Rabu, 24 Disember 2014

Pelaburan emas

Beli Emas Dapat Duit Setiap Bulan

“Orang tamak selalu rugi, macam anjing dengan bayang-bayang.”

Ada beberapa cara terlibat dalam pelaburan emas hari ini. Tapi sila berhati-hati, ada cara yang halal, ada cara yang tak patuh Shariah dan ada cara yang menipu atau skim cepat lingkup. Antaranya:

1. Emas Fizikal

Beli 25 gram emas fizikal dalam bentuk bar, syiling dan barang kemas.

Selagi mana beli secara tunai, tiada isu Shariah. Cara buat untung adalah beli harga rendah, jual harga tinggi.

2. Akaun Pelaburan Emas

Beli 25 gram emas dari bank, emas fizikal tak perlu ambil. Bank simpan atau bank cuma benchmark harga emas semasa.

Yang confirm transaksinya halal cuma KFH dan Al-Rajhi Bank, selebihnya tidak.

3. Emas + Ar-Rahnu

Kalau emas dah beli secara tunai dan kemudian digadaikan, ok. Patuh Shariah.

Kalau buat kombo sekaligus, maka ada isu Shariah yang pelu diperhalusi.

4. Saham syarikat berhad yang berkaitan emas di Bursa Malaysia

Setahu saya hanya Poh Kong Holdings Berhad (5080) yang sahamnya dijual beli di Bursa Malaysia. Wah Chan dan Habib Jewels masih Sdn Bhd. (Kalau saya tertinggal syarikat berhad dalam industri emas yang didagangkan di Bursa, tolong beritahu saya ya dalam ruang komen.)

Syarikat Poh Kong merupakan penjual emas dan barang kemas paling besar di Malaysia dan mempunyai lebih 100 cawangan seluruh negara. Beli saham Poh Kong Holdings Berhad dan kita berpeluang mendapat capital gain dari harga saham dan juga dividen tahunan.

Saya ulang, dividen tahunan.

5. Skim Cepat Lingkup

Caranya, beli emas dapat dividen, duit dan pulangan x% setiap bulan.

Ini skim cepat lingkup. Emas fizikal tak beri dividen. Akaun pelaburan emas pun tak beri sebarang dividen. Kalau nak dapat dividen pun kena beli saham macam syarikat Poh Kong yang tersenarai dengan Bursa Malaysia untuk tujuan tersebut, tapi itu bukan beli emas tapi beli saham.

Kalau syarikat berkaitan emas yang paling besar pun cuma berani dan mampu beri dividen tahunan sahaja, kenapa boleh ada syarikat biasa-biasa yang nak janjikan pulangan dividen setiap bulan? Ia tidak masuk akal. Syarikat sebegitu adalah musang yang sedang membela ayam.

Apa yang sebenarnya syarikat sebegini jual? Emas ke saham?
Jika emas, mana emasnya? Jika emas tiada, emas tak boleh kita ambil maka itu sudah jadi transaksi / pelaburan haram di sisi Islam.
Kalau saham pula, adakah ia tersenarai di Bursa Malaysia atau mana-mana bursa saham lain ?
Apakah operasi sebenar syarikat tersebut? Terlibat dalam jual beli emas macam Poh Kong, Habib dan Wah Chan atau cuma sedang menipu orang ramai, penjawat awam dan makcik-makcik di kampung?
Tergoda Dengan Janji Untung Tetap Bulanan

Modus operandi skim cepat lingkup bermula dengan model “pelaburan” semudah operasi skim Pak Man Telo dan Labu Peram. Kemudian disusuli skim forex, futures market, CPO, ternak lembu, rumpai laut, jala ikan, MLM dan kini pelaburan emas.

Tak percaya?

“Takkan dia tipu pula, sebab saya masih dapat duit tiap-tiap bulan !” ujar seorang pegawai kerajaan.

Ok. Tiada masalah.

Pergi lah habiskan semua duit simpanan, duit simpanan nak pergi haji, pecahkan tabung anak, gadai tanah, buat pinjaman bank, minta duit & paksa emak ayah, adik beradik, kawan-kawan semua masuk dan jumpa peneroka Felda dan orang kampung untuk terlibat dalam skim yang sama.

Pergi buat apa yang patut untuk terlibat dalam skim macam ni. Pergi buat untuk jadi kaya dengan jalan menipu. Teruskan mengikis duit orang lain.

Saya dah tegur dan ingatkan skim cepat lingkup sebegini melalui siri seminar, ceramah dan bengkel dan hari ini melalui blog. Saya cuma nak selamatkan diri saya, keluarga dan kalian yang mahu percaya sahaja.

Sabtu, 13 Disember 2014

Dulu dan kini

Kejar Kebendaan Tergadai Kebahagiaan

Dalam masyarakat Melayu sebelum merdeka atau lebih awal dari itu,
orang-orang Melayu umumnya belum begitu maju. Mereka tinggal di
kampung - kampung. Hidup mereka kebanyakannya sebagai petani, nelayan dan kerja-kerja kampung biasa seperti bercucuk tanam dan menternak ayam
itik, membela kambing, lembu dan kerbau.

Mereka mundur dalam pelajaran dan dalam ilmu pengetahuan terutamanya
ilmu yang berbentuk duniawi. Ilmu yang mereka pelajari terhad kepada membaca Quran, fardhu ain dan sedikit-sedikit ilmu agama lain yang diajarkan oleh tok-tok lebai dan tok-tok guru kampung.

Kerana adanya pimpinan dan asas-asas agama ini dan kerana mereka tidak terlalu terdedah dengan hal-hal dunia dan tidak terlalu mengejar dunia, maka fahaman dan roh Islam mereka tebal. Cara hidup mereka banyak melambangkan ukhwah dan cara hidup Islam. Wujud kasih sayang, kesatuan, perpaduan, kerjasama dan rasa bersama di kalangan mereka. Mereka hidup saling bantu-membantu. Satu kampung itu ibarat sebuah keluarga yang besar. Masing-masing berkasih sayang dan rasa bertanggungjawab terhadap satu sama lain. Kalau ada orang yang bertandang ke rumah orang lain dan
dilihatnya atap rumah orang itu bocor, maka tanpa perlu diminta, dia akan terus membaiki atap tersebut. Atau kalau dilihatnya tangga rumah orang itu patah, maka dia akan terus memperbaikinya. Dirasakannya bahawa rumah orang lain itu seperti rumahnya sendiri.

Kalau ada kaum ibu yang datang menziarah dan kebetulan tuan rumah sedang menganyam tikar ketika itu, maka dia pun terus duduk dan sama-sama menganyam tikar itu sambil mereka berbual-bual.

Di kala musim buah, sama ada rambutan, manggis, jambu, kundang, kuinin,
pulasan dan sebagainya, semua pokok yang berbuah jadi hak bersama tidak
kira pokok siapa. Semua orang kampung boleh datang makan buah di pokok sampai kenyang dengan syarat tidak dibawa balik ke rumah (kerana itu sudah dianggap tidak manis atau tidak beradab).

Kalau ada orang yang menangkap atau menimba ikan dan dapat banyak ikan,
semua ikan itu akan diagih-agihkan kepada semua keluarga. Ikan itu tidak dijual atau dikomersialkan.

Tok-tok lebai dan tok-tok guru kampung mengajar agama secara percuma.
Tidak ada orang mengambil upah atau mengenakan yuran kepada murid-murid
mereka. Malahan, tok-tok lebai dan tok-tok guru itu pula yang mengeluarkan belanja untuk makan minum murid-muridnya itu.

Kalau ada anak-anak yang nakal atau yang berbuat salah, sesiapa sahaja
yang nampak boleh memarahi atau kalau perlu memukulnya untuk mengajarnya. Tidak payah tunggu ayahnya sendiri bertindak. Anak-anak di kampung dirasakan sebagai anak bersama dan semua orang kampung bertanggungjawab mendidik mereka. Tindakan ini tidak akan mencacatkan hati ayah atau ibu anak-anak berkenaan malahan mereka merasa bahagia kerana ramai yang mengambil berat tentang anak mereka. Kanak-kanak yang nakal itu pula takut untuk mengadu kepada ayahnya kerana kalau mengadu,
selalunya ayahnya akan tambah lagi dengan sebatan.

Boleh ada dalam satu kampung semua golongan, iaitu golongan kaya, golongan pertengahan dan golongan miskin. Ini tidak berlaku sekarang. Taman-taman perumahan sekarang ini dibina berasingan. Ada taman untuk golongan kaya, ada taman untuk golongan pertengahan dan ada taman untuk
golongan miskin.

Dahulu, kalau ibu bapa menghantar anak mengaji Quran, mereka hadiahkan kepada guru sebatang rotan sambil berkata, "Kalau anak saya nakal, rotanlah dia dengan rotan ini." Sekarang merotan murid sudah jadi satu pantang-larang.

Kalau ada orang berjalan-jalan tidak pakai songkok dianggap kurang adab.
Sekarang, tidak pakai songkok sudah jadi satu budaya bahkan ulama pun jalan bergondol kepala.

Dahulu, orang-orang perempuan terutama perempuanperempuan muda, tidak akan keluar rumah kecuali dengan keluarga. Sekarang, keluar rumah
seorang diri atau ditemani oleh orang lain yang bukan saudara sudah menjadi perkara biasa. Jalan berdua-duaan lelaki perempuan yang bukan muhrim sudah jadi budaya.

Dahulu, dalam masa pertunangan, jangan mimpi hendak bertemu, lebih-lebih lagi hendak dibawa berjalan-jalan. Sekarang, belum bertunang pun sudah berjalan berdua-duaan, betapa pula setelah bertunang.

Hidup ketika itu bergotong-royong dalam semua hal sama ada dalam mengadakan majlis kenduri, menanam dan menuai padi, membina rumah dan sebagainya. Sekarang ini, semuanya perlu diupah kerana hidup nafsi-nafsi yang telah membudaya dan menebal.

Kalaupun ketika itu ada orang yang berbuat maksiat seperti berjudi dan
sebagainya, mereka menyorok-nyorok takut dilihat dan diketahui orang. Sekarang orang berbuat maksiat terang-terangan. Mereka megah pula dengan
maksiat itu.

Orang-orang alim dan para guru sangat dihormati dan disegani. Alim ulama
selalu diziarahi orang. Orang ramai selalu membawa hadiah untuk guru-guru. Sekarang orang tidak peduli.

Anak-anak muda kampung yang bekerja sebagai askar atau polis, kalau mereka balik bercuti, bukan sahaja akan menziarahi ibu bapa mereka bahkan juga tuan-tuan guru dan orang-orang penting kampung. Kalau tidak, dia dianggap tidak beradab. Sekarang ziarah ibu bapa sahaja, orang lain tidak.

Demikianlah hidup masyarakat Melayu sebelum merdeka. Sungguh indah, sungguh manis, sungguh tenang dan sungguh bahagia.

Sekarang ini setelah merdeka, orang Melayu sudah maju sedikit. Tidaklah
maju sangat tapi majulah sedikit dari dahulu. Pelajaran dan ilmu terutama ilmu dunia sudah bertambah. Taraf ekonomi juga sudah meningkat walaupun setakat makan gaji sahaja dan tidaklah sangat di bidang perniagaan, perdagangan atau perindustrian. Walaupun dunia tidak
dipunyai tetapi sudah boleh dirasai. Tetapi harga dan pengorbanan untuk kemajuan yang sedikit ini terlalu mahal.

Di dalam kita merebut dunia, kita telah mengabaikan roh Islam kita. Kita telah meninggalkan cara hidup Islam kita. Kita terpaksa korbankan kasih sayang, persaudaraan, kesatuan, perpaduan dan rasa bersama kita. Kita terpaksa menghadapi krisis, pergeseran, pergaduhan, curiga-mencurigai dan permusuhan. Cara hidup sudah nafsi-nafsi. Tidak ada lagi ukhwah sesama kita. Kita sudah hilang kebahagiaan dan ketenangan seperti mana yang pernah kita rasakan dahulu yang lebih mahal harganya dari kemajuan kebendaan yang sedikit ini.

Cita cita jutawan

Cita-cita menjadi seorang jutawan ?

Barangkali lebih baik mengejar impian yang begini:

Saya nak ada harta supaya dapat bayar zakat RM 10,000 setahun. Saya nak bebas hutang supaya dapat mudah nak bangun malam beribadah. Saya nak financial freedom supaya dapat mendidik anak-anak dengan tangan sendiri bukan tangan maid. Saya mahu ada pendapatan pasif yang dapat menyara 100 anak-anak yatim. Saya mahu dapat dividen saham yang cukup membiaya 10 pelajar masuk universiti setahun.

Maka, sekaligus ia dapat mengelakkan kita terpedaya dan terpersona dengan tawaran meleleh pelaburan jutawan dari ‘Datuk’, ‘Tan Sri’ yang menayangkan kereta-kereta mewah…

Jadi jutawan sekadar mahu tayang kereta mewah ?

Sayyidina Uthman r.a. mengorbankan lebih 1000 “kereta mewah” ketika perang Tabuk.

Tidak cukup duit tiap2 bulan

2 Pilihan Yang anda Ada Jika Tak Cukup Duit Setiap Bulan

Anda mempunyai 2 pilihan jika tidak cukup duit setiap bulan.

1) Potong Perbelanjaan

Pilihan ini bermaksud anda mengurangkan keselesaan tertentu seperti:

+ Tidak lagi melanggan Astro
+ Tidak pergi bercuti di Bandung, atau
+ Tidak membeli perabot-perabot baru.

Atau,

2) Tambah Pendapatan

Pilihan ini bermaksud anda memilih untuk kurang tidur, ‘diet’ makan tengah hari dan tidak lagi hidup untuk enjoy.

Kerana masa anda kini telah digunakan untuk perkara berikut:

+ Waktu malam untuk menguruskan pesanan pelanggan dari bisnes part-time
+ Waktu lunch untuk appointment dengan pelanggan
+ Masa hujung minggu mencari stok perniagaan.

Tidak ada istilah katil empuk dan permaidani merah.

Apakah pilihan anda?

Isnin, 8 Disember 2014

Melayu dan satu penakrifan

Minggu lepas, beberapa media cetak dan portal berita melaporkan petikan kenyataan seorang bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah mencadangkan mualaf yang mengamalkan ciri-ciri Melayu seperti ditakrifkan di dalam Perlembagaan Persekutuan diberikan hak keistimewaan Melayu.

Cadangan ini dilihat membuka lembaran baru daripada sudut perundangan khususnya dalam penentuan status Melayu seseorang warga Malaysia bagi melayakkannya menikmati hak istimewa Melayu sebagaimana diperuntukkan di bawah Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 153 tersebut, antara lain, memperuntukkan hak-hak istimewa orang Melayu melibatkan kuota khas di dalam perkhidmatan awam, biasiswa persekutuan, lesen perniagaan dan enrolmen di dalam institusi pengajian tinggi.

                                        

Selain itu, terdapat juga hak-hak istimewa lain seperti kelayakan pemilikan tanah Rizab Melayu dan pelaburan di dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB). Persoalan yang mungkin timbul ialah sama ada pemberian hak istimewa tersebut bercanggah dengan definisi “Melayu” di dalam Perlembagaan Persekutuan dan adakah takrifan “Melayu”tersebut perlu dilihat semula untuk dimasukkan golongan mualaf yang ada di antara mereka yang sudah sebati dengan cara hidup Islam yang begitu rapat dengan budaya Melayu?

Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan memperincikan definisi “Melayu” sebagai seseorang yang beragama Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu, melazimi pertuturan dalam bahasa Melayu dan a) lahir sebelum Hari Merdeka, di Persekutuan atau di Singapura, atau ibu atau bapanya lahir di Persekutuan, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau Singapura; atau b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut. Nampaknya bukan mudah juga untuk seseorang itu bergelar 'melayu'.

Sememangnya, jika diamati tafsiran Melayu yang digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan, terdapat halangan untuk membolehkan seseorang mualaf dikategorikan sebagai Melayu walaupun sudah memeluk agama Islam bertahun-tahun atau mempunyai zuriat yang dikategorikan Melayu hasil perkahwinan dengan pasangan berbangsa Melayu. Dia mungkin diterima dan dianggap Melayu dari sudut kemasyarakatan namun dia masih belum bergelar Melayu dari sudut perundangan. Hal ini tentu saja tidak banyak mengubah kehidupan beliau jika dibandingkan dengan ahli keluarga dan rakan-rakan yang masih belum muslim. Hanya saja ia diterima dan dianggap sebagai sebahagian dari masyarakat Melayu.

Ada sesetengah pihak berbangga dengan 'kesyumulan' penakrifan Melayu seperti yang difahami dalam perlembagaan dengan mendakwa penakrifan sebegini memberi ruang kepada bangsa lain untuk diserap kedalam masyarakat Melayu. Dikatakan juga penakrifan sebegini berasal dari idea untuk mengasimilisasikan masyarakat berbilang kaum di Malaysia agar membentuk sebuah bangsa yang menjadi identiti utama kepada tanah melayu ini. Saya melihat idea itu baik dari sudut intergrasi nasional. Thailand dan Indonesia telah berjaya dengan identiti masing-masing.

Namun cabarannya amat sukar dan tidak semudah itu. Tidak semua bangsa mahu menjadikan imej diri dan nilai-nilai budaya mereka kepada imej dan budaya melayu atas faktor-faktor tertentu. Atau barangkali mereka sayang pada budaya nenek moyang mereka yang asal sekalipun mereka telah memeluk Islam. Atau dengan kata lain, lain lidah, lain pula citarasa masakannya. Barangkali orang India mungkin tidak selesa untuk meninggalkan amalan memakan rempah untuk beralih kepada masakan yang hanya berasaskan sup yang ringkas. Atau orang cina meninggalkan amalan memakai penyepit (chopstick) untuk beralih dengan menggunakan tangan ketika memakan makanan.

Namun begitu kekeliruan utama yang berlaku sekarang ialah terletak pada takrif yang sedang digunapakai. Ada yang menggunapakai takrif Melayu hanya dari sudut kemasyarakatan dan bukan dari sudut perundangan. Ada yang menilai dari ras dan keturunan, tanpa mempedulikan apakah ciri-ciri kemelayuannya sudah tidak ada. Tidak kurang ada yang menyebut takrif yang diberi perlembagaan hanya meliputi tiga perkara sahaja iaitu beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Akhirnya kita tidak mempunyai satu definisi yang jelas tentang siapakah yang digelar sebagai 'Melayu'.

Sebelum saya pergi lebih jauh dalam cabaran menyatukan pelbagai bangsa di bawah satu jenama 'Melayu', saya ingin tahu adakah seseorang yang berbangsa Melayu dari sudut keturunannya akan kehilangan status bangsanya jika ia kehilangan salah satu syarat dari penakrifan 'Melayu' dalam perlembagaan?

Sedikit masa dahulu saya pernah melihat sebuah dokumentari di TV1 yang melakukan penggambaran di Arab Saudi untuk meninjau kehidupan komuniti melayu Pattani yang berhijrah kesana bagi membina kehidupan yang lebih baik. Apa yang mereka dapati hanya sebilangan kecil sahaja dari golongan dewasa komuniti Melayu Pattani yang boleh berbahasa melayu dengan baik (dalam dialek Kelantan), selebihnya sudah tidak mahir lagi berbahasa melayu terutamanya generasi muda. Masyarakat mereka begitu dikenali dengan nama gelaran 'Al-Fathani'. (sepertimana kelaziman nama orang arab yang meletakkan nama tempat asal mereka di penghujung nama).

Malah wartawan, jurukamera dan krew penggambaran berkesempatan untuk menghadiri majlis perkahwinan di kalangan masyarakat mereka di sana. Pengantinnya segak berjubah dengan pedang (sebagai simbolik), dan iringan qasidah berkumandang memeriahkan suasana. Segala aturcara majlis dijalankan mengikut budaya, tradisi dan adat masyarakat arab. Semua tetamu yang hadir berjubah dan ber'higal', sukar untuk membezakan antara yang berbangsa arab dan orang melayu Pattani. Cuma yang memisahkan mereka hanyalah rupa paras.

Bentuk komuniti yang sama juga boleh kita lihat pada orang Melayu Sri Lanka. Mereka adalah komuniti melayu yang dibawa oleh Inggeris sebagai pendatang ke sana untuk dijadikan buruh. Kini hampir kebanyakan anak gadis disana lebih selesa memakai Sari. Golongan tua pula, jika sekalipun bersongkok, namun 'pelat' mereka mengalahkan kaum India yang ada di Malaysia.

Timbul juga persoalan, benarkah status kemelayuan seseorang akan gugur jika mereka kehilangan salah satu dari syarat-syarat yang disenaraikan baik didalam perlembagaan atau sisi pandang masyarakat? Jika diandaikan mereka berhijrah ke Malaysia, adakah mereka perlu menukar imej, identiti dan bahasa mereka sebelum mereka boleh digelar sebagai seorang Melayu?

Barangkali dari sudut kemasyarakatan, mungkin kita tidak keberatan untuk menganggap mereka masih sebagai orang Melayu. Kita mungkin menganggap mereka cuma kehilangan salah satu dari ciri-ciri orang melayu. Namun bagaimana pula dari sudut perundangan? Jika kita masih menganggap mereka sebahagian dari masyarakat melayu bagaimana pula penakrifan seperti yang termaktub dalam perlembagaan yang digunapakai secara rasmi? Jika hanya ras dan keturunan saja sudah membolehkan seseorang diiktiraf Melayu tentu saja ini akan menimbulkan persoalan tentang kewarasan untuk menyenaraikan ciri-ciri Melayu seperti yang terdapat didalam perlembagaan? atau mungkin saja ada pihak yang tidak berpuashati dengan penakrifan yang 'berat sebelah' ini?

Kita tidak nafikan bahawa penakrifan sebegini adalah penting terutamanya dari sudut perundangan kerana ia akan memberi gambaran yang jelas siapa yang berhak keatas hak-hak tertentu yang dipelihara dari sudut perlembagaan. Ia penting dalam mendefinisikan golongan-golongan tertentu dalam pengertian-pengertian tertentu.

Namun kecelaruan mula timbul apabila golongan yang cuba menyatukan manusia dibawah jenama 'Melayu' menggunapakai takrif seperti yang terdapat didalam perlembagaan. Jika takrif seperti yang terdapat didalam perlembagaan digunapakai tentu saja komuniti melayu Pattani di Arab Saudi dan Sri Lanka tidak boleh digelar sebagai 'Melayu'.

Jika penakrifan yang longgar dengan mengambil salah satu atau dua ciri yang ada didalam definisi perlembagaan cuba digunapakai tentu akan ramai orang yang bergelar Melayu. Hampir kesemua orang yang beragama Islam di Malaysia boleh dipanggil 'Melayu' kerana faktor agama mereka. Jika hanya adat budaya pun sudah boleh diambil kira tentu saja Baba Nyonya di Melaka boleh dipanggil Melayu. Mahu tidak mahu definisi yang tetap seperti yang termaktub dalam perlembagaan terpaksa digunapakai bagi memberi definisi yang jelas tentang siapa yang digelar melayu. Akhirnya pengertian kembali menjadi sempit dan hilang sifat keluasannya kerana penakrifan sedemikian memerlukan sekurang-kurangnya 4 ciri rasmi seperti yang disenaraikan. Ini akhirnya menyerlahkan hakikat bahawa mereka yang digelar 'Melayu' tidaklah seluas yang disangkakan.

Sebelum ini saya telah cuba sebaik mungkin untuk memahami dan memberi ruang kepada idea-idea berhaluan kanan tetapi fakta-fakta diatas seakan menafi dan menidakkan hakikat idea-idea tersebut.

Kesimpulannya, walau apapun takrif dan definisi yang diberi, penyatuan dibawah jenama 'Melayu' mempunyai beberapa kelemahan dan implikasi. Ini bukan suatu pandangan provokasi tetapi cuba melihat sesuatu isu secara realiti. Penulisan ini hanya sekadar cuba menyatakan bahawa ada beberapa kecelaruan dan kelemahan jika 'jenama' Melayu cuba dijadikan simbol penyatuan. Perkara ini penting bagi para pejuang yang meletakkan bangsa Melayu baik sebagai alat mahupun matlamat. Sebelum mereka menyeru pada kesatuan atau bergelut dengan perjuangan nasib bangsa mereka, mereka mesti 'jelas' dengan siapa sebenarnya yang ditakrifkan dengan bangsa Melayu. Ini penting bagi menyampaikan mesej perjuangan mereka kepada golongan yang dituju.

Apa yang kita boleh dapati bahawa definisi yang diberi dalam perlembagaan lebih kepada memelihara hak golongan manusia tertentu yang memang berhak pun keatas hak-hak itu tetapi bukan sebagai definisi yang membolehkan kita melakukan asimilasi semudah yang didakwa. Apatah lagi dengan mencipta slogan untuk dijadikan teras perjuangan. Adakah takrif perlembagaan yang akan digunapakai atau sekadar takrif dari sudut kemasyarakatan?

Memang mudah untuk menyebut 'Melayu', atau menyenaraikan beberapa sebab dan alasan betapa pentingnya perjuangan Melayu, namun kita akan berada di persimpangan dalam menakrifkan siapa 'Melayu', nampak kan?

Akhirnya anda akan dapati mereka yang cuba berjuang dibawah jenama penyatuan 'Melayu' akan menemui konflik dan dilema di sekeliling mereka kerana ada dari kumpulan masyarakat melayu sendiri yang tidak beriltizam dengan bahasa atau tradisi adat istiadat mereka. Itu belum dikira dengan pelbagai bentuk 'perlambangan-perlambangan' yang tidak bersifat tempatan. Jika penyatuan dengan kumpulan masyarakat Melayu yang kehilangan ciri-ciri keMelayuannya pun kelihatan gagal bagaimana pula untuk menyatukan pelbagai manusia dari bangsa lain dibawah jenama 'Melayu'?

(Soalan bonus : Adakah anda masih mahu bersama UMNO dengan idea ketuanan melayu? )

Isnin, 1 Disember 2014

Kisah Raja Al-Najasyi

Kisah Raja al-Najasyi

       Rasulullah s.a.w berasa pilu melihat dahsyatnya kezaliman yang dideritai oleh kaum Muslimin di Makkah. Baginda berkata kepada mereka: “ Di negeri Habsyah bertakhta seorang raja yang tidak suka berlaku zalim. Pergilah kalian ke sana dan berlindunglah di istananya sehingga Allah membukakan jalan keluar dan membebaskan kalian daripada kesulitan ini.”
     Atas dorongan Rasulullah s.a.w itu, berangkatlah rombongan pertama Muhajjirin dalam Islam yang berjumlah 80 orang ke Habsyah. Di negeri baru itu mereka mendapat ketenangan dan keamanan. Mereka bebas menikmati manisnya takwa dan ibadah tanpa sebarang gangguan.

SEJARAH PAHIT DIZALIMI
      Asham atau gelarannya al-Najashi sentiasa bersedia melindungi orang yang dizalimi. Beliau belajar daripada sejarah pahit hidupnya. Menyelusuri sejarah hidupnya, beliau merupakan anak tunggal kepada raja di Habsyah pada ketika itu. Ayahnya dibunuh dalam satu komplot jahat untuk menggulingkannya. Kemudian, beliau diasuh oleh bapa saudaranya yang menggantikan takhta selepas itu. Beliau membesar menjadi pemuda yang berkarisma dan berkepimpinan.
     Para pembesar Habsyah risau jika pemuda itu diangkat menjadi raja dan bangkit menuntut bela atas kematian ayahnya. Mereka menghasut raja agar membunuh Asham. Mendengar permintaan tersebut, raja sangat murka dan berkata: “sejahat-jahat kaum ialah kalian! Dahulu, kalian membunuh ayahnya dan kini kalian memintaku untuk membunuhnya pula. Demi Allah, aku tidak akan melakukannya.”
     Raja tidak berdaya menghadapi tekanan dan paksaan para pembesarnya. Baginda terpaksa mengusir Asham ke tempat yang jauh dan asing. Tidak lama selepas itu, tiba-tiba terjadi peristiwa di luar dugaan. Badai mengamuk disertai hujan lebat. Sebatang tiang roboh lalu menimpa raja yang sedang berduka dengan pengusiran Asham, lalu menyebabkan baginda mangkat.
      Rakyat Habsyah bingung untuk memilih raja baru. Kesemua 12 orang putera raja, seorang pun tidak layak dan sesuai untuk dinobatkan sebagai raja. Mereka cemas dan gelisah lebih-lebih lagi setelah mendapati negeri-negeri jiran menunggu kesempatan untuk meyerang. Mereka bergegas mencari Asham dan membawanya pulang ke Habsyah. Lalu mereka meletakkan mahkota di atas kepalanya dan membaiah sebagai raja. Mereka memanggil Asham dengan gelaran al-Najashi. Baginda memerintah Habsyah secara baik dan adil. Segala bentuk kezaliman dihapuskan kerana baginda sendiri pernah merasai di zalimi.

USAHA MENGHASUT RAJA AL-NAJASHI
      Pihak kafir Quraisy tidak senang melihat keamanan Muslimin di Habsyah. Mereka mengirim dua orang utusan berkarisma kepada al-Najashi dan kedua-duanya mahir berdiplomasi. Mereka ialah ‘Amru bin al-‘As dan Abdullah bin Rabi’ah. Mereka berangkat dengan membawa hadiah-hadia dalam jumlah yang besar untuk al-Najashi. Tidak lupa juga hadiah untuk para pembesar tinggi Habsyah yang sudah sedia maklum menyukai barang-barang dari Makkah. Sesampainya di Habsyah mereka berdua terlebih dahulu terjumpa para pembesar. Mereka telah “menyuap” para pembesar tersebut dengan hadiah yang dibawa. Mereka kata: “Di negeri tuan telah tinggal sejumlah pengacau dari kota kami. Mereka keluar daripada nenek moyang dan memecahbelahkan kesatuan antara kami. Jika kami menghadap al-Najashi untuk membicarakan masalah ini, kami mohon kalian semua agar menyokong kami untuk menentang agama mereka tanpa bertanya apa-apa. Kami ialah kaum mereka dan kami  lebih mengenali siapa mereka dan mengharapkan agar kalian sudi menyerahkan mereka kepada kami.”
      Setelah memilih masa yang tepat, ‘Amru bin al-‘As dan Abdullah bin Rabi’ah mengahadap al-Najashi. Mereka terlebih dahulu sujud meyembah seperti yang biasa dilakukan oleh orang Habsyah. Al-Najashi menyambut kedatangan mereka dengan baik kerana baginda sudah mengenali  ‘Amru bin al-‘As. Lalu utusan Quraisy memberikan hadiah-hadiah yang hebat disertai kiriman salam daripada pembesar Quraisy yang dipimpin oleh Abu Sufyan.

KEADILAN AL-NAJASHI
    Raja al-Najashi tidak gopoh dalam membuat sebarang keputusan. Baginda meminta pendapat para pembesar terlebih dahulu bertujuan untuk meraikan mereka. Ternyata mereka beria-ia menyokong utusan Abu Sufyan itu. Namun raja al-Najashi tidak mudah terpengaruh. Baginda telah memanggil kaum Muslimin ke istana. Kaum Muslimin hadir ke istana dengan penuh adab. Mereka berdiri di suatu sudut. ‘Amru bin al-‘As menoleh kearah mereka dan bertanya: “mengapa kalian tidak sujud kepada raja?”
      Mereka menjawab: “kami tidak sujud kepada sesiapa kecuali Allah”. Al-Najashi mengkagumi kata-kata itu. Baginda bertanya kepada Ja’far bin Abi Talib: “adakah kalian membawa sesuatu yang dibawa oleh Nabi itu tentang Rabnya?”. Beliau menjawab: “Ya, ada”. Al-Najashi berkata: “Tolong bacakan untuk kami”. Lalu Ja’far membacakan surah Maryam. Antara bacaan tersebut seperti berikut, maksudnya: “ceritakanlah (kisah) Maryam dalam al-Quran. Iaitu ketika menjauhkan diri daripada keluarganya ke sebuah tempat di sebelah timur. Maka dia membuat tabir (yang melindunginya) daripada mereka. Lalu kami mengutus roh Kami (malaikat Jibrail) kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya dalam bentuk yang sempurna. Maryam berkata: “sesungguhnya aku berlindung daripadamu kepada Tuhan yang Maha Pemurah, jika kamu seorang yang bertakwa.’ Ia (Jibrail) berkata: ‘hanya sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak lelaki yang suci (bakal menjadi nabi). (Surah Maryam 19:16-19)
      Raja al-Najashi sebak mendengarnya. Air matanya mengalir deras. Beliau berkata: “Apa yang mereka bacakan kepada kami dan apa yang di bawa oleh Isa berasal daripada sumber yang sama. Demi Allah, aku tidak akan menyerahkan mereka sama sekali kepada kalian selagi aku masih hidup.” Beliau memerintahkan kepada pengawalnya: “kembalikan hadiah-hadiah daripada ‘Amru bin al-‘As dan sahabatnya itu. Aku tidak memerlukannya. Allah tidak menerima suapan (rasuah) daripadaku ketika aku kembalikan ke negeriku, untuk apa aku menerimanya daripada mereka ini?”