Sabtu, 31 Januari 2015

Rokok

R O K O K . Rasulullah SAW pernah bersabda
(maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka  suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka” Abu Hurairah R.A
yang mendengar sabda tersebut bertanya:
“Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?” Sabda Rasulullah SAW : “
Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat
untuk sujud (tanda penghormatan) kepada
Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk Orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan
ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau
terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.” Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam
neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”

# Sudah diberitau. Jika
tidak ingin berubah...anda tanggung dosa sehingga ke akhirat
-Ustaz Azhar Idrus-

Jumaat, 30 Januari 2015

Ganjaran bagi mereka yang menghadiri awal solat Jumaat

Tazkirah 9 Rabiul Akhir 1436 # 30 Januari 2015

Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat

Rasulullah SAW pernah bersabda: “Sesungguhnya manusia akan duduk di sisi Allah pada hari kiamat mengikut qadar (cepat dan lambatnya mereka) menghadiri Jumaat”   (Abdullah bin Mas'ud )

Imam Syafie, juga beberapa ulama lain berpendapat, sunat pergi ke masjid sejak daripada waktu terbit fajar lagi. Imam Malik pula berpendapat bahawa waktunya ialah sekira-kira sejam sebelum matahari tergelincir.

Rasulullah SAW bersabda: “Ketika datangnya Jumaat, Allah mengutus malaikatnya turun ke bumi membawa kalam daripada emas dan kertas daripada perak, untuk  mencatat nama siapa yang masuk ke masjid. Selesai mengerjakan solat Jumaat, malaikat itu kembali ke langit, lalu melaporkannya kepada Allah: “Wahai Tuhan kami, kami sudah mencatat siapa yang masuk masjid dan bersolat Jumaat.” Lalu Allah Taala menjawab:“Wahai malaikat-Ku, demi Kemuliaan-Ku dan demi Kebesaran-Ku, sesungguhnya sudah Aku ampuni segala dosa mereka.” (Raunaqul-Majalis)

Dinyatakan dalam sebuah hadis, bahawa para malaikat mencari orang yang terkemudian daripada waktunya pada hari Jumaat. Mereka bertanya sesama sendiri,“Apakah yang dikerjakan oleh orang yang berkenaan. Apakah yang menyebabkan orang yang berkenaan terlambat datang?” Maka berdoalah para malaikat; “Ya, Allah, ya Tuhanku! Sekiranya orang itu terkemudian kerana miskin, maka kayakanlah dia, kalau kerana sakit, maka sembuhkanlah dia, kalau kerana sibuk, maka berikan kelapangan waktu untuk beribadat. Kalau kerana bermain-main, maka hadapkanlah hatinya untuk mentaati-Mu.”

Baginda SAW telah meletakkan garis panduan yang harus diikuti bagi menghadiri Solat Jumaat. Diantaranya adalah  membersih, mengemas dan merapikan diri dengan sebaik-baiknya mandi dan menyucikan diri agar jemaah lain tidak terganggu oleh bau badan atau pakaian yang tidak menyenangkan. Hal ini untuk memastikan ibadat Jumaat itu benar-benar dapat mendidik jiwa orang yang menghadirinya.

Datanglah awal ke masjid dengan penuh ketenangan, tidak tergopoh-gapah bagi mendapatkan saf yang paling depan, berzikir, membaca all-Quran serta mendengar khutbah dengan jelas.

Wallahu 'a'lam...

Sampaikan

طفله ﺳﺠﺪﺕ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺭﺃﺕ ﻋﺮﺑﺔ ﺍﻵﻳﺲ ﻛﺮﻳﻢ ..
ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ ﻟﻬﺎ : ﻟﻤﺎﺫﺍ ﺳﺠﺪت؟؟؟
ﻓﻘﺎﻟﺖ : ﺃﻣﻲ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺗﻔﺮﺡ ﺗﺴﺠﺪ…
احسنوا تربية ابنائكم

Seorg budak prempuan bersujud ketika lihat ais krim.
Maka org tnya kpd dia: kenapa sujud? Dia pun jwb: mak saya bila dia gembira dia akn sujud.
Perelokkanlah didikn ke atas ank²mu.

👍👍👍👍
-عامل يصلح مكيفات مسجد ثم رفض الأجرة وقال :أوصتني أمي بأن لا آخذ أجرة على عمل لمسجد !!
تعجبوا من أمه ،، وأنا سأتعجب من بره ..

Seorang laki membaiki penghawa dingin masjid kemudian dia tolak upah yg diberi dan berkata: mak saya berpesan supya tidak ambil upah kerja utk masjid.
Org2 kagum dgn mak dia dan saya kagum dgn kbaikannya.

👍👍👍👍
-سئل أحد الصالحين لماذا تذهب للمسجد قبل الآذان ،، قال :الآذان لتنبيه الغافلين وأرجو أن لاأكوون منهم !!
(نسأل الله السلامه)..

Seorg org yg soleh ditanya mengapa pergi ke masjid sblum azan.  Dia jawab: azan utk pringatan kpd org2 yg lalai/lagho/ralik. Dan saya berharap aku tak tergolong dlm klgn mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan,keselamatn dunia akhirat)

👍👍👍👍
-سألته لم تحرص على شرب الماء في المسجد دائما وأنت تجده في بيتك ؟!!
قال : لكي يؤجر من وضعه في المسجد
"نفووس راقية"

Aku tnya dia knapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia jwb: supaya org yg letak air di masjid diberi gnjaran.

👍👍👍👍
-إذا وصلتك فضيحة لأحدهم فأجعلها تقف عندك ؛ فإن وقفت عندك أخذت أجر الستر ومن ستر مسلمآ ستره الله ..

Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 ttg sseorg drpd mereka maka biarlah gosip tu terhenti stakat kamu shj. Dan klau betul terjadi berita tu berhenti stakat kamu shj, brmakna kmu tlah dpt phala tutup aib org. Baragsiapa yg tutup aib mna2 muslim, Allah akn tutup juga aib dia.

👍👍👍👍
ثلاث ادعيه لاتنسونها في سجودكم :-
- اللهم إني اسألك حسن الخاتمه ،
- اللهم ارزقني توبةً نصوحه قبل الموت
- اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك"
( من غير التخصيص )

3 doa yg wajar kmu ingt utk dibaca semasa sujud2 kamu:-
1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik.
2. Ya Allah, kurnialah kpd ku taubat nasuha sblum aku mati.
3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.
(Tnpa sbrang pengkhususan)

👍👍👍👍
حتى اذا نويت نشر هذا الكلام انوِ به خيرا لعل الله يفرج لك بها كربة من كرب الدنيا والاخرة.
وتذكر :~ افعل الخير مهما استصغرته'''=-)
Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.
Pringatn:~ buatlah baik walau sekecil kecilnya. '' :)

Makruh

Makruh mengikut jumhur ulama’ bermaksud tanzihiyyah, iaitu sesuatu yang patut dielakkan. 

Jika seseorang melakukan sembahyang secara makruh, maka sebaiknya dia hendaklah melakukannya semula sekiranya waktu masih ada. Secara umumnya, ukuran dalam menentukan sesuatu perkara makruh ialah setiap perbuatan dan perkara yang bertentangan dengan As-Sunnah.

Antara perkara-perkara makruh dalam sembahyang ialah seperti berikut:

1. Meninggalkan sesuatu perkara sunat dalam sembahyang dengan sengaja.

2. Melakukan bacaan yang menyonsang dari susunan yang ada dalam Al-Qur’an.

3. Membaca dalam raka‘at kedua bacaan surah yang lebih panjang daripada yang dibaca dalam raka‘at pertama.

4. Mengulangi pembacaan surah yang sama dalam satu raka‘at yang sama atau dalam dua raka‘at.

5. Melakukan sesuatu yang tidak bermakna dengan tangannya tanpa ada sebab yang perlu.

6. Memejamkan kedua-dua mata semasa sembahyang tanpa keperluan.

7. Berpaling dengan dada masih menghadap qiblat ketika sembahyang tanpa sebarang sebab.

8. Berdiri sebelah kaki atau mengangkat sebelah kaki lalu disandarkan kepada kaki satu lagi.

9. Bersembahyang dalam keadaan menahan keinginan untuk membuang air kecil, air besar atau menahan daripada terkentut.

10. Mengerjakan sembahyang dalam keadaan bersandar ke dinding atau sebagainya.

11. Membaca surah atau ayat dalam dua raka‘at akhir sembahyang fardhu kecuali ma’mum yang masbuq yang ketinggalan raka‘at pertama dan kedua.

12. Membaca nyaring di tempat yang sepatutnya perlahan atau sebaliknya.

13. Menghamparkan kedua belah lengan semasa sujud seperti yang dilakukan oleh singa.

14. Mengerjakan sembahyang dengan menggunakan pakaian harian atau pakaian untuk bekerja sekiranya mempunyai pakaian yang lain.

15. Sembahyang tanpa berbaju sedangkan dia mampu memakainya.

16. Bersembahyang dengan pakaian yang terlukis dengan gambar binatang ataupun manusia.

17. Mengerjakan sembahyang di tempat-tempat seperti bilik mandi, pasar, tempat lalu lalang, kubur, gereja, tempat buangan sampah, tempat penyembelihan dan kandang binatang.

Khamis, 29 Januari 2015

Syurga tak berbayar

Seorang bapa berkata kepada anaknya, "Tahukah kamu bahawa nak masuk syurga ini percuma dan kalau nak masuk neraka kena bayar? "

Jawab anaknya, "Macamana masuk neraka kena bayar?"

Jawab bapanya,
✅ Bukankah nak berjudi kena bayar?
✅ Bukankah nak minum arak kena bayar?
✅ Bukankah nak merokok kena bayar?
✅ Bukankah masuk pub kena bayar?
✅ Bukankah berjalan-jalan ke tempat maksiat kena bayar?

Wahai anakku! Ketahuilah bahawa masuk syurga itu percuma.  Allah SWT telah memberimu modal yang sangat banyak.

✅ Jika nak solat, kita tak perlu bayar
✅ Jika nak puasa, kita tak perlu bayar
✅ Jika beristighfar, kita tak perlu bayar
✅ Jika berzikir, kita tak perlu bayar

BPA plastics chemical poses no health risk


The chemical bisphenol A, used to stiffen some plastic food containers, poses no health risk to consumers of any age, including unborn children, at current levels of exposure, Europe's food safety watchdog said on Wednesday.

Some studies have suggested possible links to everything from cancer to heart disease to infertility to kidney and liver problems, prompting European Food Safety Authority (EFSA) to re-evaluate the potential risks of BPA.

BPA belongs to a broad class of compounds called endocrine disruptors. It is found in plastics used to make food containers, bottles and coatings in tin cans, and is also commonly used in thermal paper in cash register receipts.

The U.S. Food and Drug Administration banned BPA from baby bottles in 2012, but said there was not enough evidence for a wider ban and has found the chemical safe at low levels.

The EFSA acknowledged in its assessment that BPA residues could migrate into foods and drinks and be ingested by consumers, and that BPA from thermal paper, cosmetics and dust could be either inhaled or absorbed through the skin.

But it found that exposure to BPA was "considerably under" the safe level known as the "tolerable daily intake", or TDI.

It said that after weighing up "a significant body of new scientific information on its toxic effects", EFSA's expert panel concluded that high doses of BPA -- hundreds of times above the TDI -- were likely to adversely affect the kidney and liver, and might also cause effects animals' mammary glands.

But at current levels -- which it said were often three to five times lower than the TDI of 4 micrograms per kilogram of body weight per day -- it found "no consumer health risk from bisphenol A exposure".

Santai

Seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru berkahwin. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati cucu perempuannya yang membuka pintu dgn tanpa seurat benang pun di badannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata, "Saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja nie nek!" "Yang kau telanjang tu nape!!??" marah si nenek. "Ini la BAJU CINTA saya," balas si cucu perempuannya. "BAJU CINTA??" si nenek kehairanan. "Ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya. Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di hadapan nenek." pinta si cucu perempuannya. Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru si isteri melayan sang suami. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat idea. Fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dapat mengeratkan hubungannya dengan si atok yang sudah berumur. Sesampainya di rumah, si nenek tadi terus menanggalkan semua pakaiannya, mandi, berbedak dan memakai minyak wangi sewangi wanginya. Kemudian si nenek tadi pun menunggu si atok pulang. Beberapa ketika si atok pon pulang. Sebaik saja pintu di buka, si atok mendapati si nenek berbogel kat depan pintu... "Awat hang nie? Dah buang tebiat keeer???" marah si atok tadi. "Ini lah BAJU CINTA saya, Bang." kata si nenek tadi. "BAJU CINTA??!! Kok iyea pun... IRON la dulu baju tuh!! Nampak sangat kedutnyer..." https://www.facebook.com/lawakbest1234/posts/700008023431275

Kecewa? Dan senyumlah

PERNAH KECEWA DI TEMPAT KERJA? Pernah tak kita tertanya-tanya tatkala menghadapi kekecewaan di tempat kerja:

1. Mengapa melakukan kerja ini?

2. Diri terasa tersepit dengan politik pejabat?

Jika kita merasa kecewa dan tidak gembira... kita sebenarnya bukan mencari penyelesaian, tapi mencari lebih banyak masalah. Penyelesaian amat mudahnya: kita cuma perlu SENYUM dan BERIKANLAH SEGALANYA YANG ANDA MAMPU. Manusia yang berusaha kuat dan rajin akan merasa yakin dan selesa pada dirinya sendiri. Mereka akan mengambil segala peluang untuk mengasah dan menambah kemahiran diri. Akhirnya, mereka mendapat membina reputasi sebagai orang rajin dan sanggup berkorban. Atas sebab itu, ada kala dan ada orang yang terlihat dan kagum dengan sikap mereka lalu memberikan mereka kerja yang lebih baik. Jika kita mengambil pendekatan mereka, satu hari nanti, kita juga akan berasa yakin untuk melakukan demi kepentingan diri sendiri. Di mana-mana sahaja, ingatlah asalkan kita memberikan segalanya yang terbaik, insha-Allah ia akan membantu membuka peluang yang lain. Kadang-kala ia memakan masa, tapi yang pasti ia akan datang. Sesungguhnya, mereka yang berusaha, rajin akan lebih berjaya daripada mereka yang sering mencari alasan.

Tahu tapi buat tidak ambil tahu

🍀 KAMI TAHU TETAPI KAMI TAK BUAT 🍀

Reminder to my own self.

Berkata Imam Ibnul Qayyim rhm, "Seorang remaja perempuan telah meninggal dunia disebabkan taun. Maka pada suatu hari bapanya telah bermimpi berjumpa dengannya lalu bapanya bertanya, wahai anakku, khabarkanlah kepadaku keadaan hari akhirat.

Aku telah pergi ke satu dunia, hal yg berlaku di dalamnya adalah sangat hebat penyesalannya. Sesungguhnya kita semua tahu akan tetapi kita mahu lakukan. Demi Allah ! Sesungguhnya pahala sekali tasbih atau pahala satu rakaat solat, jika ianya tertulis di atas sehelai lembaran kitab amalanku, lebih aku sukai daripada dunia dan seisinya."

🌼 Sesungguhnya remaja perempuan itu telah berkata mengenai satu perkara yg sangat berat untuk dihadapi (kita semua pasti akan menghadapinya) KITA SEMUA TAHU TETAPI KITA TIDAK BUAT. Ramai di kalangan kita yang tidak faham maksudnya (kerana kita belum memasukinya)

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa apabila kita mengucapkan "subhanallahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali, dosa kita akan diampun oleh Allah SWT walaupun sebanyak buih di lautan. Masa seharian kita berlalu tetapi kita tidak pun mengucapnya.

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa dua rakaat dhuha itu akan mencukupkan kewajipan 360 sedekah (yg diwajibkan ke atas anggota badan). Masa seharian kita berlalu tetapi kita tidak melakukannya

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa puasa sunat satu hari di jalan Allah, akan menyebabkan Allah SWT menjauhkan muka kita dari api neraka sejauh 7 parit dan 70 kharif

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa menziarahi orang sakit akan menyebabkan dia diikuti oleh 70,000 malaikat yg akan memohon ampun kpd Allah SWT baginya. Akan tetapi seminggu berlalu, kita tidak menziarahi pun orang sakit

🌼 Sesungguhnya kita tahu, barangsiapa yg menyembahyangkan jenazah kemudian menghantarnya ke kubur, menunggunya hingga jenazah selesai ditanam akan mendapat dua qirat pahala dari Tuhan. Akan tetapi hari hari berlalu tiada suatu jenazah pun yg kita iringi (satu qirat adalah sebesar bukit uhud)

🌼 Sesungguhnya kita tahu
bahawa saham membina masjid walau sebesar sarang burung akan membuatkan Allah SWT membinakan untuknya rumah di syurga. Akan tetapi kita mengambil ringan dalam menyumbangkan saham membina masjid

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa menolong ibu tunggal dan golongan miskin (pahalanya) seperti orang berjihad di jalan Allah atau seperti puasa yg tidak berbuka atau seperti yg berqiam dan tidak tidur. Akan tetapi tiada orang susah pun yg menjadi tanggungan bulanan kita.

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa membaca alquran itu, satu huruf akan diganjari 10 kebaikan, kita tidak juga membaca alquran.

🌼 Sesungguhnya kita tahu bahawa kemuliaan seorang mukmin itu adalah berdirinya dia bertahajjud di hadapan tuhannya dlm keadaan manusia tidur. Adalah Nabi SAW dan para sahabat RA tidak meninggalkan qiamullail sepanjang umur mereka walaupun sibuk berjuang menyebarkan agama. Kita pula memandang ringan akan qiamullaill.

🌼 Sesungguhnya kita mengetahui bahawa mati itu bila bila masa akan tetapi kita sering menangguhkan taubat dan bersungguh membuat pahala

🌼 Ketahuilah wahai saudara-saudaraku, setiap nafas yg kita hembuskan, semakin mendekatkan kita kepada ajal kita. Kematian bermakna membawa pahala berjumpa Allah SWT.

🌼 Adakah pahala kita sudah cukup untuk memberatkan timbangan kita?

🌼 Adakah pahala kita sudah cukup untuk menghadapi hisab yang boleh memufliskan?

🍁 Berbahagialah kepada yg membacanya, faham akannya dan bersegera mengamalkannya.

Kuliah

Kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Labohan Kerteh.

Kuliah Jemputan

1. Allah cipta segala kecantikan bumi ini adalah utk menunjukkan kepada seorang sahaja iaitu Nabi Muhammad saw,"Wama arsalna kaillarohmatallillaalamin" mari kite ni duk kate hudud xsesuai,mu ni stim tahik kuda ke ape?

2. Sesiapa yg sekat jalan org nk menyampaikan agama,ade banner dia kerat ade ustaz nk mari dia halang maka dia buat kerja kerja setang,kerja yg mbawa mereka kedalam neraka.

3. Bace la tafsir fakhurozi Allah buat hias bumi ini comel2 bukan utk menteri,bukan utk raja tp untuk Muhammad saw kekasihnye tp mung xmbuh ikut Nabi Muhammad,mu ni bodo ke ape?

4. Hok Allah taala belaka,tanah hok Allah belaka bukan jabat tanoh,bukit pata minyok peterol semua hak Allah,kite ni xnampak mcm terhijab sbb tu xdok perjuangan dijalan Allah.

5. Hok body katang mati gok,hok kurus kering mati jugok mati belaka ning sbb tu jgn sombong lah semua akan mati dan akan dibangunkan di padang mahsyar nanti.Kalu mu pejuang islam mu mati mu akan bangun sebegai pejuang islam,kalu mu kaki arak maka mu mati kekegi mu bangun sbgai kaki arak.

6. Nung rumoh tan sri nung alik selangor nung penthouse RM20 juta ade kolam renang kiri kanan tp bile mati bahang tanoh kekgi mandi kolam renang ke guane?Mandi air paip gok,sereme mandi air paip belaka,org miskin pun mati mandi air paip,doh menteri tu org tan sri tu dokkan nk mandi air paip gok?sepatutnye mandi air 7up ah boh,doh wane mandi air paip gok?Sbb tu nk kabo kite ni papa kedana belaka.

7. Tiada yg memberi rezeki kpd Anok bini kite melainkan Allah,tiada yg mjamin mase depan anak anak bukan kerajaan bukan menteri melainkan Allah,tiada yg menyembuhkan kite melainkan Allah,kalu gni pegangan baru kemas aqidah kita,kalu longgor ag tahlil mu Allah dok terima walaupun nak nak malam tahlil.

8. Kite ni berat,ade ke kitab sunan abu daud dumoh?Xdok,sunan tirmizi ade dok dumoh?Muwattok ade dok?kitab soheh muslim ade dok?xdokkkk,doh mende ade dumoh?Wajja ade ah 45 ribu,matan kitab muwattok imam malik muroh je RM 35 je tp dokleh beli jugok,rele beli viva 40 ribu,bodddooo sokmo lah kite lepastu mati xdok gune sekepeng mati dlm jahil ugama.

9. Doh kite nk amal kut mane islam ni,dok tahu kebende bab hukum hakam ni,sbb tu la marilah belajor dengor majlis ilmu dekati ulamak.

Soal Jawab

1. Org buat lagu gune ayat Assalamualaikum wajib dok kite jawab?Acap kali dia ulang?

- Kalu ade org dengar dah org lain dgr dah maka fardhu kifayah dia jawab,makne sakni bile ade sorg telah jawab maka gugur kewajipan org lain jawab,lagu tu rakaman kan?jadi dok wajib jawab kalu live pun jika dok tuju ke kita pun dok wajib jawab,kalu mmg tuju ke kite baru kite wajib jawab.

2. Wajarkah kakak saya minta cerai sbb suami jenis hina maki carut?

- Boleh,yg tak bolehnye kite minta cerai pd suami yg baik,kalu minta cerai jugok sedangkan dia baik maka dosa mu dok akan diampun walaupun mu nikah dgn wali Allah pun selepas itu sbb tu jgn derhaka kpd suami.

3. Ape hukum sekat org nk menyampaikan ceramah agama?

- Dia dok kenal org etek,mu cap ayam etek,Najib ajok aku minum air 3 kali ajok aku minum air,doh mu cap ayam je jgn wak dok kenal org gtu,bukan aku nk kabo hebat aku cume doksoh lawang ah org nk bowok jalan agama,mu lawang org nk bowok jalan baik mung akan sesat.

4. Adakah maulud ini bidaah?

- Yer bidaah tp diharuskan syarok,tp imam syafei imam ibnu solah imam nawawi kate bidaah ni bidaah yg elok tp jgn sambut saje bile tanye hudud dia jawab dok sesuai ni berat nih.

5. Bagaimana cara nabi bersugi?Adakah boleh bersugi sebelum solat?

- Bersugi ni jgn kite nmpk kayu sugi,kayu sugi tu bukan bersugi tu alat utk bersugi,bsugi bmaksud mbersihkan gigi dan mulut.Jadi boleh la nk bsugi dgn berus ke kayu ara" ke buluh ke bulih belaka tp affhol gune kayu ara' kayu sugi tu lah.Dan bsugi mase nk smyg ni adalah sunnah.Jd molek la bsugi sebelum solat.Cume kayu sugi lepas gune mase nk solat tu jgnlah ludah merata2 kene org lain kan susoh jd dok molek pulok.

6. Bolehkah jamak taakhir buat ketika sampai di rumah dah?

- Dok bulih,kene kerjakan diluar mukim.

7. Sebelum mula majlis mane kalimah patut dulu bismillah ke beri salam dulu?

- Boleh belaka bab ni xperlu kpd tertib.

8. Seorg wanita dan laki2 bergurau dikhalayak ramai sambil bernyanyi ape hukum?

- Allah kate fala tardho laqauli iaiatu haram melunakkan suara dihadapan ramai krn laki laki yg rosak hatinye akn terfitnah dgn suara wanita itu,jadi haram menyanyi depan laki2 ajnabi,kalu xdok ajnabi xpe,muslimat belaka dumoh xdok mslh nk nyanyi pun,yg dok bulihnye g nyanyi joget depan org ramai.Nyanyi depan anok doh ah dlm buai tu jgn g nyanyi depan org ramai.Beli alat karoke nyanyi dumoh or nge laki mu baru dok haram.Mu dgn laki mung kan xdok aurat kang,halal xdok mslh berhiburlah ke tok laki mung sbb tu kalu suami suruh nyanyi depan dia wajib mu tunai yg x boleh tunai nye suami suruh nyanyi depan org ramai barulah haram mu tunai.

9. Apakah musuh no 1 islam?

- Yahudi musuh no 1 kite no 2 ialah kristian,dia paling byk dan paling jahat yahudi ni,siapa yg tak setuju yahudi ni jahat maka rosak aqidah dia,tidak sah solat dia sbb dlm surah Al fatihah ade terang dah yg Allah sgt marah ialah yahudi dan nasoro.Jadi kita kene halang gerakan iluminati yg semakin berleluasa skrg,guna fb gune google website utk lawan die balik.

Wallahua'lam semoga perkongsian ini bermanfaat pakat share dari page Koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus deh.

2015 importance dates

Isnin, 12 Januari 2015

Vitamin K1 and K2—Two Underappreciated Nutrients That Are Crucial for Health

By Dr. Mercola

Most readers here appreciate the importance of vitamin D, as do many physicians. However, there’s another vitamin that is virtually equivalent in terms of benefit that is still sorely underappreciated, and that is vitamin K2.

Very little is known about it, and it doesn’t get much media attention. Dr. Leon Schurgers is a senior scientist who did his PhD work on vitamin K, and I recently had the pleasure of interviewing him on this important topic.

He began his research on vitamin K some 20 years ago at Maastricht University in the Netherlands, and he’s currently one of the leading researchers in the world on this vitamin.

Vitamin K—both K1 and K2—are well known for their function in thrombosis. According to Dr. Schurgers, all K vitamins actually have more or less the same function, which is related to the first part of the vitamin, called the naphthoquinone ring structure.

This ring structure is identical for both K1 and K2. The two vitamins are only different in their side chains.

The Blood Clotting Functions of Vitamins K

Vitamin K1 is well known for being crucial for proper blood clotting. But Dr. Schurgers clarifies this by saying that both vitamins K1 and K2 activate certain coagulation factors. Specifically, there are four coagulation factors (Factor 2, 7, 9, and 10) in the coagulation cascade that are activated by vitamins K1 and K2.

According to Dr. Schurgers, there’s no risk of over coagulating if you take a lot of vitamin K. In other words, your coagulation factors will not become overactive if you take high amounts of vitamin K1 or K2. So it is quite safe to consume vitamin K when you are not taking an oral anticoagulant drug.

Elderly people with atrial fibrillation (AF) or venous or deep-vein thrombosis are often put on oral anticoagulants, which are vitamin K antagonists, meaning they block the recycling of vitamin K—not only K1, but also K2. In this case, you do need to be cautious.

According to Dr. Schurgers:

“If you take oral anticoagulants – Coumadins and Warfarins, you have to be careful with K1 AND K2. However, the advice in the United States is to skip everything that contains vitamin K, and that is something I argue against.

Because if you take away all the K1 and K2 from the diet, every little interference—if you take a little bit of vitamin K—will have a dramatic effect on the anticoagulant level. However, if you have a steady intake level of vitamin K1 or K2, or both, a little bit of interference is not that bad anymore.

So I advocate, please take vitamin K from the diet every day, and put the anticoagulant level on top of that”... [But] there is no real benefit to take extra vitamin K on top of Coumadin, and I would not advocate that.”

In other words, get your baseline PT (prothrombin) measurements while you are taking vitamin K 1 and K2 from the diet and your oral anticoagulant. Then have your doctor adjust your dose based upon that. However, it is important you take the same dose of K1 and K2 all the time or else the drug may over-anticoagulate you.

Vitamin K Benefits Go Far Beyond Blood Clotting

Vitamin K also has important benefits beyond healthy blood clotting. In the 1980s, it was discovered that vitamin K is needed to activate the protein osteocalcin, which is found in your bone.

A decade or so later, another vitamin K-dependent protein was discovered: matrix Gla protein (MGP), found in your vascular system. Without vitamin K, these and other vitamin K-dependent proteins remain inactivated, and cannot perform their biological functions.

Another important finding was that MGP is a very strong inhibitor of calcification. If you inactivate MGP, you end up with serious arterial calcifications, and this is why vitamin K is so crucial for cardiovascular health. Evidence suggests vitamin K can even regress arterial calcification induced by vitamin K deficiency. According to Dr. Schurgers:

“There is a very strong correlation between inactive MGP and microcalcifications. It’s very interesting to speculate that vitamin K deficiency is causative of microcalcification, which then sets on a whole cascade of processes leading to atherosclerosis.”

On a side note, when I was in medical school in the late ‘70s, MGP was completely unknown, which underscores the importance of doctors to stay on top of the research, which is moving quite quickly these days.

Key Differences Between K1 and K2

The difference between vitamins K1 and K2 was first established in the Rotterdam Study,1 which Dr. Schurgers was part of. He explains:

“We published this in 2004... I measured a variety of food items for vitamin K content... Vitamin K1 is highly available in green, leafy vegetables – spinach, kale, broccoli, and cabbage.

However, the absorption of vitamin K1 from food is extremely low. Only 10 percent of the vitamin K, which is found in green leafy vegetables, is absorbed in your body... And there’s no variable or modification of the consumption that will significantly increase the absorption...

That was when we started to measure vitamin K2 in food items. We discovered that it was only present in fermented foods. Vitamin K2 is produced by bacteria in the fermentation product...

The total amount of vitamin K2 in cheese is lower than K1 in green leafy vegetables. However, all the vitamin K2 is absorbed by the body... Vitamin K2 in the food item is nearly completely absorbed...

Vitamin K2 Is Important for Cardiovascular Health

The Rotterdam Study found that those who consumed the greatest amounts of K2 had the lowest risk of cardiovascular disease, cardiovascular calcification, and the lowest chance of dying from cardiovascular disease. This was a profound discovery, because such a correlation did not exist for K1 intake. Later on, other studies also showed that while K2 has health benefits, K1 has none. That’s when the investigation into the differences between K1 and K2 began in earnest.

“If you absorb vitamin K1 and K2, we showed that K1 is mainly going to your liver and stays there,” Dr. Schurgers says. “It has a relatively short half-life. After three to four hours after ingesting a dose of vitamin K1 from food, it is gone. It is taken up by the liver. K2 also goes to the liver, but the liver redistributes it via the low density lipoprotein (LDL) cholesterol fraction... [which] is going to peripheral tissues such as bone and vasculature.

Both K1 and K2 are fat-soluble, but K2 is more fat-soluble, at least in long-chain menaquinones such as MK7. MK7 is transported more to the vasculature as compared to the vitamin K1. We hypothesized that that is one of the main functions – that K2 has additional benefit in the cardiovascular system, and K1 is more present in the liver.”

So, in addition to activating MGP, which is a potent inhibitor of calcification, K2 also helps prevent arterial calcification by transporting calcium away from areas where it shouldn’t be (in the lining of your blood vessels) to where it’s really needed (such as in your bone).

K2 also appears to be important for vascular flow to your brain. Upon autopsy, many with Alzheimer’s are found to have vascular degeneration, which is thought to produce symptoms of Alzheimer’s. And although there’s limited research in this area, evidence suggests vitamin K2 might help prevent Alzheimer’s by preventing plaque deposition. According to Dr. Schurgers, at least one study has also shown that vitamin K2 has a major function in delivering cellular energy for Parkinson’s disease patients, and may be beneficial in the treatment of this disease.

How to Measure Vitamin K Deficiency

Just as you can measure your serum vitamin D level to ascertain whether you might be sufficient or deficient, you can measure your vitamin K1 and K2 levels as well. The problem, however, is that it really only reveals what you ate the day before, which makes it very difficult to judge sufficiency or deficiency. 

“For example, if I measure vitamin K in your blood and yesterday you consumed a lot of spinach, your vitamin K1 will be high. If you consumed a hamburger, for example, with low amount of vitamin K, your vitamin K will probably be very low. So it’s not a very good marker for vitamin K status,” Dr. Schurgers says. 

To get around this problem, researchers have developed enzyme-linked immunosorbent assays (ELISA). These blood tests measure the active and inactive forms of MGP. By that, you can more accurately determine whether you’re sufficient in vitamin K or not. These tests are currently being commercialized, and should be available in both Europe and the US in 2015. Interestingly enough, Dr. Schurgers has found that virtually everyone is clinically vitamin K-deficient based on these tests. And, it’s particularly noteworthy that, in studies, patients with the highest levels of inactive MGP had the highest chance of dying from cardiovascular disease.

“There is always a certain amount of matrix Gla protein, which is circulating in the inactive form, meaning in biochemistry, you need extra vitamin K to activate this form,” he explains.

Recommended Dosages

To avoid vitamin K1 deficiency, Dr. Schurgers recommends eating a minimum of 200 grams of vegetables each day. He also suggests consuming K2 on a daily basis, which means you need to eat some form of fermented food.

“Some people ask: ‘Why is vitamin K2 more important [than K1], whereas there’s K1 in the diet? Where does this benefit come from?’ The only explanation I can come up with, which is just purely hypothetical, is that 100 years ago, we didn’t have refrigerators. Most of the food were in our house for more days and were most likely fermented,” Dr. Schurgers notes.

While the ideal dosage has yet to be determined, studies suggest you need about 360-500 micrograms (mcg) of vitamin K2 per day. There are no known side effects of higher dosages, however, so it’s likely better to err on the higher side. At bare minimum, you need 45 mcgs per day to help ward off cardiovascular disease, as evidenced in the Rotterdam Study,2 which was the first study demonstrating the beneficial effect of vitamin K2. In this study, people who consumed 45 mcg of K2 daily lived seven years longer than people getting 12 mcg per day.

Foods high in K2 include raw dairy products such as hard and soft cheeses, raw butter, and kefir, as well as fermented vegetables like sauerkraut. Keep in mind that the K2 content of pasteurized dairy and products from confined animal feeding operations (CAFOs), which comprise most commercial sources, are NOT high in K2 and should be avoided. Only grass-fed animals (not grain fed) will develop naturally high K2 levels.

Also keep in mind that fermented foods contain a wide variety of different bacteria, and only certain ones—such as Bacillus subtilis—actually make vitamin K2. You can boost the K2 content of fermented foods by making them yourself, using a starter culture specifically designed to optimize K2. My research team found that we could get 400 to 500 mcgs of vitamin K2 in a two-ounce serving of fermented vegetables using a starter culture, which is a clinically therapeutic dose.

Take-Home Message...

Optimizing your vitamin K level has tremendous potential for improving your health, and it’s such a simple intervention—especially if you opt for fresh vegetables and fermented foods. For me, that’s the real take-home message here. Sure, you can swallow vitamin K supplements, but it’s far easier to get vitamin K2 from fermented vegetables. I believe taking this simple step is a really crucial nutritional strategy that can go a long way toward optimizing your health.

While most if not all people are deficient in vitamin K to some degree, if you’ve already been diagnosed with cardiovascular disease, you can be absolutely certain that you are deficient, and it would behoove you to take steps to ensure you’re getting plenty of vitamin K1 and K2, which may help regress some of the damage. Eating lots of green vegetables, especially kale, spinach, collard greens, broccoli, and Brussels sprouts, will increase your vitamin K1 levels naturally.

For vitamin K2, cheese curd is an excellent source. You can also obtain about 200 mcgs of K2 by eating 15 grams of natto each day, which is half an ounce. It's a small amount and very inexpensive, but many Westerners do not enjoy the taste and texture. If you don't care for the taste of natto, do try some fermented veggies made with Kinetic Culture, which will produce high levels of K2. This is what I do nearly every day. As a last resort, take a high-quality K2 supplement. Remember you must always take your vitamin K supplement with fat since it is fat-soluble and won't be absorbed without it. Again, 45 mcg/day is the bare minimum, but you could go as high as 500 mcgs per day or even much higher, as this is one of the few supplements where toxicity has never been demonstrated.

Ahad, 11 Januari 2015

Terrorist Agama, Bangsa dan Videogame

Al-kisah ada tiga orang sekawan yang hidup di sebuah negara Eropah.

Seorang bernama Abdul Malek, lelaki berdarah Arab beragama Islam berketurunan Morocco dari Datuknya yang berhijrah ke negara Eropah tersebut. Seorang lagi bernama Akinbiyi, anak pelarian Senegal yang mempunyai salasilah keluarga yang kucar-kacir, tetapi kini menjadi warga negara tersebut dan dia adalah keturunan ke empat yang menetap di situ. Yang terakhir, Jean Picard, seorang warganegara negara tersebut, seorang pelajar yang average tetapi kacak wajahnya.

Pada satu hari, Abdul Malek berjalan lalu ternampak sebuah majalah memaparkan karikatur Muhammad yang dijadikan jenaka. Dia menyelak majalah tersebut dan baru dia tahu, itu adalah isu istimewa "Jenaka Islam dan Mari Melawak Bersama Muhammad."

Abdul Malek marah.

Dia menulis email kepada penerbit majalah tersebut dan sehari kemudian, dia mendapat balasan yang menyatakan;

a. apa yang mereka lakukan tak menyalahi undang2 negara tersebut
b. apa yang mereka lakukan adalah menepati konsep penerbitan mereka
c. apa yang mereka lakukan selaras dengan kebebasan bersuara yang diaplikasi di negara tersebut

"Get used to it."
Itu ayat terakhir email tersebut dihantar oleh Ketua Pengarang majalah tersebut.

Makin berang Abdul Malek. Dia membuka Whatsapp lalu menghantar mesej kepada Akinbiyi dan Jean Picard. "My bro, aku memerlukan pertolongan mu. Majalah mempermainkan agamaku. Apa kita boleh buat?"

Akinbiyi membalas, "kita baling cat dekat ofis mereka dan ludah muka mereka."Jean Picard menambah, "kita pancitkan tayar kereta pengarang majalah tu." Abdul Malek membalas. "ok. Set. Esok pukul 9.30 pagi kita buat."

Keesokannya, mereka bertiga melaksanakan rancangan mereka. Akinbiyi ditugaskan untuk meludah ketua pengarang majalah tersebut kerana kahaknya yang pekat berbanding mereka semua. Abdul Malek pula akan memancitkan tayar kereta ketua pengarangnya dan Jean Picard pula, yang paling atlit antara mereka, akan mencantikkan pintu masuk pejabat penerbitan majalah tersebut dengan cat merah.

Tepat 9.30 pagi, rancangan mereka bermula serentak. Tiap2 satu rancangan mereka berjaya tetapi sayangnya Jean Picard tersadung kerusi menyebabkan dia jatuh dan sempat ditangkap pengawal. Setelah disoal siasat oleh polis, Jean Picard terpaksa memberikan nama kedua-dua lagi rakannya. Duduklah mereka di lokap semalam sementara menunggu soal siasat esok hari.

Esoknya, datanglah ketua balai dan ketua pengarang majalah tersebut. Mereka disoal siasat bertalu-talu. Apabila ditanya kembali kenapa ketua pengarang majalah tersebut menghina Islam, beliau menjawab "apa salahnya? Undang2 negara kita membenarkan kebebasan seperti itu. Jadi saya boleh buat apa saja yang saya nak. Saya tak salah. Kamu salah. Kamu vandalize pintu ofis saya, memancitkan tayar kereta saya dan yang paling pedih, ludah dia ni tepat masuk ke dalam mulut saya kerana pada ketika itu sedang ingin makan croissant."

"Apa jenis manusia kamu ni?" tanya ketua pengarang tersebut.

Mereka bertiga diam.

"Tapi saya berasa sangat baik hari ini jadi saya tak akan membuat sebarang pertuduhan. Cuma, ambil ini sebagai pengajaran, jangan buat jenayah!" kata ketua pengarang tersebut. "Tapi saya ada satu syarat."

Mereka bertiga melihat sahaja dia bersuara tanpa memberi sebarang reaksi.

"Saya akan mengeluarkan berita mengenai kes ini di majalah saya minggu depan. Apa yang saya akan laporkan, mestilah dipersetujui oleh kamu semua. Dah ramai yang bertanyakan saya mengenai kes ini jadi saya perlu buat satu kenyataan rasmi," beritahu ketua pengarang tersebut.

"Sila tanda tangan surat ini. Surat ini akan membuktikan tiada tuduhan dilaporkan dan anda semua bersetuju dengan apa yang saya cetakkan minggu depan!" tegas dia lagi.

Abdul Malek bertanya, "apa yang akan ditulis minggu depan?"

"Terpulang kepada saya, soalnya, sama ada setuju atau tidak?" ugut ketua pengarang itu.

Oleh kerana risau akan masa depan mereka, mereka bertiga bersetuju untuk menandatangani surat tersebut. Selepas itu mereka pun pulang ke rumah.

Seminggu kemudian, Akinbiyi berlari2 mencari dua rakannya yang sedang melepak di tepi padang. "Malek, Picard! Majalah tu dah keluar!" jerit Akinbiyi sambil tangannya memegang majalah yang dimaksudkan. Abdul Malek dan Jean Picard bangun lalu Abdul Malek melihat muka depannya.

"Memang cilaka!" jerit Akinbiyi.

Muka depannya tertera gambar poster iklan jawatan kosong yang menyatakan ada jawatan kosong sebagai Muslim dengan syarat "perlu pandai meludah, memancitkan tayar dan membaling cat kepada penerbit majalah."

"Ini sudah lebih..." Abdul Malek merungut.

"Bukak lagi!" Akinbiyi mengarahkan mereka.

Tertera wajah mereka yang telah di hitamkan matanya dengan kotak hitam. Tajuknya tertulis "1 Muslim dan 2 Dumbass."

Abdul Malek membaca artikel tersebut.

Pada minggu lepas, saya, Jeremy Baptiste telah diserang oleh 3 pemuda disebabkan artikel-artikel kami yang banyak memperjuangkan kebebasan bersuara seperti amalan negara kita. Untuk makluman tuan puan, kami sudah menarik kembali dakwaan ke atas mereka bertiga untuk menunjukkan sifat toleransi kami.

Setelah di selidik dan disoal siasat oleh pihak polis, dapat kami simpulkan tindakan sedemikian dilakukan atas faktor berikut;

1. Ketua mereka adalah seorang Muslim, jadi kita sudah tahu bagaimana kita nak klasifikasikan perangai mereka, iaitu orang Islam yang gemarkan keganasan. Sila rujuk ruangan istimewa kami minggu ini untuk melihat bagaimana Muhammad mengajarkan pengikutnya mengahwini budak bawah umur untuk habuan seks.

2. Pemuda kedua berketurunan dari Afrika, jadi punca utama beliau membuat tindakan bodoh itu adalah kerana bangsanya yang sedikit primitif berbanding bangsa kita. Saya beruntung kerana dia bukan seorang Muslim, jika tidak, mungkin saya sudah mati dibunuh.

3. Akhir sekali, pemuda terakhir adalah anak tempatan ibu negara kita. Sayang sekali beliau juga terlibat sama dengan kejadian tempohari. Setelah disoal siasat, beliau bertindak sedemikian kerana terpengaruh dengan permainan video.

Sekian, terima kasih.
Jeremy Baptiste.

Khamis, 8 Januari 2015

Russia aircraft vs US aircraft

This article is an excellent read to understand how Russia's technological level is best in its class in many military sectors, especially with regard to fighter jets.  It originally appeared in Russia & India Report. The SU-30 continues to be the number one choice among global buyers.

Built to be the deadliest hunter killer aircraft of all time, the F-35 has quite literally become the hunted. In every scenario that the F-35 has been wargamed against Su-30 Flankers, the Russian aircraft have emerged winners. America’s newest stealth aircraft – costing $191 million per unit – is riddled with such critical design flaws that it’s likely to get blown away in a shootout with the super-maneuverable Sukhois.

Stubby wings (that reduce lift and maneuverability), a bulbous fuselage (that makes it less aerodynamic) low speed and a super hot engine (which a half decent radar can identify) are just a few of the major flaws that will expose its vulnerability during air combat.

With more than 600 Flankers (Sukhoi-27s and its later iterations such as the Su-30, Su-34 and Su-35 Super Flanker) flying with air forces around the world, the fate of the fifth generation F-35 seems decidedly uncertain. Aerospace experts across the world are veering around to the view that America’s most expensive fighter development program (pegged at $1.5 trillion) will be a sitting duck for the flankers.

“It’s a turkey,” declares aerospace engineer Pierre Sprey in an interview to Dutch television. Few people are as qualified to speak about fighter aircraft as Sprey. He is the co-designer of the F-16 Falcon jet and the A-10 Warthog tank buster, two of the most successful aircraft in the US Air Force (USAF).

Winslow T. Wheeler, Director of the US’ Straus Military Reform Project, Centre for Defense information, agrees. “The F-35 is too heavy and sluggish to be successful as a fighter,” he says. “If we ever face an enemy with a serious air force we will be in deep trouble.”

So far the US has been lucky it has never really encountered a “serious” military. Over the skies of war-weary Iraq, tiny Libya and utterly defenseless Afghanistan, the American aircraft operated with impunity. But luck can run out – if they ever come up against the air forces of Russia, China or India the outcome won’t be so one-sided. In particular, the Indian Air Force has beaten the USAF’s fourth generation fighters using both third and fourth generation jets.

The biggest problem with the F-35 is that its US designers are betting on stealth and long range radar to compensate for its lack of speed and maneuverability. But stealth is not really all that it is cracked up to be; it is not the cloak of invisibility.

Plus, Russia’s already excellent radars are getting better. Says Defense Industry Daily (DID): “Meanwhile, key radar advances are already deployed in the most advanced Russian surface-to-air missile systems, and existing IRST (infra-red scan and track) systems deployed on advanced Russian and European fighters are extending enemy detection ranges against radar-stealthy aircraft. Fighter radar pick-up capability of up to (46km) by 2020 is proposed against even ultra-stealthy aircraft like the F-22, coupled with IRST ability to identify Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile firings and less infrared-stealthy aircraft at (92km) or more.”

At the same time, there is no such thing as one radar in a war. “There are lots of radars,” Sprey explains. “And you can’t be nose-on or dead-level to every radar in the theater. There are always going to be radars that are going to be shining up (from below) or looking from above – they can all see you.”

Short on firepower

Another issue is with the American aircraft’s overall shape. “Most great airplanes are beautiful because you are trying to reduce drag,” Sprey says. “But here because of stealth they had to make it very bulbous, very big as they had to carry the weapons inside because as soon as you carry the weapons outside they reflect radar. So this is a huge penalty to the performance of the aircraft which is now big and lumbering like a bomber.”

Lower internal payload means the designers at Lockheed-Martin have signed the F-35’s death warrant. The aircraft carries just two large bombs and four small ones, and a maximum of four beyond visual range (BVR) air-to-air missiles (AAMs).

The USAF claims the F-35’s advanced radar will see the enemy aircraft first and be able to take it out with one of its four long-range AAMs. But BVR kills are still the stuff of dreams for fighter pilots and are quite rare.

In fact, the reliance on the radar acquisition and AAMS can prove suicidal – as indeed it was once upon a time. During the Vietnam War the USAF was so smitten with the concept of BVR combat that the first F-4 fighters were armed only with missiles. But after the Vietnamese Air Force pilots shot them down by the bucket load, the Americans reintroduced cannons in the F-4.

In fact, Russia, which has the most advanced and varied range of BVR missiles in the world, arms its Flankers with at least eight missiles for the simple reason that it takes several shots at a fast moving target to score a kill.

That the Americans ignored this basic lesson of air combat is mind boggling.

In theory, American pilots would play ‘video games’ and take out enemy aircraft at 1000 km. In practice, air combat is like a knife fight. According to DID, the F-35 is very likely to wind up facing many more “up close and personal” opponents than its proponents suggest, while dealing with effective BVR infrared-guided missiles as an added complication. Unlike the F-22, the F-35 is described as “double inferior” to modern Su-30 family fighters within visual range combat.”

The much larger and varied inventory of missiles combined with super-maneuverability, therefore, bestows the Flankers with an edge that’s unparalleled in modern air combat.

Fleet availability

According to the new philosophy of air combat that is being defined by USAF-Lockheed-Martin careerists, the one-size-fits-all F-35 will replace all other fighters as well as ground support aircraft.

But here’s the rub. Because the F-35 is such an expensive aircraft, air forces will buy fewer units. For instance, Japan currently has 100 F-15s but it will replace them with just 70 F-35s. Again, because the F-35 will also be expensive to fly and maintain, air forces will limit pilot flying hours. (Already, spending cuts have forced the USAF to eliminate more than 44,000 flying hours and ground 17 combat air squadrons).

Besides, ‘stealth’ comes with a price. On the F-35 most of the maintenance is on the stealth coating. “It is a ludicrous impediment to combat,” Sprey says. “You are sitting on the ground for 50 hours fiddling on the aircraft trying to make it stealthy when it’s not stealthy anyhow.”

Plus, 100 per cent fleet availability is a logistical impossibility. The USAF averages around 75 per cent – which is pretty decent – but when it comes to stealth aircraft the figures nosedive. The USAF’s super-secret B2A stealth bomberhas an availability rate of just 46.7 per cent. And America’s most expensive fighter, the F-22, despite its $350 million price tag has a fleet availability rate of only 69 per cent.

So if you are, say, the Australian air force, just 48 of your planned fleet of 70 F-35s will be battle ready at any given time. Your chances against the Chinese who have 400 Flankers are smaller than small. You can bet the Aussies won’t be joining the knife fight unless escorted by big brother USA.

Wheeler, who has dealt with US national security issues for over three decades, lays out the implications for western air forces planning to induct the F-35: “The pilots will get worse as they’ll get much less training, which is most important than any technical issue. There’ll be far fewer pilots as the whole force will have to shrink, and you will basically have a showpiece aircraft that can’t do anything. It’s useless, it’s truly monumentally useless, it will ruin any air force that uses it.”

The dogfight hasn’t yet started and the Flankers are up 1-0.

Bersyukur

ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ
ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ سموݢ دبري کأمڤونن دان رحمة ﺭﺍﺑﻮ ١٦ ﺭبيع الأول ١٤٣٦ -
Doa Mohon Bersyukur dan Beramal Saleh
[Surah 46 Al-Ahqaaf, Ayat 15]

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

...."Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibubapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai, dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".

Penjelasan:
Ayat ini mengandungi maksud supaya diberikan ilham agar dapat mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada kita dan kedua orang tua, agar dapat berbuat kebajikan yang di redhai Allah dan diberi kebaikan sampai anak cucu. Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambaNya dan menghargai jasa ibubapa. Berbakti kepada ibubapa adalah wajib bagi bagi anak-anaknya. Diantara bentuk berbakti kepada ibubapa adalah bertutur kata yang sopan dan lembut, membantu memenuhi keperluan, tidak mengganggu dan menyakiti hatinya.
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ

Cerita hidayah

Cerita kat bawah ni boleh buat kita semua sentap .. Moga kisah ni mampu menyedarkan kita ..
-------------------

Allahu Rabbi!! Kisah Tauladan Untuk Kesedaran Kita Umat Islam (Mesti Baca) | Kisah tauladan ini adalah perkongsian dari laman melayukini.net. Semoga ianya memberi pengajaran dan kesedaran buat kita yang beragama Islam. Renung-renungkan..

———————————

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan ‘breakdance’, semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan aku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar, kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

“He’s name is no more Lim Wei Choon. He’s now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago… Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan…

Assalamu’alaikum… Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

‘Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang” Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? Memanglah… Kenapa kau tanya macam tu?

Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham… diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata. Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal… sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu. Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.

Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih dari 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

Ini mesej Cantik
Yang membuat saya malu pada diri saya.
Adakah anda tertanya-tanya apa yang akan berlaku jika kita membawa al-Quran  seperti cara kita membawa telefon bimbit ...?
Bagaimana jika kita boleh membawanya di mana sahaja kita pergi;
Di Dalam beg kita.... atau Poket kita?
Bagaimana jika kita melihat halaman beberapa kali sehari   ?
Bagaimana jika kita kembali untuk memuat jika dilupakan ?
Bagaimana jika kita dianggap seolah-olah kita tidak boleh hidup tanpa ia ..?
- Dan benar-benar, kita tidak boleh hidup tanpanya ...!
bagaimana jika kita memberikannya kepada anak-anak kita sebagai hadiah ..??
Bagaimana jika kita membacanya semasa dalam perjalanan ??
Bagaimana jika kita menjadikan ia satu keutamaan setiap hari??
Mari kita menjadikan
"Al-Quran adalah kawan kita yg terbaik.
Fikirkan... Walaupun sekali ... sampaiHari kiamat ... kita akan sedar  di setiap hari membuka mesej daripada rakan-rakan ...
Kami berkongsi / dikemukakan jenaka & gosip ...
Tetapi berapa kali kita membuka Al-Quran dan membaca mesej  dihantar daripada Allah subhaana wa Ta'ala sendiri 
Jika anda .. rakan-rakan anda .... dan keluarga .. , Berkongsi peringatan ini dengan mereka ...!!

saintifik terbukti:
   Mendengar Quran  mengurangkan kelaziman sel-sel kanser dalam tubuh manusia dan juga memusnahkan mereka.
   Dengan  pemanjangan sujud menguatkan memori , dan mencegah strok .
Sujud    membuang caj positif di dalam badan
- Dalam dunia    mana SEGALANYA menggunakan elektrik dan memberi kesan negatif kepada kita jadi belajarlah dgn kepentingan ini.
  Syaitan    berkata:
"Saya tertanya-tanya bagaimana manusia dgn tuntutan Cinta Allah  dan menderhaka kepadaNya, dan tuntutan mereka benci saya . tetapi mereka taat kepada saya!"
Akan mengambil 60 saat untuk memberi manfaat kepada orang-orang yang tersayang, menyebarkannya sebagai peringatan.

Rabu, 7 Januari 2015

Rasulullah

CINTA SEINDAH RASULULLAH S.A.W 

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah,

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. 


"Rasulullah akan meninggalkan kita semua,". Keluh hati semua sahabat kala itu. 

Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia.Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Di saat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu. 

Matahari kian tinggi,tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam.
"Bolehkah saya masuk?" tanyanya.

Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,
"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah.

"Siapakah itu wahai anakku?" 

"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenangnya.
.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah.

Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian panggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. 

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"

"Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.

"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh.

Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. 

"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi."Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."

Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya.

"Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku,peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." 

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

"Ummatii, ummatii, ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku" 

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi.

Betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Berusahalah untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan Rasulnya mencintai kita. Kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka.

Cinta itu

Cinta dalam diam adalah bagian dari pelestarian kesucian agar tetap terjaga sebelum ijab qabul terucap,

Maka biarlah rindu dan cinta itu tertanam di dasar hati,

Jangan biarkan ia naik kepermukaan sebelum akad nikah dijawab sah oleh dua orang saksi atau lebih,

Karena cinta dalam diam lebih awet dari pada mengumbar cinta yang disponsori oleh nafsu,

Dan hal itu bukan nya menjaga cinta,
Tapi justru menodainya,

Karena tidak ada bagi dua orang yang saling mencintai kecuali dengan pernikahan. (Hadits)

Cinta itu

Cinta dalam diam adalah bagian dari pelestarian kesucian agar tetap terjaga sebelum ijab qabul terucap,

Maka biarlah rindu dan cinta itu tertanam di dasar hati,

Jangan biarkan ia naik kepermukaan sebelum akad nikah dijawab sah oleh dua orang saksi atau lebih,

Karena cinta dalam diam lebih awet dari pada mengumbar cinta yang disponsori oleh nafsu,

Dan hal itu bukan nya menjaga cinta,
Tapi justru menodainya,

Karena tidak ada bagi dua orang yang saling mencintai kecuali dengan pernikahan. (Hadits)

Sombong

Peristiwa kesombongan iblis ini Allah ceritakan dalam Al Quran, firman-Nya: “Dan (ingatlah) ketika Kami memerintahkan kepada malaikat: ‘Sujudlah kepada Adam.’ Dia (Iblis) enggan dan membesarkan dirinya. Maka sesungguhnya dia adalah dari golongan musyrik.” (Al Baqarah: 34)

Di sini Allah menceritakan bagaimana keengganan iblis untuk tunduk dan taat dengan arahan Allah. Bahkan ia membesarkan diri kerana merasa dirinya lebih hebat dan mulia daripada Nabi Adam a.s. Maka dia menjadi kafir dan menerima kutukan Allah dunia Akhirat. Allah keluarkan dia dari Syurga yang penuh nikmat dan menukar wajahnya menjadi seburuk-buruk rupa. Di sinilah bermula dendamnya kepada Nabi Adam a.s. dan anak cucu cicitnya yang tidak pernah padam sesaat pun. Jelas, daripada penyakit sombong ini akan lahirlah penyakitpenyakit batin yang lain seperti pemarah, pendendam dan hasad dengki.

Dari sini lahirlah buahnya di dalam tindakan lahir seperti kasar, keras, mengangkat-angkat diri, mengumpat dan menghina orang, menganiaya, penindasan, diskriminasi, penzaliman dan pembunuhan. Sebab itu sombong sangat dimurkai Allah SWT. Kesan daripada sifat sombong ini tercetus kerosakan dalam kehidupan masyarakat seperti hilang kasih sayang, pecah per-paduan, saling berdendam, hina-menghina, kata-mengata dan jatuh-menjatuhkan serta berbunuh-bunuhan. Itulah kemuncaknya. Sebab itu sifat sombong ini mesti dikikiskan.

Sifat sombong ini hanya layak bagi Allah. Ia pakaian Tuhan maka makhluk tidak berhak memakainya. Allah SWT berfirman dalam Hadis Qudsi: “Sombong itu selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Barangsiapa merampas salah satu darinya, Aku lemparkan dia ke Neraka Jahannam.” (Riwayat Abu Daud)

Di antara ayat Quran yang sangat melarang kita memakai sifat kibir ini ialah: “Sesungguhnya orang-orang yang meyombongkan diri daripada menyembah-Ku, akan masuk ke Neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” (Al Mukmin: 60) “Janganlah kamu berjalan dengan menyombomgkan diri kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan ketinggianmu tidak akan melepasi gunung.” (Al Israk: 37) “Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong.” (An Nahl: 23)

Sedangkan sifat-sifat dan nama-nama-Nya yang lain yang sebanyak 99 (Asmaul Husna) itu tidak salah untuk hamba-hamba-Nya memilikinya. Misalnya sifat Rahman, Rahim, Kaya, Kasih Sayang, Pemurah, Pemaaf, Alim dan lain-lain lagi. Ini dibenarkan bahkan diperintahkan supaya kita memilikinya. Oleh kerana sifat sombong ini menjadi punca tercetusnya penyakit-penyakit batin (mazmumah) yang lain sehingga melahirkan kejahatan-kejahatan lahiriah yang banyak di tengah kehidupan masyarakat, maka sombong ini sangat dikeji dan dimurkai Allah. Rasulullah SAW juga ada mengingatkan dalam Hadis baginda tentang bahayanya sifat sombong. “Tidak akan masuk Syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan.” (Riwayat Muslim)

Tidak akan masuk Syurga, ertinya ke Nerakalah jawabnya. Dengan membawa sikap sombong, di dunia lagi orang tidak suka dan tidak ada kedamaian jiwa. Di Akhirat terjun ke Neraka. Sebab itu sombong ini mesti dicabut sampai ke akar umbinya hingga tidak ada walaupun sebesar zarah, barulah kita selamat. Walhal mengikut kata Imam Al Ghazali, sifat sombong ini hampir-hampir mustahil dapat dibuang. Oleh itu kita mesti mengenal pasti lebih dahulu tanda-tanda penyakit ini dan sebab atau punca-punca penyakit supaya mudah mengubati atau mengikisnya.

TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG

Langkah-langkah untuk mengenal pasti adanya penyakit ini ialah melalui pergaulan sesama manusia. Melalui pergaulan, akan dapat dikesan sifat sombong sama ada sombong yang keterlaluan, sederhana atau ringan.

Apakah tanda-tanda seseorang itu memiliki sifat sombong? Di antaranya:

1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang itu lebih baik daripadanya. Apatah lagi kalau pandangan itu datang daripada orang yang lebih rendah daripadanya sama ada rendah umur, pangkat atau lain-lain lagi.
2. Mudah marah atau emosional. Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat tersinggung atau cepat naik darah kalau ada orang tersilap atau tersalah.
3. Memilih-milih kawan. Suka berkawan hanya dengan orang yang satu ‘level’ atau sama taraf dengannya. Manakala dengan orang bawahan atau lebih rendah kedudukannya, dia tidak suka bergaul atau bermesra, takut jatuh status atau darjat dirinya. Bahkan dengan orang yang sama level dengannya pun masih dipilih-pilih lagi. Yakni dia suka dengan orang yang mahu mendengar dan mentaati kata-katanya. Mereka inilah saja yang dia boleh bermesra, duduk sama atau semajlis dengannya.
4. Memandang hina pada golongan bawahan.
5. Dalam perbahasan atau perbincangan, selalunya dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.
6. Dalam pergaulan dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya di pihaknya sendiri, susah untuk mendengar cakap atau nasihat orang lain serta tidak prihatin dengan cakap orang. Apatah lagi untuk mengikut cakap orang lain.
7. Dalam pergaulannya, dia saja yang memborong untuk bercakap dan tidak suka memberi peluang kepada orang lain bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang itu.
8. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut-pengikutnya atau orang bawahannya. Ia membuat arahan tanpa timbang rasa dan tidak ada perikemanusiaan. Kalau dia menjadi pengikut, susah pula untuk taat dan patuh pada pemimpinnya.
9. Susah hendak memberi kemaafan kepada orang yang tersilap dengannya. Bahkan ditengking-tengking, diherdik, dikata-kata atau dihina-hina. Di belakangnya diumpat-umpat.
10. Kalau dia yang bersalah, susah dan berat hendak minta maaf. Rasa jatuh wibawa bila merendah diri meminta maaf. Bahkan dia tidak mengaku bersalah.
11. Dia suka dihormati. Tersinggung kalau tidak dihormati. Tetapi dia sendiri susah atau berat untuk menghormati orang lain.
12. Mudah berdendam dengan orang lain terutamanya bila orang itu tersilap.
13. Suka menzalimi orang sama ada secara kasar atau secara halus.
14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu atau kerana takutkan orang itu.
15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memfitnah serta membenci orang.
16. Kurang menghormati pemberian orang atau tidak menghargai pemberian orang lain.
17. Suka mengangkat-angkat diri atau menceritakan kelebihan diri.
18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.
19. Kurang menghormati nikmat-nikmat Allah. Kalau ada makanan, berlaku pembaziran atau membuang makanan yang berlebihan. Kalau ada pakaian walaupun masih elok dipakai tetapi suka berganti dengan yang baru. Pakaian yang lama dibuang. Kalau ada duit lebih, suka beli barang yang tidak diperlukan. Semua itu lebih digemari daripada memberi nikmat yang berlebihan itu kepada orang lain.
20. Kalau berdiri, lebih suka bercekak pinggang (kerana membesarkan diri). Kalau bercakap, menepuk-nepuk meja dan suka mencemik. Kalau berjalan suka bergaya, menghentak-hentak kaki atau berjalan membusung dada.
21. Kurang memberi simpati atau kurang menolong orang lain melainkan ada tujuan-tujuan dunia atau kerana takut dengan orang itu.
22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka jadi tetamu orang.
23. Tidak suka menyebut kelebihan-kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.
24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan sendiri didiamkan, disorokkan, buat-buat tidak tahu atau cuba mempertahankan diri supaya orang menganggap dia tidak bersalah.
25. Sangat tidak senang dengan kejayaan atau kebolehan orang lain.
26. Dia sangat tersinggung kalau ada orang memuji-muji atau menyebut kelebihan-kelebihan orang lain di hadapannya. Tetapi kalau dia dipuji, terserlah pada air mukanya rasa bangga dan senang hati.

Senarai tanda-tanda, riak-riak atau sikap-sikap di atas sudah cukup jelas untuk kita dapat mengenali sifat sombong ini. Bila sudah dikenal pasti ertinya memudahkan kita mengatasi atau mencabut sifat keji ini.

SEBAB-SEBAB SOMBONG

Sebelum mencabut sifat sombong yang keji ini perlu kita tahu kenapa sifat ini boleh berlaku. Ini juga merupakan faktor pem-bantu untuk memudahkan kita mengikis sifat ini. Macamlah jerawat yang ada di pipi. Kalau kita kenal tanda jerawat, kemudian tahu kenapa boleh timbul jerawat, barulah mudah untuk kita mengubat jerawat itu.

Faktor-faktor penyebab yang menjadikan seseorang itu memiliki sifat-sifat sombong, di antaranya ialah:
1. Memiliki kuasa, sama ada dia memiliki kuasa besar atau kecil. Kuasa besar itu seperti jadi raja, presiden, perdana menteri, gabenor dan lain-lain lagi. Kuasa kecil seperti jadi pegawai, D.O., penghulu, guru besar, guru-guru dan lain-lain lagi. Kuasa yang ada itu mendorongnya menjadi sombong.
2. Mempunyai ilmu pengetahuan sama ada pengetahuan tentang dunia atau pengetahuan tentang Akhirat. Sama ada pengetahuan di banyak bidang atau di satu bidang. Ini jadi pendorong seseorang itu menjadi sombong kerana dia rasa lebih pandai daripada orang lain.
3. Mempunyai harta kekayaan. Harta juga mendorong seseorang itu menjadi sombong.
4. Mempunyai kegagahan iaitu orang yang mempunyai kekuatan fizikal atau mempunyai kepandaian dalam mempertahankan diri seperti tinju, gusti, tae kwan do, silat dan lain-lain lagi. Ini juga mendorongnya menjadi sombong.
5. Keturunan. Ada orang jadi sombong kerana berketurunan bangsawan, berketurunan ulama dan lain-lain lagi, lantas merasa diri mulia serta memandang orang lain hina berbanding dengan dirinya.
6. Sebab-sebab yang lain seperti berwajah tampan dan cantik, disayangi oleh orang besar, disayangi suami, disayangi oleh ibu ayah dan lain-lain lagi. Ini juga pendorong menjadi sombong.
7. Bukan sebab-sebab yang di atas tadi, tapi mungkin dia orang miskin atau orang jahil atau orang hodoh atau orang cacat atau orang lemah sedangkan dia tetap sombong. Ini dikatakan bodoh sombong. Orang ini walaupun tidak ada sebab khusus untuk dia berlaku sombong tetapi oleh kerana benih sifat sombong yang semula jadi ada dalam diri itu tidak terdidik dan tidak cuba untuk dikikisbuangkan atau tidak dicabut, bahkan disuburkan, maka tetaplah dia dengan sikap sombongnya.

Golongan yang sombong di taraf ini bilamana tidak sedar atau tidak kenal dirinya yang sebenar, inilah yang jadi pendorong dia bersifat sombong. Kalau begitu ada golongan manusia yang sombongnya bersebab dan ada pula golongan manusia yang sombongnya tidak bersebab. Tetapi kebanyakan manusia itu sombongnya bersebab, seperti yang disebutkan di atas tadi. Bersebab atau tidak, sifat sombong tetap mesti dicabut dan dibuang. Jika tidak, ia akan memberi kesan yang buruk di tengah kehidupan masyarakat.

KESAN SIFAT SOMBONG

Di antara kesan sifat sombong ialah:

1. Orang benci kepadanya. Fitrah semula jadi manusia tidak suka kepada orang yang bersifat sombong ini. Hati yang benci-membenci tentulah tidak ada kasih sayang, akhirnya tidak wujud perpaduan. Ini bererti umat Islam tidak ada kekuatan. Risikonya, Islam menjadi lemah, lumpuh dan runtuh kerana tidak ada pautan hati antara satu sama lain. Ini sangat merugikan umat Islam dan Islam sendiri. Maknanya, apabila sifat sombong dimiliki bersama, semuanya bersalah dan berdosa sehingga menyebabkan tamadun roh dan tamadun material tidak dapat dibangunkan.

2. Mudah marah, di mana kebiasaannya kemarahan akan berakhir dengan perbalahan dan pergaduhan.

3. Bilamana wujud sifat sombong, lahirlah penyakit yang berikutnya iaitu mudah berdendam, hasad dengki dengan manusia, mudah hendak bertindak balas di atas kesilapan orang lain. Kadang-kadang belum tentu silapnya, dia telah gopoh-gapah bertindak. Mudah pula sakit hati terhadap kejayaan dan kebolehan orang lain sehingga berusaha se-daya upaya untuk merosakkan atau menjatuhkan orang itu. Akhirnya tentulah timbul permusuhan sesama manusia. Lebih besar dari itu, akan berakhir dengan peperangan dan pembunuhan bilamana berlaku tindak balas daripada orang lain atau golongan lain pula.

Kesombongan sangat membahayakan masyarakat manusia dan dunia seluruhnya. Lantaran ini Allah sangat murka dan Allah tempatkan mereka ini di Neraka bersama Firaun, Namrud, Hamman dan lain-lain orang yang zalim dan angkuh itu.

Memandangkan betapa merbahayanya penyakit ini maka usaha-usaha lahir mesti dibuat untuk membendungnya. Beberapa panduan dan kaedah diberi untuk mengikisbuang dan mengubatinya secepat mungkin secara serius supaya kita tidak terus mengidap penyakit yang mengerikan ini.

Di antara cara-caranya ialah:

1. Ada ilmu tentang sifat-sifat mazmumah.
Adanya ilmu ibarat ada cahaya yang mampu menyuluh sifat-sifat mazmumah di dalam diri itu termasuk sifat kibir atau sombong. Perlunya ilmu kerana ia merupakan sifat batiniah yang sesetengah orang payah mengesannya tetapi mudah pula dikesan oleh orang lain.

2. Bawa berfikir selalu tentang kejadian manusia.
Sedarkan hati kita bahawa soal kejadian manusia itu adalah sama. Yakni daripada tanah dan mati kembali ke tanah semula. Walau bagaimana hebat sekalipun seseorang itu, kejadiannya sama dengan orang lain. Kejadian yang pertama asalnya daripada tanah. Walaupun berdarjat, berpangkat, berkuasa, berharta, berilmu, sama ada yang alim atau tidak, yang kaya atau miskin, yang cantik atau buruk, namun mereka semuanya sama. Samasama berasal daripada tanah.

Lihatlah raja-raja besar seperti Firaun. Walau bagaimana hebatnya dia sehingga mengaku dirinya tuhan, di manakah dia sekarang? Bukankah dia tidak dapat mempertahankan kehebatannya, akhirnya mati dan kembali ke tanah! Jadi untuk apa dibangga-banggakan dengan kehebatan dan keistimewaan masing-masing. Sedangkan semuanya setaraf, yakni berasal daripada tanah dan akhirnya kembali ke tanah jua. Tidak mampu untuk memanjangkan umur sendiri.

3. Fikirkan dan sedarkan hati kita bahawa kejadian manusia yang kedua adalah daripada air mani yang hina.
Kalau diperlihatkan kepada manusia, amat jijik dan benci sekali untuk melihatnya. Ertinya, kejadian manusia itu tidak ada beza di antara satu sama lain, sama ada orang kaya, orang berilmu, pembesar atau lain-lain lagi, semuanya berasal daripada air mani yang hina. Kalaulah orang kaya berasal daripada intan, pembesar daripada emas, orang berilmu daripada berlian dan orang biasa berasal daripada air mani, boleh jugalah berbanggabangga. Ini tidak, semuanya berasal daripada benda yang sama iaitu air mani yang hina. Dari segi kejadian, tidak ada perbezaan apa-apa pun. Jadi untuk apa kita berbangga-bangga dengan keistimewaan diri pada orang lain?

4. Melihat respon orang lain terhadap kita.
Dalam pergaulan hidup, dapat dikesan respon orang lain kepada kita. Kalau kita sombong, semua orang akan benci. Anak isteri tidak suka, jiran-jiran meluat, kenalan renggang dan pengikut tidak suka. Apa pendapat kita? Adakah untung kita mempertahankan sikap begitu? Apalah indahnya! Bukankah kita dapat rasakan betapa buruk padahnya akibat mempertahankan penyakit keji dan jahat ini. Lebih-lebih lagi kerja kita tidak semua kita mampu uruskan sendiri. Lagi tinggi pangkat dan darjat, lagi banyak urusan kerja yang perlu dibereskan, dibantu oleh tenaga-tenaga orang lain sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.

Oleh itu pertolongan, bantuan dan titik peluh orang lain tidak boleh kita lupakan. Kalau tidak ada mereka ertinya kita tidak jadi hebat dan kaya. Kalau begitu untuk apa kita rasa lebih istimewa?

Bilamana orang sudah benci, di waktu-waktu tertentu seperti waktu sakit atau waktu kematian atau kecemasan, masyarakat akan pulaukan. Atau lambat-lambatkan bantuan atau tidak beri bantuan supaya kita terasa susah lebih dahulu. Ini semua hasil dari mereka sakit hati dengan sifat sombong kita itu.

5. Ambil iktibar dari pengalaman hidup.

Apabila ada kelebihan, keistimewaan dan kehebatan, bolehkah bersifat sombong? Cuba fikirkan kejadian-kejadian yang berlaku dalam pengalaman hidup seharian. Apakah kita berkuasa mengelakkan diri daripada sakit? Apakah kita mampu melawan kuasa tentera Allah yang dihantar melalui bencana alam dan lain-lain lagi? Apakah anda mampu melawan kematian dengan kesombongan dan kekibiran itu? Tentu tidak! Kalau begitu kenapa kita merasakan lebih istimewa daripada orang lain? Walhal tidak ada keistimewaan apa-apa pun yang menjadi milik kita. Semua itu Allah pinjamkan sekejap. Jadi tidak ada apa-apa pun kehebatan kita jika dibandingkan dengan orang lain. Kadang-kadang Allah beri kita kelebihan ilmu, kekayaan, pangkat dan lain-lain, tapi dalam masa yang sama kitalah yang paling banyak mengidap sakit. Misalnya sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan lain-lain sehingga kelebihan dan keistimewaan-keistimewaan itu semuanya tidak ada erti apaapa lagi. Akhirnya, nikmat yang dikumpul-kumpulkan sekian lama, tidak dapat dinikmati sendiri tetapi dinikmati oleh orang lain. Oleh itu untuk apa dibangga-banggakan dengan kehebatan yang ada itu?

6. Ingat azab Allah untuk orang yang sombong.
Cubalah renungkan. Ingatkanlah di hati bahawa sombong ini sangat dimurkai oleh Allah. Kita dianggap sudah merampas pakaian-Nya. Akibatnya, kita akan dicampakkan ke Neraka yang panas apinya 70 kali ganda kekuatan api dunia dan dalamnya 70 ribu tahun perjalanan baru sampai ke dasarnya.

Ingatkan Neraka yang keseluruhannya api. Di atasnya api, di bawahnya api, di kiri api, di kanan api, di depan api, di belakang api yang memakan dan menghanguskan daging-daging dan tulang-belulang. Kemudian diganti lagi dengan tubuh yang baru dan diseksa lagi. Begitulah berulang-ulang berlaku sepanjang masa. Walhal di waktu itu kita dibelenggu kaki dan tangan serta dicemeti berterusan oleh malaikat Zabaniah. Bau Neraka yang busuk itu tidak dapat digambarkan. Kalaulah ditakdirkan bau itu tercium oleh penduduk dunia, akan matilah semua lantaran busuknya.

Perkara-perkara di atas tadi perlu difikir-fikirkan,direnung-renungkan dan diulang-ulang memikirkannya. Diingat selalu dalam hati hingga tidak dapat dilupakan lagi. Kesannya nanti akan timbul rasa malu dan takut untuk kita bersikap ego dengan Tuhan dan dengan manusia. Dengan cara-cara atau kaedah ini moga-moga membantu kita mudah untuk bermujahadah menumpaskan sombong ini. Harapan kita moga-moga Allah sentiasa memimpin kita agar menjadi hamba-hamba-Nya yang merendah diri.