Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2010

Murah Rezeki

Amalan agar dimurahkan REZEKI
1. Menyempatkan diri beribadahAllah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.”(Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)
2. Memperbanyak istighfar Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah, yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Rasulullah SAW : “Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah SWT akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)
3. Tinggalkan perbuatan dosa Istighf…

Ujian Hidup

Imej
Kesukaran dan kepayahan dalam hidup adalah sebahagian dari ujian. Walau nyata berbeza realitinya ini adalah ujian, yang akan menguji tahap keimanan seorang hamba.
Perjalanan hidup bagi seorang manusia lazimnya akan melalui berbagai cabaran dan dugaan. Untuk meneruskan kehidupan sebagai seorang insan, memerlukan perjuangan yang berterusan tanpa noktah. Hatta untuk mendapatkan sesuap nasi bagi mengalas perut sekalipun, memerlukan perjuangan, berkorban tenaga dan masa. Itulah perjuangan yang menuntut infiniti pengorbanan.
Firman Allah : "(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." (Al-Baqarah : 156)
Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu, dan Dialah yang berkehendak untuk melakukan apa jua perkara ke atas makhluk ciptaanNya. Manakala hamba yang diciptakan ini perlu menghadapi segala yang telah diaturkan dengan sempurna oleh Maha Pencipta dengan cara yang t…

Pinjaman hartanah

Imej
Bank Negara Malaysia (BNM) melihat ada spekulasi yang berlebihan sedang berlaku dalam sektor hartanah. Pinjaman / pembiayaan hartanah perumahan di Malaysia menyumbang kira-kira 26.6% industri pinjaman / pembiayaan dan 49.8% dari keseluruhan pinjaman / pembiayaan isi rumah.
Malah, bank-bank di timur tengah juga mengalami penurunan untung apabila sektor hartanah merudum seperti yang berlaku di Dubai. Krisis sub-prima juga ada perkaitan rapat dengan industri hartanah.Barangkali BNM melihat kegiatan flipping (spekulasi) ini perlu dibendung dengan mengurangkan margin pinjaman / pembiayaan ke tahap yang lebih rendah.
Melalui dasar sedia ada sekiranya kita mahu membeli hartanah bernilai RM 100,000, secara umumnya kita memerlukan paling kurang RM 10,000 untuk memulakan proses pembelian.Tetapi sekiranya BNM menetapkan 80% pembiayaan / pinjaman maksima misalnya, maka untuk hartanah RM 100,000 kita memerlukan paling kurang RM 20,000 untuk mula membeli hartanah.
Dengan dasar baru sebegini, BNM berpa…

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Imej
Faith makes all things possible.
Hope makes all things work.
Love makes all things beautiful.
May you have all of the three.
Happy Iedul Fitri.”
” Ya Allah…Ramadhankanlah Jiwa Kami dengan Magfirah MuRamadhankanlah Hati Kami dengan Nur MuRamadhankanlah Prilaku Kami dengan Rahmat MuRamadhankanlah Ucapan Kami dengan Firman MuAmin… “

Mencari Lailatul Qadar

Imej
Allah berfirman "Sesungguh Kami menurunkan Al Qur'an pada malam Lailatul Qadar tahukah engkau apakah malam Lailatul Qadar itu? Malam Lailatul Qadar itu lbh baik dari seribu bulan Pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dgn izin Rabb mereka (untuk membawa) segala urusan Selamatlah malam itu hingga terbit fajar." (Al Qadar : 1-5)

Dan pada malam itu dijelaskan segala urusan yg penuh hikmah "Sesungguh Kami menurunkan pada suatu malam yg diberkati dan sesungguh Kami-lah yg memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yg penuh hikmah (yaitu) urusan yg besar dari sisi Kami. Sesungguh Kami adl Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (Ad Dukhan : 3 - 6)Pendapat yg paling kuat terjadi malam Lailatul Qadar itu pada malam terakhir bulan Ramadhan berdasarkan hadits 'Aisyah Radhiyallahu 'anha beliau berkata bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam beri'tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda:
"Caril…

Ayat ayat cinta

Imej
Rossa – Ayat-Ayat Cinta
Desir pasir di padang tandus
segersang pemikiran hati
terkisah ku di antara cinta yang rumit bila keyakinanku datang
kasih bukan sekadar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan
maafkan bila ku tak sempurna
cinta ini tak mungkin ku cegah
ayat-ayat cinta bercerita
cintaku padamu
bila bahagia mulai menyentuh
seakan ku bisa hidup lebih lama
namun harus ku tinggalkan cinta
ketika ku bersujudbila keyakinanku datang
kasih bukan sekedar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan
ketika ku bersujud

menangislah... anda akan menjadi hebat

Imej
Dalam sejarah manusia, yang paling hebat dalam kalangan mereka adalah yang paling berjaya dalam mendidik rohani sendiri.

Menangis kerana kekurangan diri, menangis kerana mengenangkan dosa-dosa kita yang terlalu banyak, kerana maksiat yang bergunung-gunung tingginya.


Menangis kerana maksiat-maksiat kita ini, kita telah dijauhkan dari khusyuk kepada-Nya. Menangis kerana maksiat-maksiat ini, kita jadi dekat dengan dunia. Malah tidak mahu berpisah dengan dunia ini.


Sedangkan dunia ini tidak lebih berharga dari sebelah sayap nyamuk pun. Malah dunia ini pernah baginda nabi sifatkan sebagai bangkai, dan orang yang menggemarinya adalah haiwan yang menggerumuni bangkai.


Marilah menangis kerana kita tidak mampu untuk melazimi solat sunat tahajjud, marilah menangis kerana kita selalu terlupa membaca ayat-ayat suci Al-Quran, marilah menangis kerana kita sukar sekali untuk solat fardu berjemaah di awal waktu.


Marilah menangis dengan air mata keinsafan sebelum sampai masanya nanti apabila kita menangis …