Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2012

Forex 2

Jual beli matawang dan jenisnya secara bertangguh adalah haram. Contoh Forex yang haram adalah: 1. Forward 2. Swap 3. Future 4. Option Manakala pelaburan forex yang banyak berlaku di kalangan orang awam melalui medium internet ini termasuk dalam kategori jual beli matawang secara bertangguh (hutang).   Manakala tukar duit di money changer tidak lah haram kerana ia berlaku secara tunai. Ini dipanggil spot Urusniaga forex yang dibuat oleh bank-bank Islam pula telah distrukturkan mengikut kehendak urusniaga tunai yang dibenarkan di sisi Syariah.

Forex 1

Keputusan Majlis fatwa Kebangsaan mengenai FOREX
KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing.
Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam.

“Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.”

“Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini.

Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kala…

IJTIHAD

Imej
Apabila kita mempelajari ilmu fiqh Islami baik dari tajuk cara-cara mandi wajib hinggalah tajuk sebesar memerintah sebuah negara berbilang kaum kita pasti mendapati ada banyak perbezaan pendapat (khilaf) di kalangan ulama’. Jadi nak ikut pendapat siapa?
Imam Shafie menyatakan menyentuh kulit isteri batal air sembahyang.Imam Abu Hanifah menyatakan bersetubuh dengan isteri baru batal air sembahyang.Imam Malik menyatakan menyentuh dengan hawa nafsu baru batal air sembahyang. Maka dalam mendepani situasi ulama berbeza pendapat dalam sesuatu perkara kita kena faham 2 panduan berikut.
1. Ijtihad tidak membatalkan ijtihad lain
Ini merupakan kaedah-kaedah fiqh.
Orang awam (kita lah tu) tidak boleh menyatakan hanya pandangan imam Shafie sahaja yang betul dan pandangan imam yang lain salah. Itu bukan tugas kita. Malah, dalam hadis juga ada menyebut Nabi saw diam sahaja apabila para sahabat berbeza ijtihad tentang waktu solat Asar dalam peristiwa perang Bani Quraizah.
Tanggungjawab kita…