Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2009

Kata kata motivasi

Imej
The longer you wait to decide what you want to do, the more time you’re wasting. Its up to you to want something so badly that your passion shows through your actions. Your actions, not your words will do the shouting for you – Derek Jeter (pro baseball player)

Procrastination is opportunity’s assassin - Victor Kiam (Businessman, former CEO of Romington Products Company)

Hari raya Korban

Imej
Rasulullah saw bersabda: "Tiada suatu amalan pun yang dilakukan oleh manusia pada Hari Raya Korban, lebih dicintai oleh Allah swt selain dari menyembelih haiwan korban. Sesungguhnya haiwan korban itu nanti di hari kiamat akan datang berserta tanduk-tanduknya, bulu-bulunya, kuku-kukunya dan sesungguhnya sebelum darah korban itu menyentuh tanah, pahalanya telah diterima di sisi Allah, maka beruntunglah kamu semuanya dengan pahala korban itu". (HR. Tirmidzi dan Ibn Majah)
"Para sahabat bertanya kepada Rasulullah saw: "Ya Rasulullah, apakah Ud-hiyyah (korban) itu?". Rasulullah menjawab: "Itulah sunnah ayahmu Ibrahim". Para sahabat kembali bertanya: "Apakah yang kita akan peroleh dari Ud-hiyyah itu?". Rasulullah menjawab lagi: "Pada setiap helai bulu (dari binatang yang dikorbankan itu) kita akan mendapat satu kebajikan". (HR. Ahmad dan Ibn Majah)
"Barangsiapa yang diberi kemudahan, sehingga ia mampu berkorban akan tetapi tidak m…

Alya ....... 3D / 4D Scan

Imej
A 3D scanner is a device that analyzes a real-world object or environment to collect data on its shape and possibly its appearance (i.e. color). The collected data can then be used to construct digital, three dimensional models useful for a wide variety of applications. These devices are used extensively by the entertainment industry in the production of movies and video games. Other common applications of this technology include industrial design, orthotics and prosthetics, reverse engineering and prototyping, quality control/inspection and documentation of cultural artifacts.Many different technologies can be used to build these 3D scanning devices; each technology comes with its own limitations, advantages and costs. It should be remembered that many limitations in the kind of objects that can be digitized are still present: for example optical technologies encounter many difficulties with shiny, mirroring or transparent objects.There are however methods for scanning shiny objects,…

LiFe LiVe

Thanks for Surya Hasni Nawai for this Video



Initial public offering

The first sale of stock by a private company to the public. IPOs are often issued by smaller, younger companies seeking the capital to expand, but can also be done by large privately owned companies looking to become publicly traded.

In an IPO, the issuer obtains the assistance of an underwriting firm, which helps it determine what type of security to issue (common or preferred), the best offering price and the time to bring it to market.

Also referred to as a "public offering".

Sebuah cerita...Kak Yah memulakan perniagaan menjual nasi lemak di tempat dia bekerja. Sebagai peniaga kecil bermodalkan hanya RM 100. Dia membuat sejumlah nasi lemak dan menjualkannya kepada teman temannya di satu tempat kerja dan selebihnya dihantar ke kedai makan, sambil pekerjaan utamanya sebagai pencuci ( cleaner ). Itulah pekerjaan Kak Yah setiap hari.Rezeki Kak Yah makin meningkat. Jualan nasi lemaknya semakin laris. Dia kini ingin membesar kan lagi perniagaannya dan ingin membuka sebuah restoran…

Malaysia's Maxis debuts at 9.2 percent above IPO

Imej
(AP) – 9 hours ago KUALA LUMPUR, Malaysia — Shares of Malaysia's top mobile phone company Maxis Berhad jumped 9.2 percent on their return to the bourse Thursday following the biggest share sale ever in Southeast Asia.Maxis, owned by Malaysian billionaire Ananda Krishnan, opened with a 46 sen (14 cents) gain above its initial public offering price of 5 ringgit ($1.48).It marked the trading return of Maxis two years after it was taken private by tycoon Ananda — the world's 62nd richest individual, according to Forbes. Its relisting followed a request by Prime Minister Najib Razak, who is seeking to bolster Malaysia's capital markets.The debut was at the higher end of analysts' forecast of between 5 percent and 10 percent above the IPO price.Maxis said earlier this month it raised 11.2 billion ringgit ($3.3 billion) in the sale of 2.25 billion shares, representing 30 percent of its total equity, in the largest such sale in the region.The company is listing only its domesti…

Antara yang perlu anda tahu...

Imej
1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.
2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.
3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.
4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.
5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.
6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.
7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.
8. Anda seorang yang istimewa dan unik.
9.. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.
10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.
11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.
12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya p…

Amazing Coconut

Imej

Rahsia Ais

Imej
Artikel Dari Internet"Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia"
Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.
Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.
Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan…

Apakah kebahagian itu sebenarnya?

Imej
Kebahagiaan adalah sesuatu yang subjektif.
Kebahagiaan kepada seseorang tidak semestinya mendatangkan kebahagiaan kepada individu yang lain.
Seorang yang miskin akan merasa bahagia apabila beliau dikurniakan dengan kesenangan. Mungkin beliau mempunyai rancangan untuk membina rumah besar, berkereta besar, melancong ke sana ke mari. Namun semua ini merupakan kebahagiaan kepada seseorang yang dilahirkan di dalam keluarga yang berharta.
Seorang pencipta lagu akan merasa bahagia apabila lagunya memenangi kejuaraan dan menjadi nyanyian orang ramai. Namun semua ini tidak beerti kepada seseorang yang tidak mengenal nod-nod muzik.
Seseorang yang belum berumahtangga atau sedang bercinta, sudah tentu melihat kebahagiaan itu terletak di alam perkahwinan. Namun sejarah menukilkan individu seperti Asma Binti Bahdal, isteri kepada Muawiyah bin Abu Sufyan lebih merasa bahagia apabila kembali ke pondok buruknya yang pernah didiaminya suatu ketika dahulu.

Untuk kebanyakan orang, cita-cita, impian dan kein…

Tabiat yang menjejaskan otak

Imej
1. Tidak mengambil sarapan pagi
- Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisipada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan
- Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok
- Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh menga kibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
- Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara
- Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur
- Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur
- Tidur sambil menutup muka akan menga…

Selamat pengantin baru Amir n Amira

Imej
Pernikahan ataupun Perkahwinan,
Mengajar kita kewajiban bersama,
Isteri menjadi tanah, Kamu langit penaungnya,
Isteri ladang tanaman, Kamu pemagarnya,
Isteri kiasan ternakan, Kamu gembalanya,
Isteri adalah murid, Kamu mursyidnya,
Isteri bagaikan anak kecil,
Kamu tempat bermanjanya,
Saat Isteri menjadi madu,
Kamu teguklah sepuasnya,
Seketika Isteri menjadi racun,
Kamulah penawar bisanya,
Seandainya Isteri tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya…


Pernikahan ataupun Perkahwinan,
Menginsafkan kita perlunya iman dan takwa,
Untuk belajar meniti sabar dan redha,
Kerana miliki isteri yang tak sehebat mana,
Justeru Kamu akan tersentak dari alpa,
Kamu bukanlah Rasulullah,
Pun bukanlah Saidina Ali Karamaullahhuwajah,
Cuma suami akhir zaman,
Yang berusaha menjadi soleh…..


Imej
Al-kisah..

Tersebutlah kisah seorang tukang masak yang sangat rajin memasak. Pada satu hari, dia telah menyediakan pelbagai masakan yang lazat-lazat & sedap-sedap & best-best utk tetamu yg bertandang ke rumahnya.

Sesudah menghidangkan makanan di meja makan, dia pergi menjenguk ruang tamu untuk menjemput tetamunya makan. Sekembalinya ke meja makan, alangkah terkejut besar si pemuda kerana kesemua masakannya yang best-best tu dah hilang. Tetamunya bertanya, "mana perginya semua hidangan tu?"
Ke mana perginya semua masakan-masakan tadi? dilarikan kucing barangkali Kita boleh umpamakan masakan-masakan dalam cerita di atas sebagai amal-amal ibadat kita selama ni. Di hari Akhirat nanti, kita semua pastinya akan dibicarakan di hadapan Allah swt, atas segala perbuatan baik & buruk kita semasa hayat di dunia. Sekarang, mungkin kita rasa sudah banyak amal-amal baik…

REZEKI

Imej
Diceritakan oleh Syeikh Malik bin Dinar bahawa ketika beliau sedang makan di dalam rumah, tiba-tiba beliau terpandang seekor kucing datang meluru ke arahnya. Lantas mengambil seketul daging dari pinggannya lalu melarikan diri.

Beliau terperanjat melihatkan yang demikian. Walau bagaimana pun beliau terus bangun lalu mengikut dari belakang ke manakah si kucing tadi membawa seketul daging tersebut. Rupa-rupanya si kucing berlari sambil menggigit seketul daging menuju ke sebuah lubang. BIla sampai di depan lubang tersebut si kucing pun mencampakkan daging yang digigitnya itu. Lalu berundur sedikit ke belakang.

Tidak lama kemudian rupa-rupanya keluar seekor ular yang buta kedua matanya lalu memakan daging tersebut.

Begitulah Allah SWT memberi rezeki kepada sekalian makhluk-Nya.

Kebagusan untuk Berjaya

Imej
Salam ceria, salam sayang, salam persahabatan buat Anda, Moga hari ni Anda sihat hendaknya.Kita adalah manusia biasa, tak ada orang yang semua betul, mesti ada yang salah sikit-sikit, silap sikit-sikit. Jadi, dari kesilapan itulah kita belajar apa yang betul, lepas tu kita buat betul-betul.
Dalam keluarga, ada adik beradik kita yang perangainya betul dan ada yang perangainya kurang betul, maksudnya kurang bagus. Dalam diri kita sendiri ni pun, kekadang ada satu masa kita bagus, attitude kita bagus. Pada masa yang lain, attitude kita jadi kurang bagus, kita jadi kurang bagus.
Dari situlah kita kena memahami cemana nak kawal perasaan kita, emosi kita. Yang dinamakan betul, biasanya yang positif, yang mendatangkan hasil-hasil positif. Orang yang telah mencapai kejayaan pada mula dulu pun tak semua yang dia buat itu betul mesti ada saja perbuatannya yang salah, ada saja usahanya yang silap.
Tetapi apa yang membuatkan diri jadi orang berjaya adalah kerana dia belajar perkara yang betul lepas …

Musang berbulu ayam

Imej
Cuba bayangkan seekor musang. Tetapi musang itu memakai baju kot. Baju kot itu dibuat dari bulu ayam. Musang tersebut pula belajar berkokok seperti ayam, mengais tanah mencari cacing, mengurat ayam betina. Sekali imbas memang nampak seperti ayam. Cumanya bila pandang 2 kali, dah boleh tahu sebenarnya itu bukan lah ayam. Tetapi cuma musang yang berbulu ayam.
Tetapi musang yang bijak dia akan membela ayam dari kecil sehingga ayam tersebut gemuk. Bukan seekor, tapi berpuluh-puluh ekor.Ayam-ayam gemuk ini pula sudah dilatih untuk bercakap dengan ayam-ayam lain. Ayam-ayam ini akan bagitahu musang berbulu ayam itu baik. Suka tolong bangsa ayam. Makanan tetiap hari dapat. Musang ini akan berikan latihan yang paling tip top. Best woo… Yelah, kalau ayam kurus nampak ada ayam gemuk, mesti si ayam kurus tu bertanya jugak:“Kau ni dapat makan sedap kat mana? Aku pun nak jadi gemuk jugak”Sampai masanya, musang tersebut akan tanggalkan baju kot berbulu ayamnya dan membaham semua ayam yang dibela dar…