Rabu, 28 Mac 2012

Mencari cinta ?

Salam buat awak yang belum punyai teman hidup.
Cuba awak lihat di sekeliling awak sekarang, dan perhatikan wanita-wanita lain. Awak akan lihat wanita-wanita lain yang rata-ratanya tidaklah menarik, sudah lanjut usia, taklah cantik sangat, tidak berpelajaran dan agak tidak berjaya. Jauh bezanya dengan diri awak yang lebih menarik, muda, cantik, berpelajaran dan berjaya. Namun, sebahagian daripada mereka mempunyai lelaki yang sudi menemani mereka seumur hidup!

Mungkin awak merasakan mereka ini tidak menarik di mata lelaki tetapi hakikatnya mereka sudah mempunyai teman lelaki malah berkahwin! Kenapa mereka mempunyai seorang lelaki yang sanggup berkorban segalanya sedangkan awak masih lagi keseorangan tanpa teman?

Kenapa Awak Masih Keseorangan Tanpa Teman?

Mungkin awak sudah bosan dan sering gelisah apabila kawan-kawan atau ahli keluarga asyik mengajukan soalan-soalan seperti berikut:
"Bila awak nak cari teman lelaki?"
"Bila awak nak kahwin?"
"Awak bila nak tamatkan zaman bujang?"

dan sebagainya.

Saya faham... awak bukannya tidak mahu kahwin ataupun mencari teman lelaki. Kalau ikutkan hati, sekarang juga ingin bercinta atau melangsungkan perkahwinan bersama si dia yang tersayang tetapi apakan daya kerana dunia ini seolah-olah tidak adil.

Selama ini setiap lelaki yang duduk di sebelah awak hanya memandang awak sekali, bangun, dan beredar begitu sahaja! Kenapa ini terjadi kepada awak? Adakah awak ditakdirkan hidup keseorangan? Adakah awak tidak mempunyai nasib sebaik wanita-wanita lain?

Tidak! Awak tidak mendapat teman lelaki ataupun suami kerana awak tidak mencari cinta tersebut!

Cinta Sejati Tidak Akan Datang Bergolek...

Betul tu dan saya tidak punyai sebab untuk menipu awak. Awak sebenarnya berhak mendapat mana-mana lelaki yang awak inginkan sepertimana wanita-wanita memperolehinya. Ya, siapa sahaja lelaki di dunia ini, awak berhak untuk menjadi teman wanita atau isterinya! Namun, dengan satu syarat iaitu awak perlu mencari cinta sejati tersebut.

Mencari teman lelaki untuk dijadikan suami merupakan satu pengembaraan yang sangat mencabar. Ia bukanlah boleh dilakukan dengan sambil lewa tetapi perlu dilakukan dengan serius. Ramai wanita yang tersilap memilih pasangan dan akhirnya perhubungan mereka di akhiri dengan perpisahan.

Fakta yang awak perlu tahu...
1. Kejayaan sesuatu percintaan hingga ke jinjang pelamin adalah faktor kekuatan mental dan bukannya fizikal.

2. Awak tidak perlu bazirkan emosi awak kepada seseorang lelaki sehingga awak tahu dialah lelaki ideal bakal suami awak.
3. Di dalam dunia sekarang lebih ramai wanita yang tidak berkahwin berbanding lelaki!
4. Untuk berjaya di dalam percintaan, wanita perlu mengetahui kekuatan dirinya dan menggunakannya untuk memikat lelaki.
5. Lelaki ideal awak adalah satu dalam seratus ataupun mungkin satu dalam seribu! Jadi, awak perlu bertemu dengan banyak lelaki sehingga awak benar-benar menjumpai lelaki idaman awak.
6. Saiz badan dan fesyen pakaian awak tidak menarik perhatian lelaki tetapi sebaliknya bagaimana awak mengetengahkan penampilan diri dan pakaian awak. Itulah yang menarik perhatian lelaki.
7. Jangan bercinta dengan lelaki kerana awak rasa bersimpati dengannya!!!
8. Minda awak adalah aset yang terbaik.

Ketahui kenapa dan belajar bagaimana untuk berhenti daripada menunggu sang putera raja datang mengetuk pintu rumah awak! Letakkan diri awak di atas kerusi pemandu, cari putera idaman awak dan berbahagialah... 

Voltage-Amps (VA) and watts

This tech note helps explain the differences between Watts and VA.

The power drawn by equipment is expressed in Watts or Volt-Amps (VA).

The power in Watts is the real power drawn by the equipment.
Volt-Amps are called the "apparent power" and are the product of the voltage applied to the equipment times the current drawn by the equipment.

Both Watt and VA ratings have a use and purpose.

The Watt rating determines the actual power purchased from the utility company and the heat loading generated by the equipment.

The VA rating is used for sizing wiring and circuit breakers.

The VA and Watt ratings for some types of electrical loads, like incandescent light bulbs, are identical.

However, for equipment the Watt and VA ratings can differ significantly, with the VA rating always being equal to or larger than the Watt rating.

The ratio of the Watt to VA rating is called the "Power Factor" and is expressed either as a number (i.e. 0.8) or a percentage (i.e. 80%).

Examples where a sizing problem can occur
Example #1: Consider the case of a typical 1000VA turbine. The user wants to power a 900W heater with the turbine. The heater has a Watt rating of 900W and a VA rating of 900VA with a power factor of 1. Although the VA rating of the load is 900VA, which is within the VA rating of the turbine, the turbine will probably not power this load. That is because the 900W rating of the load exceeds the Watt rating of the turbine, which is most likely 60% of 1000VA or around 600W.

Example #2: Consider the case of a 1000VA turbine. The user wants to power a 900VA equipment with the turbine. The equipment has a Power Factor Corrected power supply, and so has a Watt rating of 900W and a VA rating of 900VA. Although the VA rating of the load is 900VA, which is within the VA rating of the turbine, the turbine will not power this load. That is because the 900W rating of the load exceeds the Watt rating of the turbine, which is 60% of 1000VA or around 600W.
How to avoid sizing errors
Equipment nameplate ratings are often in VA, which makes it difficult to know the Watt ratings. If using equipment nameplate ratings for sizing, a user might configure a system, which appears to be correctly sized based on VA ratings but actually exceeds the turbine Watt rating. By sizing the VA rating of a load to be no greater than 60% of the VA rating of the turbine, it is impossible to exceed the Watt rating of the turbine. Therefore, unless you have high certainty of the Watt ratings of the loads, the safest approach is to keep the sum of the load nameplate ratings below 60% of the turbine VA rating. Note that this conservative sizing approach will typically give rise to an oversized turbine and a larger run time than expected.
Conclusion
Power consumption information on equipment loads is often not specified in a way that allows simple sizing of a turbine. It is possible to configure systems that appear to be correctly sized but actually overload the turbine. By slightly over sizing the turbine compared with the nameplate ratings of the equipment, proper operation of the system is ensured. Over sizing also provides the side benefit. However, engineer must be ensure that the turbine is sized properly and that you do not waste money and space on an over-sized unit.

Ahad, 25 Mac 2012

Kehidupan adalah sesuatu yang indah

Kehidupan adalah sesuatu yang sangat istimewa...Tidak perlu kita menyesal dengan apa yang telah ditakdirkan untuk kita.......Cuma kita perlu tahu di mana arah tujuan hidup kita ini...Dalam hidup kita tidak boleh memilih 2 jalan dalam satu masa....
Cuba fikir dalam hidup ini apa yang kita hendak...
  • Kebahagiaan ?
  • Kemewahan?
  • Keluarga?
Dan macam-macam yang berputar didalam minda kita ....kalau diberi peluang semua perkara kita hendak ...tapi dah jadi lumrah kehidupan...kita tidak boleh membuat semua perkara dalam 1 masa....

- Jangan rasa rendah diri dengan kehidupan yang kita ada kerana ....dalam kehidupan yang kita perolehi ...ada nikmatnya ..cuma kadang-kadang kita tidak sedar kehadiran nikmat itu...

- Walau apa pun yang terjadi ..hidup perlu diteruskan...kita tidak boleh terus mengenang tanpa berusaha untuk memperbaiki kehidupan kita...

- kalau diberi pilihan ...setiap hari ada saja pilihan dari seseorang kerana mereka tidak akan puashati dengan kehidupan yang ada....

-Bila dikenang semula..........alangkah bahagianya seorang suami yang pabila balik dari kerja ....isteri telah menyiapkan makan,minum....anak-anak telah siap mandi dan isteri telah siap berdandan menunggu kepulangan suami...Mungkin kehidupan mereka sederhana tapi...hidup mereka teratur...

- Dibandingkan dengan suami dan isteri bekerja.....kerja dari pagi hingga petang ...balik ambil anak ....kalau rajin masak ...kalau penat makan luar....Hujung Minggu? keluar jalan-jalan ...makan luar lagi.....Nampak macam best...hujung minggu jalan-jalan tapi itu semua adalah untuk mengeratkan ikatan kekeluargaan...MASAK? jarang-jarang...nak makan masakan isteri kene buat temujanji...kerana pastikan tiada program tertentu pada hujung minggu...Itulah senario kebanyakan orang yang bekerja....

- Cuma ....itu jalan yang kita pilih...kita kene tempuhi dengan rasa senang hati...walaupun adakala kita terfikir...SAMPAI BILA??...

-Hanya kita kene tahu bahawa hidup ini adalah terlalu unik  dan terlalu susah untuk ditafsirkan ..

-Apa-apa pun jangan sedih dan jangan sesekali bandingkan kehidupan kita dengan orang lain...kerana kita tak tahu masalah seseorang itu dalam kehidupan mereka....hanya kita sahaja yang tahu kehidupan kita maka ....gembiralah dengan kehidupan yang ada ....

-Yang lalu adalah kenangan....lihat masa depan kerana dihadapan banyak liku-liku kehidupan yang perlu ditempuhi....Genggamlah tangan pasangan masing-masing agar menjadi benteng pertahanan dimasa hadapan..........

Khamis, 15 Mac 2012

Good Leader

To be a good leader means that you can inspire others to follow your example,
willingly and cheerfully. A good leader will both inspire confidence and give a
strong example of what we should aim for. These are the characteristics of a
good leader.







Lead by example: If you wish your workforce to be hard working and diligent,
it is important that you live up to your own ideals. There is a saying "I would
never ask anybody to do something I wouldn't do myself". If your workforce
see you arriving late and being unprofessional, it will make it much more
difficult for them to follow your advice.

 Humility:To lead we need to encourage others to act in a certain way. However,
if we try to lead through our inflated ego people will not respect us. Rather than
stressing your self, try to lead through stressing certain principles. People will be
much more willing to follow a leader who embodies humility.

Appreciate your Co Workers: To be a good leader, you cannot underestimate the
importance of offering gratitude to those who are trying hard to do the right thing.
If people get appreciation then it will definitely encourage them to continue doing
the right thing. At the same time, our appreciation should be sincere. We should
not flatter but look for something good a person has done.

Have a Clear vision: Often to lead you will need to overcome the resistance to change.
If people have been doing something for a long time then they have an instinctive
aversion to implementing new ideas. To introduce a new way of doing things you
have to have the confidence and belief in the new way. People will definitely pick
up on the belief that you have in your own vision.

Avoid arguments: If people criticize your approach, often the best thing to do is
not get involved in arguments. You can listen to their criticism politely and thank
them for their concern, but often the best approach is just to focus on the new
approach; look forward and don't feel the need to defend yourself. This gives your
vision certain nobility.

Listen to others: A good leader should try to feel part of his team rather than
superior, if you listen to others, they will definitely appreciate it. Often you may
find that your workers have good ideas that you can incorporate. Even if they
have unworkable ideas, it is still worth giving the impression you value their
opinions, even if they are not used.

Create a positive atmosphere: If you try to lead through creating a climate of
fear, or competition, you will undoubtedly create problems. If you can lead whilst
maintaining a positive attitude, it will definitely bear fruits in the long run.

Don't take yourself too seriously: There is no harm in admitting you can be
wrong, or making a joke at your own expense. People will appreciate a leader
who can admit a mistake it is after all a human quality. But, just don't make
a habit of it.

Masalah

Sebab kenapa Tuhan turunkan masalah kepada anda


1. Ia adalah untuk membuat Anda sedar potensi diri Anda. Masalah yang dimunculkan dalam hidup bertujuan untuk Anda membongkar kekuatan-kekuatan terpendam dalam diri Anda. Kebanyakan orang-orang berjaya hidup mereka asalnya susah. Hidup susah tu satu masalah. Namun mereka memfokus pada penyelesaian masalah iaitu dengan keluar dari hidup yang susah.

2. Sebagai balasan atas dosa-dosa Anda. Anda tak akan terlepas dari terbuat dosa. Bercakap bohong juga merupakan satu dosa, iaitu dosa kecil. Meninggalkan sembahyang walau cuma satu waktu adalah satu dosa, iaitu dosa besar. Masalah diturunkan pada orang-orang yang memilih untuk tidak bertaubat, tidak meminta ampun.

3. Adalah kerana perbuatan kurang baik pada orang lain. Jika Anda berbuat jahat pada seseorang, balasannya adalah musibah, masalah dan dugaan berat. Jika Anda menyakiti hati seseorang sama ada sengaja atau tak sengaja kemudian orang yang Anda sakiti tu teraniaya, hidup Anda pasti bermasalah. Inilah sebab kenapa Anda digalakkan sentiasa memohon maaf pada orang2 disekeliling.

Isnin, 12 Mac 2012

Fikh Kerahsian wanita



Buku "Fikh Kerahsiaan Wanita" karangan ulama' besar Mesir, Profesor Dr. Saadudin Mus'ad Hilali adalah sangat penting dibaca dan dimiliki oleh individu Muslim terutamanya golongan wanita.

Buku yang membincangkan hukum-hakam yang melibatkan alat sulit wanita ini bermula dari masalah keputihan, khatan, hinggalah masalah rogol. Di mana ini adalah antara perkara yang mengundang rasa malu di kalangan wanita untuk bertanya. Maka buku ini menjawab persoalan-persoalan tersebut.

Buku yang ditulis berdasarkan lima mazhab (Hanafi, Maliki, Syafie, Hambali dan Zahiri) membuka ruang yang luas kepada wanita Muslim Malaysia untuk beramal dengan pendapat mazhab-mazhab Islam sekiranya mereka berasa sulit untuk beramal dengan mazhab Syafie yang menjadi mazhab utama di Malaysia.

Maka dengan keluaran buku ini, ia dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi wanita kini. InsyaAllah.

Buku ini sudah boleh didapati di pasaran pada harga RM 20(Sem. Malaysia) dan RM 22(Sabah/Sarawak).

Rabu, 7 Mac 2012

SARA 1Malaysia (Skim Amanah Rakyat 1Malaysia)



Berita mengenai skim ini memang menjadi topik hangat di kampung-kampung, maklumlah, syarat utama kelayakan untuk menyertai skim ini adalah mesti mempunyai pendapatan bulanan kurang daripada RM3,000 sebulan. Jadi memang ramai lah makcik-makcik jual karipap, janda-janda dan ibu tunggal berpusu-pusu ke bank untuk mendapatkan borang tersebut.
Apa yang menarik tentang Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia ini?
Dengar katanya dengan bayaran RM5,000 , tapi kalau takde duit RM5,000, boleh buat pinjaman. Tapi yang bestnya… pinjaman tu tak payah bayar.. sebab, bila dah labur dalam skim ini, tiap-tiap bulan dapat untung RM134 selama 5 tahun.
Sedangkan bayaran bulanan semula bagi pinjaman RM5,000 itu, hanyalah RM88 sebulan. Bermakna, tiap-tiap bulan… dapat pulangan RM134, tolak ansuran bulanan RM88, maka.. masih ada baki dan untung RM50 lagi tiap-tiap bulan!
Boleh keluarkan RM50 ini tiap-tiap bulan, atau biarkan sahaja sampai genap 5 tahun, lepas tu, pihak pelabur akan ada wang terkumpul sebanyak  RM8,000  dalam akaun pelaburan mereka!.
Pendek kata, dapatkan borang mohon pinjaman dan penyertaan skim ini, kemudian, selepas diluluskan… tiap-tiap bulan boleh keluar RM50, atau biarkan sahaja wang tersebut tanpa perlu buat apa-apa, selepas 5 tahun, boleh keluar terus RM8,000. Wah!
Sekali pandang.. skim ini nampaknya akan dapat membantu rakyat yang berpendapatan rendah. Memang ramai makcik-makcik dan pakcik-pakcik di kampung serta golongan orang-orang asli yang menyambut baik skim ini. Objektif skim ini untuk membolehkan rakyat menabung dan melabur mungkin akan tercapai.
Namun begitu, timbul beberapa isu yang memerlukan penjelasan lanjut mengenai skim ini… antaranya :-
  • Adakah skim pelaburan ini patuh syariah? Sebab kalau ikut hujah Ustaz Zaharuddin, pelaburan yang menjanjikan keuntungan tetap adalah haram.
  • Bagaimanakah keuntungan yang begitu tinggi boleh dijana oleh pengurus dana? iaitu 32% setahun 
  • Dimanakah wang-wang pelaburan tersebut akan dilaburkan? Hartanah? Saham?  Emas?
Bagi anda yang membaca blog ini, mungkin skim ini tidaklah begitu releven dengan anda…  tapi apakah pendapat/pandangan anda jika ada saudara-mara atau jiran tetangga anda yang bertanyakan anda mengenai skim ini?
Kata Ibn Munzir: Dan telah sepakat (ijmak) bahawa terbatal qiradh yang disyaratkan keuntungan untuk salah seorang atau kedua-duanya dengan keuntungan dirham (nilai) tertentu.

Si Joshua Bell

Seorang lelaki duduk di stesen metro di Washington DC dan mula bermain biola, ia adalah sebuah pagi yang dingin pada bulan Januari. Dia bermain enam helai Bach selama kira-kira 45 minit.

Pada waktu itu, keadaan sangat ribuk, dianggarkan seramai 1,100 orang telah melalui stesen tersebut, kebanyakan mereka dalam perjalanan ke tempat kerja. Tiga minit berlalu, dan seorang lelaki dalam umur pertengahan menyedari ada seorang pemuzik sedang bermain biola. Jadi, dia memperlahankan langkahnya, dan berhenti selama beberapa saat, dan kemudian bergegas untuk memenuhi jadual.
Beberapa minit kemudian, pemain biola tersebut menerima dolarnya yang pertama: seorang wanita telah melemparkan wang ke dalam bekas biola tanpa berhenti, dan terus berjalan.
Beberapa minit kemudian, seseorang lelaki telah bersandar pada dinding untuk mendengarnya, kemudian lelaki itu melihat jam tangannya dan mula berjalan semula. Jelas sekali beliau telah terlambat untuk ke tempat kerja.
Orang yang paling banyak memberikan perhatian, adalah budak lelaki yang berusia 3 tahun. Ibunya yang memegang beliau, tergesa-gesa, tetapi kanak-kanak itu telah berhenti untuk melihat tukang biola. Akhirnya, ibunya terpaksa menarik dengan keras, dan kanak-kanak itu terus berjalan, tetapi memalingkan mukanya sepanjang masa untuk melihat pemain biola tersebut.
Tindakan ini telah diulangi oleh beberapa kanak-kanak yang lain. Semua ibu bapa, tanpa pengecualian, memaksa anak mereka untuk bergerak. Dalam masa 45 minit muzik dimainkan, hanya 6 orang yang berhenti dan tinggal buat sementara waktu. Kira-kira 20 orang memberinya wang, tetapi terus berjalan seperti biasa.
Wang yang berjaya dikumpul, $32. Setelah beliau selesai bermain, suasana menjadi sunyi semula, tiada siapa yang perasan. Tiada siapa yang bertepuk tangan dan tidak ada sebarang pengiktirafan.
Tetapi, tiada siapa yang tahu, pemain biola itu ialah Joshua Bell, salah seorang pemuzik yang paling berbakat di dunia. Dia baru sahaja memainkan salah satu muzik yang paling rumit yang pernah ditulis, menggunakan biola yang bernilai $ 3.5 juta dolar. Dua hari sebelum bermain di stesyen keretapi bawah tanah tersebut. Tiket untuk konsert Joshua Bell  di teater Boston yang berharga  $100 sekeping telah habis dijual.
Ini adalah cerita sebenar. Joshua Bell telah menyamar dan bermain di stesen metro anjuran Washington Post sebagai sebahagian daripada eksperimen sosial tentang persepsi, rasa, dan keutamaan orang.
Salah satu kesimpulan yang didapati dari pengalaman ini: Jika kita tidak mempunyai masa untuk berhenti dan mendengar salah satu daripada pemuzik terbaik di dunia yang sedang bermain muzik terbaik yang pernah ditulis, kemungkinan, berapa banyakkah perkara-perkara hebat lain yang telah kita terlepas?