Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2009

Cerita Liberisasi

Imej
Apa kata anda ?
Adakah anda faham apa yang diminta oleh MCA ?
Adakah anda tahu apa kesan sekiranya permintaan ini dipenuhi ?
Dan yang paling penting, apakah persediaan anda ?

Kemalangan yang boleh dielakkan

14 December 2006China: Explosion at Maleic Anhydride PlantAn explosion occurred on 11 December in northwest China at the Auxiliary Plant of Lanzhou Refinery & Chemical Industrial, part of PetroChina, killing three people.The explosion affected the company's maleic anhydride unit's water cooling tank and caused spillage of butane into the environment. Because of government safety checks being carried out, the plant is expected to be out of production for one to two months, company sources confirmed. The company is required to perform these checks according to government regulations.
The company has two units equipped to make maleic anhydride at the site, one with a 10 ktpa capacity based on benzene feedstock and one based on butane for 20 ktpa. The latter was started up in July this year but has not reached commercial output quality or rates as yet. Company sources said output of maleic anhydride from the new unit totalled around 200 tons before the explosion.PetroChina&#…

Talkin ( dalam BM )

Imej
Talkin dlm Bahasa Melayu Maksud (dalam BM) talkin yang selalu dibaca utk orang yg meninggal dunia. Masa baca tu, sebut2lah nama sendiri yer...., kalau tak terasa meremang, sama2lah kita lebihkan amal ibadat. Bukanlah perkara yang mudah setelah mambaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik y gkita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi penyelamat, InsyaAllah.. WALLAHU A'LAAMM. petikan dari taman2 syurga group

Bismillah hir rah man nir rahim.
Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Maha suci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa. Maha suci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.
Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Maha besar kuasa men…

ENAM PESANAN KHUSUS UNTUK WANITA

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.
2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.
3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat.Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."
4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.
5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka…

Pedoman

Imej
Jangan suka mendedah tubuh Jadilah seperti jagung, jangan seperti gajus Jagung membungkus bijinya yang banyak Sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu

Setia terhadap pasangan Jadilah seperti pohon pisangPohon pisang kalau berbuah Hanya sekali seumur hidupnya

Kecantikan dalaman Jadilah seperti durian, jangan seperti kedondong Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya lembut dan manis Berbeza dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat tetapi di dalamnya ada biji yang berduri

Jaga kesucian dalam bergaul Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut Tetapi umbinya tetap putih bersih

Selalu bertindak adil Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan Tandan petai membahagi makanan sama rata ke biji2nya, semua seimbang Tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar

Semakin tua semakin bijaksana Jadilah seperti cili Semakin tua, semakin pedas

Jangan bermuka-muka Jadilah seperti buah manggis Buah manggis boleh diteka isinya dari ba…

Safety & Fire Watch, and Confine Space

hari ini kita orang ada buat latihan ( biasalah kilang shutdown ) tajuk seperti diatas.. oleh En Amir safety officer..
kat bawah nii ada laa sikit2 nota yang sempat aku salin.... heheh
bolehlah dibuat rujukan sikit2..

Ruang Terkurung ( definisi )

Tempat yang direka bukan untuk bekerja atau dihuni dan hanya mempunyai satu jalan keluar masuk yang sempit. contoh: Vessel, Septik Tank dan Silo

Kualiti Udara:
02: 19.5 hingga 20 %
LEL:<10>
H20:<>
CO:0 %
Prosedure Untuk masuk kedalam Confine Space:
1. ManHole sentiasa terbuka
2. Ventilation sentiasa terpasang
3. Bacaan Kualiti udara sentiasa dipantau
4. Mempunyai permit yang sah
5. Mempunyai safety watch
6. Memakai PPE
7. Menggunakan lampu bervoltan > 24V
8. Menggunakan alat pneumatik
9. Sihat tubuh badan
10. Tidak makan atau merokok.
Safety Watch ( Tugasan )
1. Menjaga org yg bekerja dalam confine space
2. Mengambil bacaan gas
3. Menghalang orang yang tidak berkenaan masuk
4. Merekod aktiviti keluar / masuk
Fire Watch ( TUGASAN )
1. Memastikan kawasan …

Orang Yang Pendiam Adalah Sangat BIJAK...

Imej
Mungkin anda kurang tahu dengan fakta mengatakan orang pendiam sebenarnya sangat bijak, apatah lagi diam-diam berisi. Mereka diam sebab tak mahu bercakap banyak, bahkan lebih suka memerhati, mempelajari dan menganalisis.
Anda jangan silap dengan memandang rendah pada orang pendiam. Mungkin mereka tidak menampakkan apa-apa yang terzahir, tapi mereka banyak menyimpan maklumat tersirat yang hanya menunggu masa untuk dikeluarkan lalu dipertontonkan.
Salah satu sikap positif orang pendiam adalah, mereka selesa dengan diri sendiri dalam dunia sendiri. Mereka tak mengacau sesiapa, tak mengata sesiapa, tak mengumpat sesiapa dan tak pernah suka sibuk-sibuk mengambil tahu hal sesiapa kerana itu tak penting bagi mereka. Mereka tenggelam di dunia sendiri.
Orang pendiam membina kekuatan dalam diam. Orang pendiam suka belajar apa saja perkara, kerana itu, ramai di kalangan orang pendiam berjaya dalam apa yang mereka usahakan. Mereka set matlamat untuk diri sendiri kemudian bekerja keras mencapai matla…

Banyak Kerja Betul laa...

Imej
Ada seorang pekerja ni. Dia seorang akauntain di sebuat syarikat. Tiap hari kerja dia mengira. Memang dia suka kerja tu, ngam dengan minat dia yang sukakan matematik. Tapi ada satu yang dia tak suka. Bos dia bagi dia kerja banyak betul sampai berlambak. Habis satu kerja, datang lagi satu kerja baru. Tengah siapkan kerja yang tu, datang lagi satu kerja baru.
Lama-lama kerja dia banyak betul. Nak buat cemana? Apa cara nak atasinya?
Cara pertama, pandanglah situasi tu dari aspek positif. Anggaplah bos bagi kerja banyak tul, sebab dia nampak potensi, bakat dan kesungguhan Anda. Orang lain dia tak nampak, cuma Anda sorang. Anda OK apa. Kena tepuk tangan pada diri sendiri sebab bos nampak potensi Anda!
Ketara sangat dia nak melatih Anda supaya makin cekap. Tak ada orang bekerja yang buat banyak kerja makin kurang cekap bekerja. Bahkan, dia jadi makin cekap buat kerja. Dah itu-itu yang dijumpanya, makin cekaplah dia time kerja.
Jangan berfikiran negatif melulu. Jangan anggap bos tu mendera Anda,…