Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2009

Bahagian Dari Tubuh Kita Dilihat Melalui Mikroskop

Imej
Pada umumnya kita tidak menyedari bahawa di dalam tubuh kita ada banyak perkara yang sungguh menarik. Berikut ini gambar yang sangat indah dari beberapa bahagian tubuh kita bila dilihat dari alat Mikroskop. Sungguh menawan, semoga kita menjadi semaki yakin akan kebesaran Tuhan dengan melihat ini semua.Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. (QS. 2:164)

Virus HIV / AIDS

Rambut yang rosak di hujungnya

Tip menghangatkan kasih sayang dengan suami

Imej
DALAM perkahwinan, keintiman antara pasangan adalah perkara asas dalam membentuk keharmonian rumah tangga.Keintiman akan hadir jika kita sama-sama saling mengambil berat dan bertolak ansur antara satu sama lain. Lantas, ia membina kekuatan dan keteguhan dalam sesebuah ikatan perkahwinan.Selain itu, kepercayaan memainkan peranan penting dalam sesebuah ikatan perkahwinan. Isteri haruslah mempercayai tentang kebolehan dan usaha pasangan dalam melakukan sesuatu perkara serta jangan menolak pandangan pasangan jika ada rasionalnya.Biarpun anda dan pasangan masing-masing sibuk dengan tugasan, namun cubalah mencuri masa untuk bersemuka. Setidak-tidaknya berilah masa selama 20 minit untuk bersembang dengannya. Cara ini membolehkan anda memahami perasaan dan hati budi masing-masing.Di sini terdapat 15 tip mudah untuk menyatakan "Aku cinta padamu" untuk tujuan mengeratkan lagi hubungan suami isteri walaupun dalam keadaan yang sibuk.1. Belai pasangan anda dengan ciuman manja sebagai tan…

M – O – T – H – E – R

Imej
“M” is for the million things she gave me, “O” means only that she’s growing old, “T” is for the tears she shed to save me, “H” is for her heart of purest gold; “E” is for her eyes, with love-light shining, “R” means right, and right she’ll always be, Put them all together, they spell “MOTHER,”
A word that means the world to me.

Cinta

Imej
Tahu tak...?!!! cinta sebenarnya sama seperti seseorang yg menunggu bas.

Bila bas tu datang, awak tengok bas tu dan awak kata pada diri awak, "Eee...penuhnya. ..xde tempat duduk."Jadik, awak katakan pd diri awak, "Saya akan tunggu bas yg lain."

Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tuggu pulak bas yg lain. Kemudian, datang pulak bas yg kedua.

Awak tengok bas tu dan awak akan cakap, "Eee...bas ni buruk sangat...mesti x selesa. Dan maybe bas ni akan rosak kat tengah jalan. "Jadi, awak pun biarkan bas buruk tu berlalu dan awak bercadang utk tunggu bas yg seterusnya.

Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas.. Bas yg datang tu kosong, x penuh dan x seburuk bas yg tadi tp kali ni awak kata, "Emmm....xde air-cond... cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yg lain.

"Dan sekali lagi awak biarkan bas tu berlalu dan awak bercadang utk menanti bas yg seterusnya. Tiba2 awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yg awak pula dah t…

Kartika Sari Dewi

Imej
Arak adalah satu perkara yang haram dalam Islam.Jangankan minum, tolong perah / proses pun haram. Tolong iklan pun haram. Tukang hantar arak / drebar van arak jadi JAGA kilang arak pun berdosa. Apatah lagi kalau menjual arak dan benarkan lesen arak secara berleluasa. Ronnie Liu sahaja suka sangat rakyat Malaysia tonggang arak sampai jadi kaki mabuk dan keluarga jadi porak peranda sebab bapak suka mabuk-mabuk sampai lupa tanggunjawab.Kartika Sari Dewi mengaku bersalah kerana minum arak. Ketua Hakim Syari’e Pahang bagi hukuman sebat dan juga denda.Ramai tiba-tiba melenting. Menyindir. Mengutuk. Nak campur tangan. Bukan sebab marahkan Kartika itu telah berdosa sebab minum arak, tapi marahkan mahkamah Syariah. Itulah … bila Allah tidak lagi ditakuti. Umat akhir zaman. Selamat kita umat Nabi Muhammad saw, kalau kita ini umat nabi yang lain, dah lama terbalik bumi Malaysia ni.Cuma apa yang mampu saya ulas, hukuman mahkamah Syariah sedia ada ini bukanlah hukuman hudud pun. Sebab banyak yang …

Kisah Pak pandir Moden

Imej
Pak Pandir adalah watak dalam mitos orang Melayu. Perwatakan sebagai seorang yang cerdik tetapi ada bodohnya. Berlagak pandai tetapi bersikap lengai atau bersikap acuh tak acuh. Lebih banyak menyusahkan orang lain kerana kebodohannya itu.

Watak seperti ini ada di mana-mana jua. Sama ada di rumah atau di tempat kerja. Tanpa kita sedari sikap ini sebenarnya memang wujud di kalangan ahli keluarga atau rakan-rakan.



Ciri-ciri Pak Pandir:
Gemar bercakap besar tetapi tidak sepadan dengan kemampuan diri yang sebenarTidak suka merancang dan mengurus kerja dengan baikBersikap pelupa dan selalu lupa diriTidak mahu mengaku kelemahan diriSering membuat kesilapan yang berulangBersikap suka bertangguhSuka membuat kerja di saat-saat akhirBersikap "Aku lebih tahu dari orang lain"Kita perlu berani untuk berubah. Jangan mengharapkan orang lain untuk mengubah diri kita. Antara perubahan yang perlu dilaksanakan ialah:Kita perlu berusaha menambah ilmu dan kemahiran diriBerusahalah menjadi seorang pe…

Maksud Allah Siapa Yang Tahu

Imej
Di bawah ini disertakan satu kisah yang menarik, kiriman seorang kawan untuk dikongsi bersama.

Pada satu zaman ada seorang raja yang amat zalim. Hampir setiap orang pernah merasakan kezalimannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini tertimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan.

Di bawah ancaman pedang, mereka disuruh untuk menyembuhkannya. Namun sayangnya tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkannya. Hingga akhirnya ada seorang rahib yang mengatakan bahawa penyakit sang raja itu hanya dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan tertentu, yang sayangnya saat ini bukanlah musimnya ikan itu muncul ke permukaan.
Betapa gembiranya raja mendengar khabar ini. Meskipun raja menyedari bahwa saat ini bukanlah musim ikan itu muncul ke permukaan namun disuruhnya juga semua orang untuk mencari ikan itu. Aneh bin ajaib ... walaupun belum musimnya, temyata ikan itu sangatlah mudah ditemukan. Sehingga akhirnya sembuhlah r…

Surah

Belajar dari Kesilapan

Selamat Menyambut Ramadhan

Imej
Selamat Menyambut Ramadhan . Maaf Zahir dan Batin Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina.

H1N1

Imej
Beza H1N1 & Influenza A
Influenza A ini virusnya..H1N1 ini penyakitnya. Ada pelbagai penyakit lagi yg disebabkan Influenza A virus ini, termasuk H5N1, H3N2..dan macam2 lagi. yg menjadi 2009 outbreak ini, dipanggil 'H1N1 2009' atau swine flu. Dulu ada banyak outbreak lagi, yg paling dasyat was 'spanish flu-1918-1919' pandermikRawatan
Jika anda ada direct contact dengan pesakit H1N1 atau anda demam,sakit tekak, selsema...pergi panel klinik biasa, dapatkan rawatan DAN DAPATKAN SURAT REFERAL KE HOSPITAL. Doktor klinik swasta akan terus beri punya...tak bnyk soal. Di Hospital, pergi emergency & dapatkan 'rapid test'. Prosedur yg dilakukan ialah dia gunakan putik kapas & jolok ikut hidung...ambil sampel & uji (dlm masa sejam dua..result dah keluar)..kalau positif Influenza A..maka anda akan diberikan rawatan 'Tamiflu'. Kalau anda tak sakit teruk, maka doktor akan suroh 'self-kuarantin' di rumah ajer..maksudnya anda ada H1N1 tahap satu, t…

PANDUAN MEMAKAI TOPENG MUKA

Imej
1. Basuh tangan sebelum memakai dan selepas menanggalkan topeng muka.
2. Tetulang besi ialah bahagian atas
3. Arah lipatan mengarah ke bawah ialah bahagian luar
4. Letak getah topeng muka dengan kemas di belakang telinga (jika jenis tali ikat dengan kemas belakang kepala)
5. Topeng muka mesti menutupi hidung, mulut dan dagu
6. Tetulang besi hendaklah tekan mengikut bentuk hidung dan muka
7. Jangan sentuh permukaan topeng muka untuk mengelakkan pencemaran
8. Apabila menanggalkan topeng muka, elakkan menyentuh bahagian luar kerana bahagian ini kemungkinan mengandungi kuman
9. Buang topeng muka yang telah digunakan dengan melipat ke dalam bahagian luar atau bungkus dalam beg plastik sebelum buang dalam tong sampah.
10. Ganti topeng muka jika ianya rosak, basah atau berhabuk

Untuk Doa Keselamatan dari Wabak Penyakit sila ke pautan Blog bekas Mufti Negeri Sembilan Darul Khusus

KEPADA IBU BAPA DAN PENJAGA BEKALKAN KEPADA ANAK-ANAK SABUN BASUH TANGAN SEKIRANYA SEKOLAH TIDAK MENYEDIAKAN SABUN UNTUK MEMB…

Microwave Oven

Imej
Ketuhar gelombang mikro atau lebih popular dengan nama inggerisnya microwave oven, ialah antara gajet moden yang popular dikalangan para suri rumah dan pengusaha restoran di dunia sebagai jalan pintas menyediakan makanan untuk keluarga dan pelanggan.
Ketuhar ini amat popular kerana kecekapannya memanaskan makanan dalam sekelip mata. Lebih-lebih lagi, amat membantu pada bulan puasa, waktu sahur. Para ibu dan isteri hanya perlu masukkan makanan ke dalam ketuhar dan tekan punatnya...nyit. ..nyit... nyit dan tinggg....! Makanan panas sudah pun terhidang. Justeru, hampir setiap rumah kini memiliki microwave oven.

Cara masak melawan fitrah
Cara memasak atau memanaskan makanan di atas api atau ketuhar biasa bermula dengan makanan panas di bahagian luar dahulu, kemudian barulah haba masuk ke bahagian dalam. Berlainan dengan penggunaan ketuhar gelombang mikro. Makanan yang dimasak atau dipanaskan akan menjadi panas di bahagian dalam dahulu, kemudian barulah haba bergerak ke luar.

Ini boleh dil…

Khasiat Budu

Imej
Budu merupakan makanan traditional Kelantan dan Terengganu yang diperbuat daripada ikan bilis atau udang bari yang dijeruk sehingga hancur.

Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman. Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser. Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno".

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif sep erti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga m…

Membelai Pasangan

Imej
PERKAHWINAN adalah manifestasi cinta antara pasangan kekasih. Namun ironinya cinta di alam rumahtangga bukan sandaran yang kukuh untuk satu hubungan yang kekal hingga ke hujung nyawa."Ia menagih begitu banyak pengorbanan, pengertian serta yang paling utama ialah kejujuran.""Setiap pasangan seharusnya menyemai sikap kerjasama, tolak ansur berkasih sayang, bertanggungjawab kerana ianya juga mempengaruhi kebahagiaan hidup setiap pasangan.""Setiap perhubungan mesti ada kerjasama, baru hidup berkekalan."''Yang paling utama kita sebagai pasangan perlulah berkongsi hidup sama ada dari segi intelektual, sosial, emosional, kerohanian dan kebatinan serta fizikal."Bercerita tentang tanggungjawab, suami sebenarnya mempunyai kuasa yang cukup besar, tidak semata-mata memberi nafkah batin, tetapi sebagai ketua atau pemimpin dalam sebuah keluarga.Tanggungjawab kepimpinan dalam sebuah rumahtangga ada kaitan dengan pemberian nafkah batin dan zahir, sifat kekua…

Renungan

Imej

The Journey

Imej
Perkembangan Bayi Dari Bulan Pertama Sehinggalah Bulan Yang KesembilanPada usia kehamilan kita seminggu iaitu setelah 8 hari selepas proses persenyawaan berlaku, blastocyst (kini mengandungi 200 sel) merembeskan mukus untuk memberitahu kehadirannya di dalam rahim.Masuk minggu ke-2, blastocyst menggelembung dan sel-sel mula berkembang dan terbahagi kira-kira 2 kali sehari sehinggalah pada hari yang ke 12 jumlahnya telah bertambah dan membantu blastocyst terpaut atau disauh dengan kukuh pada endometrium.

2 weeks after conception
(4 weeks after the last menstrual period)2 week picture not available at this time;
see below for 3 weeks image
Actual size = 1/100 of an inch long (.254 millimeters) ,
about the size of a period at the end of a sentence
Kemudian masuk minggu ke-3 selepas proses persenyawaan berlaku, saiz embrio terbentuk dan saiznya hanyalah sepanjang 0.08 inci/2 mm. Gen janin mula hendak membentuk dalam 3 lapisan benih(sel) daripada organ badan yang akan bergabung.Pada mingguke-4 be…