Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2012

Jangan bersedih

Imej
Apabila kita asyik duduk termenung memikirkan nasib diri disini...
merenung jauh mereka disana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...
Namun... kita masih tak sedar tentang hakikat erti kebahagiaan yang sebenar - benarnya..


Ramai orang tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidupnya. Selalu orang mengaitkan ketenangan itu dengan faktor harta, dengan faktor kekayaan walau itu boleh jadi penyumbang tetapi itu bukan segala - galanya.


Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar. Tidur diatas katil yang empuk. Tetapi dia tidak lebih enak atau pun lenanya tidak nyenyak. bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk kadang - kadang dia lebih lena berbanding kita.


Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat. lauk pauk yang bagus tetapi lidahnya tidak enak. Lebih enak lagi orang yang makan kadang - kadang dengan satu dua mata lauk tetapi dia lebih sedap dan selesa makannya.


Kata Hamka " Lihatlah bagaimana Allah membahagi - bahagikan nikmat"


Semua orang salah …

Semut

Imej
Karena cintanya pada binatang, suatu hari raja yang adil itu pergi berjalan-jalan menemui seekor semut. Si semut merasa senang dan bangga mendapat kunjungan dari raja.  "Bagaimana kabarmu, semut?" tanya sang Raja.  "Hamba baik-baik saja " jawab semut gembira.  "Kemana saja kau pergi dari pagi  " Hamba pergi cari makanan " tapi tak jumpa" Jadi sejak pagi kau belum makan?" "Benar," Raja yang adil itu pun termenung sejenak. Kemudian berkata, "Hai, semut. Beberapa banyak makanan yang kau perlukan dalam setahun?"  "Hanya sepotong roti saja," jawab semut. "Kalau begitu maukah kau kuberi sepotong roti untuk hidupmu setahun?"  "Hamba sangat senang,"  "Kalau begitu, ayoh engkau kubawa pulang ke istana," ujar Raja, lalu membawa semut itu ke istananya.  Semut sangat gembira karena mendapatkan anugerah makanan dari sang raja. Ia tidak susah-susah lagi  mencari makanan dalam setahun. Dan tentu saja roti …