Catatan

Tunjukkan catatan dari Oktober, 2009

Urus Niaga

Imej
Perhatikan urusniaga berikut..
1. "kereta ini dijual secara tunai, maka harga on the road berjumlah RM 50,000". Ini adalah jual beli secara tunai. Kalau penjual beritahu harga kos + untung, ia dinamakan bai’ murabahah. Kalau penjual tak beritahu, ia adalah bai’ musawamah.
2. “Kalau tuan tidak cukup duit, pihak kami membenarkan pembayaran ansuran dibuat selama 5 tahun, dan harga kesemuanya on the road akan menjadi RM 60,000.”Ini adalah jual beli secara tertangguh. Dikenali sebagai bai’ bithaman ajil atau bai’ muajjal. Malah, jual beli murabahah dan musawamah juga boleh dibuat secara tertangguh. Jual beli tertangguh adalah salah satu kaedah muamalat yang halal.
3. “Kalau tuan tidak cukup duit, pihak kami boleh memberikan pinjaman 100% dengan kadar faedah 4% untuk tempoh 5 tahun.”Ini adalah riba al-qard. Riba disebabkan hutang.
4. “Dan sekiranya tuan tidak dapat melangsaikan hutang kereta ini mengikut tempoh masa yang ditetapkan, kami boleh memanjangkan tempoh hutang tuan dengan tam…

Middle-Class, Belanjawan 2010 dan 1Malaysia

Imej
Subsidi petrol sentiasa diberi perhatian dalam setiap kali belanjawan dibentangkan. Dan kadang kala ini memberi impak kepada seorang PM yang dipilih. Tidak dinafikan ini merupakan satu perkara yang rumit. Tak beri salah, beri pun salah.

Pendapat saya, apa yang kerajaan patut buat adalah, fokus kepada perkara yang boleh mereka kawal. Jangan fokus kepada perkara yang mereka tidak boleh kawal.
Misalnya, turun naik harga minyak dalam pasaran terbuka, bukan sesuatu yang boleh dikawal oleh kerajaan. Walaupun Malaysia pengeluar minyak, tetapi negara anggota OPEC adalah lebih berkuasa dari Malaysia. Jadi, harga minyak bukan perkara yang patut kerajaan fokus.

Tetapi kerajaan boleh mengawal infrakstruktur kemudahan awam, kerajaan boleh mengawal cukai kereta, kerajaan boleh mengawal tol di lebuhraya.
Walaupun minyak terpaksa dijual RM 100 / liter , rakyat mempunyai lebih dari satu pilihan pengangkutan untuk meneruskan urusan sehari-hari.

Lihat Bagaimana kualiti jalan, bas awam, teksi, ERL, Star, Putr…

Jambatan runtuh di Kuala Dipang

Imej
26 Okt.2009.( malam )

Seramai 22 pelajar dikhuatiri hilang dalam satu kejadian jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, Tapah, Ipoh; Perak .

Demikian dilaporkan oleh beberapa media hari ini, mereka adalah peserta kursus / perkhemahan kokurikulum yang dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran.ketika entri ini ditulis berbagai pihak sedang berusaha mencari dan menolong para pelajar yang terlibat.

Marilah kita sama-sama mengucapkan takziah kepada ibu bapa dan keluarga para pelajar yang menjadi mangsa runtuhan tersebut. Juga kepada para guru yang sekian lama mendidik mereka dan berdoa untuk kejayaan mereka.

Diharap dan didoakan semoga mereka semua selamat.
.....

Terkini.
19 pelajar yang terlibat dilaporkan selamat.

Nikah di Thailand

sekeping gambar yang membawa seribu erti

Kamera Minda Anak-anak

Imej
Jika anak-anak hidup dalam kritikan mereka akan belajar mengutuk
jika anak-anak hidup dalam permusuhan mereka akan belajar bergaduh
jika anak-anak hidup dalam keaiban mereka akan sentiasa berasa bersalah
jika anak-anak hidup dalam toleransi mereka akan belajar menjadi penyabar
jika anak-anak hidup dengan penghargaan mereka akan belajar menjadi budiman
jika anak-anak hidup dengan saksama mereka akan belajar menjadi adil
jika anak-anak hidup dengan persahabatan mereka akan belajar berkasih sayang
jika anak-anak hidup dengan kemesraan dan pendampingan mereka belajar untuk menjadikan dunia tempat paling harmoni,indah dan membahagiakan..
nukilan dari seorang sahabat

Belanjawan 2010- sukuk 1malaysia

Imej
Didalam pembentangan Belanjawan 2010 salah satu yang menarik minat saya adalah penerbitan Sukuk 1Malaysia. Tok Jib mengumumkan semua rakyat Malaysia berumur 21 tahun ke atas layak melabur dengan pelaburan minima RM 1,000 dan pelaburan maksima, RM 50,000.Tarikh matang adalah selama 3 tahun, dengan pulangan 5% setahun dan pembayaran dibuat pada setiap suku tahun.Dalam bahasa lain, kerajaan mahu sebahagian duit anda untuk tujuan tertentu, dan sudah tentu lah ia akan digunakan untuk pembangunan.Berbeza dengan cukai, pendapatan kerajaan melalui penerbitan sukuk ini mempunyai liabiliti tertentu kepada semua pemegang sukuknya..Dan kita tidak mengetahui siapa yang bakal menguruskannya.

RM50 service tax for card holders

Imej
A SERVICE tax of RM50 will be imposed on each principal credit card every year beginning Jan 1.For every supplementary card, a RM25 service tax will be charged yearly.The move to impose this tax is to promote prudent spending as the use of credit cards is extensive. The number of cards increased from two million in 1997 to 11 million as of August this year. They exclude the 285,000 charge cards already issued.
Saya tak terjumpa pula berita ini dalam akhbar berbahasa Melayu semasa membaca berita-berita belanjawan 2010. Hanya terbaca dalam berita berbahasa Inggeris.Cukai perkhidmatan sebanyak RM 50 akan dikenakan untuk kad kredit prinsipal, dan RM 25 untuk kad kredit tambahan bermula 1 Januari 2010Hm… Bijak kerajaan ni mengaburi mata rakyat. Gomen potong kadar cukai pendapatan menjadi 26%, tetapi pada masa yang sama mengenakan cukai perkhidmatan kad kredit yang mana saya rasa hampir semua pekerja di Malaysia mempunyai paling kurang 1 kad. Harus diingat bukan semua pekerja di Malaysia waj…

LOVE

Imej
"don't find love,let love find you that why it's called falling in love because you don't force yourself to fall,you just fall,"
"love true love,is that which can give the most without asking or demanding anything in return,"
"it takes a minute to have a crush on someone,an hour to like someone,and an day to love someone...but it takes a lifetime to forget someone,"
"it breaks your heart to see the one you love is happy with someone else, but it's more painful to know that the one you love is unhappy with you," three things of life that are most valuable love self-confidence & friends'"
"no one is perfect until you fall in love with them,"
"love,true love,is that which can give the most without asking or demanding anything in return,"

nukilan...Elleonie

kita dan Barat2

Imej
Kenapa orang Barat ramai yang berjaya sedangkan mereka kebanyakannya bukan beragama Islam? semua mereka mencapai tahap berjaya dalam bidang masing-masing.Tetapi Kenapa pula cuma sedikit orang Islam berjaya? walaupun umat Islam adalah umat terpilih dan mereka boleh minta apa saja yang mereka mahu melalui DOA, tapi kenapa cuma sedikit saja orang Islam yang benar-benar berjaya?Dalam kalangan orang melayu pun, cuma sedikit yang benar-benar baik, berjaya dan cemerlang dalam bidangnya. Mengapa orang yang bukan Muslim, tak tahu pasal DOA dan tak tahu pasal keberkatan, dapat mencapai kejayaan dalam bidang mereka?
Ini semuanya adalah disebabkan ILMU. Orang bukan Islam tahu apa yang kita orang Islam ni tak tahu. Mereka tahu perkara-perkara yang penting.

Selepas itu, mereka pastikan apa yang mereka mahu capai dan tak akan berganjak, tak akan berhenti berusaha selagi apa yang mereka matlamatkan tak tercapai.
Kita? Asyik berubah matlamat. Maka, cuma ILMU dan USAHA menjadi pembeza antara kejayaan oran…

Kita dan Barat

Imej
Dalam buku buku motivasi dari barat banyak menggunakan pendekatan Sains, sama ada sains kemasyarakatan, saikologi, antropologi , sosiologi dan berbagai “logi” lagi. Mereka banyak menggunakan pendekatan positif, mengajak kepada pemikiran positif, tindakan-tindakan positif bercampur aspek spiritual seperti aura dan getaran tenaga.
Cara Motivasi kita lebih merakyat. Tips motivasinya simple diselang-seli dengan panduan-panduan yang dipetik dari Al-Quran.
Tapi Kita boleh ambil motivasi pendekatan mereka sebagai cara untuk memberi semangat pada diri kita, dalam masa yang sama kita tak lupa yang kita ni orang Melayu beragama Islam. Kita gabungkan kedua-duanya supaya kita jadi orang berjaya dalam bidang kita. Ambil yang bermanfaat, sesuaikan dengan diri kemudian gunakan sebaik mungkin, supaya kita sentiasa bermotivasi untuk mengejar kejayaan.
Dalam pada itu, kita teruskan berdoa disamping memaksa diri rajin berusaha. Doa dapat membuka pintu-pintu kejayaan, apatah lagi jika ia digabung dengan u…

Perkara perkara ringan penyebab kesusahan

Imej
Sumber dari kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa’yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk’ di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu …

Kebaikan yang datang

Imej
Saya yakin semua orang sukakan kebaikan dan takder sorang pun yang ingin melakukan kejahatan. Bagaimanapun jiwa kita seolah - olah terbahagi kepada dua apabila mahu melakukan kebaikan. Bila kita mahu senyum pada orang lain, hati kita akan berkata " ah, dia tak senyum pada aku, kenapa aku harus senyum padanya?" Sedangkan dalam hati kita mahu sangat senyum padanya. Tetapi tidak boleh, kenapa?
Pernahkah anda marah tetapi jauh disudut hati anda menyayanginya lalu menyesali perbuatan itu?.
Hakikat yang menghalang kebaikan itu adalah BELENGGU iaitu sifat - sifat jahat yang melingkari hati kita yang asalnya sangat bersih dan suci murni.
Bila belenggu itu ada, hati kita akan resah.. jiwa akan kacau bilau.. seluruh tubuh akan bercelaru.. dan kita akan mula sakit.. pening.. tertekan yang berpunca dari hati yang hitam.
Cuba buangkan segala rasa hasad dengki, benci, sombong, tamak, malas dan sebagainya dan terimalah seadanya apa saja yang ditakdirkan untuk kita. Kita tidak perlu lagi marah …

Senaman

Imej
Sudah hampir dua bulan tak buat senaman. Biasanya, walaupun sibuk, selang 3 hari pasti saya mencuri masa untuk bersenam sekurang-kurangnya selama dua jam. Walaupun kadang kala terganggu oleh sebab kesibukan bekerja.
Dan dua hari lepas saya buat senaman di tempat biasa... dan macam biasa... Dan di akhirnya... waktu malam habis semua sakit sakit badan.. Rasa nak demam pun ada...

Hrm, di mana silapnya ya? Mungkin saya tidak melakukan senaman dengan betul. Dan ramai juga di luar sana yang lalai atau tidak sedar yang mereka telah melakukan kesalahan ketika bersenam. Mungkin kerana tidak tahu atau langsung tidak peduli. Untuk pengetahuan anda, kesalahan tersebut bukan sahaja mengundang kecederaan, malahan hasil yang anda inginkan juga tidak tercapai. Berikut merupakan 8 perkara yang perlu dielakkan :-

1) Tidak makan sebelum latihan
Untuk mendapatkan tenaga maksimum dan meningkatkan kemampuan tubuh, anda wajib makan makanan yang mengandungi 200 – 300 kalori, satu jam sebelum mula berlatih. Pi…

Cemerlang dalam bekerja

Imej
Kerja kita adalah hidup kita. Apabila kita tidak bersemangat bekerja, maka kita tidak akan bersemangat menjalani hidup kita. Kita akan kehilangan momentum, kebahagiaan memudar, kegembiraan jatuh ke tahap mendatar.Kita selalu tak ada mood buat kerja. Kita selalu ponteng ke tempat kerja. Tiap kali hari kerja, turun bekerja satu perbuataan yang amat menyesakkan buat kita sebab kita terpaksa bangun awal pagi, terpaksa kelam kabut gi tempat kerja.Suasana tempat kerja bagaikan penjara buat kita. Kita tak sabar nak menunggu waktu makan tengahari, kita tak sabar menunggu waktu habis bekerja supaya kita dapat berehat di rumah. Kita tak ada keseronokan bekerja, kita tak suka kerja kita tu, cuma nak gajinya saja untuk menyara hidup kita.Jika kita tak suka kerja kita, maka kesannya akan nampak pada emosi kita.Emosi datang dari minda separa sedar.Jika emosi kita banyak mengarah kepada emosi-emosi buruk, maka minda separa sedar akan menemukan kita dengan situasi buruk, orang-orang berperangai buruk…

Wanita Dan Lelaki

Imej
Betapa pentingnya wanita di sisi lelaki. Apa tidaknya, lelaki akan terasa sunyi tanpa wanita. Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya.

Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus, tidak mampu untuk meluruskan mereka.

Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus. Luruskanlah wanita dengan cara petunjuk Allah, kerana diciptanya begitu rupa oleh mereka. Didiklah mereka dengan panduan dariNya.

Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta, nanti mereka semakin liar, jangan hiburkan mereka dengan kecantikan, nanti mereka semakin menderita...

Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah, kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal, di situlah kuncinya. Akal setipis rambut, tebalkan dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman. Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak.

Suburkanlah kerana dari situlah nanti mereka a…

One Moment listen please

Imej
The Moment you are in Tension
You will lose your Attention
Then you are in total Confusion
And you will feel Irritation
Then you will spoil personal Relation
Ultimately, you won't get Co - Operation
Then you will make thingsComplication
Then your blood pressure may raiseCaution
And you may have to take Medication
Instead, understand the Situation
And try to think about the Solution
Many problems will be solved byDiscussion
This will work out better in yourProfession
Don't think it's my free Suggestion
It's only for your Prevention
If you understand my Intention
You will never come again to Tension

Barah pangkal rahim

Imej
Barah pangkal rahim

* Malaysia membelanjakan RM250 juta setahun untuk menguruskan barah pangkal rahim.
* Daripada jumlah itu hanya sembilan peratus digunakan untuk ujian pengesanan awal barah pangkal rahim - ujian lumuran pap.
* Daripada keseluruhan kes barah di Malaysia, barah pangkal rahim menduduki tempat kedua selepas barah payu dara.
* Di peringkat global, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan hampir 500,000 wanita diserang barah pangkal rahim setiap tahun.

Mengenali barah pangkal rahim

* Disebabkan oleh jangkitan kuman human papillomavirus (HPV).
* Pangkal rahim secara saintifiknya bertindak sebagai laluan. Darah mengalir dari uterus melaluinya untuk ke faraj ketika haid.
* Pangkal rahim juga menghasilkan mukus yang membantu sperma bergerak ke dalam rahim. Ketika hamil, pangkal rahim tertutup rapat bagi melindung janin. Ketika proses kehamilan, pangkal rahim terbuka untuk membenarkan bayi lahir.
* Barah pangkal rahim bermula seperti kebanyakan barah di mana-mana bahagian tubuh…

15 CANCER SYMPTONS WOMEN IGNORE

This article taken from internetNo. 1: Unexplained Weight LossMany women would be delighted to lose weight without trying. But unexplained weight loss -- say 10 pounds in a month without an increase inexercise or a decrease in food intake -- should be checked out, Mishori says.
"Unexplained weight loss is cancer unless proven not," she says. It could, of course, turn out to be another condition, such as an overactive thyroid.
Expect your doctor to run tests to check the thyroid and perhaps order a CT scan of different organs. The doctor needs to "rule out the possibilities, one by one," Mishori says.No. 2: BloatingBloating is so common that many women just live with it. But it could point to ovarian cancer. Other symptoms of ovarian cancer includeabdominal pain or pelvic pain, feeling full quickly -- even when you haven't eaten much -- and urinary problems, such as having an urgent need to go to the bathroom.
If the bloating occurs almost every day and persists fo…