Selasa, 13 April 2010

Menu bagi Ibu mengandung


5 langkah mudah tentang pola pemakanan bagi wanita hamil:

1. Rajin makan supplemen, Pil Vitamin terutama asid folic dan Obamin. Biasanya suplemen ini dilengkapi dengan berbagai vitamin dan mineral dengan jumlah yang telah disesuaikan dengan keperluan seorang ibu hamil. Vitamin dan mineral antara lain terdiri dari asid folate, besi, iodin, vitamin D, kalsium, dan vitamin A dan banyak lagi.

2. Jaga berat badan. Seorang wanita hamil hanya memerlukan 300 kalori tambahan tiap - tiap hari untuk menyokong pertumbuhan bayinya. Jumlah tersebut setara dengan kandungan dari satu penyajian yoghurt atau sepotong buah. Jadi tidak perlu makan berlebihan yang hanya akan mengakibatkan pertambahan berat di luar kewalan.

3. Makan makanan yang bernutrisi. Gunakan piramida makanan sebagai panduan menentukan variasi menu harian. Pastikan menu yang dimakan adalah mencukupi semua keperluan nutrisi yang meliputi karbohidrat, serat, protein, vitamin, mineral, dan kalsium.

4. Kurangkan pengambilan lemak. Pastikan Jumlah lemak yang diambil tidak melebihi 30% dari jumlah harian. Sebaiknya ambil produk yang mempunyai kadar lemak yang rendah.

5. Perbanyak minum air dengan kadar yang tetap, terutama air putih, sebanyak 6 hingga 8 gelas sehari. Ini dapat membantu kelancaran pembuangan toksin yang tidak diperlukan tubuh melalui kulit, ginjal, dan kolon. Selama hamil, ibu perlu memastikan tahap kebersihan diri.

Selain itu, sebaiknya elakkan pengambilan produk minuman atau makanan yang mengandung kafein.
Mudah-mudahan ini dapat membantu meningkatkan kesihatan ibu dan anak yang dikandung insya allah..

Tiada ulasan: