Ahad, 25 September 2016

Nyamuk

Subhanallah! Hebatnya Allah.

Seekor nyamuk diletakkan di bawah mikroskop, diperbesar 400 kali!

Ternyata di kepalanya terdapat 100 mata..
Berat nyamuk yg hanya 0,001 gram

Di mulutnya ada 48 gigi
Di dadanya ada 3 buah jantung!, ditiap jantung ada 2 atrium,2 bilik jantung ,dan 2 katup jantung

Nyamuk memiliki alat pendeteksi panas
Dan nyamuk melihat segala sesuatu dengan pendeteksi panasnya

Memiliki alat pencair darah krn darah manusia itu kasar bagi nyamuk agar boleh mengalir di belalai nyamuk,dia mengambil contoh darah dulu baru mula menggigit

juga memiliki alat pembius sehingga org yg di ambil darahnya tidak merasa sakit saat proses pengambilan darah,beberapa detik kemudian barulah efek bius itu hilang

Dan...

Belalai nyamuk memiliki 6 buah pisau! 4 buah pisau untuk membuat luka berbentuk segi empat sedang 2 pisau membentuk lubang sesuai tabung penghisap darah

Di kaki nyamuk terdapat cakar dan terdapat alat seperti bekam sehingga dapat menempel di tempat yg licin

Masya Allah semoga nyamuk yg kecil ini boleh menambah keimanan kita kpd Allah, aamiin yaa Rabbal 'aalamiin

Firman Allah Ta'ala ; SESUNGGUHNYA  ALLAH  TIDAK  MALU MEMBUAT  PERUMPAMAAN  SEEKOR  NYAMUK  ATAU  YANG  LEBIH  KECIL  DARI  ITU. ADAPUN  ORANG-ORANG  YANG  BERIMAN,  MEREKA  TAHU  BAHWA  ITU  KEBENARAN  DARI  MAHAPENCIPTA. TETAPI MEREKA  YANG  KAFIR  BERKATA, "APA  MAKSUD  ALLAH  DENGAN  PERUMPAMAAN  INI ?  DENGAN  PERUMPAMAAN  ITU  BANYAK  ORANG  YANG  DIBIARKAN-NYA  SESAT  &  DENGAN  ITU  BANYAK  PULA  ORANG  YANG  DIBERI-NYA  PETUNJUK.  TETAPI  TIDAK  ADA  YANG  DIA  SESATKAN  DENGAN  PERUMPAMAAN  ITU  SELAIN  ORANG-ORANG  FASIK.
(Al Baqarah,26)

Rabu, 21 September 2016

Doa selepas solat

Membentuk zuriat yang soleh

MEMBENTUK ZURIAT YANG SOLEH

Kematian Tuan Guru Prof. Dr. Haron Din mengajarkan kita beberapa perkara. Hal ini bukanlah diajarkan oleh Allahyarham secara lansung. Namun Allah menzahirkannya di mata hati yang tidak terbelenggu.

Pertama:
Allahyarham mengajarkan kita suatu sunnah iaitu jenazah dikebumikan di tempat ruh ditarik.

Kedua:
Mentarbiah anak-anak dan keturunan supaya beragama sehingga tidak memerlukan bantuan orang lain untuk keperluan peribadi seperti imam solat jenazah.

Ketiga:
Berbakti untuk agama dan masyarakat dengan akhlak yang baik sehingga mereka bakal menjadi saksi amal kebaikan kita pada akhirat kelak.

Di Malaysia, solat jenazah ghaib diimami oleh cucu Allahyarham Hakeem bin Hamdi yang berumur 17 tahun di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Hal ini mengingatkan saya suatu kisah yang terdahulu iaitu pada saat ibu TG Haron Din meninggal dunia dalam keadaan sujud.

Jenazah ibu ini diurus oleh ketiga-tiga anaknya iaitu TG Haron Din, Datuk Hassan Din dan Ustaz Ishak Din dari awal hingga akhir.

Mereka tidak berhajat kepada orang lain untuk memandikan jenazah atau mengkafankan jenazah atau mengimami solat jenazah kerana hasil daripada didikan ibu ini, ketiga-tiga anaknya menjadi anak yang berbakti kepadanya dunia dan akhirat.

"Bagaimana pula kita membentuk anak-anak kita?"

"Adakah semata-mata menjadi doktor/pilot/engineer/guru atau lain-lain yang bakal meninggalkan urusan jenazah kita kepada orang upahan??"

Masih belum terlambat, sila dorong anak-anak agar meminati ilmu agama dan akhlak beragama..

Andai esok kita mati, agak-agaknya boleh x anak n cucu kita uruskan jenazah kita?

Selasa, 20 September 2016

Jazaakallahu khairon.

Makna Kalimat
JAZAAKALLAHU KHOIRON

Terkadang kita mendengar ucapan Jazaakallahu Khoiron, lalu apa maknanya kalimat tersebut?
Bersabda Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam : "Apabila ada seorang mengucapkan kepada saudaranya jazaakallahu khoiron, maka sungguh dia telah sangat menyanjungmu (sangat berterima kasih kepadamu karena dia menyerahkan kepada Allah untuk membalas kebaikanmu)". Jazaakallahu khoiron adalah kalimat kebaikan yang menunjukkan segenap kebaikan di sisi Allah.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menganugerahkan kepadamu surga-Nya.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menganugerahkan kepadamu kenikmatan melihat wajah-Nya kelak di surga.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menyelamatkanmu dari neraka jahanam.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah memberikan hidayah untukmu di atas Shirothol Mustaqim.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah melindungimu dari syaithon yang terkutuk.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah memberikan rezeki yang penuh berkah.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menjadikan engkau selalu berbakti kepada orang tuamu di dunia dan akhirat.
◎ Jazaakallahu khoiron artinya semoga Allah menjadikan engkau senantiasa mengikuti sunnah nabi-Nya صلى الله عليه وسلم.

✏Berkata sayyidina Umar bin khattab رضي الله عنه: "Jikalau seseorang tahu apa yang terkandung dari ucapan jazaakallahu khoiron, niscaya akan memperbanyak untuk mengucapkannya satu sama lain".

Jazaakallahu khoiron kita ucapkan kepada yang menerima faedah ini.
Dan jazaakallahu khoiron kita juga ucapkan kepada yang menyebar-luaskannya.
semoga manfaat...

Ahad, 18 September 2016

Mukmin Yang hebat

ORANG MUKMIN YANG HEBAT IALAH.....

1) Dia meninggalkan dunia, sebelum dia meninggal dunia.

2) Dia bersedekah sampai kaya, bukan dah kaya baru bersedekah.

3) Dia berdakwah sampai jadi alim, bukan dah alim baru berdakwah.

4) Dia dtg ke masjid@surau sampai ke tua, bukan dah tua baru nak ke masjid@ surau.

5) Dia beramal sampai ikhlas, bukan dah ikhlas baru nak beramal.

Khamis, 15 September 2016

Malaikat Rahmat tidak memasuki rumah

Antara Sebab KENAPA Malaikat Rahmat tidak memasuki rumah anda

Rumah orang yang memutuskan hubungan Silatul Rahim.

Rumah orang yang memakan harta anak yatim secara haram.

Rumah yang memelihara anjing.

Rumah yang banyak menyimpan gambar yang mencerca Para Sahabat Nabi, orang yang telah mati dan sebagainya.

Rumah yang mengumandangkan nyanyian yang memuja selain daripada Allah SWT.

Rumah yang sering meninggikan suara.

Rumah yang didiami mereka yang syirik kepada Allah SWT seperti tukang tilik, ahli sihir dan nujum.

Rumah yang menggunakan perhiasan daripada emas seperti pinggan dan mangkuk daripada emas.

Rumah yang makan makanan yang berbau seperti bauan rokok, perokok, penagih dadah .

Rumah yang didiami mereka yang sentiasa bergelombang dengan maksiat.

Rumah yang didiami mereka yang melakukan dosa-dosa besar.

Rumah yang didiami mereka yang derhaka kepada kedua ibu bapa.

Rumah pemakan riba, interest.

Rumah yang mengamalkan budaya syaitan seperti kumpulan rock black metal.

Rumah yang memiliki patung-patung.

Rumah yang memiliki loceng seperti loceng gereja.

Rumah yang didiami peminum arak.

Rumah yang mempercayai tukang tilik.

Rumah yang didiami mereka yang mendapat laknat Allah SWT, pemakan rasuah, pemberi rasuah dan mereka yang mengubah kejadian Allah SWT seperti wanita yang mencukur bulu kening, wanita yang memakai gelang atau rantai di kaki.

Rumah yang didiami mereka yang berhadas besar tanpa mandi Janabah/Junub.

Rumah yang melakukan pembaziran ( berhias dengan berlebihan ).

Rumah yang melakukan maksiat di dalamnya.

Sumber : Ustaz Abu Basyer

Isnin, 12 September 2016

Keajaiban dunia

Seorang guru memberikan tugasan kepada pelajarnya untuk  menuliskan 7 Keajaiban Dunia.

Sebelum kelas bersurai, semua pelajar diminta untuk mengumpulkan tugasan mereka.

Seorang gadis kecil yang paling pendiam di kelas itu  menyiapkan tugasannya paling akhir dengan perasaan ragu-ragu. Tidak ada seorangpun yang memperhatikan hal itu…

Selepas itu, guru memeriksa semua tugasan itu.

Sebahagian besar pelajar menulis demikian...

Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Piramid
2. Taj Mahal
3. Tembok Besar Cina
4. Menara Pisa
5. Kuil Angkor
6. Menara Eiffel
7. Kuil Parthenon

Di saat memeriksa tugasan pelajarnya yang paling akhir , guru tersebut terdiam...tugasan terakhir itu adalah milik si gadis kecil pendiam tadi…isi jawapannya adalah :

Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Boleh Melihat
2. Boleh Mendengar
3. Boleh Menyentuh
4. Boleh DiSayangi
5. Boleh Merasai
6. Boleh Tertawa, dan
7. Boleh Mencintai…

Setelah duduk diam beberapa saat, guru menutup semua tugasan pelajarnya.
Kemudian menundukkan kepalanya dan bertafakur...

Mengucap syukur untuk gadis kecil pendiam dikelasnya yang telah mengajarkannya sebuah pelajaran hebat, yaitu:

'Tidak perlu mencari sampai ke hujung bumi untuk menemukan keajaiban. Keajaiban itu ada di sekeliling kita untuk kita miliki dan tak lupa untuk kita syukuri...'

Jom renungkan....

Kita hidup di gunung, merindukan pantai. Kita hidup di pantai, merindukan gunung.

Kalau kemarau kita tanya bila hujan? Di musim hujan kita tanya bila kemarau?

Duduk di rumah, berkeinginan untuk keluar. Setelah keluar berkeinginan untuk pulang.

Waktu sunyi mencari keramaian. Waktu ramai cari ketenangan.

Ketika bujang mengeluh keinginan untuk berkahwin. Sudah berkeluarga mengeluh belum miliki  anak. Setelah ada anak, mengeluh perbelanjaan hidup.

Ternyata, sesuatu nampak indah kerana belum kita miliki..

Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau kita sentiasa memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki..

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah kita miliki..

Mungkinkah sehelai daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini?

Tapi, kalau daun kecil ini menutup mata kita, maka tertutuplah bumi yang luas ini..

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun, maka kita akan melihat keburukan di mana-mana, dan bumi ini sekalipun akan nampak buruk..

Jadi, janganlah menutup mata kita walaupun hanya dengan daun yang kecil.
Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk, walaupun cuma sehujung kuku.

Syukuri apa yang sudah kita miliki, sebagai modal untuk memuliakanNya.

Kerana hidup adalah waktu yang dipinjamkan dan amanah yang perlu dipertanggungjawabkan..

Bersyukurlah atas nafas yang masih kita miliki..

Bersyukur atas keluarga yang kita miliki..

Bersyukur atas pekerjaan yang kita miliki..

Bersyukur atas kesihatan yang kita miliki..

Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kita miliki..

Bersyukur dan sentiasa bersyukur di dalam segala perkara..

Semoga kita mendapat manfaat dan sentiasa bersyukur...

Syukur itu indah...

Salam aidil adha buat sahabat semua....

Isnin, 5 September 2016

Doa Memohon Hati Yang Bersih

Doa Memohon Hati Yang Bersih:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَالْهَرَمِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ آتِ نَفْسِي تَقْوَاهَا وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلاَهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَ يُسْتَجَابُ لَهَا

"Ya Allah, sesungguhnya kami memohon perlindungan- Mu daripada kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, kedekut, nyanyuk dan azab kubur. Ya Allah, berikanlah ketakwaan kepadaku dan sucikanlah ia, kerana Engkaulah sebaik-baik Tuhan yang mensucikan, Engkau pelindung dan memeliharanya. Ya Allah, aku mohon perlindungan- Mu, daripada ilmu yang tidak bermanfaat , hati yang tidak khusyuk, nafsu yang tidak puas dan doa yang tidak di kabulkan."

(Hadis Riwayat Muslim no. 2722)

Ahad, 4 September 2016

Pendidik

(Guru, pendidik dan Ibu Bapa Wajib Baca)

Dulu Ada sorang pakcik ni.. Dia buta huruf.. X pandai baca quran.. Tapi amalan dia setiap hari lepas maghrib ambil quran menyandar kat dinding pastu buka quran dan tunjuk kat quran sambil menangis sebab x pandai baca.. Sebab tu masa muda kita tak hiraukan quran.. Anak2 baca quran.. X amek tahu.. Kesian nanti tua2 kita akan menyesal sngat.. YaAllah maafkan kami...

Tiba2 dia nampak ada 3 orang budak main2 depan dia dalam masjid.. Dia panggil sorang ni.. "Sini kau! Tolong pakcik bacakan ni sebab denda ko main dalam surau.. Pakcik tadi tunjk surah al ikhlas.. Budak tadi pun baca.. MasyaAllah suara budak tadi pulak sedap.. Pakcik tadi nangis.. Pakcik tadi tanya.. "Adik.. Jadi hafiz quran nak? Hafal 30 juzuk satu quran ni ko hafal.. Budak ni kata "bole ke.. Tengok laa macamana" budak ni balik rumah bagitau mak dia pakcik tadi suruh jadi hafiz..

Nak jadikan cerita mak dan ayah dia terbuka hati dan lepas habis upsr budak ni di hantar ke madrsah.. 3 tahun jadi hafiz.. Lepas tu sambung belajar sunan sittah (kitab2 hadith) 8 tahun jadi maulana al hafiz.. Pastu keluar dakwah setahun di india pakistan bangladesh.. Balik buka madrasah.. Sekarang maulana ni ratusan pelajar hafiz..

YaAlllah.. Pakcik tadi... Walaupun tak pandai baca quran.. Tapi jadi asbab pencetus satu orang budak utk hafal quran dan pastinya semua pahala akan dapat kat pakcik ni..yaaAllah.. Kayanya pakcik yg buta huruf ni di akhirat nanti..

Bayangkan cikgu2, pendidik2 tak payah ramailah cukup sorang atau 2 orang pelajar kita jadi baik kat tangan kita.. Daripada tak solat dia kenal solat kat tangan kita dan dia solat sampai mati.. Dia jadi daie di tangan kita.. Ratusan orang dia islamkan cikgu2 smeua..yg akan dapat ganjaran pahala tu.. Sebenarnya Allah nak muliakan kita sebagai guru.. YaAllah pilih lah saya jadi daie sampai mati.. YaAllah jadikanlah setiap guru ada sifat daie pimpin tangan setiap pelajar untuk masuk syurga...

Ada saya pernah ceramah untuk 70 orang guru di smk bukit indah ampang.. Ada sorang cikgu tanya.. "Ustaz macamana saya nak sentiasa bersangka baik dengan Allah.. Semua ini ujian buat saya.. Budak2 kurang hajar dengan saya..dan macam2 lagi.."

Saya bagitau "cikgu.. Allah syg cikgu.. Allah xkan izinkan cikgu jadi cikgu jika cikgu tak mampu.. Sebenarnya Allah bagi kita ujian ni sebab kita mampu dan Allah nak tingkatkan darjat diri kita apabila kita sabar dan sentiasa kembali kepada Allah.. Merayu dengan Allah.. Orang yg paling banyak bergantung dan berharap pada Alllah Allah akan bersama dia.. Baginda ibrahim a.s nak kena campak dalam api.. Dua malaikat dtg malaikat air dan malaikat angin datang utk bantu.. Tapi nabi ibrahim kata cukuplah Allah sebagai pembantu aku.. Duduk dalam api.. Baginda punya bulu roma sikit pun x terbakar.. Bukan sebab dia nabi.. Tapi sebab kerja dia iaitu dakwah dan kebergantungan dia kepada Allah..Allah sayang cikgu.."

YaAllah.. Guru2 yg sibuk berjuang utk anak2 remaja kami.. Kau ampun lah dosa mereka.. Jika mereka x ikhlas kau ikhlaskan mereka.. Bagi mereka rezeki melimpah ruah dengan penuh kebekatan.. YaAllah jadikanlah anak2 guru2 yg sibuk mendidik anak bangsa kami menjadi daie2 Allah sebarkan agama di seluruh dunia.. Amiin

#Share dan tag rakan2 guru dan guru2 yang ajar anak2 kita tanda kita hargai dan beri semngat pada mereka..

Motivator Remaja,
Ustaz Khailil Razak

DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAAN

DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAAN

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Kami mohon keampunan Mu, kami mohon kerahmatan Mu, kami mohon taufik dan hidayah Mu ya Allah.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Kau ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa anak anak kami, dosa saudara mara kami, dosa ahli keluarga kami, dosa guru guru kami dan dosa semua kaum muslimin dan muslimat.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

Permudahkan urusan kami di dunia dan urusan kami di akhirat. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa bersyukur kepada Mu. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa mencintai Mu ya Allah. Ya Allah, jadikanlah apa yang kami lakukan ini sebagai suatu amal ibadah yang diterima Mu.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,

 Ikhlaskan hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah.

Ya Allah,

Kami mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh guru-guru mereka ketika mereka berada di dalam kelas. Lapangkanlah dada mereka untuk menerima ilmu Mu ya Allah.

Ya Allah,

Tidak lama lagi, anak anak kami akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan peperiksaan-peperiksaan lain ya Allah. Kami mohon kepada Mu ya Allah, bantulah anak anak kami dalam peperiksaan yang akan mereka hadapi ya Allah.

Ya Allah,

Peliharalah kesihatan anak anak kami dihari peperiksaan nanti. Permudahkanlah mereka menjawab soalan ketika peperiksaan nanti. Berikanlah ketenangan kepada mereka ketika menjawab soalan, jauhilah mereka daripada perasaan resah dan gelisah ketika menjawab soalan peperiksaan. Dorongkanlah hati mereka untuk menjawab setiap soalan sepertimana skema jawapan.

Ya Allah Ya Tuhan Kami,

Lembutkanlah hati pemeriksa yang memeriksa kertas jawapan anak kami nanti. Dorongkanlah hati dia untuk memberi markah yang lebih kepada anak anak kami. Tutuplah matanya daripada melihat kesalahan yang anak kami lakukan.

Ya Allah,

Berilah keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan anak anak kami. Mudah-mudahan dengan keputusan yang cemerlang ini, mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi lagi, semoga ia sebagai pembuka jalan untuk mereka menjadi hamba Mu yang soleh dan menghampirkan diri mereka kepada Mu.

Jadikanlah anak anak kami pelajar yang cemerlang ya Allah, cemerlang di dunia dan cemerlang di akhirat. Kami mohon kepada Mu, Kau perbaikilah akhlak anak anak kami. Jadikanlah mereka pelajar yang cemerlang dan mempunyai sahsiah diri yang baik. Tanamlah sifat mahmudah dalam diri mereka dan buanglah sifat mazmumah dalam diri mereka.

Ya Allah, jadikanlah anak anak kami seorang pemimpin di kalangan orang yang bertakwa.

Ya Allah,

Apa yang kami doakan ini bukan untuk diri anak anak kami sahaja, tetapi apa yang kami doakan ini juga untuk anak anak sahabat ku ya Allah. Berikanlah mereka kejayaan yang cemerlang di dunia dan di akhirat.

Ya Allah,

Sesungguhnya, anak kami inilah harapan kami. Kami mahu mereka Berjaya ya Allah. Kami mahu mereka mengubah nasib keluarga kami ya Allah. Berikanlah taufik dan hidayah Mu yang berkekalan ya Allah.

Ya Allah,

Jadikanlah anak kami anak yang soleh ya Allah. Yang menyejukkan mata kami memandangnya ya Allah. Jadikanlah anak kami ahli syurga ya Allah. Dorongkanlah hati mereka untuk melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke syurga Mu ya Allah.

Jauhkanlah hati mereka daripada melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah. Tetapkan lah hati mereka untuk menunaikan solat. Janganlah Kau melalaikan mereka dengan perkara perkara yang tidak berfaedah ya Allah.
Ya Allah,

Kami tidak mampu untuk mengawasi anak anak kami setiap waktu ya Allah. Kami serahkan anak kami untuk berada dibawah penjagaan Mu ketika mereka tidak bersama kami ya Allah. Gerakkanlah hati mereka untuk berada di tempat tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat tempat yang Engkau murkai.

Ya Allah,

Perkenankanlah doa doa kami ini. Kami memohon kepada Mu kerana Engkaulah tuhan kami. Kami meminta kepada Mu kerana Engkaulah yang menciptakan kami. Kami merayu kepada Mu kerana Engkaulah yang Maha Mengkabulkan doa doa kami ini.

Jika Engkau tidak memakbulkan doa kami ini, siapa lagi yang akan memakbulkannya. Jika Kau tidak mendengar doa kami ini, siapa lagi yang akan mendengarnya. Bantulah kami ya Allah. Ya Rahman. Ya Rabbul Alamin.