Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2011

Ramadhan semakin pergi

Imej
Segala puji Bagi Allah yang masih memberikan nikmat meneruskan kehidupan di dalam ISLAM dan IMAN. Dua nikmat yang tiada tolok bandingnya kerana hanya orang-orang yang ALLAH pilih sahaja dibelai sifat arRAHIM-NYA dalam menerima nikmat ini.
PERGINYA RAMADHAN
Ramadhan semakin meninggalkan kita. Tetapi kali ini terasa bagai semakin meruntun hati kerana terasa gagal menjadi pelajar terbaik madrasah Ramadhan. Walaupun segala amal hanyalah Allah yang berhak menilai tetapi rasanya terlalu banyak kelemahan yang perlu dibaiki. Mungkin diri jarang ditekan untuk mengingati bahawa nikmat bulan ini tidak boleh dipersiakan. Walau apa pun, setiap azam yang ditanam harapnya boleh kita teruskan, kerana bulan Ramadhan bukanlah bulan untuk beribadah tetapi bulan pemula ibadah. Puasa yang mengawal nafsu, memberi peraturan bahawa tidak boleh makan dan minum, menjaga mata dan hati. Jadi, untuk mengawal nafsu, kita perlu berlapar iaitu puasa.
Ya Allah.. Ya Rabbi.. panjangkan umurku.. keluarga ku dan teman tem…

Sebuah cinta

Imej
teringat lagu ni
Biarkan aku menjaga perasaan ini, ohh
Menjaga segenap cinta yang telah kau beri
Engkau pergi, aku takkan pergi
Kau menjauh, aku takkan jauh
Sebenarnya diriku masih mengharapkanmu

Masih adakah cahaya rindumu
Yang dulu selalu cerminkan hatimu
Aku takkan bisa menghapus dirimu
Meski ku lihat kini
Kau di seberang sana

Andai akhirnya
Kau tak juga kembali
Aku tetap sendiri
Menjaga hati
Bukan senang mencari cinta. Apa lagi untuk menyulamnya. Terkadang ia terkandas . Hingga cita cita menjadi abu. Jiwa menjadi arang. Malah adakalanya mengunggah iman. Mencacatkan tawakkal. Melemahkan amalan. Hingga akhirnya cinta yang dibina tahun ketahun tidak kesampaian! Apakah ianya suatu ‘ takdir ‘ yang telah ditetapkan atau sekadar ‘ alasan ‘ untuk menutup kezaliman! Begitulah tamsilnya kehidupan ini. Sukar diraih tanpa kesetiaan.

Mencari Lailatul Qadar

Imej
Firman Allah Ta’ala Ertinya: “Bulan Ramadhan adalan bulan yang diturunkan di dalamnya al-Quran”. QS. al-Baqarah: 185“Sesungguhnya kami telah menurunkan al-Quran pada lailatul qadar”. QS. al-Qadar:1.
“Aisyah RA berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Bersungguh-sungguhlah mencari lailatul qadar di sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan”,
Dalam riwayat Bukhari: “Sentiasa Rasulullah SAW beriktikaf di sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan, beliau bersabda: “Bersungguh-sungguh untuk mencari lailatul qadar di sepuluh terakhir bulan Ramadhan”.
Tanda-tanda malam Lailatul QadarMalangnya ada di kalangan masyarakat kita pula mengisahkan cerita Lailatul Qadar yang tersilap yang boleh membawa kepada kurafat berkenaan tanda-tanda malam Lailatul Qadar diantaranya: pohon sujud, bangunan-bangunan tidur, air tawar berubah masin, anjing-anjing tidak menggonggong, dan beberapa tanda yang jelas batil dan rosak.Ini kerana tidak adanya dalil baik dari al-Quran ataupun hadis yang mendukungnya.Bagaimanakah tanda-tand…

Ramadhan delight

Imej
Selamat berbuka puasa... some suggestion for heritage menu.
Nasi minyak hujan panas. Reminiscent of nasi briyani

Freshly fried cucur ikan bilis, a little less common than cucur udang.

Lontong. Comfort food, blending sweet, savory & spicy nuances in a warm broth.

Tauhu sumbat. Never loved this recipe, probably never will.

Fried popiah. Crunchy and competently prepared, but completely forgettable

Wanita

Imej
Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetap…

Seorang wanita

Imej
1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Ji! ka kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bi…

Amalan Bulan Ramadhan

Imej
Berikut adalah 3 perkara yang kita dapat buat setiap bulan Ramadhan. Jika kita mengamalkannya selalu pahala menjadi berganda-ganda dan rezeki juga bakal bertambah.
1. Membayar zakat harta di bulan RamadhanIni adalah amalan yang arwah emak saya ajar iaitu menjadikan bulan Ramadhan sebagai kiraan haul zakat harta. Melalui cara ini, sudah pasti kita akan sentiasa ingat bilakah kita patut membayar zakat harta kita. (Jangan keliru zakat harta dan zakat fitrah ya!)
2. Membanyakkan sedekah di bulan RamadhanZakat harta adalah satu kewajipan. Sedekah pula adalah satu perkara sunat. Maka, kita perlu ada pengiraan yang betul untuk membezakan zakat harta dan sedekah.Belanjawan kita untuk menyambut Syawal wajib ada sedekah pada bulan Ramadhan. Apakah kita tidak malu apabila perbelanjaan tahunan Astro, broadband kita sahaja jauh lebih tinggi dari nilai sedekah kita pada bulan Ramadhan?Jika kita sanggup menjadikan tauke Astro, Celcom, Maxis dan DiGi kaya kenapa kita tidak dapat membantu meringankan be…

Lelaki

Imej
Jadilah seorang lelaki yang beriman,
Yang hatinya disalut rasa taqwa kepada Allah,
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam,
Yang sentiasa haus dengan ilmu,
Yang sentiasa dahaga akan pahala,
Yang solatnya adalah maruah dirinya,
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar,
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu,
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan Allah.

Jadilah seorang lelaki,
Yang menjaga tutur katanya,
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya,
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya,
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang,
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat
jembalang.


Jadilah seorang lelaki,
Yang menghormati ibu bapanya,
Yang sentiasa berbakti kepada orang tua dan keluarga,
Yang bakal menjaga kerukunan rumahtangga,
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam,
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan,
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju a…