Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2009

Keselamatan Dalam Pekerjaan

Imej

CAR ANATOMY

Imej

HONDA the POWER of Dream

Imej

perkhawinan

Imej
Salam...
Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya..

pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanaka h saya boleh mendapatkannya. ..?

guru: ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana. berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.
pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

guru bertanya: mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?

pelajar menjawab: saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. jadi saya tida…

DI SEBALIK KECANTIKAN PASANGAN KITA

Imej
DI SEBALIK KECANTIKAN PASANGAN KITAADA kalanya seseorang memiliki pasangan hidup berparas menarik tetapi cakapnya pedas lagi menyinggung. Ada pasangannya rupawan, bahasanya sedap didengar tetapi sangat boros. Ada pula pasangannya indah dan jimat tetapi malas beribadah. Kerencaman dalam mencari jodoh ini pernah diibaratkan dalam satu hadis:

'Manusia itu seperti unta. Antara 100 ekor unta, sangat sulit kamu menemukan seekor yang sangat baik tunggangannya. '
(Hadis riwayat Bukharidan Muslim).
Pasangan ideal memang sukar diperolehi dalam zaman penuh dugaan. Ada gadis yang mengeluh kerana sudah penat mencari calon suami yang berkelayakan, gagah dan lawa, tenang dan lembut serta kuat beribadah. Ada teruna mengeluh sukar mencari calon isteri yang cantik, senang dipandang, sabar, jimat, suka beribadah dan pandai mengambil hati ibunya.

Nasihat Rasulullah saw berkenaan kekurangan yang ada pada pasangan kita:
'Hendaknya seorang Mukmin tidak meninggalkan seorang Mukminah. Kalau dia memb…

siapa?

Imej
Siapakah orang yang sibuk?

Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan NabiSulaiman a.s



Siapakah orang yang manis senyumanya?

Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambilberkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.



Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.



Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.



Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.



Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.



Siapakah orang yang …

DUIT...Gaji... ekonomi

Sekiranya anda boleh faham topik ini, anda akan faham kenapa mintak naik gaji semata-mata tidak akan menyelesaikan masalah kewangan anda. Kita hidup dalam sistem kewangan riba, jadi kita perlu faham bagaimana sistem itu berfungsi untuk membolehkan kita menyelesaikan masalah kewangan kita dengan cara yang lebih baik dari mintak naik gaji dan melompat kerja untuk cari gaji lebih besar.Duit yang kita pakai hari ini adalah duit fiat. Duit yang tidak mempunyai apa-apa sandaran komoditi. Pada 1971, Presiden Nixon telah melakukan jenayah ekonomi paling besar dengan menamatkan perhubungan langsung emas dengan matawang, mengakhiri usaha-usaha awal yang telah diusahakan sejak 1933.Dan dalam post ini saya akan menyambung pula penulisan dalam tajuk berkaitan hal ini.Duit fiat ini adalah fenomena yang baru. Apabila Nixon telah memutuskan perhubungan terakhir USD-emas maka satu dunia berhadapan dengan fenomena baru, fiat monetary system. Dengan kekuatan ekonomi yang Amerika ada, entah apa auta yang…

Perancangan

Dalam Islam, umatnya dianjurkan untuk sentiasa ingat mati.Dari mana, hendak ke mana?Tapi entah kenapa, bila disuruh ingat mati, ada yang fikir tinggalkan dunia dan tumpu akhirat semata-mata. Elok-elok dah jadi jurutera, tukar aliran jadi ustaz pulok. Sudah tinggal satu fardhu kifayah.Bagi saya, ingat mati selalu tu - selain dari konsisten dan tambah ibadah khusus - ia juga sebagai motivasi untuk tunaikan amanah dalam keadaan paling baik. Maksudnya, kalau anda ingat mati tiap-tiap hari maka kalau anda bekerja, anda akan selesaikan semua urusan kerja dalam keadaan paling sempurna. Tip top.Yelah, kot-kot esok mati, kerja yang patut siap sebulan lepas, tapi belum siap sampai hari ni, siapa mahu tolong jawab ?Dalam bisnes, pelaburan pun kita ada konsep seperti ini.Namanya EXIT STRATEGY.“Kau nak buat bisnes ni sampai bila?”“Bila kau boleh bersara dan tumpukan kerja lain pulak ?”“Nanti dah umur 56 tahun, nak dapat pendapatan sebulan berapa banyak?”Walaupun anda memang suka kerja anda dan and…

Perancangan

Dalam Islam, umatnya dianjurkan untuk sentiasa ingat mati.Dari mana, hendak ke mana?Tapi entah kenapa, bila disuruh ingat mati, ada yang fikir tinggalkan dunia dan tumpu akhirat semata-mata. Elok-elok dah jadi jurutera, tukar aliran jadi ustaz pulok. Sudah tinggal satu fardhu kifayah.Bagi saya, ingat mati selalu tu - selain dari konsisten dan tambah ibadah khusus - ia juga sebagai motivasi untuk tunaikan amanah dalam keadaan paling baik. Maksudnya, kalau anda ingat mati tiap-tiap hari maka kalau anda bekerja, anda akan selesaikan semua urusan kerja dalam keadaan paling sempurna. Tip top.Yelah, kot-kot esok mati, kerja yang patut siap sebulan lepas, tapi belum siap sampai hari ni, siapa mahu tolong jawab ?Dalam bisnes, pelaburan pun kita ada konsep seperti ini.Namanya EXIT STRATEGY.“Kau nak buat bisnes ni sampai bila?”“Bila kau boleh bersara dan tumpukan kerja lain pulak ?”“Nanti dah umur 56 tahun, nak dapat pendapatan sebulan berapa banyak?”Walaupun anda memang suka kerja anda dan and…

sedikit motivasi untuk anda

Kata-kata motivasi untuk Anda kali ni adalah: “jangan perangi stress tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. Jangan perangi penyakit, tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. Jangan fikirkan cakapan buruk orang terhadap Anda, tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukan diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya oleh mereka.”
Dalam hidup kita sentiasa ada dua pilihan. Kita boleh memerangi sesuatu, kemudian kita boleh memfokus fikiran untuk menikmati sesuatu. Maknanya, kita boleh menolak sesuatu, kemudian kita boleh membina sesuatu. Contohnya stress.
Kita boleh memerangi stress tapi itu akan menarik lebih banyak stress sebab di fikiran kita, asyik timbul soal stress! Kita juga boleh memerangai keganasan, tapi usaha kita itu akan menarik lebih banyak keganasan!
Sebabnya, kita asyik berfikir pasal keganasan, bercakap pasal keganasan, melihat video-video keganasan kemudian menghampirkan diri dengan berita-berita keganasan. Kita …

sedikit motivasi untuk anda

Kata-kata motivasi untuk Anda kali ni adalah: “jangan perangi stress tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. Jangan perangi penyakit, tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. Jangan fikirkan cakapan buruk orang terhadap Anda, tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukan diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya oleh mereka.”
Dalam hidup kita sentiasa ada dua pilihan. Kita boleh memerangi sesuatu, kemudian kita boleh memfokus fikiran untuk menikmati sesuatu. Maknanya, kita boleh menolak sesuatu, kemudian kita boleh membina sesuatu. Contohnya stress.
Kita boleh memerangi stress tapi itu akan menarik lebih banyak stress sebab di fikiran kita, asyik timbul soal stress! Kita juga boleh memerangai keganasan, tapi usaha kita itu akan menarik lebih banyak keganasan!
Sebabnya, kita asyik berfikir pasal keganasan, bercakap pasal keganasan, melihat video-video keganasan kemudian menghampirkan diri dengan berita-berita keganasan. Kita …

PINJAMAN untuk MELABUR dalam ASB

Nilai loan : RM 100,000 (100% loan)
Kadar faedah : 5.55% (Berdasarkan kadar BLR semasa)
Tempoh pinjaman: 20 tahun / 240 bulan
Kadar bayar balik sebulan : RM 700
Maklumat mengenai ASB pula.
Purata Dividen ASB 1990-2007 : 8.4%
Purata Bonus ASB 1990-2007: 2.8%
Memandangkan bukan semua orang boleh dapat bonus, maka kita ambil sahaja purata 8.4% dividen sahaja untuk tujuan pengiraan. Bonus letak tepi.
Pengiraan ini adalah ANGGARAN sahaja.
Apa yang anda perlu faham adalah konsep nilai “spread” , (dividen+bonus ASB) - BLR
Hari ini nilai spread (dividen ASB - BLR) adalah dalam 2.85%*
* Spread hasil bonus ASB saya tak mahu kira sebab bukan semua orang layak dapat bonus. Pengiraan dibuat berdasarkan purata dividen 1990-2007. You’re free to use any figure by using these spread concept.
1. Maka bagi mereka yang meminjam untuk tempoh 20 tahun, untuk melabur RM 100,000 di dalam ASB, (dengan andaian BLR kekal 5.55% sepanjang tempoh tersebut) maka jumlah bayar balik pinjaman tersebut adalah sebanyak RM 294,000
2.…

Bursa Malaysia FUPO

Ramai yang sudah tahu pasal FCPO, tapi mungkin tak tahu pasal FUPO. Ape nak dikate …
Bursa Malaysia Bhd will step up efforts on market-making, having seen thin trade of the US dollar-denominated crude palm oil futures, known as FUPO, since its launch six months ago.
“We will put right the mistakes that led to the FUPO not taking off,” Bursa Malaysia chief operating officer Omar Merican said yesterday.
He admitted that Bursa Malaysia had underestimated the scale of the global financial crisis when FUPO was launched on September 5 last year. It only saw five lots traded on its first trading day.
Baca selanjutnya : Bursa to work harder on marketing FUPO
Anda juga disarankan membaca: Bursa / FUPO & Recommendations

Bank Kasim Baba

Alkisah masa tersebutlah kisah… di sebuah negara terdapat lah seorang manusia bernama Ali Baba. Orangnya miskin atau mungkin lebih tepat, miskinnya disebabkan dia pemalas. Satu hari, dia tak cukup duit nak makan. Maka dia pun pergi lah berjumpa dengan Kasim Baba. Pemilik Bank Kasim Baba. Untuk meminjam satu gantang gandum.
Kasim Baba: Ali Baba, apa lagi kamu mau da ?
Ali Baba: Ya kanda Kasim Baba, saya datang … saya datang mau pinjam satu gantang gandum lah.
Kasim Baba: Apa lah, kamu hari-hari datang nak pinjam, hari-hari datang nak pinjam, kamu takde malukah ? Pemalas.
[Kemudian Kasim Baba menerangkan terma dan syarat kontrak perjanjian dalam bahasa PPSMI]
Ali Baba: Ya kanda, bahasa apa kanda cakap ni ?
Kasim Baba: Aku bercakap bahasa aku lah.
Ali Baba: Saya jugak sekolah kekanda, tetapi saya tidak arti apa kekanda cakap.
Kasim Baba: Aku punya bahasa tinggi da.
[Ali Baba terus dalam muka seposen. Menunggu jawapan agar permohonannya diluluskan]
Kasim Baba: Baik, kau boleh pinjam satu gantang, …

Daim zainuddin mengupas tentang kegawatan ekonomi

EKONOMI koboi. Itulah gelaran yang diberikannya kepada ekonomi Amerika Syarikat (AS). Kemelut semasa yang pada asalnya kecil dan bersifat dalaman, kini menjerumuskan semua negara dunia dalam kegawatan. Keadaannya kian meruncing dan membimbangkan. Dan, sudah ada negara yang muflis. Di sebalik tindakan AS mengumumkan pakej rangsangan ekonomi bernilai hampir AS$800 trilion, ramai tidak yakin pemulihan akan berlaku cepat kerana tanda-tanda cahaya di hujung terowong belum kelihatan.‘‘Apa yang sedang berlaku adalah berakar umbi daripada rasa tamak’ kata bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin yang merupakan orang penting dalam menyelesaikan krisis kewangan 1997-1998. Beliau turut gusar kerana apa yang berlaku bukan lagi kemelut serantau seperti sebelumnya tetapi sejagat dan memulihnya pasti sukar. Daim berkata, kerajaan perlulah ada tumpuan, bertindak segera dan memastikan keberkesanan dalam pelaksanaan selain turut memaklumkan tindakan kepada orang ramai untuk memudahkan pemu…

TENANG KETIKA GAWAT

Pelbagai kesan dirasai impak kegawatan ekonomi yang berlaku ketika ini. Di Malaysia, sudah 10,000 pekerja hilang pekerjaan sejak 1 Januari 2009 dan dijangkakan dalam tiga bulan pertama dalam tahun ini lebih ramai yang akan diberhentikan kerja. Dilaporkan di USA , seorang pekerja yang baru diberhentikan kerja telah bertindak nekad membunuh isteri dan 5 orang anaknya sebelum membunuh dirinya sendiri!!! Peristiwa yang tragic ini adalah sebahagian fenomena sosial akibat tekanan hidup yang berat kerana kegawatan ekonomi yang sedang berlaku.

Bagi seorang Muslim, kegawatan yang berlaku adalah satu ujian yang ditakdirkan oleh Allah SWT. Muslim yang percaya kepada qada' dan qadar akan mengharungi segala ujian dengan tabah dan optimis betapa di sebalik ujian dan dugaan ini pasti menyusul kesenangan dan kemanisan. Rasulullah SAW bersabda: "Allah SWT berfirman; Aku berasa kagum terhadap hamba-hambaKu yang beriman..... apabila mereka diuji dengan kesenangan mereka bersyukur…
Imej

Rahsia ais yg kurang diketahui.

Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia. Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang. Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bacteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.
Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan a…