemisah bermula 16 Jun 2002 di Tebing Barat dengan alasan keselamatan. Panjang tembok tersebut mencapai 721 km sepanjang Tebing Barat dengan ketinggian mencapai 8 meter sehingga mengasingkan tanah pertanian milik penduduk Palestin yang ditanam pelbagai buah seperti anggur dan zaitun. Hal ini menyebabkan ekonomi Palestin runtuh. Pengepungan ini sudah jelaskan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
“Hampir tiba masanya tidak dibenarkan masuk (sekatan) kepada penduduk Iraq meski hanya satu qafiz makanan dan satu dirham,” Kami bertanya dari mana larangan itu?
Rasulullah menjawab: “Dari orang-orang asing yang melarangnya.” Kemudian berkata lagi: “Hampir tiba masanya tidak dibenarkan masuk (sekatan) kepada penduduk Syam (Palestin) walaupun hanya satu dinar dan satu mud makanan.” Kami bertanya: “Dari mana larangan itu? Beliau menjawab: Dari orang-orang Rom. ” (HR. Muslim)
Siapa kekuatan yang mampu menghancurkan yahudi laknatullah? Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjelaskan:
“Akan muncul dari Khurasan (Afghanistan) bendera-bendera hitam, maka tidak ada seorang pun yang mampu mencegahnya, sehingga bendera-bendera itu dipasang di Eliya (al-Quds)”. (HR. Ahmad, Tirmidzi dan Nu’aim bin Hammad)
Semoga Allah selalu melindungi saudara-saudara kita di Gaza-Palestin, yakinlah Allah memberikan setiap ujian dengan hikmah yang besar.
Kehancuran Israel bererti kiamat telah dekat sehingga ramai orang mempertahankan kewujudan Negara haram yahudi tersebut, namun janji Allah dan Rasul-Nya pasti akan terlaksana:
“Tidak akan terjadi kiamat sehingga kaum muslimin memerangi bangsa Yahudi, sehingga orang Yahudi berlindung di balik batu dan pohon, lalu batu dan pohon tadi akan bercakap; Wahai orang Islam, hai hamba Allah! di belakangku ada orang-orang Yahudi, kemarilah, bunuhlah dia, kecuali pohon Ghorqod, sebab ia itu sungguh pohonnya Yahudi “. (HR. Ahmad)
Diterjemah dari sumber republika.co.id

Jumaat, 10 April 2015

KITA BERGOLAK, MEREKA DUA KALI LEBIH BERGOLAK

KITA BERGOLAK, MEREKA DUA KALI LEBIH BERGOLAK

Dalam Buletin Utama TV3 tadi, penuh berita tentang sokongan penuh pimpinan BN terhadap Najib. Daripada Menteri, pimpinan UMNO hinggalah komponen-komponen kerajaan yang lain. Bersungguh-sungguh semua memuji jasa dan kredubiliti majikannya.

Kalau tengok TV3, semestinya kena faham sebaliknya. Tak boleh lurus bendul. TV3 memberi isyarat bahawa UMNO sedang berkocak teruk. Serangan Mahathir cukup kuat untuk menggoncang parti itu dari akar hingga pucuknya. Pengaruh orang tua itu masih kuat terutama terhadap orang-orang lama UMNO. Sebab itulah orang-orang kanan beliau berhempas pulas membelanya.

Kenyataan TPM dalam Buletin tadi pula menggambarkan sabotaj orang no.2 itu terhadap PM. Katanya, "beri peluang PM memerintah" menunjukkan tiads penafian terhadap tuduhan dan pendedahan Dr M, sebaliknya hanya sebagai kata simpati dan ingin menjadi hero seolah-olah beliau berada di tengah-tengah.

Sebenarnya sudah lama TPM bersikap sinis terhadap majikannya. Tentunya kita hairan bila pula TPM bersikap demokratik sebegini. Sebelum ini UMNO terkenal dengan sikap mengampunya. Semuanya kerana TPM telah melihat masadepan yang cerah untuknya andai Najib mengundur diri.

Keadaan ini sedikit melegakan kita. Selain PAS sendiri yang dimaklumi 'berkelahi' antara pihak yang fundamental dengan dasar Islam dan pembawa revolusi yang lebih liberal, parti lain juga menghadapi saat-saat sukar yang sama. PKR terlebih dahulu berkocak sebelum Langkah Kajang diumum. DAP pula tegang sejurus keputusan terbaru Mesyuarat Tertinggi mereka. Ramai orang cina bawahan marah dengan kepimpinan emosional LGE. Untung di Penang dan Sarawak, rugi di seluruh Malaysia. Parti-parti lain pula samada dalam BN mahupun bersendirian, bagaikan hidup segan mati tak mahu.

Saya melihat ini antara bantuan Allah kepada perjuangan Islam. Kocakan yang dibimbangi ramai mampu membuka lubang buat musuh mencari kelemahan PAS, ditutup oleh Allah dengan merobek lubang pada parti mereka sendiri.

Oleh itu kita perlu yakin, sedikit pergolakan ini bukan untuk melemahkan Islam, tapi sebagai  sunnatullah untuk mengukuhkan lagi tapak jemaah kesayangan semua ini. Anggaplah ia umpama goncangan air ketika dibancuh bersama teh dan gula. Jika tidak berkocak, takkan terhasil teh yang enak. Ataupun seperti kocakan menampi beras. Tanpa kocakan, beras yang bebas dari kotoran dan bendasing tidak tidak akan terhasil.

Kepimpinan mana yang tidak berkocak. Semua berkocak termasuk jemaah Islam. Hatta jemaah pertama dibawah kepimpinan Nabi sendiri pun berkocak angkara, musyrikin, munafiqin dan yahudi. Namun kocakan itulah yang menyebabkan orang-orang Islam semakin matang mendahului tamadun dan pegangan lain hingga mampu merajai dunia.

Kocakan ini adalah kocakan kemenangan!

Teringat sebuah dokumentari yang mendedahkan penghasilan berlian dari perut bumi. Berlian asli terhasil setelah melalui proses tekanan yang cukup kuat dengan suhu melebihi 4000 darjah celcius di bawah tanah. Tanpa tekanan sebegitu, takkan terhasil berlian yang sangat indah, bersih dari kotoran tanah dan amat bernilai harganya. Itulah resmi alam.

Kenanglah firman Allah SWT sebagai motivasi diri:
وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh itu; kerana kalau kamu menderita sakit maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan. Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[An-Nisa:104]

(Alang Ibn Shukrimun)

Selasa, 7 April 2015

Amalan terbalik

GEMPAR AMALAN YANG TERBALIK

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:- 

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas 
sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan 
kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan 
simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam? 

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan. 

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara, kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allahbaik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja 
bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik. 

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir. 

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak. 

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang 
Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita? 

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain. ?? 

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan berpuluh ringgit satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa. 

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja.Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid sedangkan itu ialah peraturan Allah. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas. 

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah.Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia. 

Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat." (Riwayat Bukhari)

Ahad, 5 April 2015

Pegaga

KHASIAT PEGAGA
Tumbuhan herba ini sebenarnya mempunyai nilai perubatan tradisi yang tinggi.

1. Serikan Wajah :
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya, direbus dengan 2 gelas air sehingga tinggal segelas air rebusan itu. Tapiskan dan sejukkan. Setelah itu, minumlah sekali sehari setelah makan malam dan amalkan seminggu 3 kali. Anda akan dapati wajah anda akan lebih berseri.

2. Kecutkan Peranakan :
Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah makan pucuk pegaga dengan buat ulam atau digulai. Amalkan setiap hari sehingga peranakan kecut.

3. Menghilangkan Bintik-bintik Hitam Di Muka :
Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kemudian dicampurkan dengan bedak sejuk amat mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka. Caranya: Ambil 10 helai daun pegaga, cuci dengan air garam, kemudian ditumbuk halus dan campurkan air garam dengan bedak sejuk yang telah dicampurkan dengan sedikit air suam. Amalkan memakainya pada muka anda setiap malam dan cucilah pada keesokan harinya. Lakukan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka anda hilang.

4. Mengubati Sakit Kepala :
Daun pegaga perlu direbus dengan kacang hijau dan dibiarkan semalaman dalam keadaan yang terdedah. Kemudian daun pegaga itu dimakan bersama kacang hijau dan air rebusan tersebut pula haruslah diminum.

5. Mengubati penyakit sengal-sengal badan :
Bagi mengubati penyakit ini, daun pegaga hendaklah direbus dengan bawang dan air rebusan itu haruslah diminum. Bagi mengubati sakit mata pula, daun pegaga direbus dan air rebusan itu diminum setelah dicampurkan sedikit dengan gula.

6. Mengubati penyakit demam kepialu atau typhoid :
Daun pegaga haruslah ditumbuk lumat dan diletakkan di atas dahi.

Selamat mencuba.

Jumaat, 3 April 2015

Perempuan

Menjaga maruahnya.

Wanita solehah yang menjaga maruahnya adalah wanita yang sentiasa menghiasi diri dengan akhlak Islam dan sifat-sifat terpuji yang boleh melindungi dirinya dari kemurkaan Allah s.w.t. Bila ia keluar rumah sentiasa menutup aurat dan menjaga perhiasan diri tidak bersolek berlebih-lebihan dan berwangi–wangian hingga menimbulkan fitnah, menjaga pergaulannya, menjaga lidah dan tidak mengumpat dan mengadu domba. Dia adalah wanita yang berilmu, cerdik dan pintar. Setiap hari mendalami Ilmu Islam, mengkaji tafsir Al- Quran, hadis Nabi, memahami ilmu realiti semasa dan tahu cara-cara mengubati penyakit masyarakat. Di malam hari menjadi seorang abid, membaca Al-Quran, berzikir kepada Allah, sembahyang tahajjud dan berdo’a kepada Allah hingga menitiskan air mata.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :”Sesungguhnya dunia dan seluruh isinya adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.”(Hadis Riwayat Muslim)

Khamis, 2 April 2015

Sombong dalam pergaulan

TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG dapat di kesan melalui pergaulan sesama manusia iaitu samada sombong keterlaluan, sederhana atau ringan.

Terdapat 26 tanda–tanda sifat sombong menurut Rasulullah
S.A.W iaitu :

1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya.

2. Mudah marah – Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat naik darah kalau ada tersilap.

3. Memilih kawan – Suka berkawan dengan sama taraf sahaja.

4. Bahkan dengan orang sama taraf dengannya masih di pilih-pilih lagi, yakni ia suka orang yang mahu dengar katanya.

5. Memandang hina kepada golongan bawahan.

6. Dalam perbincangan, dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.

7. Dalam pergaulan, ia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya dia sendiri susah hendak dengar cakap orang lain.

8. Dalam pergaulan dia sahaja yang bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain.

9. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikutnya dan orang bawahannya.

10. Susah memberikan kemaafan kepada orang lain yang tersilap dengannya.

11. Kalau dia yang bersalah, susah hendak minta maaf.

12. Dia suka dihormati.

13. Suka menzalimi orang samada secara halus atau kasar.

14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu.

15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memfitnah, serta membenci orang.

16. Kurang menghormati pemberian orang.

17. Suka mencerita kelebihan diri.

18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.

19. Kurang menikmati nikmat Allah s.w.t. Kalau ada, dibazirkan.

20. Kalau berdiri lebih suka bercekak pinggang. Kalau bercakap menepuk-nepuk meja.

21. Kurang memberi simpati kepada orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya.

22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang.

23. Tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.

24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan.

25. Sangat tidak senang dengan kejayaan orang lain.

26. Dia sangat tersinggung kalau orang sebut kelebihan orang lain didepannya. Tetapi kalau dia dipuji ,dia berasa bangga dan senang hati.

Rabu, 1 April 2015

GST satu perjuangan lampau

GST : MEMPERINGATI 100 TAHUN [1915-2015] PERLAWANAN TOK JANGGUT MENENTANG CUKAI.

1915, 100 tahun lampau, bangkitnya satu sosok pejuang yang juga ulama’ mengobarkan ruh perjuangan dalam jiwa orang kampung di jajahan Pasir Puteh, menentang penindasan yang dilakukan oleh hegemoni zalim. Tok Janggut hadir untuk membebaskan rakyat Pasir Puteh daripada ditindas dengan pelbagai cukai yang zalim.

1 Januari 1915 Peraturan cukai tanah yang baru turut diperkenalkan pada kepada rakyat (100 Tahun selepas itu, peraturan cukai baru (GST) diumumkan pada 1 April 2015). Peraturan ini mewajibkan rakyat membayar cukai tanah samaada tanah yang diusahakan atau tanah tidak diusahakan. Berbeza dengan cukai sebelum ini yang menggunakan cukai berdasarkan hasil tanah, jika banyak hasil tanahnya maka banyaklah cukainya dan jika sedikit hasil tanahnya maka sedikitlah cukainya, atau dikecualikan langsung kepada tanah yang hasilnya tidak menjadi. Tetapi kali ini, samaada tanah itu diusahakan atau tidak diusahakan akan tetap dikenakan cukai yang tetap mengikut kelas-kelas tanah dari $0.40 sehingga $1.20 bagi seekar.

Selain itu, cukai pokok kelapa berbuah sepokok dikenakan 3 sen, pokok pinang sepokok dicas 1 sen, sireh 5 sen sejunjung, lembu dan kerbau 20 sen untuk seekor. (Teringat abah pernah cerita tahun 1970an pergi sekolah bawa 20sen, boleh beli makanan untuk pagi dan tengahari, 20 sen tahun 1915 lebih tinggi nilainya). Cukai ini sangat membebankan rakyat kerana dikenakan kepada perkara keperluan harian rakyat, tidak seperti sebelum ini, cukai hanya dikenakan atas lebihan keperluan rakyat seperti pokok pinang jika lebih daripada 10 batang barulah dikenakan cukai.
Macam sama dengan GST je.

Akibat kezaliman ini, Tok Janggut bersama teman-temannya telah memulakan satu gerakan anti-hasil (anti-cukai@anti-gst) di jajahan Pasir Puteh dengan mengarahkan pengikutnya memboikot pembayaran cukai kepada kerajaan. Hasilnya pada April 1915, kutipan cukai di kawasan Bukit Abal dan Gaal telah jatuh mendadak dari $3000 kepada $89.32. Kuasa rakyat menggugat hegemoni kerajaan zalim. GST zaman kini lagi zalim, dah siap-siap masuk dalam harga bukan dibayar secara berasingan mahu tidak mahu memang rakyat kena bayar.

Tidak berhenti disitu, Tok Janggut meneruskan lagi perlawanan dengan pemerintah British, dengan mengadakan perbincangan dengan pengikutnya di rumah Tok Nik Bas di Kampung Tok Akid tentang strategi untuk menentang British. Akhirnya keputusan diterima untuk membebaskan Pasir Puteh daripada penjajahan British.

Setelah berjaya menguasai Pasir Puteh, Tok Janggut diangkat sebagai Perdana Menteri dan Ungku Besar Jeram diangkat sebagai Raja di Pasir Puteh. Seruan Jihad Tok Janggut untuk membebaskan Pasir Puteh daripada penjajah telah dimanipulasi oleh British dan menggelar Tok Janggut sebagai pemberontak kepada Sultan Kelantan. 2015, pejuang yang membantah dan bertanya soalan tentang GST digelarkan sebagai penceroboh dan pencetus huru hara oleh pihak penguasa. Kerja manipulasi isu sama macam perangai dengan penjajah British.

Setelah melalui beberapa peristiwa, akhirnya berlaku pertembungan terakhir antara pasukan Malay State Guides pimpinan pegawai British dan Tok Janggut di Kampung Dalam Pupuh. Berlaku tembak menembak, dan akhirnya Tok Janggut gugur syahid melawan penjajah. Jenazahnya dibawa dan diarak sekitar Kota Bharu, kemudian digantung secara terbalik kaki diatas kepala dibawah di Padang Merdeka selama 4 jam, sebelum dikebumikan di Pasir Pekan.

Tidak cukup dengan pembunuhan pejuang agama dan rakyat itu, British masih belum kenyang dengan darah Tok Janggut, mereka terus mencari saki baki 16 orang pengikut Tok Janggut untuk dihukum. Ditawarkan dengan kadar lumayan antara $250 – $500 untuk setiap orang. Ada dikalangan pengikut Tok Janggut dihukum tembak sampai mati, dipenjara seumur hidup, dan ada juga yang ditembak oleh orang upahan British.

Inilah perjuangan tidak akan pernah sunyi dan sepi dari ancaman dan gertakan. Saat ini, mungkin Tok Janggut berbangga melihat anak cucunya berani menentang dan melawan pelaksanaan GST sebagaimana Tok Janggut

Kehidupan Zuhud Nabi Muhammad S.A.W

Suatu ketika Rasulullah SAW bersumpah akan berpisah dengan isteri-isterinya selama satu bulan, sebagai peringatan bagi mereka kerana kurang biasa mengikuti kehidupan beliau yang zuhud. Selama sebulan beliau tinggal seorang diri dalam sebuah kamar sederhana yang letaknya agak tinggi.

Terdengar kabar di kalangan para sahabat bahwa Nabi SAW telah menceraikan semua isterinya.

Ketika Umar bin Khaththab mendengar kabar ini, segera ia berlari ke masjid. Setiba di sana, ia melihat para sahabat sedang duduk termenung, mereka bersedih dan menangis. Juga kaum wanita, mereka menangis di rumah-rumah mereka.

Kemudian Umar pergi menemui putrinya, Hafshah, yang telah dinikahi oleh Rasulullah SAW. Umar pun mendapati Hafshah sedang menangis di kamarnya. Dia kemudian bertanya kepada Hafshah, “Mengapa engkau menangis? Bukankah selama ini aku telah melarangmu agar tidak melakukan sesuatu yang dapat menyinggung perasaan Rasulullah SAW?” Hafshah tak menjawab apa-apa, dia terus menangis.

Umar lalu kembali ke masjid, terlihat olehnya beberapa orang sahabat sedang menangis di mimbar. Kemudian dia duduk bersama para sahabat, lalu berjalan ke arah kamar Nabi Muhammad SAW, yang terletak di tingkat atas masjid. Umar mendapati Rabah, sahabat yang selalu mengikuti Rasulullah, dan dia meminta kepada Rabah agar memohonkan izin kepada Rasulullah untuk menemuinya.

Rabah menghadap Nabi SAW, kemudian kembali dan memberitahukan bahwa dia telah menyampaikan permohonan izin Umar, namun Nabi SAW hanya diam. Permintaan untuk menjumpai Nabi SAW diulang beberapa kali, hingga ketiga kalinya barulah Nabi Muhammad SAW mengizinkan Umar untuk naik menghadapnya.

Ketika masuk, Umar melihat Nabi SAW tengah berbaring di atas sehelai tikar yang terbuat dari pelepah daun kurma, sehingga pada badan Nabi SAW yang putih bersih itu terlihat jelas bekas-bekas guratan daun kurma. Di tempat kepala beliau ada sebuah bantal yang terbuat dari kulit binatang yang dipenuhi daun dan kulit pohon kurma.

Selepas mengucapkan salam kepada beliau, Umar kemudian bertanya,” Apakah Tuan telah menceraikan isteri-isteri Tuan, ya Rasulullah?” Nabi SAW menjawab, ‘Tidak.”

Umar sedikit lega, lalu dia mengatakan,”Ya Rasulullah, kita adalah kaum Quraisy yang selamanya telah menguasai wanita-wanita kita. Tetapi setelah kita hijrah ke Madinah, keadaannya sungguh berbeza dengan orang-orang Ansar. Mereka telah dikuasai wanita-wanita mereka sehingga wanita-wanita kita terpengaruh dengan kebiasaan kaum Ansar.” Nabi SAW tersenyum mendengar perkataan Umar.

Umar pun Menangis.

Umar lalu memperhatikan keadaan kamar Nabi SAW. Terlihat tiga lembar kulit binatang yang telah disamak dan sedikit gandum di sudut kamar itu, selain itu tidak terdapat apa pun. Umar menangis sesenggukan melihat keadaan Nabi yang seperti itu.

Tiba-tiba Rasulullah SAW bertanya kepada Umar, “Mengapa engkau menangis, wahai Umar?”

“Bagaimana saya tidak menangis, ya Rasulullah. Saya sedih melihat bekas tanda tikar di badan Tuan yang mulia dan saya prihatin melihat keadaan kamar ini. Semoga Allah SWT mengkaruniakan kepada tuan bekal yang lebih banyak.

Orang-orang Parsi dan Romawi yang tidak beragama dan tidak menyembah Allah, tetapi raja mereka hidup mewah. Mereka hidup dikelilingi taman yang di tengahnya mengalir sungai, sedangkan engkau adalah Rasul Allah, tetapi engkau hidup dalam keadaan sangat miskin,” kata Umar bin Khaththab.

Mendengar jawaban Umar, Rasulullah SAW bangun dan berkata, “Wahai Umar, sepertinya engkau masih ragu mengenai hal ini. Dengarlah, kenikmatan di alam akhirat tentu akan lebih baik daripada kesenangan hidup dan kemewahan di dunia ini. Jika orang-orang kafir itu dapat hidup mewah di dunia ini, kita pun akan memperoleh segala kenikmatan tersebut di akhirat nanti. Di sana kita akan mendapatkan segala-galanya.”

Kata-kata Nabi “Jika orang-orang kafir itu dapat hidup mewah di dunia ini, kita pun akan memperoleh segala kenikmatan tersebut di akhirat nanti” tentu tidak dimaksudkan untuk mengatakan bahawa keadaan di akhirat, dalam hal ini di syurga, sama dengan “kenikmatan tersebut”. Kerana, dalam sebuah hadis dikatakan, kenikmatan di syurga itu sungguh luar biasa, belum pernah kita lihat dan kita dengar sebelumnya, bahkan kita bayangkan saja belum.

Mendengar sabda Nabi, Umar merasa menyesal. Lalu dia berkata, “Ya Rasulullah, mohonlah kepada Allah SWT untuk saya. Saya telah bersalah dalam hal ini.”
Rasulullah SAW membesarkan hati sahabatnya itu. Umar pun merasa lega.

Kehidupan beliau yang zuhud itu pun menjadi salah satu keutamaan beliau yang sebelumnya sering disalah ertikan oleh para isterinya. Dan setelah kejadian itu, Rasulullah menasihati para isterinya akan kepastian janji-janji Allah SWT di yaumul akhir. Para isteri itu pun akhrinya menyesali perilaku mereka dan memperbaharui kesetiaan mereka kepada Rasulullah SAW bahawa, apa pun yang terjadi, mereka semua memilih ikut Rasulullah SAW, termasuk untuk hidup zuhud.

 

1 APRIL

PERISTIWA HITAM 1APRIL.

::ERA SALIB::
Serangan tentera salib dilakukan dengan kejam tanpa mengenal perikemanusiaan. Bukan hanya tentera-tentera Islam yang dibunuh, malah termasuk masyarakat awam, wanita-wanita, anak-anak kecil dan orang-orang tua. Satu demi satu daerah di Sepanyol ditakluk oleh tentera salib.

Granada adalah daerah terakhir yang ditakluk. Penduduk  Islam di Sepanyol ( yang juga dikenali sebagai orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera salib terus menerus mengejar mereka. Apabila jalan-jalan dalam keadaan sunyi sepi, yang tinggal hanyalah  sisa-sisa ribuan mayat yang bergelimpangan yang bermandikan darah.  Tentera salib mengetahui bahawa masih ramai umat Islam di Granada yang masih bersembunyi dalam rumah masing-masing. Dengan lantang tentera-tentera salib meneriakkan pengumuman bahawa umat Islam di Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman dan dibenarkan untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka.

Orang-orang Islam pada mulanya masih curiga dengan tawaran tersebut. Beberapa orang Muslim diizinkan untuk melihat sendiri kapal-kapal layar yang sudah disiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat terdapat kapal yang sudah disediakan untuk mereka, mereka pun segera bersiap untuk meninggalkan Granada dan berlayar meninggalkan Sepanyol.

Keesokan harinya, ribuan penduduk Islam Granada keluar dari rumah-rumah mereka dengan membawa seluruh barang-barang keperluan, berjalan beriringan menuju ke pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai pasukan salib memilih untuk bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumah mereka. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentara salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan para penghuninya. Api dilihat menjulang-julang ke angkasa setelah mereka membakar rumah-rumah tersebut bersama-sama dengan orang-orang Islam yang masih bertahan bersembunyi di dalamnya.

Ribuan umat Islam yang lain terkandas di pelabuhan dan hanya mampu tergamam apabila melihat tentera salib membakar pula kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka untuk  keluar dari Sepanyol. Kapal-kapal tersebut dengan cepat tenggelam ke dalam lautan. Ribuan umat Islam tidak dapat melakukan apa-apa kerana tidak mempunyai sebarang senjata. Mereka juga kebanyakannya terdiri daripada  perempuan-perempuan dan anak-anak mereka yang masih kecil. Tentara salib telah mengepung mereka dengan pedang yang terhunus.

Dengan satu teriakan arahan dari pemimpin mereka, ribuan tentera salib segera membunuh umat Islam Sepanyol tanpa rasa belas kasihan. Jeritan, tangisan dan takbir memecah suasana. Seluruh kaum Muslimin Sepanyol di pelabuhan tersebut habis dibunuh dengan kejam. Mayat bergelimpangan di merata-rata tempat. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitaman.

Tragedi ini bertepatan pada tanggal 1 April. Inilah yang kemudiannya diperingati oleh dunia Kristian apabila tibanya 1 April sebagai April Fool (The April's Fool Day). Pada tanggal 1 April, orang-orang dibolehkan untuk menipu dan berbohong terhadap orang lain. Bagi umat Kristian, April Fool merupakan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib melalui cara-cara penipuan. Oleh sebab itulah mereka merayakan April Fool dengan cara membolehkan penipuan dan pembohongan walaupun diselaputi dengan alasan sekadar sebagai hiburan atau gurauan semata-mata.

Bagi umat Islam, April Fool  merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari di mana ribuan saudara seiman mereka disembelih dan dibunuh oleh tentera salib di Granada, Sepanyol. Oleh sebab itu, adalah tidak patut bagi umat Islam untuk turut serta dalam  merayakan tradisi ini. Sesiapapun orang Islam yang turut merayakan April Fool, maka ia sesungguhnya sedang  meraikan ulang tahun pembunuhan kejam ribuan saudara mereka di Granada, Sepanyol pada 5 abad yang silam.