Catatan

Tunjukkan catatan dari Januari, 2015

Rokok

Imej
R O K O K . Rasulullah SAW pernah bersabda
(maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka  suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka” Abu Hurairah R.A
yang mendengar sabda tersebut bertanya:
“Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?” Sabda Rasulullah SAW : “
Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat
untuk sujud (tanda penghormatan) kepada
Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk Orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan
ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau
terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis ke…

Ganjaran bagi mereka yang menghadiri awal solat Jumaat

Imej
Tazkirah 9 Rabiul Akhir 1436 # 30 Januari 2015Ganjaran Hadir Awal Solat JumaatRasulullah SAW pernah bersabda: “Sesungguhnya manusia akan duduk di sisi Allah pada hari kiamat mengikut qadar (cepat dan lambatnya mereka) menghadiri Jumaat”   (Abdullah bin Mas'ud )Imam Syafie, juga beberapa ulama lain berpendapat, sunat pergi ke masjid sejak daripada waktu terbit fajar lagi. Imam Malik pula berpendapat bahawa waktunya ialah sekira-kira sejam sebelum matahari tergelincir.Rasulullah SAW bersabda: “Ketika datangnya Jumaat, Allah mengutus malaikatnya turun ke bumi membawa kalam daripada emas dan kertas daripada perak, untuk  mencatat nama siapa yang masuk ke masjid. Selesai mengerjakan solat Jumaat, malaikat itu kembali ke langit, lalu melaporkannya kepada Allah: “Wahai Tuhan kami, kami sudah mencatat siapa yang masuk masjid dan bersolat Jumaat.” Lalu Allah Taala menjawab:“Wahai malaikat-Ku, demi Kemuliaan-Ku dan demi Kebesaran-Ku, sesungguhnya sudah Aku ampuni segala dosa mereka.” (Rauna…

Sampaikan

Imej
طفله ﺳﺠﺪﺕ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺭﺃﺕ ﻋﺮﺑﺔ ﺍﻵﻳﺲ ﻛﺮﻳﻢ ..
ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ ﻟﻬﺎ : ﻟﻤﺎﺫﺍ ﺳﺠﺪت؟؟؟
ﻓﻘﺎﻟﺖ : ﺃﻣﻲ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺗﻔﺮﺡ ﺗﺴﺠﺪ…
احسنوا تربية ابنائكمSeorg budak prempuan bersujud ketika lihat ais krim.
Maka org tnya kpd dia: kenapa sujud? Dia pun jwb: mak saya bila dia gembira dia akn sujud.
Perelokkanlah didikn ke atas ank²mu. 👍👍👍👍
-عامل يصلح مكيفات مسجد ثم رفض الأجرة وقال :أوصتني أمي بأن لا آخذ أجرة على عمل لمسجد !!
تعجبوا من أمه ،، وأنا سأتعجب من بره ..Seorang laki membaiki penghawa dingin masjid kemudian dia tolak upah yg diberi dan berkata: mak saya berpesan supya tidak ambil upah kerja utk masjid.
Org2 kagum dgn mak dia dan saya kagum dgn kbaikannya. 👍👍👍👍
-سئل أحد الصالحين لماذا تذهب للمسجد قبل الآذان ،، قال :الآذان لتنبيه الغافلين وأرجو أن لاأكوون منهم !!
(نسأل الله السلامه)..Seorg org yg soleh ditanya mengapa pergi ke masjid sblum azan.  Dia jawab: azan utk pringatan kpd org2 yg lalai/lagho/ralik. Dan saya berharap aku tak tergolong dlm klgn mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan,keselamat…

Makruh

Imej
Makruh mengikut jumhur ulama’ bermaksud tanzihiyyah, iaitu sesuatu yang patut dielakkan. Jika seseorang melakukan sembahyang secara makruh, maka sebaiknya dia hendaklah melakukannya semula sekiranya waktu masih ada. Secara umumnya, ukuran dalam menentukan sesuatu perkara makruh ialah setiap perbuatan dan perkara yang bertentangan dengan As-Sunnah.Antara perkara-perkara makruh dalam sembahyang ialah seperti berikut:1. Meninggalkan sesuatu perkara sunat dalam sembahyang dengan sengaja.2. Melakukan bacaan yang menyonsang dari susunan yang ada dalam Al-Qur’an.3. Membaca dalam raka‘at kedua bacaan surah yang lebih panjang daripada yang dibaca dalam raka‘at pertama.4. Mengulangi pembacaan surah yang sama dalam satu raka‘at yang sama atau dalam dua raka‘at.5. Melakukan sesuatu yang tidak bermakna dengan tangannya tanpa ada sebab yang perlu.6. Memejamkan kedua-dua mata semasa sembahyang tanpa keperluan.7. Berpaling dengan dada masih menghadap qiblat ketika sembahyang tanpa sebarang sebab.8. B…

Syurga tak berbayar

Imej
Seorang bapa berkata kepada anaknya, "Tahukah kamu bahawa nak masuk syurga ini percuma dan kalau nak masuk neraka kena bayar? "Jawab anaknya, "Macamana masuk neraka kena bayar?"Jawab bapanya,
✅ Bukankah nak berjudi kena bayar?
✅ Bukankah nak minum arak kena bayar?
✅ Bukankah nak merokok kena bayar?
✅ Bukankah masuk pub kena bayar?
✅ Bukankah berjalan-jalan ke tempat maksiat kena bayar?Wahai anakku! Ketahuilah bahawa masuk syurga itu percuma.  Allah SWT telah memberimu modal yang sangat banyak. ✅ Jika nak solat, kita tak perlu bayar
✅ Jika nak puasa, kita tak perlu bayar
✅ Jika beristighfar, kita tak perlu bayar
✅ Jika berzikir, kita tak perlu bayar

BPA plastics chemical poses no health risk

Imej
The chemical bisphenol A, used to stiffen some plastic food containers, poses no health risk to consumers of any age, including unborn children, at current levels of exposure, Europe's food safety watchdog said on Wednesday.Some studies have suggested possible links to everything from cancer to heart disease to infertility to kidney and liver problems, prompting European Food Safety Authority (EFSA) to re-evaluate the potential risks of BPA.BPA belongs to a broad class of compounds called endocrine disruptors. It is found in plastics used to make food containers, bottles and coatings in tin cans, and is also commonly used in thermal paper in cash register receipts.The U.S. Food and Drug Administration banned BPA from baby bottles in 2012, but said there was not enough evidence for a wider ban and has found the chemical safe at low levels.The EFSA acknowledged in its assessment that BPA residues could migrate into foods and drinks and be ingested by consumers, and that BPA from th…

Santai

Imej
Seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru berkahwin. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati cucu perempuannya yang membuka pintu dgn tanpa seurat benang pun di badannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata, "Saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja nie nek!" "Yang kau telanjang tu nape!!??" marah si nenek. "Ini la BAJU CINTA saya," balas si cucu perempuannya. "BAJU CINTA??" si nenek kehairanan. "Ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya. Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di hadapan nenek." pinta si cucu perempuannya. Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru si isteri melayan sang suami. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat idea. Fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dap…

Kecewa? Dan senyumlah

Imej
PERNAH KECEWA DI TEMPAT KERJA? Pernah tak kita tertanya-tanya tatkala menghadapi kekecewaan di tempat kerja: 1. Mengapa melakukan kerja ini? 2. Diri terasa tersepit dengan politik pejabat? Jika kita merasa kecewa dan tidak gembira... kita sebenarnya bukan mencari penyelesaian, tapi mencari lebih banyak masalah. Penyelesaian amat mudahnya: kita cuma perlu SENYUM dan BERIKANLAH SEGALANYA YANG ANDA MAMPU. Manusia yang berusaha kuat dan rajin akan merasa yakin dan selesa pada dirinya sendiri. Mereka akan mengambil segala peluang untuk mengasah dan menambah kemahiran diri. Akhirnya, mereka mendapat membina reputasi sebagai orang rajin dan sanggup berkorban. Atas sebab itu, ada kala dan ada orang yang terlihat dan kagum dengan sikap mereka lalu memberikan mereka kerja yang lebih baik. Jika kita mengambil pendekatan mereka, satu hari nanti, kita juga akan berasa yakin untuk melakukan demi kepentingan diri sendiri. Di mana-mana sahaja, ingatlah asalkan kita memberikan segalanya yang terbaik, …

Tahu tapi buat tidak ambil tahu

Imej
🍀 KAMI TAHU TETAPI KAMI TAK BUAT 🍀Reminder to my own self. Berkata Imam Ibnul Qayyim rhm, "Seorang remaja perempuan telah meninggal dunia disebabkan taun. Maka pada suatu hari bapanya telah bermimpi berjumpa dengannya lalu bapanya bertanya, wahai anakku, khabarkanlah kepadaku keadaan hari akhirat. Aku telah pergi ke satu dunia, hal yg berlaku di dalamnya adalah sangat hebat penyesalannya. Sesungguhnya kita semua tahu akan tetapi kita mahu lakukan. Demi Allah ! Sesungguhnya pahala sekali tasbih atau pahala satu rakaat solat, jika ianya tertulis di atas sehelai lembaran kitab amalanku, lebih aku sukai daripada dunia dan seisinya."🌼 Sesungguhnya remaja perempuan itu telah berkata mengenai satu perkara yg sangat berat untuk dihadapi (kita semua pasti akan menghadapinya) KITA SEMUA TAHU TETAPI KITA TIDAK BUAT. Ramai di kalangan kita yang tidak faham maksudnya (kerana kita belum memasukinya)🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa apabila kita mengucapkan "subhanallahi wa bihamdi…

Kuliah

Imej
Kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Labohan Kerteh. Kuliah Jemputan1. Allah cipta segala kecantikan bumi ini adalah utk menunjukkan kepada seorang sahaja iaitu Nabi Muhammad saw,"Wama arsalna kaillarohmatallillaalamin" mari kite ni duk kate hudud xsesuai,mu ni stim tahik kuda ke ape?2. Sesiapa yg sekat jalan org nk menyampaikan agama,ade banner dia kerat ade ustaz nk mari dia halang maka dia buat kerja kerja setang,kerja yg mbawa mereka kedalam neraka.3. Bace la tafsir fakhurozi Allah buat hias bumi ini comel2 bukan utk menteri,bukan utk raja tp untuk Muhammad saw kekasihnye tp mung xmbuh ikut Nabi Muhammad,mu ni bodo ke ape?4. Hok Allah taala belaka,tanah hok Allah belaka bukan jabat tanoh,bukit pata minyok peterol semua hak Allah,kite ni xnampak mcm terhijab sbb tu xdok perjuangan dijalan Allah.5. Hok body katang mati gok,hok kurus kering mati jugok mati belaka ning sbb tu jgn sombong lah semua akan mati dan akan dibangunkan di padang mahsyar nanti.Kalu mu pejuang i…

2015 importance dates

Imej

Khasiat

Imej

Vitamin K1 and K2—Two Underappreciated Nutrients That Are Crucial for Health

By Dr. MercolaMost readers here appreciate the importance of vitamin D, as do many physicians. However, there’s another vitamin that is virtually equivalent in terms of benefit that is still sorely underappreciated, and that is vitamin K2.Very little is known about it, and it doesn’t get much media attention. Dr. Leon Schurgers is a senior scientist who did his PhD work on vitamin K, and I recently had the pleasure of interviewing him on this important topic.He began his research on vitamin K some 20 years ago at Maastricht University in the Netherlands, and he’s currently one of the leading researchers in the world on this vitamin.Vitamin K—both K1 and K2—are well known for their function in thrombosis. According to Dr. Schurgers, all K vitamins actually have more or less the same function, which is related to the first part of the vitamin, called the naphthoquinone ring structure.This ring structure is identical for both K1 and K2. The two vitamins are only different in their side c…

Terrorist Agama, Bangsa dan Videogame

Imej
Al-kisah ada tiga orang sekawan yang hidup di sebuah negara Eropah.Seorang bernama Abdul Malek, lelaki berdarah Arab beragama Islam berketurunan Morocco dari Datuknya yang berhijrah ke negara Eropah tersebut. Seorang lagi bernama Akinbiyi, anak pelarian Senegal yang mempunyai salasilah keluarga yang kucar-kacir, tetapi kini menjadi warga negara tersebut dan dia adalah keturunan ke empat yang menetap di situ. Yang terakhir, Jean Picard, seorang warganegara negara tersebut, seorang pelajar yang average tetapi kacak wajahnya.Pada satu hari, Abdul Malek berjalan lalu ternampak sebuah majalah memaparkan karikatur Muhammad yang dijadikan jenaka. Dia menyelak majalah tersebut dan baru dia tahu, itu adalah isu istimewa "Jenaka Islam dan Mari Melawak Bersama Muhammad."Abdul Malek marah.Dia menulis email kepada penerbit majalah tersebut dan sehari kemudian, dia mendapat balasan yang menyatakan;a. apa yang mereka lakukan tak menyalahi undang2 negara tersebut
b. apa yang mereka lakukan …

Russia aircraft vs US aircraft

Imej
This article is an excellent read to understand how Russia's technological level is best in its class in many military sectors, especially with regard to fighter jets.  It originally appeared in Russia & India Report. The SU-30 continues to be the number one choice among global buyers.Built to be the deadliest hunter killer aircraft of all time, the F-35 has quite literally become the hunted. In every scenario that the F-35 has been wargamed against Su-30 Flankers, the Russian aircraft have emerged winners. America’s newest stealth aircraft – costing $191 million per unit – is riddled with such critical design flaws that it’s likely to get blown away in a shootout with the super-maneuverable Sukhois.Stubby wings (that reduce lift and maneuverability), a bulbous fuselage (that makes it less aerodynamic) low speed and a super hot engine (which a half decent radar can identify) are just a few of the major flaws that will expose its vulnerability during air combat.With more than 6…

Bersyukur

Imej
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ
ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ سموݢ دبري کأمڤونن دان رحمة ﺭﺍﺑﻮ ١٦ ﺭبيع الأول ١٤٣٦ -
Doa Mohon Bersyukur dan Beramal Saleh
[Surah 46 Al-Ahqaaf, Ayat 15]بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمرَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ...."Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibubapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai, dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".Penjelasan:
Ayat ini mengandungi maksud supaya diberikan ilham agar dapat mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada kita dan kedua orang tua, agar dapat berbuat kebajikan yang di redhai All…

Cerita hidayah

Imej
Cerita kat bawah ni boleh buat kita semua sentap .. Moga kisah ni mampu menyedarkan kita ..
-------------------Allahu Rabbi!! Kisah Tauladan Untuk Kesedaran Kita Umat Islam (Mesti Baca) | Kisah tauladan ini adalah perkongsian dari laman melayukini.net. Semoga ianya memberi pengajaran dan kesedaran buat kita yang beragama Islam. Renung-renungkan..———————————Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku ta…

Rasulullah

Imej
CINTA SEINDAH RASULULLAH S.A.W Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah,"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. 


"Rasulullah akan meninggalkan kita semua,". Keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di duni…

Cinta itu

Imej
Cinta dalam diam adalah bagian dari pelestarian kesucian agar tetap terjaga sebelum ijab qabul terucap,Maka biarlah rindu dan cinta itu tertanam di dasar hati,Jangan biarkan ia naik kepermukaan sebelum akad nikah dijawab sah oleh dua orang saksi atau lebih,Karena cinta dalam diam lebih awet dari pada mengumbar cinta yang disponsori oleh nafsu,Dan hal itu bukan nya menjaga cinta,
Tapi justru menodainya,Karena tidak ada bagi dua orang yang saling mencintai kecuali dengan pernikahan. (Hadits)

Cinta itu

Imej
Cinta dalam diam adalah bagian dari pelestarian kesucian agar tetap terjaga sebelum ijab qabul terucap,Maka biarlah rindu dan cinta itu tertanam di dasar hati,Jangan biarkan ia naik kepermukaan sebelum akad nikah dijawab sah oleh dua orang saksi atau lebih,Karena cinta dalam diam lebih awet dari pada mengumbar cinta yang disponsori oleh nafsu,Dan hal itu bukan nya menjaga cinta,
Tapi justru menodainya,Karena tidak ada bagi dua orang yang saling mencintai kecuali dengan pernikahan. (Hadits)

Sombong

Imej
Peristiwa kesombongan iblis ini Allah ceritakan dalam Al Quran, firman-Nya: “Dan (ingatlah) ketika Kami memerintahkan kepada malaikat: ‘Sujudlah kepada Adam.’ Dia (Iblis) enggan dan membesarkan dirinya. Maka sesungguhnya dia adalah dari golongan musyrik.” (Al Baqarah: 34)Di sini Allah menceritakan bagaimana keengganan iblis untuk tunduk dan taat dengan arahan Allah. Bahkan ia membesarkan diri kerana merasa dirinya lebih hebat dan mulia daripada Nabi Adam a.s. Maka dia menjadi kafir dan menerima kutukan Allah dunia Akhirat. Allah keluarkan dia dari Syurga yang penuh nikmat dan menukar wajahnya menjadi seburuk-buruk rupa. Di sinilah bermula dendamnya kepada Nabi Adam a.s. dan anak cucu cicitnya yang tidak pernah padam sesaat pun. Jelas, daripada penyakit sombong ini akan lahirlah penyakitpenyakit batin yang lain seperti pemarah, pendendam dan hasad dengki.Dari sini lahirlah buahnya di dalam tindakan lahir seperti kasar, keras, mengangkat-angkat diri, mengumpat dan menghina orang, mengania…