Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2015

8 kelompok manusia

Imej
telah berkata para ulama dalam kitab Tanbiihul Ghoofiliin tentang :
  siapa  sahaje yang sering duduk bersama 8 orang kelompok manusia, Allah akan memberinya 8 perkara:
1.من جلس مع اﻷغنياء زاده الله حب الدنيا والرغبة فيها.
1. barangsiapa yang duduk bersama orang-orang kaya, Allah akan menambahi cinta kepada dunia & semangat untuk mendapatkan dunia.
2. ومن جلس مع الفقراء زاده الله الشكر والرضا بقسمة الله تعالى
2. barangsiapa yang duduk bersama orang-orang miskin, Allah akan menambahi perasaan syukur & ridha atas pemberian Allah.
3. ومن جلس مع السلطان زاده الله الكبر وقساوة القلب
3. barangsiapa yang duduk dengan para pemimpin/raja, Allah akan menambahi perasaan sombong & kerasnya hati.
4. ومن جلس مع النساء زاده الله الجهل والشهوه
4. barangsiapa yang duduk dengan perempuan, Allah akan menambahi kebodohan & syahwat.
5. ومن جلس مع الصبيان زاده الله اللهو والمزاح
5. barangsiapa yang duduk dengan anak-anak kecil, Allah akan menambahi lalai & gurau senda.
6.ومن جلس مع الفس…

40

Imej
Ramai tidak sedar dalam Al Quran ada menyentuh tentang usia 40an حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ (١٥) الاحقافApabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa: “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” Al Ahqaf: 15وفى تفسير ابن كثير: وهذا فيه إرشاد لمن بلغ الأربعين أن يجدد التوبة والإنابة إلى الله - عز وجل - ويعزم عليها. Menurut Ibn Kathir, ayat ini memberikan petunjuk bahawa manusia apabila menjelang usia 40 tahun henda…

Renungkan

Imej
Di Saat kita semua sedang berada di abad Millenium ini, kita semua adalah orang- orang moden dengan berbagai kemajuan luar biasa yang telah kita capai.Kita merasakan bahawa kita telah berjaya menciptakan satu peradaban yang jauh lebih baik dari sebelumnya, kehidupan yang jauh lebih maju, tapi sebenarnya Cubalah kita renungkan sejenak apakah kita telah berjaya atau malah gagal untuk menciptakan peradaban yang jauh lebih baik dari generasi sebelum kita.Perhatikanlah.. kita berjaya membina bangunan - bangunan yang tinggi2 tetapi kita juga telah membina kasih sayang yang jauh lebih rendah. Kita berjaya membina jalanraya yang sayup mata memandang  tetapi memiliki sudut pandang yang lebih sempit. Kita berjaya mengumpul wang yang banyak, tetapi memiliki waktu lebih sempit
Kita memiliki harta banyak, tetapi hanya berpeluang menikmati sedikit. Kita memiliki rumah yang besar tapi punyai keluarga yang lebih kecil.
Kita memiliki rumah yang lebih banyak tetapi lebih kerap ditinggalkan. Kita memil…

Kusyu' Dan Tawaddu'

Imej
Kusyu' Dan Tawaddu'Ibrahim bin Syaiban menegaskan, “Kehormatan terletak di dalam sikap tawadhu’, kemuliaan di dalam takwa, dan kemerdekaan di dalam qana’ah.”Abu Sa’id al Araby mengatakan, telah sampai kepadanya tentang Sufyan ats-Tsaury yang berkata, ‘Ada lima macam manusia termulia di dunia: Ulama yang zuhud, seorang faqih yang Sufi, seorang kaya yang rendah hati, scorang fakir yang bersyukur, dan seorang bangsawan yang mengikuti Sunnah.”Yahya bin Mu’adz menegaskan, “Kerendahan hati adalah sifat yang sangat baik bagi setiap orang, tapi ia paling baik bagi seorang yang kaya. Kesombongan adalah sifat yang menjijikkan bagi setiap orang, tetapi ia paling menjijikkan jika terdapat pada orang yang miskin.” Ibnu Atha’ berkomentar: “Tawadhu’ adalah menerima kebenaran dari siapa pun datangnya.”Dikisahkan, ketika Zaid bin Tsabit sedang mengendarai kuda, Ibnu Abbas datang mendekatinya agar dapat memegang kendali kudanya. Maka Zaid lalu mencegahnya, “Jangan, wahai anak paman Rasulullah!”…

Syirik

Imej
📚Syirik Yg Pertama
________________________
Termasuk yg dilarang dan diperingatkan Islam adalah ghuluw kpd orang-orang sholih. Ada satu kaum ghuluw terhadap nabi Isa as, sehinggakan menjadikannya sebagai anak Allah atau salah satu tuhan dlm triniti, bahkan sebahagian lagi mengatakan: “Allah adalah Isa bin Maryam. Kaum yang lain ghuluw terhadap pendeta dan rahib, lalu menjadikannya sebagai ‘tuhan-tuhan’ selain Allah. Kerana itu, Allah memperingatkan ghuluw ahli kitab ini dan mengecam perbuatan mereka. Allah berfirman: "Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu melampaui batas (ghuluw) dalam agamamu, dan Janganlah kami mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar”
(An-Nisa’ : 171) Katakanlah:
“Wahai Ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan (ghuluw) dengan cara tidak benar, dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad shalallahu'alaihiwasalam) dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan mereka …

Aduhai lelaki

Imej
Lelaki itu adalah mereka yang tidak memberikan hak kepada wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka adalah:1. AyahnyaApabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar sholat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia saja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarnya bersolat. menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)2. SuaminyaApabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim dimana sholatnya tidak pernah bertangguh…

Bagi kita untuk simati

Imej
Bagaimanakah caranya membantu orang yang sudah mati berdasarkan Al-Quran dan Hadis Shahih Nabi saw?Di dalam menjawab persoalan ini, kita tumpukan hanya kepada dalil-dalil dari Al-Quran dan hadis shahih semata-mata. Kita menolak hadis-hadis dhaif hanya kerana mengambil jalan selamat kerana sesungguhnya berurusan dengan orang yang sudah mati merupakan satu perkara yang melibatkan alam yang lain dari alam yang kita duduki sekarang. Oleh kerana itu, akal tidak boleh dipakai sama sekali kerana Allah telah menghadkan akal pemikiran manusia setakat mana Dia ingini. Memandangkan dunia ghaib ini tidak dapat kita lihat mahupun rasai, maka kita memerlukan bantuan dari Allah yang Maha Kuasa di samping Nabi kita Muhammad saw.Terdapat beberapa cara yang membolehkan orang yang masih hidup membantu mereka yang sudah mati.Pertama: Doa orang yang masih hidup untuk si mati. Kaedah ini berlandaskan kepada dalil yang jelas di dalam Al-Quran surah Al-Hasyr ayat 10 yang bermaksud:Dan orang-orang (Islam) yan…

Dalam kehidupan ini

Imej
"RENUNGAN BUAT KITA YG SEMAKIN TUA"1. Sisα hίdυρ semakin pendek:
» yg boleh kita makan, makanlah;
» yg boleh kita pakai, pakailah;
» yg Ingin kita beli, belilah;
» kalau masih mampu memberi, berilah;
» masih mampu berbagi, berbagilah.Kerana semua yg ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dgn ahli waris, Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha.
Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tdk tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI ! 4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia.
Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaat…

Glyphosate Herbicide

Imej
Researchers from Abraxis LLC and Boston University have further confirmed that the world’s most used herbicide – glyphosate – is widespread in food products around the globe. The researchers tested honey, pancake and corn syrup, soy sauce, soy milk and tofu purchased in the Philadelphia, US metropolitan area.Samples of honey (sixty nine), pancake and corn syrup (twenty six), soy sauce (twenty eight), soy milk (eleven), and tofu (twenty) purchased in the Philadelphia, US metropolitan area in 2014 were analyzed for glyphosate residue using ELISA testing.The minimum limit of quantification (LOQ) of the method were determined for honey, pancake syrup, and corn syrup to be 15 ppb; soy sauce, soy milk, and tofu 75 ppb. This means that even if the results were negative for some products they could have also contained glyphosate at levels under the minimum limit.Glyphosate residues above the minimum limit of quantification were not found in pancake and corn syrup, soy milk, and tofu.However, …

Melayu mudah lupa

Imej
Pedihnya sajak A. Samad Said ni ...HAI MELAYU.. Hai Melayu! rumahmu semua dibina indonesia, ekonomi pula dikuasai cina, golongan profesional semuanya india, warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa, warga bangla pula menjadi JaGa, orang Nepal yang menabur baja, orang pakistan usung karpet jaja merata, lalu melayu ada apa? harapkan ustaz, saling menyesat, harapkan hiburan, lagi best filem barat, harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat, harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat! Hai melayu! masih mendabik menjadi tuan?sibuk mahu menjadi tuan, rupanya kerja kelas bawahan, ditipu mentah orang atasan, konon perjuangan ini untuk kalian! kerja sikit, sembang kencang, banyak rungut, sikit rancang, siapa tegur, dituduh lancang duduk warung, gigit kacang! Hai melayu! konon kau pantang dicabar, konon kau tangkas menyambar, tapi cuma indah khabar, rentakmu makin lama makin hambar kau melayu aku pun melayu, aku menulis bukan cemburu, aku mah…

Suami

Imej
Abang, kita pergi kedai hiasan dalaman rumah, boleh?"Isteri memandangku penuh pengharapan. Aku senyum kelat. Mengangguk tidak. Menggeleng tidak.Tapi, dia dah pergi bersiap. Tak sempat aku berikan jawapan. Dia tak tahu, dah 3 bulan gajiku tak berbayar. Entah apa masalahnya dengan syarikat tempat kerjaku. Masalah kemelesetan ekonomi agaknya. Aku bukannya kerja tetap pun situ. Ambil upah kontrak saja. Kerja aku, pikul simen, bawa paip besar-besar tu ke rumah-rumah. Kadang-kadang, aku jadi buruh binaan sandaran. Semua kerja berat, aku buat.Bukan demi perut aku. Tapi, demi keluarga kecil aku ini. Anak baru dua orang. Dekat 10 tahun dah aku nikah. Isteri tak kerja. Suri rumah sepenuh masa.Rumah ni pun rumah pusaka arwah nenek isteri. Duduk menumpang di tanah famili. Aku harta apa pun tiada. Harapkan kereta Proton Saga first model tu saja. Tu pun dah nak roboh kalau bawa lebih 100 km/j."Jom."Anak-anak pun dah siap. Isteriku senyum manja.Kami ke kedai pameran perabot dan hiasan…

To be try this

Imej
Jika sakit kepala tu kt bahagian depan, ubatnya is tidur.Kalau kt atas kpale, ubatnya makan atau minum (air kosong).  dan kalau sakit kepala tu kt bhgian belakang kepala, tu tanda kita stress n kena release stress tu baru boleh ok.Rawatan utk meningkatkan power of our eyesss. Ni penting utk org yg matanya lemah, dan juga org lain. Otot mata menderita dari hari ke hari, sbb hari2 berfungsi, kita bangun tidur, mata kita yg function dulu. So, makin hari mata akan kurg power. Well, utk maintain power mata kita dan kekuatan mata, kita kena ikut sunnah dlm solat. Iaitu, kekalkan mata terbuka ketika sujud, melihat titik tengah sejadah. Dan ketika berdiri, fokuskan mata pada titik tengah di sejadah juga. Ni sebab, bila kita fokus pada titik tengah tu time kita rukuk, otot mata kita akan tekan anak mata kita utk tingkatkan penglihatan dan bila kita bangun, otot tu relax. Dan bila kita sujud pulak, otot mata menguncup sbb jarak antara penglihatan kita dan tmpt sujud tu. Bila kita bangun, otot m…

Teman untuk berteman?

Imej
Ustaz Dr. Zaharuddin Abd RahmanMembaca kisah pelajar wanita berusia 19 tahun dikelar lehernya oleh lelaki di dalam kereta sangat menyedihkan. Takziah diucapkan kepada keluarga al-marhumah. Pelbagai versi cerita dapat dibaca. Ada yang menyatakan teman lelakinya, ada yang menyatakan dia diculik dan diganggu sejak 3 tahun lepas dan pelbagai lagi.Apapun, sangkaan baik kita adalah pelajar wanita tersebut dianiaya oleh lelaki bukan teman lelakinya tetapi mengenalinya, lelaki zalim yang dikuasai Iblis. Berharap lelaki tersebut dijatuhkan hukuman setimpal. Bagi wanita di luar sana, ambillah pengajaran agar :- TIDAK PERLU BERTEMAN LELAKI sebelum kahwin. Bertemanlah hanya dengan suami atau adik beradik terdekat sahaja.
- Jangan MUDAH JATUH HATI dengan ayat-ayat pujian lelaki asing. 
- Jangan keluar dengan lelaki berduaan. 
- Jangan bagi ruang lelaki menyangka kalian sedang menerimanya. Kelak nanti mungkin dia akan gila bayang dan mengekori kalian dimana-mana.
- Gunakan kuasa jeritan sekuat mung…

Sebuah kesempurnaan

Imej
Satu kisah:Suatu hari, aku bertanya kepada guruku: "Bagaimana caranya agar kita mendapatkan sesuatu yang
paling sempurna dalam hidup..?"Guru : "Berjalanlah lurus di
taman bunga, lalu petiklah bunga yang paling indah menurutmu dan jangan kembali kebelakang..!"Setelah berjalan dan sampai dihujung taman, aku kembali dengan tangan hampa..Lalu Guru bertanya : "Mengapa kamu tidak mendapatkan walau satu pun bunga..??"Aku : "Sebenarnya tadi saya sudah menemukannya, tapi saya tidak memetiknya, karena saya fikir mungkin yang di depan pasti ada
yang lebih indah. Namun ketika saya sudah sampai di ujung, baru saya sedar bahawa yang saya lihat tadi adalah yang TERINDAH,dan
saya pun tak mungkin kembali kebelakang lagi..!"Sambil tersenyum, Guru berkata : "Ya, itulah hidup.. semakin kita mencari kesempurnaan, semakin
pula kita tak akan pernah
mendapatkannya kerana
kesempurnaan yang hakiki tdk pernah ada, yang ada hanyalah keikhlasan hati kita utk menerima k…

Fikir fikirkan

Imej
Baca la..sedihDulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Dulu saya dapat 5A UPSR...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...


Dulu saya dapat 8A dalam PMR...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...


Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....


Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...


Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....


"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Da…

Brain

Imej
Senaman otak sebelah kanan.. 
4LPH4NUM3RIC
Sila baca dengan lancar.P354N4N 1N1 UN7UK M3M8UK71K4N 84941M4N4 074K K174 80L3H M3L4KUK4N P3RK4R4 H3847. P3RK4R4 M3N4KJU8K4N. P4D4 4W4LNY4 494K 5UK4R 74P1 K1N1 074K 4ND4 5UD4H 80L3H M3M84C4NY4 53C4R4 4U70M471K. 74HN14H ! H4NY4 0R4N9 73R73N7U 54H4J4 Y4N9 80L3H M3M84C4 73K5 1N1. J1K4 4ND4 80L3H M3M84C4 73K5 1N1 D3N94N L4NC4R 1N1 83RM4KN4 074K 4ND4 C3R945. 53K14N. 73R1M4 K451H K3R4N4 5UD1 M3M84C4.

Penggunaan fiqh muwazanah dalam membuat keputusan

Imej
HarakahPenggunaan fiqh muwazanah dalam membuat keputusanNASRUDIN HASSAN MEMBUAT keputusan tidaklah semudah ungkapan atau arahan untuk mencapainya. Terkadang proses kajian dan perbincangan untuk membuat keputusan hanya berakhir dengan kebuntuan apabila ia tidak berada di atas landasan atau manhaj membuat keputusan yang baik dan betul .Terutama keputusan yang melibatkan soal strategi dan gerak kerja amal Islami dalam Gerakan Islam. Tidak mudah kerana ia berhadapan dengan 1001 kemungkinan sementara harapan yang disandarkan dari keputusan tersebut sangat tinggi.Justeru, kita mesti benar-benar menguasai manhaj dan mekanisme membuat keputusan agar kita mampu meminimunkan unsur kelemahan dan kekurangan dalam keputusan yang diambil, jauh sekali unsur kesilapan dan kesalahan dalam memuktamadkan sesuatu keputusan.Saya melihat antara mekanisme yang perlu dikuasai oleh para amilin Gerakan Islam khasnya para pemimpin ialah Fiqh Muwazanah atau Kefahaman yang jelas, benar dan tepat dalam pertimbanga…

Ayah

Imej
PERKONGSIAN PETANG INI.. 🌿  AYAH  🌿⚽  1| Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu.. 🐣 2| AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua. Dalam group A.U.R.A semua ok.. 🌗 3| Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri.. 💰 4| Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja.  Hu hu Muhasabah diriku.. 💔 5| Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH  tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak pe…

Usia 40

Imej
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Ramai tidak sedar dalam Al Quran ada menyentuh tentang usia 40an حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ (١٥) الاحقافApabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa: “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” Al Ahqaf: 15وفى تفسير ابن كثير: وهذا فيه إرشاد لمن بلغ الأربعين أن يجدد التوبة والإنابة إلى الله - عز وجل - ويعزم عليها. Menurut Ibn Kathir, ayat ini memberikan petunjuk bahawa manusia apabi…