Selasa, 24 Mac 2009

perkhawinan


Salam...

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya..


pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanaka h saya boleh mendapatkannya. ..?


guru: ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana. berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.


guru bertanya: mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?


pelajar menjawab: saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.


gurunya menjawab: ye, itu lah cinta...


dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan. ..?


guru: ada hutan yang subur didepan sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik, segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan. pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.


maka gurunya pun bertanya: mengapa kamu memotong pohon seperti ini....?


pelajar itu menjawab: sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan aku takut akan kembali dengan tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya..


maka guru itu menjawab: itulah perkahwinan. .............


Kesimpulannya. .. janganlah terlalu memilih, tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Kalau dah dapat yang rasa macam ok jer tu.. rembat je cepat..

DI SEBALIK KECANTIKAN PASANGAN KITA


DI SEBALIK KECANTIKAN PASANGAN KITAADA kalanya seseorang memiliki pasangan hidup berparas menarik tetapi cakapnya pedas lagi menyinggung. Ada pasangannya rupawan, bahasanya sedap didengar tetapi sangat boros. Ada pula pasangannya indah dan jimat tetapi malas beribadah. Kerencaman dalam mencari jodoh ini pernah diibaratkan dalam satu hadis:


'Manusia itu seperti unta. Antara 100 ekor unta, sangat sulit kamu menemukan seekor yang sangat baik tunggangannya. '

(Hadis riwayat Bukharidan Muslim).

Pasangan ideal memang sukar diperolehi dalam zaman penuh dugaan. Ada gadis yang mengeluh kerana sudah penat mencari calon suami yang berkelayakan, gagah dan lawa, tenang dan lembut serta kuat beribadah. Ada teruna mengeluh sukar mencari calon isteri yang cantik, senang dipandang, sabar, jimat, suka beribadah dan pandai mengambil hati ibunya.


Nasihat Rasulullah saw berkenaan kekurangan yang ada pada pasangan kita:

'Hendaknya seorang Mukmin tidak meninggalkan seorang Mukminah. Kalau dia membenci suatu perangai pada diri isterinya, dia pasti menyenangi perangaiyang lain.'


Pesan Rasulullah sejajar dengan firman Allah:

'Kemudian apabila kamu tidakmenyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukaisesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.'

(An-Nisaa:19)


Sebagai pasangan (baik suami mahupun isteri), janganlah kita membiarkan begitu saja beberapa aib atau kekurangan pasangan kita. Alasan bahawa sikap sudah begitu sejak mula - tidak boleh dipakai sama sekali.. Sikap manusia boleh diubah selagi ia sanggup merubahnya. Suami hendaklah berdakwah kepada isteri dan begitu juga sebaliknya.


'Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yangbaik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.'

(SurahAn-Nahl: 125).


Dakwah paling asas adalah dengan pasangan kita sebagaimana Rasulullah saw menyampaikan kisah baginda menerima wahyu kepada isterinya, Khadijah. Ia diikuti dengan anak-anak dan orang-orang terdekat. Oleh itu, suami/isteri perlu menggilap cara merubah sikap pasangan dengan cara paling elok menunjukkan contoh dan hujah. Kekasaran atau pukul bantai tidak boleh dibuat untuk memaksa seseorang berubah. Selain ikhlas dalam menasihati, penting pula ikhlas dalam menerima nasihat. Ketika kita dinasihati, hendaknya kita kendalikan serta lunakkan hati kita untuk ikhlas menerimanya.

siapa?




Siapakah orang yang sibuk?


Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan NabiSulaiman a.s




Siapakah orang yang manis senyumanya?


Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambilberkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.




Siapakah orang yang kaya?


Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.




Siapakah orang yang miskin?


Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.




Siapakah orang yang rugi?


Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.




Siapakah orang yang paling cantik?


Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.




Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?


Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.




Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?


Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.




Siapakah orang yang mempunyai akal?


Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Isnin, 23 Mac 2009

DUIT...Gaji... ekonomi

Sekiranya anda boleh faham topik ini, anda akan faham kenapa mintak naik gaji semata-mata tidak akan menyelesaikan masalah kewangan anda.

Kita hidup dalam sistem kewangan riba, jadi kita perlu faham bagaimana sistem itu berfungsi untuk membolehkan kita menyelesaikan masalah kewangan kita dengan cara yang lebih baik dari mintak naik gaji dan melompat kerja untuk cari gaji lebih besar.

Duit yang kita pakai hari ini adalah duit fiat. Duit yang tidak mempunyai apa-apa sandaran komoditi. Pada 1971, Presiden Nixon telah melakukan jenayah ekonomi paling besar dengan menamatkan perhubungan langsung emas dengan matawang, mengakhiri usaha-usaha awal yang telah diusahakan sejak 1933.

Dan dalam post ini saya akan menyambung pula penulisan dalam tajuk berkaitan hal ini.

Duit fiat ini adalah fenomena yang baru. Apabila Nixon telah memutuskan perhubungan terakhir USD-emas maka satu dunia berhadapan dengan fenomena baru, fiat monetary system. Dengan kekuatan ekonomi yang Amerika ada, entah apa auta yang mereka pakai terhadap Pak Arab, sehinggalah minyak pun didagangkan dengan USD, maka satu dunia mula menyimpan USD sebagai reserve. Banyak urusniaga dibuat dalam USD.

Apabila kebanyakan negara bergantung dengan USD, secara tidak langsung permintaan terhadap USD adalah semakin tinggi dari hari ke hari.

USD telah menjadi komoditi. Didagangkan dalam pasaran. Semua matawang, bisnes yang disandarkan dengan USD akan menerima kesan baik dan buruk dari tindak tanduk kerajaan Amerika, baik dari US Treasury, undang-undang yang diluluskan presiden, senat dan kongres, tindakan Federal Reserve dan seterusnya.

Memandangkan USD hanyalah satu IOU er.. hutang, tiada sandaran kepada sebarang komoditi, maka suka hati kerajaan Amerika lah nak cetak duit tu banyak mana pun.

Hari ini kerajaan Amerika telah membantu (bailout) syarikat-syarikat tertentu dengan sejumlah wang sebesar USD 700 bilion. Sedangkan belanjawan Amerika adalah defisit. Jadi mana agaknya mereka dapat duit sebanyak itu ?

Sudah tentulah anda tahu jawapannya sekarang, print more money.

Apabila Amerika cetak lebih banyak duit, apa akan berlaku ?

Inflasi.

Cuba bayangkan, anda ada membela 100 ekor kambing. Setiap ekor kambing boleh dijual dengan harga RM 500. Semua orang kampung suka makan kambing. Tapi tidak semua orang bela kambing.

Tiba-tiba entah macam mana, MB kampung anda bagi bantuan sehinggakan semua orang ada kambing. Now everyone can have a goat. Lambakan kambing berlaku. Pak Mat Tempe bela kambing. Minah Sengau pun ada kambing. Samat Ngok Ngek ada. Siti Cun pun bela. Anda rasa adakah sekarang anda boleh ke jual kambing ada dengan harga RM 500 seekor lagi ?

Sedangkan apabila anda dan beberapa pengembala kambing sahaja yang menjualnya sebelum ini, nilai kekayaan anda stabil. Tiba-tiba kambing anda menjadi worthless. Satu sen pun tak laku. Anda yang selama ini boleh hidup selesa dengan kambing-kambing anda, tiba-tiba menjadi miskin apabila MB memberikan kambing secara percuma kepada semua penduduk kampung.

Duit Komoditi Ada Elemen Penstabil

Apabila Allah swt menitahkan seorang pencuri kena potong tangan, secara tidak langsung kes mencuri akan turun mendadak. Iyelah, kalau dulu mencuri kena tangkap bayar denda, masuk penjara, habis hukuman tiada siapa tahu anda tu pencuri, melainkan orang-orang tertentu. Esok lusa mencuri lagi.

Tetapi kalau anda sudah kudung tangan, semua orang tahu anda tu dulu seorang pencuri. Bayangkan macam mana anda akan dapat hidup dengan tenang ?

Walapun begitu, akan tetap ada yang mencuri. Tetapi tugas kita adalah pastikan pencuri itu dipotong tangannya. Tugas kita bukan mencipta zero crime, tetapi melaksanakan apa yang telah disuruh.

Begitu juga dengan meletakkan komoditi sebagai sandaran matawang.

Ada 2 cara macam mana emas (sebagai contoh) boleh bertambah bekalannya di dunia.

  1. Penemuan lombong emas baru
  2. Penciptaan sains

Dan ia tidak akan berlaku setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun seperti mudahnya pencetakan duit baru dibuat oleh Amerika.

Walaupun ada cara-cara tertentu untuk menipu dengan duit emas, tapi ia tidak lah semudah mencipta duit USD. Orang Afrika di Malaysia ni banyak je yang tahu buat USD palsu. Masuk guna pas pelajar tapi rupanya penyamun tarbus.

Jadinya, kalau satu dunia menetapkan 1 juta tan sebagai sandaran emas untuk matawang satu dunia, maka susah untuk bank atau Amerika mencetak duit dolar yang baru.

Sebab tanpa emas baru, tiada duit baru boleh dicipta.

“Show me the gold first lor.”

Jadi, bagi saya inflasi masih boleh berlaku walaupun matawang bersandarkan emas / perak dibuat sebab manusia yang menipu tetap akan juga menipu, tetapi bukan dengan kadar dan kelajuan inflasi yang kita terkena pada hari ini.

Hartanah Jadi Mahal disebabkan Inflasi atau Nilai Memang Meningkat ?

Kajian kes mudah. ( info from kawan )

Sekitar tahun 1970an, arwah bapa saya membeli tanah tapak rumah warisan keluarga saya ini dengan harga RM 1,500 sahaja.

Dan dalam penghujung 1990, tanah yang sama mencecah harga RM 100,000. Seolah-olah tanah tersebut meningkat nilainya kira-kira 18% setahun untuk tempoh 25 tahun.

Fuh… Dashyat tu. Tabik spring sungguh kalau sesiapa boleh buat pencapaian pulangan pelaburan sebegitu rupa untuk tempoh 25 tahun.

Walaupun hartanah di sini tidak hot macam di Bandar Baru Bangi, tapi ia masih cantik dengan kedudukan yang di tengah-tengah antara Putrajaya dan Kuala Lumpur. Kawasan tenang, sekolah cukup. Masjid, kubur semua ada. Nak shopping, tengok Upin Ipin? Jusco Cheras Selatan ada. Alamanda Putrajaya 19 minit dah boleh sampai. Tesco ada Giant ada. McD dan Domino’s boleh hantar delivery. LRT je takde. Kalau jalan tak jem, 26 minit dah boleh sampai KLCC dan Mid Valley.

Mungkin faktor tersebut akan meningkatkan harga hartanah di sekitar rumah warisan ini.

Tetapi adakah faktor inflasi akibat permainan cetak duit Amerika ada faktor yang besar ?

Sebabnya, walaupun dulu harganya cuma RM 1,500, tapi menurut ceritanya, bukan ramai yang mampu beli tanah dengan harga itu pada zaman tersebut.

Dan pada akhir 1990an, harganya dah jadi RM 100,000 tapi disebabkan adik-beradik saya baru sorang dua yang bekerja, maka melepaslah nak beli tanah tersebut yang lokasinya hanya disebelah tapak rumah yang sedia ada. Tak mampu juga. Sama seperti majoriti orang yang mengidamkan tanah ini pada 1970an dulu.

Takde beza pun pendapatan seorang guru pada 1970an dengan pendapatan seorang professional muda pada 1990an. Walaupun jumlah gaji mengikut Ringgit Malaysia berubah (gaji cikgu 1970 vs gaji professional 1995), tetapi real consumption valuenya adalah lebih kurang sahaja.

Ok.

Apa komen anda dalam hal ini ?

Perancangan

Dalam Islam, umatnya dianjurkan untuk sentiasa ingat mati.

Dari mana, hendak ke mana?

Tapi entah kenapa, bila disuruh ingat mati, ada yang fikir tinggalkan dunia dan tumpu akhirat semata-mata. Elok-elok dah jadi jurutera, tukar aliran jadi ustaz pulok. Sudah tinggal satu fardhu kifayah.

Bagi saya, ingat mati selalu tu - selain dari konsisten dan tambah ibadah khusus - ia juga sebagai motivasi untuk tunaikan amanah dalam keadaan paling baik. Maksudnya, kalau anda ingat mati tiap-tiap hari maka kalau anda bekerja, anda akan selesaikan semua urusan kerja dalam keadaan paling sempurna. Tip top.

Yelah, kot-kot esok mati, kerja yang patut siap sebulan lepas, tapi belum siap sampai hari ni, siapa mahu tolong jawab ?

Dalam bisnes, pelaburan pun kita ada konsep seperti ini.

Namanya EXIT STRATEGY.

“Kau nak buat bisnes ni sampai bila?”

“Bila kau boleh bersara dan tumpukan kerja lain pulak ?”

“Nanti dah umur 56 tahun, nak dapat pendapatan sebulan berapa banyak?”

Walaupun anda memang suka kerja anda dan anda mahu buat kerja tu sampai mati, itu soal lain.

Apa yang saya maksudkan, anda ADA pilihan untuk berhenti bila sampai masanya.

Anda ada pilihan untuk serahkan bisnes kepada anak anda.

Anda ada pilihan suruh CEO anda jalan kan bisnes A, dan anda buat bisnes B pula.

Anda punya pilihan mahu bercuti satu dunia lepas pencen.

Terpulanglah.

Bukannya anda TIDAK punya pilihan menyebabkan lepas pencen pun masuk kontrak kerajaan jadi konsultan latihan. Maklumlah, gaya hidup tinggi. Hutang masih ada. Anak kecik berderet lagi. Tapi pendapatan makin kurang. Lepas tu tercabar dengan kehadiran trainer muda & hensem macam aku. Hohoho.

Sedangkan bila umur makin tua, kubur makin melambai.

Masa anak membesar pun anda tiada masa untuk mereka, anak dah besar-besar dan beranak pinak pun anda masih tiada masa untuk mereka.

Data EPF tunjukkan majoriti (70% kot) pencarum habiskan duit EPF masing-masing dalam masa 3 tahun. Oklah, kalau lepas 3 tahun pencen anda pun mati. Kalau dianugerahkan anda hidup lagi 13 tahun ?

Jadi, bila anda sudah ada exit strategy. Mudah.

Mudah untuk merancang. Dan bila merancang, mesti rancang nak capai awan, paling tidak pun boleh sampai pucuk kelapa.

Contohnya :

(a) Anda mahu punya pendapatan RM 4,000 sebulan selepas 56 tahun ?

(b) Anda mahu buat jejak Rasul versi anda sendiri ?

(c) Anda mahu buat sekolah untuk anak-anak Melayu yang tak faham PPSMI ?

(d) Lu pikir lah sendiri

Kita ambik contoh (a).

Jadi, bila kira purata umur rakyat Malaysia boleh cecah 70 tahun, maka itu bermaksud anda dijangka akan hidup lagi 14 tahun selepas pencen. (Itu belum campur kos sakit-sakit, maklumlah dah tua)

= 4000 x 12 bulan x 14 tahun

= RM 672,000.

Itulah jumlah anda perlu ada dalam akaun persaraan anda. Dalam KWSP + ASB (siapa ikut pendapat harus) + Tabung Haji + simpanan dalam bank + akaun pelaburan lain.

Ini yang selalu ramai lupa.

Bila pesan suruh jadi pandai sikit dalam pelaburan, ada cakap buat apa cari duit banyak-banyak. Bukan boleh bawak mati.

Memang la duit tu tak bawak mati. Tapi sebelum nak mati tu, siapa mahu bagi makan ?

Pusat zakat tak pandang anda sebagai orang miskin. Diorang lupa adamiskin kampung dan miskin bandar. Lain lah anda duduk dalam rumah plywood atap plastik pvc. Itu pun kalau ada orang mengadu. ADUN dan MP semua banyak fikir diri sendiri je. Jangan haraplah diorang tahu. Masa susah, takde siapa nak tolong.

Kalau anak-anak kita baik, diorang bagilah elaun sorang sikit masa kita dah tua. Sorang bagi RM 200. Ada 5 anak, dapatlah RM 1000 sebulan. Kongsi dua dengan orang rumah.

Kalau dibuatnya anak tu jadi anak derhaka (Nauzubillah), pasir pun belum tentu dia mau bagi tau.

Jadi, anda nak pergi mana ?

Perancangan

Dalam Islam, umatnya dianjurkan untuk sentiasa ingat mati.

Dari mana, hendak ke mana?

Tapi entah kenapa, bila disuruh ingat mati, ada yang fikir tinggalkan dunia dan tumpu akhirat semata-mata. Elok-elok dah jadi jurutera, tukar aliran jadi ustaz pulok. Sudah tinggal satu fardhu kifayah.

Bagi saya, ingat mati selalu tu - selain dari konsisten dan tambah ibadah khusus - ia juga sebagai motivasi untuk tunaikan amanah dalam keadaan paling baik. Maksudnya, kalau anda ingat mati tiap-tiap hari maka kalau anda bekerja, anda akan selesaikan semua urusan kerja dalam keadaan paling sempurna. Tip top.

Yelah, kot-kot esok mati, kerja yang patut siap sebulan lepas, tapi belum siap sampai hari ni, siapa mahu tolong jawab ?

Dalam bisnes, pelaburan pun kita ada konsep seperti ini.

Namanya EXIT STRATEGY.

“Kau nak buat bisnes ni sampai bila?”

“Bila kau boleh bersara dan tumpukan kerja lain pulak ?”

“Nanti dah umur 56 tahun, nak dapat pendapatan sebulan berapa banyak?”

Walaupun anda memang suka kerja anda dan anda mahu buat kerja tu sampai mati, itu soal lain.

Apa yang saya maksudkan, anda ADA pilihan untuk berhenti bila sampai masanya.

Anda ada pilihan untuk serahkan bisnes kepada anak anda.

Anda ada pilihan suruh CEO anda jalan kan bisnes A, dan anda buat bisnes B pula.

Anda punya pilihan mahu bercuti satu dunia lepas pencen.

Terpulanglah.

Bukannya anda TIDAK punya pilihan menyebabkan lepas pencen pun masuk kontrak kerajaan jadi konsultan latihan. Maklumlah, gaya hidup tinggi. Hutang masih ada. Anak kecik berderet lagi. Tapi pendapatan makin kurang. Lepas tu tercabar dengan kehadiran trainer muda & hensem macam aku. Hohoho.

Sedangkan bila umur makin tua, kubur makin melambai.

Masa anak membesar pun anda tiada masa untuk mereka, anak dah besar-besar dan beranak pinak pun anda masih tiada masa untuk mereka.

Data EPF tunjukkan majoriti (70% kot) pencarum habiskan duit EPF masing-masing dalam masa 3 tahun. Oklah, kalau lepas 3 tahun pencen anda pun mati. Kalau dianugerahkan anda hidup lagi 13 tahun ?

Jadi, bila anda sudah ada exit strategy. Mudah.

Mudah untuk merancang. Dan bila merancang, mesti rancang nak capai awan, paling tidak pun boleh sampai pucuk kelapa.

Contohnya :

(a) Anda mahu punya pendapatan RM 4,000 sebulan selepas 56 tahun ?

(b) Anda mahu buat jejak Rasul versi anda sendiri ?

(c) Anda mahu buat sekolah untuk anak-anak Melayu yang tak faham PPSMI ?

(d) Lu pikir lah sendiri

Kita ambik contoh (a).

Jadi, bila kira purata umur rakyat Malaysia boleh cecah 70 tahun, maka itu bermaksud anda dijangka akan hidup lagi 14 tahun selepas pencen. (Itu belum campur kos sakit-sakit, maklumlah dah tua)

= 4000 x 12 bulan x 14 tahun

= RM 672,000.

Itulah jumlah anda perlu ada dalam akaun persaraan anda. Dalam KWSP + ASB (siapa ikut pendapat harus) + Tabung Haji + simpanan dalam bank + akaun pelaburan lain.

Ini yang selalu ramai lupa.

Bila pesan suruh jadi pandai sikit dalam pelaburan, ada cakap buat apa cari duit banyak-banyak. Bukan boleh bawak mati.

Memang la duit tu tak bawak mati. Tapi sebelum nak mati tu, siapa mahu bagi makan ?

Pusat zakat tak pandang anda sebagai orang miskin. Diorang lupa ada miskin kampung dan miskin bandar. Lain lah anda duduk dalam rumah plywood atap plastik pvc. Itu pun kalau ada orang mengadu. ADUN dan MP semua banyak fikir diri sendiri je. Jangan haraplah diorang tahu. Masa susah, takde siapa nak tolong.

Kalau anak-anak kita baik, diorang bagilah elaun sorang sikit masa kita dah tua. Sorang bagi RM 200. Ada 5 anak, dapatlah RM 1000 sebulan. Kongsi dua dengan orang rumah.

Kalau dibuatnya anak tu jadi anak derhaka (Nauzubillah), pasir pun belum tentu dia mau bagi tau.

Jadi, anda nak pergi mana ?

Isnin, 16 Mac 2009

sedikit motivasi untuk anda

Kata-kata motivasi untuk Anda kali ni adalah: “jangan perangi stress tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. Jangan perangi penyakit, tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. Jangan fikirkan cakapan buruk orang terhadap Anda, tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukan diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya oleh mereka.”
Dalam hidup kita sentiasa ada dua pilihan. Kita boleh memerangi sesuatu, kemudian kita boleh memfokus fikiran untuk menikmati sesuatu. Maknanya, kita boleh menolak sesuatu, kemudian kita boleh membina sesuatu. Contohnya stress.
Kita boleh memerangi stress tapi itu akan menarik lebih banyak stress sebab di fikiran kita, asyik timbul soal stress! Kita juga boleh memerangai keganasan, tapi usaha kita itu akan menarik lebih banyak keganasan!
Sebabnya, kita asyik berfikir pasal keganasan, bercakap pasal keganasan, melihat video-video keganasan kemudian menghampirkan diri dengan berita-berita keganasan. Kita macam mintak keganasan didatangkan pada kita sebanyak yang mungkin.
Fikirlah sebaliknya, yang berlawanan. Dari asyik memerangi stress, lebih baik fokus kepada keinginan mahu menikmati ketenangan dan kegembiraan di rumah, ditempat kerja atau ketika bersama kawan-kawan. Gembira adalah emosi berlawanan dengan stress. Begitu juga penyakit lawannya adalah sihat, keganasan lawannya adalah kedamaian.
Adakah anda anti perang atau pro kedamaian? Adakah Anda lawan cakapan buruk orang lain terhadap Anda atau terus berusaha memburu kejayaan? Adakah Anda anti yang negatif atau pro yang positif? Jawapannya fokus kepada yang positif, kerana itu lebih baik dari melawan yang negatif.

sedikit motivasi untuk anda

Kata-kata motivasi untuk Anda kali ni adalah: “jangan perangi stress tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. Jangan perangi penyakit, tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. Jangan fikirkan cakapan buruk orang terhadap Anda, tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukan diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya oleh mereka.”
Dalam hidup kita sentiasa ada dua pilihan. Kita boleh memerangi sesuatu, kemudian kita boleh memfokus fikiran untuk menikmati sesuatu. Maknanya, kita boleh menolak sesuatu, kemudian kita boleh membina sesuatu. Contohnya stress.
Kita boleh memerangi stress tapi itu akan menarik lebih banyak stress sebab di fikiran kita, asyik timbul soal stress! Kita juga boleh memerangai keganasan, tapi usaha kita itu akan menarik lebih banyak keganasan!
Sebabnya, kita asyik berfikir pasal keganasan, bercakap pasal keganasan, melihat video-video keganasan kemudian menghampirkan diri dengan berita-berita keganasan. Kita macam mintak keganasan didatangkan pada kita sebanyak yang mungkin.
Fikirlah sebaliknya, yang berlawanan. Dari asyik memerangi stress, lebih baik fokus kepada keinginan mahu menikmati ketenangan dan kegembiraan di rumah, ditempat kerja atau ketika bersama kawan-kawan. Gembira adalah emosi berlawanan dengan stress. Begitu juga penyakit lawannya adalah sihat, keganasan lawannya adalah kedamaian.
Adakah anda anti perang atau pro kedamaian? Adakah Anda lawan cakapan buruk orang lain terhadap Anda atau terus berusaha memburu kejayaan? Adakah Anda anti yang negatif atau pro yang positif? Jawapannya fokus kepada yang positif, kerana itu lebih baik dari melawan yang negatif.

PINJAMAN untuk MELABUR dalam ASB

Nilai loan : RM 100,000 (100% loan)
Kadar faedah : 5.55% (Berdasarkan kadar BLR semasa)
Tempoh pinjaman: 20 tahun / 240 bulan
Kadar bayar balik sebulan : RM 700
Maklumat mengenai ASB pula.
Purata Dividen ASB 1990-2007 : 8.4%
Purata Bonus ASB 1990-2007: 2.8%
Memandangkan bukan semua orang boleh dapat bonus, maka kita ambil sahaja purata 8.4% dividen sahaja untuk tujuan pengiraan. Bonus letak tepi.
Pengiraan ini adalah ANGGARAN sahaja.
Apa yang anda perlu faham adalah konsep nilai “spread” , (dividen+bonus ASB) - BLR
Hari ini nilai spread (dividen ASB - BLR) adalah dalam 2.85%*
* Spread hasil bonus ASB saya tak mahu kira sebab bukan semua orang layak dapat bonus. Pengiraan dibuat berdasarkan purata dividen 1990-2007. You’re free to use any figure by using these spread concept.
1. Maka bagi mereka yang meminjam untuk tempoh 20 tahun, untuk melabur RM 100,000 di dalam ASB, (dengan andaian BLR kekal 5.55% sepanjang tempoh tersebut) maka jumlah bayar balik pinjaman tersebut adalah sebanyak RM 294,000
2. Pelaburan ASB RM 100,000 itu pula (dengan andaian dividen purata kekal 8.4%) selepas 20 tahun pula bernilai, RM 501,000. Pengiraan ini dibuat selepas dividen dilaburkan semula. Dividen TIDAK diusik langsung.
3. Sekiranya anda menyimpan di ASB 700 sebulan pula untuk 20 tahun, selepas 13 tahun ia akan mencecah RM 200,000. Kemudian anda tidak boleh memasukkan duit tambahan melainkan dividen sahaja. Dividen juga TIDAK diusik langsung. Reinvested. Dan selepas 20 tahun, jumlahnya adalah RM 353,000
Perbandingan loan ASB vs Simpan Sendiri
Sekiranya anda mengambil pinjaman untuk pelaburan ASB, maka jumlah bersih duit ASB (secara teknikal kita namakan hasil dari spread dividen-BLR) anda adalah :
RM 207,000.
Dan sekiranya anda boleh berdisiplin menyimpan RM 700 setiap bulan selama 13 tahun, dan selama 7 tahun lagi anda biarkan sahaja ia berkembang, maka duit ASB anda adalah sebanyak :
RM 353,000.
Jadi, apa pandangan anda ?
p.s. Pengiraan ini dibuat berdasarkan pakej BLR 5.55% (kadar BLR ketika ia ditulis) dengan andaian BLR tersebut kekal dan tidak berubah-ubah untuk tempoh 20 tahun. Andaian yang sama dibuat ke atas purata dividen 8.4% ASB.
p.p.s Anda mungkin membandingkan dengan pengiraan lepas di pelbagai blog dan forum yang mana BLR ketika itu adalah setinggi 6.75 % dan juga andaian dividen ASB yang berbeza-beza.
p.p.p.s Nilai pengiraan ini akan berubah banyak sekiranya kadar BLR melonjak atau menurun dengan banyak dan dividen ASB secara puratanya tidak lagi memberikan pulangan sekitar 8 - 8.4 %

Bursa Malaysia FUPO

Ramai yang sudah tahu pasal FCPO, tapi mungkin tak tahu pasal FUPO. Ape nak dikate …
Bursa Malaysia Bhd will step up efforts on market-making, having seen thin trade of the US dollar-denominated crude palm oil futures, known as FUPO, since its launch six months ago.
“We will put right the mistakes that led to the FUPO not taking off,” Bursa Malaysia chief operating officer Omar Merican said yesterday.
He admitted that Bursa Malaysia had underestimated the scale of the global financial crisis when FUPO was launched on September 5 last year. It only saw five lots traded on its first trading day.
Baca selanjutnya : Bursa to work harder on marketing FUPO
Anda juga disarankan membaca: Bursa / FUPO & Recommendations

Bank Kasim Baba

Alkisah masa tersebutlah kisah… di sebuah negara terdapat lah seorang manusia bernama Ali Baba. Orangnya miskin atau mungkin lebih tepat, miskinnya disebabkan dia pemalas. Satu hari, dia tak cukup duit nak makan. Maka dia pun pergi lah berjumpa dengan Kasim Baba. Pemilik Bank Kasim Baba. Untuk meminjam satu gantang gandum.
Kasim Baba: Ali Baba, apa lagi kamu mau da ?
Ali Baba: Ya kanda Kasim Baba, saya datang … saya datang mau pinjam satu gantang gandum lah.
Kasim Baba: Apa lah, kamu hari-hari datang nak pinjam, hari-hari datang nak pinjam, kamu takde malukah ? Pemalas.
[Kemudian Kasim Baba menerangkan terma dan syarat kontrak perjanjian dalam bahasa PPSMI]
Ali Baba: Ya kanda, bahasa apa kanda cakap ni ?
Kasim Baba: Aku bercakap bahasa aku lah.
Ali Baba: Saya jugak sekolah kekanda, tetapi saya tidak arti apa kekanda cakap.
Kasim Baba: Aku punya bahasa tinggi da.
[Ali Baba terus dalam muka seposen. Menunggu jawapan agar permohonannya diluluskan]
Kasim Baba: Baik, kau boleh pinjam satu gantang, kasi balik dengan dua gantang.
Ali Baba: Dua gantang, dua gantanglah.
Kasim Baba: Hei Marjinah, ambil kan aku punya file.
[Setelah mendapat file]
Kasim Baba: Pensil. Sekarang kamu boleh turunkan kamu punya tandatangan.
Beberapa purnama kemudian, setelah Ali Baba hidupnya senang, hutang pun sudah tiada masalah mahu bayar, rumah sudah besar, kereta sudah besar (maklumlah semua itu ada rekod dalam sistem), maka Kasim Baba pun bersungguhlah mahu bertemu dengan Ali Baba semula. Mungkin mahu tawarkan kad kredit super duper platinum atau private banking facility.
Kali ini Kasim Baba yang beriya mahu berjumpa Ali Baba. Rindu katanya kerana Ali Baba sudah lama tidak bersinggah. Lalu Kasim Baba pun menjemput Ali Baba untuk dijamu dengan makan-makan yang mewah. Tidak seperti dulu. Diherdiknya begitu sahaja.
Semasa makan malam yang sungguh istimewa itu …
Ali Baba: Oh ya kekanda, kalau tak salah saya ada hutang sama kekanda.
Kasim Baba: Ooo, kau sama aku bukan orang lain lah. Kalau kau taak mahu bayar pun tak apelah, tapi kalau mahu bayar, berlebih-lebih lah sedikit.
Ali Baba: Baiklah, berapa saya punya hutang sama kekanda.
Kasim Baba: Oh, kau bikin susah ajelah. Kau punya hutang baru 5 darham. Kalau kau nak bayar, bayarlah 10 darham ka, 20 darham ka.

Selasa, 3 Mac 2009

Daim zainuddin mengupas tentang kegawatan ekonomi

EKONOMI koboi. Itulah gelaran yang diberikannya kepada ekonomi Amerika Syarikat (AS). Kemelut semasa yang pada asalnya kecil dan bersifat dalaman, kini menjerumuskan semua negara dunia dalam kegawatan.

Keadaannya kian meruncing dan membimbangkan. Dan, sudah ada negara yang muflis. Di sebalik tindakan AS mengumumkan pakej rangsangan ekonomi bernilai hampir AS$800 trilion, ramai tidak yakin pemulihan akan berlaku cepat kerana tanda-tanda cahaya di hujung terowong belum kelihatan.

‘‘Apa yang sedang berlaku adalah berakar umbi daripada rasa tamak’ kata bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin yang merupakan orang penting dalam menyelesaikan krisis kewangan 1997-1998.

Beliau turut gusar kerana apa yang berlaku bukan lagi kemelut serantau seperti sebelumnya tetapi sejagat dan memulihnya pasti sukar. Daim berkata, kerajaan perlulah ada tumpuan, bertindak segera dan memastikan keberkesanan dalam pelaksanaan selain turut memaklumkan tindakan kepada orang ramai untuk memudahkan pemulihannya.

‘‘Saya berharap ketika kerajaan menyelesaikan perkara-perkara yang tiada kaitan dengan ekonomi (politik), tumpuannya terhadap ekonomi dan perkara yang perlu dilaksanakan segera tidak terjejas,’’ kata beliau kepada wartawan Mingguan Malaysia, MOWARDI MAHMUD, AINUL ASNIERA, DALIZA ARIFFIN dan SARAH NADLIN ROHIM.

Bagi Daim, krisis yang berlaku juga menawarkan luang dan peluang kepada kerajaan untuk merancang tindakan untuk negara mengharungi masa depan dan menstrukturkan semula ekonomi supaya lebih kukuh. Berikut adalah temu bual dengan beliau:

MINGGUAN: Bolehkah Tun menjelaskan tentang krisis yang berlaku sekarang?

DAIM: Untuk memahami krisis yang sedang berlaku, kita perlu melihat kembali kepada sejarah lalu. Sebelum kejatuhan empayar komunis Soviet Union pada 1989, dunia mempunyai dua sistem iaitu Kapitalis dan Komunis. Tumbangnya Soviet Union menyaksikan keunggulan sistem kapitalis. Hampir semua orang mengamalkan ekonomi berasaskan pasaran. Setiap negara menerima globalisasi dan amalan ekonomi bebas kecuali China, Vietnam dan Cuba. China dan Vietnam yang kekal di bawah pengaruh komunis tetapi membuka negara mereka kepada perniagaan manakala kerajaan pula memainkan peranan utama dalam ekonomi.

Dalam ekonomi pasaran terbuka, kitaran Boom and Bust (Berkembang dan Menguncup) sentiasa wujud. Keadaan itu merupakan sesuatu yang diterima.

Namun begitu, pasaran bebas yang dibiarkan bergerak sendiri tanpa dikawal selia, akan membawa kepada huru hara. Ia tidak ubah seperti ekonomi koboi ketika zaman Wild Wild West atau sesetengahnya pula melabelkannya sebagai ‘ekonomi kasino’. Ini keadaannya yang berlaku di Amerika Syarikat (AS). Ketiadaan peraturan atau deregulasi menyebabkan pemain-pemain pasaran melakukan apa yang mereka inginkan. Tidak wujudnya kawalan. Mereka mewujudkan kertas-kertas komersial yang tidak bernilai dan menjualnya ke seluruh dunia sebagai apa yang diberi penarafan sebagai kertas tinggi nilainya ‘AAA’. Kita semua pernah mendengar atau membaca tentang ‘subprima’. Segala-galanya adalah berakar umbi kepada perasaan tamak. Kita juga mempunyai Pak Man Telo di sini. Kini, Pak Man Telo telah berkembang ke peringkat sejagat dalam skim yang diperkenalkan oleh Madoff dan sebagainya. Mereka yang sebegini patut dihapuskan selama-lamanya.

Kesemua bank di AS dan Eropah kini bermasalah. Usaha menyelamat yang besar-besaran dan meluas terpaksa dilakukan. Citibank sendiri diberikan AS$300 bilion. Secara tiba-tiba ekonomi pasaran bebas berubah kepada sosialis. Betapa segalanya sudah menjadi terbalik. Kini, kerajaan pula menjadi pemilik kepada bank dan industri utama. Kapitalisme sudah menjadi tidak tentu hala.

Bank-bank sudah tidak mampu memberikan pinjaman. Untuk berjaya atau berkembang, kapitalisme memerlukan modal. Modal kini sudah kering, perasaan tamak menyebabkan keadaan ini berlaku.

Negara AS menjalani hidup mewah dengan meminjam. Mereka mengimport barangan dan membelinya secara kredit. Kini, kredit sudah tiada lagi. Jadi barangan tidak lagi boleh dijual. Syarikat-syarikat terpaksa membuang pekerja apabila mereka tidak lagi boleh menjual apa yang mereka hasilkan. Negara-negara yang mengeksport barangan mereka ke AS mendapati pasaran eksport sudah mengecil. Kini, kilang mereka mengalami masalah dan ramai pekerja yang terpaksa dibuang. Apa yang dahulunya menjadi masalah AS kini berkembang ke Eropah dan kini tiba di Asia. Kesemua negara pengeksport yang mempunyai hubungan dalam ekonomi dunia kini berada dalam krisis.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

TENANG KETIKA GAWAT

Pelbagai kesan dirasai impak kegawatan ekonomi yang berlaku ketika ini. Di Malaysia, sudah 10,000 pekerja hilang pekerjaan sejak 1 Januari 2009 dan dijangkakan dalam tiga bulan pertama dalam tahun ini lebih ramai yang akan diberhentikan kerja. Dilaporkan di USA , seorang pekerja yang baru diberhentikan kerja telah bertindak nekad membunuh isteri dan 5 orang anaknya sebelum membunuh dirinya sendiri!!! Peristiwa yang tragic ini adalah sebahagian fenomena sosial akibat tekanan hidup yang berat kerana kegawatan ekonomi yang sedang berlaku.

Bagi seorang Muslim, kegawatan yang berlaku adalah satu ujian yang ditakdirkan oleh Allah SWT. Muslim yang percaya kepada qada' dan qadar akan mengharungi segala ujian dengan tabah dan optimis betapa di sebalik ujian dan dugaan ini pasti menyusul kesenangan dan kemanisan. Rasulullah SAW bersabda: "Allah SWT berfirman; Aku berasa kagum terhadap hamba-hambaKu yang beriman..... apabila mereka diuji dengan kesenangan mereka bersyukur dan itulah sebaik-baiknya bagi mereka dan apabila mereka diuji dengan kesusahan maka mereka bersabar dan itulah sebaik-baiknya bagi mereka" (riwayat Muslim).

Antara amalan yang patut kita laksanakan dalam keadaan yang gawat ini adalah seperti berikut:
1. Berjimat cermat dan merancang perbelanjaan sebijaknya. Berbelanja hanya pada perkara yang perlu;
2. Banyak berdoa memohon dimurahkan rezeki. Sebahagian ulama juga mengatakan bahawa solat dhuha antara amalan untuk murah rezeki. Tapi janganlah nawaitu untuk solat dhuha "kerana Ringgit Malaysia ".
3. Menjaga hubungan silaturrahim kerana menjaga hubungan silaturrahim adalah antara amalan yang menjadi punca murah rezeki. "Barangsiapa yang ingin dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur, maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim" (riwayat al Bukhari dan Muslim);
4. Konsisten dalam bersedekah. Nampak pelikkan, dalam susah pun kena konsisten bersedekah?? ? Terdapat pelbagai hadith yang sahih yang menjelaskan betapa orang yang banyak bersedekah takkan jatuh miskin dan dilipatgandakan rezekinya. Disebutkan dalam sebuah hadith: "Setiap kali menjelang Subuh, turunlah dua Malaikat ke langit dunia. Salah satu di antara mereka berdoa: "Ya Allah kau gantikan (dengan banyaknya) kepada hambaMu yang banyak memberi (bersedekah) " manakala malaikat yang satu lagi berdoa: "Ya Allah kau hilangkan (dengan banyak) bagi orang yang menahan harta mereka (kedekut)" (riwayat Bukhari dan Muslim). Again, ikhlaskan niat kerana Allah jangan sampai sedekah kita kerana "Ringgit Malaysia ";
5. Sentiasa bersangka baik kepada Allah samada ketika diuji dengan kesenangan atau kepayahan. Jangan terlintas di hati kita perasaan betapa Allah tidak adil dan tidak kasih kepada kita. Yakinlah, apa pun ujian dari Allah pasti ada hikmah yang tersirat. Sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya














Rahsia ais yg kurang diketahui.

Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia. Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang. Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bacteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.
Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.
Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan. Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.
Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.


Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan Air sejuk akan menguatkan tulang bayi. Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan. Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan. Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan system penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang.



Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.
Air sejuk lebih stabil molekul atomnya. Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil. Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan. Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut