Jumaat, 30 Oktober 2009

Urus Niaga


Perhatikan urusniaga berikut..

1. "kereta ini dijual secara tunai, maka harga on the road berjumlah RM 50,000".
Ini adalah jual beli secara tunai. Kalau penjual beritahu harga kos + untung, ia dinamakan bai’ murabahah. Kalau penjual tak beritahu, ia adalah bai’ musawamah.

2. “Kalau tuan tidak cukup duit, pihak kami membenarkan pembayaran ansuran dibuat selama 5 tahun, dan harga kesemuanya on the road akan menjadi RM 60,000.”

Ini adalah jual beli secara tertangguh. Dikenali sebagai bai’ bithaman ajil atau bai’ muajjal. Malah, jual beli murabahah dan musawamah juga boleh dibuat secara tertangguh. Jual beli tertangguh adalah salah satu kaedah muamalat yang halal.


3. “Kalau tuan tidak cukup duit, pihak kami boleh memberikan pinjaman 100% dengan kadar faedah 4% untuk tempoh 5 tahun.”

Ini adalah riba al-qard. Riba disebabkan hutang.


4. “Dan sekiranya tuan tidak dapat melangsaikan hutang kereta ini mengikut tempoh masa yang ditetapkan, kami boleh memanjangkan tempoh hutang tuan dengan tambahahan.

Ini adalah riba jahiliyyah. Riba disebabkan penghutang tidak dapat membayar hutang mengikut masa yang ditetapkan, lalu pemiutang tambah jumlah bayar balik.


Perbankan Islam banyak menggunakan cara 2.

Perbankan konvensional menggunakan cara 3 dan 4 , atau gabungan kedua-duanya sekali dalam kebanyakan majoriti urusniaga mereka.


Kad kredit adalah salah satu contoh aplikasi riba jahiliyyah. Kalau anda gagal bayar balik selepas tamat tempoh grace period, anda akan dikenakan riba.


Tetapi ada juga kad kredit yang patuh Shariah. Berikut adalah senarai bank dan kontrak shariah yang digunakan dalam kad kredit yang dikeluarkan oleh Perbankan Islam.


1. Bank Islam, berasaskan kontrak Tawarruq.
2.
AmIslamic Bank, berasaskan kontrak Bai Inah.
3
. Bank Rakyat, berasaskan kontrak Tawarruq.
4.
BSN, berasaskan kontrak Bai Inah.
5.
Maybank Islamic, kontrak Bai Inah.
6.
CIMB Islamic, kontrak Ujrah.
7.
HSBC Amanah, kontrak Ujrah.


Setakat artikel ini ditulis, ini sahaja kad kredit yang dikeluarkan oleh institusi perbankan Islam yang saya tahu.


Walaupun kad kredit sebegini disahkan sebagai patuh Shariah, tetapi disiplin dalam menggunakan kad ini adalah masih sama seperti anda menggunakan kad kredit konvensional.


Berhutang itu pada asalnya harus. Apa yang perlu diperhalusi adalah, sama ada proses keberhutangan kita itu berlandaskan riba atau tidak. Sekiranya proses keberhutangan itu mengikut panduan Islam, maka ia dibenarkan. Harus diingat, hutang yang halal juga wajib dibayar.


Khamis, 29 Oktober 2009

Middle-Class, Belanjawan 2010 dan 1Malaysia


Subsidi petrol sentiasa diberi perhatian dalam setiap kali belanjawan dibentangkan. Dan kadang kala ini memberi impak kepada seorang PM yang dipilih. Tidak dinafikan ini merupakan satu perkara yang rumit. Tak beri salah, beri pun salah.

Pendapat saya, apa yang kerajaan patut buat adalah, fokus kepada perkara yang boleh mereka kawal. Jangan fokus kepada perkara yang mereka tidak boleh kawal.
Misalnya, turun naik harga minyak dalam pasaran terbuka, bukan sesuatu yang boleh dikawal oleh kerajaan. Walaupun Malaysia pengeluar minyak, tetapi negara anggota OPEC adalah lebih berkuasa dari Malaysia. Jadi, harga minyak bukan perkara yang patut kerajaan fokus.

Tetapi kerajaan boleh mengawal infrakstruktur kemudahan awam, kerajaan boleh mengawal cukai kereta, kerajaan boleh mengawal tol di lebuhraya.
Walaupun minyak terpaksa dijual RM 100 / liter , rakyat mempunyai lebih dari satu pilihan pengangkutan untuk meneruskan urusan sehari-hari.

Lihat Bagaimana kualiti jalan, bas awam, teksi, ERL, Star, Putra dan KTM komuter di Malaysia? Bagaimana rakyat boleh tidak terbeban dari cukai berlebihan dalam industri jual beli kereta ? Bagaimana tol boleh dihapuskan ?

Masalahnya sekarang, kita tidak punya banyak pilihan. Harga minyak melambung. Tetapi pengangkutan awam yang sedia ada tidak mampu menyelesaikan masalah. Sudah lah kos tol, pembelian kereta di Malaysia sudah sedia terbeban, ditambah pula dengan kenaikan petrol, maka sudah tentu lah rakyat marah.

Bagi saya, selagi mana infrastruktur pengangkutan awam ini tidak dibaiki dahulu, buatlah apa pun dengan struktur subsidi minyak, ia tidak banyak membantu, lebih-lebih lagi kalau anda tergolong dalam golongan middle-class. Anda perlu memilih untuk menjadi orang miskin, atau orang yang kaya.

Sistem sedia ada hari ini adalah kerajaan perlu membantu orang miskin dan orang kaya, dan mengenakan cukai yang tinggi terhadap middle-class.

Contoh dalam Belanjawan 2010 :
Orang miskin tidak pakai kredit kad. Orang middle-class banyak pakai kredit kad. Orang kaya, mengeluarkan kredit kad. Siapa yang kena cukai perkhidmatan RM 50?

Orang miskin tidak bayar cukai pendapatan. Orang middle-class kena bayar cukai pendapatan sampai 26%. Orang kaya, dapat banyak pengecualian cukai, dan bantuan dalam bentuk projek kerajaan.

Orang miskin tidak pakai broadband yang hampeh tu. Orang middle-class yang banyak pakai broadband yang hampeh tu, dan diberi rebat cukai sebanyak RM 500. Dan orang kaya dapat menikmati dahulu peruntukan RM 11.3 bilion untuk projek High Speed Broadband.

Orang miskin tidak pakai komputer. Orang middle-class pakai komputer. Orang kaya jual komputer. Dan penjawat awam dibenarkan untuk buat pinjaman dengan kerajaan 3 tahun sekali untuk beli komputer dari tauke-tauke komputer ni.

Orang miskin tidak beli Sukuk 1Malaysia. Orang middle-class akan banyak beli Sukuk 1Malaysia. Dan orang kaya yang mendapat manfaat terlebih dahulu dari RM 3 bilion yang bakal dikutip dari Sukuk 1Malaysia. Orang middle class cuma dapat 5% setahun.

Orang miskin tidak punya KWSP. Orang middle-class semua ada KWSP. Tapi orang middle-class cuma dapat kira-kira 4.5% sahaja setahun. Tetapi orang kaya yang uruskan dana-dana KWSP dapat imbuhan yang lebih dari pencarum itu sendiri, tengok sahajalah ValueCap Sdn Bhd, senang-senang pinjam RM 5 bilion. Kita nak keluarkan duit KWSP sendiri pun susah.

Ya, dalam Belanjawan 2010 kali ini ada disebut pasal meningkatkan kemudahan awam. Tetapi saya fikir, ia sudah disebut dari dulu sampailah sekarang. Tetapi bila berlaku kenaikan harga minyak, kebanyakan kita masih belum boleh lagi meninggalkan kereta di rumah dan memilih untuk menaiki kenderaan awam bukan ?

Selasa, 27 Oktober 2009

Jambatan runtuh di Kuala Dipang


26 Okt.2009.( malam )

Seramai 22 pelajar dikhuatiri hilang dalam satu kejadian jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, Tapah, Ipoh; Perak .

Demikian dilaporkan oleh beberapa media hari ini, mereka adalah peserta kursus / perkhemahan kokurikulum yang dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran.ketika entri ini ditulis berbagai pihak sedang berusaha mencari dan menolong para pelajar yang terlibat.

Marilah kita sama-sama mengucapkan takziah kepada ibu bapa dan keluarga para pelajar yang menjadi mangsa runtuhan tersebut. Juga kepada para guru yang sekian lama mendidik mereka dan berdoa untuk kejayaan mereka.

Diharap dan didoakan semoga mereka semua selamat.
.....

Terkini.
19 pelajar yang terlibat dilaporkan selamat.

Nikah di Thailand

video

Isnin, 26 Oktober 2009

sekeping gambar yang membawa seribu erti

gambar yang memberi seribu erti

Kamera Minda Anak-anak


Jika anak-anak hidup dalam kritikan
mereka akan belajar mengutuk

jika anak-anak hidup dalam permusuhan
mereka akan belajar bergaduh

jika anak-anak hidup dalam keaiban
mereka akan sentiasa berasa bersalah

jika anak-anak hidup dalam toleransi
mereka akan belajar menjadi penyabar

jika anak-anak hidup dengan penghargaan
mereka akan belajar menjadi budiman

jika anak-anak hidup dengan saksama
mereka akan belajar menjadi adil

jika anak-anak hidup dengan persahabatan
mereka akan belajar berkasih sayang

jika anak-anak hidup dengan kemesraan
dan pendampingan
mereka belajar untuk menjadikan dunia tempat
paling harmoni,indah dan membahagiakan..

nukilan dari seorang sahabat

Belanjawan 2010- sukuk 1malaysia


Didalam pembentangan Belanjawan 2010 salah satu yang menarik minat saya adalah penerbitan Sukuk 1Malaysia. Tok Jib mengumumkan semua rakyat Malaysia berumur 21 tahun ke atas layak melabur dengan pelaburan minima RM 1,000 dan pelaburan maksima, RM 50,000.

Tarikh matang adalah selama 3 tahun, dengan pulangan 5% setahun dan pembayaran dibuat pada setiap suku tahun.

Dalam bahasa lain, kerajaan mahu sebahagian duit anda untuk tujuan tertentu, dan sudah tentu lah ia akan digunakan untuk pembangunan.

Berbeza dengan cukai, pendapatan kerajaan melalui penerbitan sukuk ini mempunyai liabiliti tertentu kepada semua pemegang sukuknya..

Dan kita tidak mengetahui siapa yang bakal menguruskannya.

Ahad, 25 Oktober 2009

RM50 service tax for card holders


A SERVICE tax of RM50

will be imposed on each principal credit card every year beginning Jan 1.

For every supplementary card, a RM25 service tax will be charged yearly.

The move to impose this tax is to promote prudent spending as the use of credit cards is extensive. The number of cards increased from two million in 1997 to 11 million as of August this year. They exclude the 285,000 charge cards already issued.


Saya tak terjumpa pula berita ini dalam akhbar berbahasa Melayu semasa membaca berita-berita belanjawan 2010. Hanya terbaca dalam berita berbahasa Inggeris.

Cukai perkhidmatan sebanyak RM 50 akan dikenakan untuk kad kredit prinsipal, dan RM 25 untuk kad kredit tambahan bermula 1 Januari 2010

Hm… Bijak kerajaan ni mengaburi mata rakyat. Gomen potong kadar cukai pendapatan menjadi 26%, tetapi pada masa yang sama mengenakan cukai perkhidmatan kad kredit yang mana saya rasa hampir semua pekerja di Malaysia mempunyai paling kurang 1 kad. Harus diingat bukan semua pekerja di Malaysia wajib membayar cukai, tetapi rata-rata pekerja berpendapatan lebih RM 1,500 sudah ada kad kredit.

Jadi pengiraannya, kalau anda mempunyai 3 kad kredit prinsipal dari 3 bank yang berlainan, 2 daripada kad kredit prinsipal itu pula ada 1 kad tambahan, maka anda akan membayar:

RM 50 x 3 = RM 150

RM 25 x 2 = RM 50

Jumlah cukai perkhidmatan kad kredit = RM 200

1Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan

Hahaha…



Isnin, 19 Oktober 2009

LOVE


"don't find love,let love find you
that why it's called falling in love
because you don't force yourself to
fall,you just fall,"

"love true love,is that which can
give the most without asking or
demanding anything in return,"

"it takes a minute to have a crush on
someone,an hour to like someone,and
an day to love someone...but it takes
a lifetime to forget someone,"

"it breaks your heart to see the one
you love is happy with someone else,
but it's more painful to know that the
one you love is unhappy with you,"
three things of life that are most
valuable love self-confidence &
friends'"

"no one is perfect until you fall in love
with them,"

"love,true love,is that which can
give the most without asking or
demanding anything in return,"

nukilan...Elleonie

kita dan Barat2


Kenapa orang Barat ramai yang berjaya sedangkan mereka kebanyakannya bukan beragama Islam?

semua mereka mencapai tahap berjaya dalam bidang masing-masing.

Tetapi Kenapa pula cuma sedikit orang Islam berjaya? walaupun umat Islam adalah umat terpilih dan mereka boleh minta apa saja yang mereka mahu melalui DOA, tapi kenapa cuma sedikit saja orang Islam yang benar-benar berjaya?

Dalam kalangan orang melayu pun, cuma sedikit yang benar-benar baik, berjaya dan cemerlang dalam bidangnya. Mengapa orang yang bukan Muslim, tak tahu pasal DOA dan tak tahu pasal keberkatan, dapat mencapai kejayaan dalam bidang mereka?


Ini semuanya adalah disebabkan ILMU. Orang bukan Islam tahu apa yang kita orang Islam ni tak tahu. Mereka tahu perkara-perkara yang penting.

Selepas itu, mereka pastikan apa yang mereka mahu capai dan tak akan berganjak, tak akan berhenti berusaha selagi apa yang mereka matlamatkan tak tercapai.


Kita? Asyik berubah matlamat. Maka, cuma ILMU dan USAHA menjadi pembeza antara kejayaan orang Barat dengan orang kita.


Orang Barat sentiasa menggali ilmu, menemui pelbagai perkara baru melalui pengkajian dalam segenap aspek kehidupan - politik, ekonomi, sukan, kewangan, teknologi dan manusiawi.


Seharusnya kita mesti ikut jejak mereka, dalam masa yang sama kuat berdoa pada Allah, moga kita berjaya seperti mereka (mungkin hingga dapat mengatasi kejayaan mereka).


Terapkan dua faktor kejayaan mereka - ILMU dan USAHa. Mulai hari ini, tetapkan matlamat, gali banyak ilmu, kemudian rajinkan diri berusaha. Jadikan perkara lain satu gangguan semata-mata.

Kita dan Barat


Dalam buku buku motivasi dari barat banyak menggunakan pendekatan Sains, sama ada sains kemasyarakatan, saikologi, antropologi , sosiologi dan berbagai “logi” lagi. Mereka banyak menggunakan pendekatan positif, mengajak kepada pemikiran positif, tindakan-tindakan positif bercampur aspek spiritual seperti aura dan getaran tenaga.


Cara Motivasi kita lebih merakyat. Tips motivasinya simple diselang-seli dengan panduan-panduan yang dipetik dari Al-Quran.


Tapi Kita boleh ambil motivasi pendekatan mereka sebagai cara untuk memberi semangat pada diri kita, dalam masa yang sama kita tak lupa yang kita ni orang Melayu beragama Islam. Kita gabungkan kedua-duanya supaya kita jadi orang berjaya dalam bidang kita. Ambil yang bermanfaat, sesuaikan dengan diri kemudian gunakan sebaik mungkin, supaya kita sentiasa bermotivasi untuk mengejar kejayaan.


Dalam pada itu, kita teruskan berdoa disamping memaksa diri rajin berusaha. Doa dapat membuka pintu-pintu kejayaan, apatah lagi jika ia digabung dengan usaha berterusan. Formulanya adalah:

ilmu + sains + ibadah + usaha = kejayaan

Doa termasuk dalam aspek ibadah, sains tu maknanya kita kena tahu cemana minda kita bekerja dan cemana fizikal kita berfungsi khususnya pada tahap tinggi, apa jenis makanan yang baik untuk jasmani kita. Ilmu penting, supaya kita tahu usaha mana yang benar-benar berhasil. Kurang ilmu, ibarat kita berjalan di lorong gelap tanpa satupun panduan.

Selasa, 13 Oktober 2009

Perkara perkara ringan penyebab kesusahan


Sumber dari kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa’yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut

1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk’ di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18. berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Kebaikan yang datang


Saya yakin semua orang sukakan kebaikan dan takder sorang pun yang ingin melakukan kejahatan. Bagaimanapun jiwa kita seolah - olah terbahagi kepada dua apabila mahu melakukan kebaikan. Bila kita mahu senyum pada orang lain, hati kita akan berkata " ah, dia tak senyum pada aku, kenapa aku harus senyum padanya?" Sedangkan dalam hati kita mahu sangat senyum padanya. Tetapi tidak boleh, kenapa?

Pernahkah anda marah tetapi jauh disudut hati anda menyayanginya lalu menyesali perbuatan itu?.

Hakikat yang menghalang kebaikan itu adalah BELENGGU iaitu sifat - sifat jahat yang melingkari hati kita yang asalnya sangat bersih dan suci murni.

Bila belenggu itu ada, hati kita akan resah.. jiwa akan kacau bilau.. seluruh tubuh akan bercelaru.. dan kita akan mula sakit.. pening.. tertekan yang berpunca dari hati yang hitam.

Cuba buangkan segala rasa hasad dengki, benci, sombong, tamak, malas dan sebagainya dan terimalah seadanya apa saja yang ditakdirkan untuk kita. Kita tidak perlu lagi marah pada sesiapa pun kerana kita amat mengasihi setiap orang lantaran mereka juga sama seperti kita iaitu makhluk yang dicintai oleh Allah swt.

Barulah anda akan rasa betapa damainya hidup anda ini. Betapa indahnya hidup ini lantas kita tidak akan sanggup untuk menyakiti insan lain meskipun berlainan pendapat, fahaman, bangsa, agama dan negara.



Senaman


Sudah hampir dua bulan tak buat senaman. Biasanya, walaupun sibuk, selang 3 hari pasti saya mencuri masa untuk bersenam sekurang-kurangnya selama dua jam. Walaupun kadang kala terganggu oleh sebab kesibukan bekerja.

Dan dua hari lepas saya buat senaman di tempat biasa... dan macam biasa... Dan di akhirnya... waktu malam habis semua sakit sakit badan.. Rasa nak demam pun ada...

Hrm, di mana silapnya ya? Mungkin saya tidak melakukan senaman dengan betul. Dan ramai juga di luar sana yang lalai atau tidak sedar yang mereka telah melakukan kesalahan ketika bersenam. Mungkin kerana tidak tahu atau langsung tidak peduli. Untuk pengetahuan anda, kesalahan tersebut bukan sahaja mengundang kecederaan, malahan hasil yang anda inginkan juga tidak tercapai. Berikut merupakan 8 perkara yang perlu dielakkan :-


1) Tidak makan sebelum latihan

Untuk mendapatkan tenaga maksimum dan meningkatkan kemampuan tubuh, anda wajib makan makanan yang mengandungi 200 – 300 kalori, satu jam sebelum mula berlatih. Pilihlah jenis makanan daripada sumber karbohidrat, seperti roti berserat tinggi, muffin, pisang, dan yogurt.

2) Malas lakukan regangan
Sebelum memulakan latihan, regangan mesti dilakukan untuk membolehkan anggota lebih mudah digerakkan atau melentur. Selain itu regangan juga mengurangkan risiko kecederaan ketika bersenam.

3) Pakai kasut tidak sesuai
Pilih kasut yang sesuai dengan aktiviti senaman kerana bukan semua kasut boleh dipakai ketika bersenam. Jika anda ingin berjogging, pilihlah kasut khas untuk aktiviti ini. Begitu juga dengan senaman yang lain. Jangan sesekali mengenakan kasut yang biasa dipakai ketika membeli-belah atau bersiar-siar. Ini kerana kasut tersebut tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan untuk melindungi tapak kaki ketika bersenam.

4) Tidak mempunyai sasaran
Jika anda tidak tahu otot yang mana menjadi sasaran ketika berlatih, ini bermakna anda hanya membuang masa bersenam, sedangkan ia tidak berhasil. Untuk memperbaikinya, fokuskan perhatian pada bahagian badan yang sedang dilatih. Rasakan beban yang diterima pada otot bahagian tersebut dan tumpukan perhatian ketika anda melakukannya.

5) Mengharapkan hasil dengan segera
Jangan mengharapkan hasil latihan dalam waktu yang singkat. Anda memerlukan masa sekurang-kurangnya sebulan untuk melihat hasil penat lelah tersebut. Malah, perubahan akan berlaku secara bertahap.


Latihan kekuatan (beban) sama pentingnya dengan latihan kardio seperti jogging dan aerobik. Ini kerana latihan beban dapat membentuk otot yang padat yang dapat membakar kalori dalam jumlah besar walaupun ketika anda tidak berlatih. Dapatkan nasihat jurulatih untuk menyeimbangkan latihan kardio dan latihan beban anda.


6) Menahan nafas ketika mengangkat beban
Sangat penting menghembuskan nafas ketika sedang mengangkat beban, agar tidak timbul gangguan pada jantung. Selain itu, perbuatan menahan nafas sebegini boleh menggangggu peredaran dan menyebabkan anda mudah pengsan. Perbaiki teknik latihan dengan menarik nafas ketika menurunkan beban dan menghembuskannya ketika mengangkat beban.

7) Hanya fokus pada hasil bentuk tubuh

Percayalah, olahraga atau senaman bukan sekadar usaha untuk mendapatkan bentuk tubuh ideal. Olahraga lebih daripada 10 minit dengan intensiti sederhana juga bermanfaat memperbaiki suasana hati, meningkatkan kualiti tidur serta mengendalikan ‘stress’. Oleh itu jangan kecewa, walaupun berat badan anda tidak berkurangan seperti yang anda impikan, mungkin kandungan lemak di dalam badan juga sudah berkurangan dan daya tahan tubuh juga telah meningkat.


8) Tidak cukup minum air

Minum air kosong yang mencukupi boleh mencegah sakit kepala dan degup jantung yang tidak teratur ketika sedang bersenam. Malah, ia juga dapat mengurangkan rasa lapar setelah berolahraga. Semasa bersenam, minumlah sekurang-kurangnya segelas air untuk setiap 15 minit untuk mengelakkan dehidrasi. Jika senaman dilakukan lebih daripada satu jam, minumlah minuman isotonik untuk menggantikan cairan elektrolit yang hilang.

Ahad, 11 Oktober 2009

Cemerlang dalam bekerja


Kerja kita adalah hidup kita. Apabila kita tidak bersemangat bekerja, maka kita tidak akan bersemangat menjalani hidup kita. Kita akan kehilangan momentum, kebahagiaan memudar, kegembiraan jatuh ke tahap mendatar.

Kita selalu tak ada mood buat kerja. Kita selalu ponteng ke tempat kerja. Tiap kali hari kerja, turun bekerja satu perbuataan yang amat menyesakkan buat kita sebab kita terpaksa bangun awal pagi, terpaksa kelam kabut gi tempat kerja.

Suasana tempat kerja bagaikan penjara buat kita. Kita tak sabar nak menunggu waktu makan tengahari, kita tak sabar menunggu waktu habis bekerja supaya kita dapat berehat di rumah. Kita tak ada keseronokan bekerja, kita tak suka kerja kita tu, cuma nak gajinya saja untuk menyara hidup kita.

Jika kita tak suka kerja kita, maka kesannya akan nampak pada emosi kita.

Emosi datang dari minda separa sedar.

Jika emosi kita banyak mengarah kepada emosi-emosi buruk, maka minda separa sedar akan menemukan kita dengan situasi buruk, orang-orang berperangai buruk, perkara-perkara buruk. Hal ini akan berterusan selagi emosi kita banyak mengarah kepada emosi buruk. Minda separa sedar menarik apa yang serupa dengan emosi kita dan apa yang ada difikiran kita.

Anda kena sedar pentingnya mengawal emosi dalam bekerja. Emosi adalah mood Anda, perasaan Anda, ‘feel’ Anda. Untuk bersemangat bekerja, pastikan emosi Anda berada pada tahap baik, iaitu pada tahap positif.

Kita kena kenal pasti kepentingan kerja dalam hidup kita. Kerja amat penting sebab dari situ rezeki kita datang. Jadi, kita kena jaga emosi kita supaya kita cemerlang dalam bekerja lantas memberi kesan kepada tahap pendapatan kita.

Pekerja yang cemerlang akan mendapat kenaikan pangkat di tempat kerjanya kemudian akan mendapat kenaikan gaji juga. Mengapa kita tidak memilih untuk jadi pekerja cemerlang sedangkan kita ada potensi ke arah itu? Mengapa kita memilih untuk menjadi pekerja biasa saja sedangkan kita ada kapasiti untuk muncul menjadi pekerja cemerlang? Kita hanya perlu berfikiran positif, rajin, berdedikasi.

Kunci asasnya adalah kawalan emosi.

Emosi yang baik, yang positif dapat mengubah kita menjadi orang berfikiran positif, rajin dan berdedikasi terhadap kerja-kerja dalam bidang tugas. Kena ada minat, matlamat, target dan tujuan dalam berkerjaya. Barulah ada motivasi, barulah ada dorongan kuat untuk kita cemerlang di tempat kerja.

Kita kena faham emosi dalam diri kita terbahagi kepada dua - emosi positif dan emosi negatif. Dalam suasana kerja, kita akan lebih banyak berjumpa dengan emosi negatif sebab kita dikelilingi oleh orang-orang berfikiran negatif, mindset negatif dan sikap negatif.

Anda sudah pasti tahu apa dia emosi-emosi positif - kegembiraan, keseronokan, keghairahan tinggi pada kerja, rasa tercabar, kesukaan yang mendalam. Kita memang dah lama tahu.

Kita lupa untuk mengekalkannya dalam diri kita sebab fikiran kita sibuk memikir masalah, musibah dan berbagai keinginan yang belum tercapai. Fikiran kita juga banyak memikir orang-orang yang menyakitkan hati kita. Maka, kesan dari itu, emosi-emosi positif luntur habis. Susah untuk dibina semula, memakan masa dan asyik gagal.

Mulai hari ini, usaha sehabis daya untuk mengekalkan emosi-emosi positif dalam diri Anda sebelum turun ke tempat kerja, ketika berada di tempat kerja, dalam waktu bekerja serta di luar waktu bekerja.

Latih diri Anda mengekalkan emosi-emosi positif.

Be strong!


Wanita Dan Lelaki




Betapa pentingnya wanita di sisi lelaki. Apa tidaknya, lelaki akan terasa sunyi tanpa wanita. Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya.

Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus, tidak mampu untuk meluruskan mereka.

Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus. Luruskanlah wanita dengan cara petunjuk Allah, kerana diciptanya begitu rupa oleh mereka. Didiklah mereka dengan panduan dariNya.

Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta, nanti mereka semakin liar, jangan hiburkan mereka dengan kecantikan, nanti mereka semakin menderita...

Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah, kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal, di situlah kuncinya. Akal setipis rambut, tebalkan dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman. Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak.

Suburkanlah kerana dari situlah nanti mereka akan nampak kebesaran Tuhan. Akan terhibur dan berbahagialah mereka walaupun tidak jadi ratu cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri atau women gladiator. Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan satu kelemahan.

Sebaliknya disitulah kasih sayang Tuhan, kerana rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki pelbagai wajah: negarawan, karyawan, jutawan dan wan-wan yang lain.

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya pasti tidak terhibur dan menghiburkan. Tanpa ilmu,iman dan akhlak, mereka bukan saja tidak lurus, malah membengkokkan.

Bila wanita derhaka, dunia akan huru-hara. Bila tulang rusuk patah, rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan tetapi binalah kepimpinan.

Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah, pimpinlah diri sendiri dahulu kepadaNya. Jinakkan diri dengan Allah, nescaya jinaklah segala-galanya di bawah kepimpinan kita.


One Moment listen please


The Moment you are in Tension
You will lose your
Attention
Then you are in total
Confusion
And you will feel
Irritation
Then you will spoil personal
Relation
Ultimately, you won't get
Co - Operation
Then you will make things
Complication
Then your blood pressure may raise
Caution
And you may have to take
Medication
Instead, understand the
Situation
And try to think about the
Solution
Many problems will be solved by
Discussion
This will work out better in your
Profession
Don't think it's my free
Suggestion
It's only for your
Prevention
If you understand my
Intention
You will never come again to
Tension

Barah pangkal rahim


Barah pangkal rahim

* Malaysia membelanjakan RM250 juta setahun untuk menguruskan barah pangkal rahim.
* Daripada jumlah itu hanya sembilan peratus digunakan untuk ujian pengesanan awal barah pangkal rahim - ujian lumuran pap.
* Daripada keseluruhan kes barah di Malaysia, barah pangkal rahim menduduki tempat kedua selepas barah payu dara.
* Di peringkat global, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan hampir 500,000 wanita diserang barah pangkal rahim setiap tahun.

Mengenali barah pangkal rahim

* Disebabkan oleh jangkitan kuman human papillomavirus (HPV).
* Pangkal rahim secara saintifiknya bertindak sebagai laluan. Darah mengalir dari uterus melaluinya untuk ke faraj ketika haid.
* Pangkal rahim juga menghasilkan mukus yang membantu sperma bergerak ke dalam rahim. Ketika hamil, pangkal rahim tertutup rapat bagi melindung janin. Ketika proses kehamilan, pangkal rahim terbuka untuk membenarkan bayi lahir.
* Barah pangkal rahim bermula seperti kebanyakan barah di mana-mana bahagian tubuh, ia bermula di dalam sel.


* Selain HPV, faktor lain seperti merokok, sistem imun tubuh wanita, komplikasi pengambilan pil cegah hamil hanya sebahagian faktor lain yang dikaitkan dengan barah pangkal rahim.
* HPV adalah virus yang sangat biasa ditemui pada lelaki dan wanita dan ada lebih 100 jenis HPV.
* Lebih 50 peratus orang akan mengalami satu daripada jenis HPV itu sekali dalam hidupnya. Manakala jenis HPV yang lebih berisiko tinggi (misalnya jenis 16 dan 18) pula akan menjadi punca barah pangkal rahim.
* HPV amat mudah berjangkit. Malah, kebanyakan orang dijangkiti HPV pada tahun-tahun pertama mereka aktif dalam hubungan seksual. Justeru, ujian lumuran pap sangat disarankan.


Faktor dijangkiti HPV.

* Tidak melakukan rutin ujian lumuran pap
* Sistem tubuh yang lemah
* Usia (barah pangkal rahim lebih banyak terjadi pada wanita berusia 40 tahun ke atas).
* Ramai pasangan seks atau perempuan yang melakukan hubungan intim dengan lelaki yang banyak pasangan seks.
* Merokok
* Komplikasi penggunaan pil perancang dalam masa yang panjang

15 CANCER SYMPTONS WOMEN IGNORE

This article taken from internet

No. 1: Unexplained Weight Loss

Many women would be delighted to lose weight without trying. But unexplained weight loss -- say 10 pounds in a month without an increase inexercise or a decrease in food intake -- should be checked out, Mishori says.
"Unexplained weight loss is cancer unless proven not," she says. It could, of course, turn out to be another condition, such as an overactive thyroid.
Expect your doctor to run tests to check the thyroid and perhaps order a CT scan of different organs. The doctor needs to "rule out the possibilities, one by one," Mishori says.

No. 2: Bloating

Bloating is so common that many women just live with it. But it could point to ovarian cancer. Other symptoms of ovarian cancer includeabdominal pain or pelvic pain, feeling full quickly -- even when you haven't eaten much -- and urinary problems, such as having an urgent need to go to the bathroom.
If the bloating occurs almost every day and persists for more than a few weeks, you should consult your physician. Expect your doctor to take a careful history and order a CT scan and blood tests, among others.

No. 3: Breast Changes

Most women know their breasts well, even if they don't do regular self-exams, and know to be on the lookout for lumps. But that's not the only breast symptom that could point to cancer. Redness and thickening of the skin on the breast, which could indicate a very rare but aggressive form of breast cancer, inflammatory breast cancer, also needs to be examined, Linden says. "If you have a rash that persists over weeks, you have to get it evaluated," she says.
Likewise, if the look of a nipple changes, or if you notice discharge (and aren’t breastfeeding), see your doctor. "If it's outgoing normally and turns in," she says, that's not a good sign. "If your nipples are inverted chronically, no big deal." It's the change in appearance that could be a worrisome symptom.
If you have breast changes, expect your doctor to take a careful history, examine the breast, and order tests such as a mammogram, ultrasound, MRI, and perhaps a biopsy.

No. 4: Between-Period Bleeding or Other Unusual Bleeding

''Premenopausal women tend to ignore between-period bleeding," Daly says. They also tend to ignore bleeding from the GI tract, mistakenly thinking it is from their period. But between-period bleeding, especially if you are typically regular, bears checking out, she says. So does bleeding after menopause, as it could be a symptom of endometrial cancer. GI bleeding could be a symptom of colorectal cancer.
Think about what's normal for you, says Debbie Saslow, PhD, director of breast and gynecologic cancer at the American Cancer Society in Atlanta . "If a woman never spots [between periods] and she spots, it's abnormal for her. For someone else, it might not be."
"Endometrial cancer is a common gynecologic cancer," Saslow says. "At least three-quarters who get it have some abnormal bleeding as an early sign."
Your doctor will take a careful history and, depending on the timing of the bleeding and other symptoms, probably order an ultrasound or biopsy.

No. 5: Skin Changes

Most of us know to look for any changes in moles -- a well-known sign ofskin cancer. But we should also watch for changes in skin pigmentation, Daly says.
If you suddenly develop bleeding on your skin or excessive scaling, that should be checked, too, she says. It's difficult to say how long is too long to observe skin changes before you go to the doctor, but most experts say not longer than several weeks.

No. 6: Difficulty Swallowing

If you have difficulty swallowing, you may have already changed your diet so chewing isn't so difficult, perhaps turning to soups or liquid foods such asprotein shakes.
But that difficulty could be a sign of a GI cancer, such as in the esophagus, says Leonard Lichtenfeld, MD, deputy chief medical officer at the American Cancer Society.

No. 7: Blood in the Wrong Place

If you notice blood in your urine or your stool, don’t assume it's from ahemorrhoid, says Mishori. "It could be colon cancer."
Expect your doctor to ask questions and perhaps order testing such as a colonoscopy, an exam of the colon to look for cancer.
Seeing blood in the toilet bowl may actually be from the vagina if a woman is menstruating, Mishori says. But if not, it should be checked to rule out bladder or kidney cancer, she says.
Coughing up blood should be evaluated, too. One occasion of blood in the wrong place may not point to anything, Mishori says, but if it happens more than once, go see your doctor.

No. 8: Gnawing Abdominal Pain and Depression

Any woman who's got a pain in the abdomen and is feeling depressed needs a checkup, says Lichtenfeld. Some researchers have found a link between depression and pancreatic cancer, but it's a poorly understood connection.

No. 9: Indigestion

Women who have been pregnant may remember the indigestion that occurred as they gained weight. But indigestion for no apparent reason may be a red flag.
It could be an early clue to cancer of the esophagus, stomach, or throat.
Expect your doctor to take a careful history and ask questions about the indigestion before deciding which tests to order, if any.

No. 10: Mouth Changes

Smokers should be especially alert for any white patches inside the mouth or white spots on the tongue, according to the American Cancer Society. Both can point to a precancerous condition called leukoplakia that can progress to oral cancer.
Ask your dentist or doctor to take a look and decide what should be done next.

No. 11: Pain

As people age they seem to complain more of various aches and pains, but pain, as vague as it may be, can also be an early symptom of some cancers, although most pain complaints are not from cancer.
Pain that persists and is unexplained needs to be checked out. Expect your physician to take a careful history, and based on that information decide what further testing, if any, is needed.

No. 12: Changes in the Lymph Nodes

If you notice a lump or swelling in the lymph nodes under your armpit or in your neck -- or anywhere else -- it could be worrisome, Linden says.
"If you have a lymph node that gets progressively larger, and it's [been] longer than a month, see a doctor," she says. Your doctor will examine you and figure out any associated issues (such as infection) that could explain the lymph node enlargement.
If there are none, your doctor will typically order a biopsy.
Expect your doctor to take a careful history and order tests such as a chest X-ray or exams of the GI tract.

No. 13: Fever

If you have a fever that isn't explained by influenza or other infection, it could point to cancer. Fevers more often occur after cancer has spread from its original site, but it can also point to early blood cancers such asleukemia or lymphoma, according to the American Cancer Society.
Other cancer symptoms can include jaundice, or a change in the color of your stool.
Expect your doctor to conduct a careful physical exam and take a medical history, and then order tests such as a chest X-ray, CT scan, MRI, or other tests, depending on the findings.

No. 14: Fatigue

Fatigue is another vague symptom that could point to cancer -- as well as a host of other problems. It can set in after the cancer has grown, but it may also occur early in certain cancers, such as leukemia or with some colon or stomach cancers, according to the American Cancer Society.

No. 15: Persistent Cough

Coughs are expected with colds, the flu, allergies, and sometimes are a side effect of medications. But a very prolonged cough -- defined as lasting more than three or four weeks -- should not be ignored, Mishori says.
You would expect your doctor to take a careful history, examine your throat, check out your lung functioning and perhaps order X-rays, especially if you are a smoker.