Khamis, 1 Disember 2016

Isteri bekerja

Asalnya keharusan Islam berikan kpd isteri keluar bekerja adalah utk mengurangkan beban suami dari segi perbelanjaan rumahtangga tetapi nampak gayanya suami makin terbeban dgn karenah isteri...beban sb para isteri gunakan income mereka utk benda lain, utk modal busines..utk pergi melancong, utk shooping branded2, utk mkn mewah2...matlamat asal dah lari maka keluarga akan makin pincang jadinya...suami derita tanpa suara...jd para isteri kena letak semula asas utama Islam izinkan isteri keluar bekerja adalah utk bantu suami...kalau tidak hilanglah keberkatan dlm keluarga apabila asas utama sudah dilupakan oleh si isteri ... senanglah syaitan bermaharajalela.

Suami bukan semakin kurang beban malah bertambah beban dunia dan beban akhirat. Income isteri bukan lagi utk membantu suami tetapi utk perkara luar yg bukan bersifat keperluan tetapi kemewahan yg diada-adakan...bila suami minta bantuan sudah pandai menjawab itu tanggungjawab lelaki...maka mulalah sedikit demi sedikit kecurangan tercipta...dosa demi dosa dah mula pandai buat...si isteri jgn ingat kau kuat utk menghalang tipudaya syaitan apabila kamu mula keluar daripada rumah...ingat dan sedar selalu apa tanggungjawab isteri yg sebenar-benar? Di mana didikan anak2 mu, kpd siapa kamu serahkan anak2 mu membesar? di mana makan pakai suami mu? Pernah kamu tanya dirimu wahai isteri , 8..9 jam kamu tinggalkan rumahtangga adakah suamimu lepas dgn redha? Bila masa kamu nak cover balik masa2 itu yg sepatutnya dihabiskan utk rumahtangga mu...utk anak2 dan suamimu.

Semoga Allah memelihara kita dan keluarga daripada fitnah dunia yg semakin dahsyat ini.

Rabu, 30 November 2016

Travelling

With years of traveling experience, we have compiled very useful travel hacks that you can do on your next trip. Feel free to share it with your friends.

Selasa, 29 November 2016

Tekanan darah rendah

Today

💜 *Wallahi by Allah I promise I will read this to the end.* 💜

*Rasulullah  Sallallaahu-Alaihi-Wasallam* said
"It Is Better for A Man That A Steel Nail Be Driven Through The Centre Of His Head Rather Than If He Touches The Palm Of A Strange Woman."

*Rasulullah  Sallallaahu-Alaihi-Wasallam* said
"I Only Curse 3 Types Of People:

*1.* Those People Who Do Not Look After Their Parents When They Are In Old Age

*2.* Those People Who Do Not Take Full Advantage Of The Blessed Month Of Ramadan

*3.* Those People Who Do Not Say,
*"Sallallaahu-Alaihi-Wasallam'* When My Name Is Mentioned."

*Rasulullah  Sallallaahu-Alaihi-Wasallam* said
"A Woman Who Reveals Her Body,Wears Tight Fitting Clothes And Flirts With Men Other Than Her Husband Wont Even Have Access To The Fragrance Of *Jannah* (Heaven)."

*Rasulullah Sallallaahu Alaihi-Wasallam*   said
"An Intelligent Person Is 1 Who Is Constantly Thinking About And Preparing For Death."

*Funny* _How We Believe  What The Newspapers Say... But Question what the_ *Quran* _says._

*Funny* How Someone Can Say 'I Believe In *Allah'* But Still Follow Shaytaan (Who,By The Way,Also 'Believes' In *Allah*).

*Funny* How You Can Send 'Jokes' Through Mail And They Spread Like Wildfire But When You Start Sending Messages Regarding *Allah,* People Think Twice About Sharing.

*Funny* How The Lewd,Crude,Vulgar And Obscene Pass Freely Through Cyberspace ... But The Public Discussion Of *Allah* Is Supressed In The School And Workplace.

*Funny* How When You Go To Forward This Message You Will Not Send It To Many Because You Are Not Sure What They Believe, Or What They Will Think Of You For Sending It To Them.

*Funny* How I Can Be More Worried About What Other People Think Of Me Than What *Allah* Thinks Of Me

💜  *Suratul Faatiha* protects one from the anger of *Allah.*

💜 *Surah Yaseen* protects one from the thirst of the Day of Judgment

💜 *Suratul Waaqi'ah* protects one from poverty and starvation.

💜 *Surah Mulk* protects one from the punishment of the grave.

💜 *Suratul Kauthar* protects one from the enmity of the enemy.

💜 *Suratul Kaafiroon* protects one from kufr at the time of death.

💜 *Suratul Ikhlaas* protects one from hypocrisy

💜 *Suratul Falaq* protects one from calamities.

💜 *Suratul Naas* protects one from evil thoughts.

KEUTAMAAN WANITA

*1. doa seorang isteri yg taat memiliki kekuatan 70 wali*

*2. isteri yg membuatkan minum suami tanpa diminta, pahalanya 3 x khatam Qur'an.*

*3. Masakan isteri yg dilakukan secara sunah dan dimakan suami beserta keluarga pahalanya semua untuk isteri dan do'a suami yg memakan masakannya menjadi do'a yg diijabah.*

*4. isteri yg membangunkan suami untuk sholat atau mengingatkan sholat berjamaah di masjid pahalanya 27+1*

*5. Isteri yg kelelahan bangun malam karena anaknya minta susu sama dengan pahala 70 x haji mabrur*

*6. Seorang ibu yg menyusui setiap tetes susunya senilai 200 x sholat khusu dan doanya di ijabah' (fadilah wanita)*

*7. burung di udara dan malaikat dilangit akan selalu memintakan ampunan kepada Allah selama Isteri dalam keridhoan suami.*

*8. bila seorang suami pulang dengan gelisah dan isteri menghiburnya maka isteri mendapatkan 10 pahala jihad.*

*9. bila seorang wanita hamil sholatnya dua rekaat adalah lebih baik dari 80 rakaat sholat wanita yg tidak hamil.*

*10. bila seorang wanita hamil akan mendapatkan pahala 70 tahun sholat dan 70 tahun puasa.*

*11. wanita yg mencuci pakaian suami dan anak-anaknya akan mendapat 1000 kebaikan dan akan diampuni kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari matahari memintakan ampun baginya dan Allah SWT mengangkat derajatnya 1000 tingkat.*

*12. Wanita yg menyusui anaknya, maka setiap tetesan air susu tersebut akan mendapatkan 1 pahala dan apabila cukup 2 tahun menyusui maka malaikat dilangit akan mengabarkan berita bahwa SURGA wajib bagi nya".*

*13. Apabila sorang wanita kedatangan haid maka haidnya akan menghapus dosa2nya.*

*14.Apabila ia membaca pd hr pertama keluar haid* *"Alhamdulilahi ala kullu halin wa astagfirullaha min kulli zanbi" Maka Allah Swt akan membebaskannya dr jahanam, shirat & adzab.*

*15. Setiap hari dari haidnya, Allah tinggikan dia dgn pahala 40 orang mati syahid apabila ia berdzikir.*
.
*SUBHANALLAAH...btp sayang nya Allah Swt terhadap kaum wanita.*

Ahad, 27 November 2016

Adab 1

Adab beradab ketika cedok nasi...rezeki itu cantik si samaratakan...cedok nasi tertibnya sebahagian sebahagian....samarata gitu rezekinya.tak baik kita makan yg atas yg bawah2 tinggal kat orang belakang...orang tua2 dahulu masak nasi dapur kayu jika seperti gambar pertama tu cedok nasinya alamat yg belakang makan kerak lah..tapi elok adab ini kita warisankan nmpak di situ keperihatinan keadilan dan sopannya cara kita

Tips kesihatan

6 Tips Rasulullah Menjaga Kesihatan

Pernahkah anda terdengar bahawa Rasulullah pernah ditimpa sakit yang teruk? TIDAK PERNAH.

Sebenarnya Rasulullah banyak mencontohkan kepada kita bagaimana baginda menjalani hidup untuk kekal sihat.

Benarlah, menghidupkan sunnah nabi akan memberi banyak kelebihan dan memperbaiki kerosakan. Malah diberi pahala.

Ini adalah cara Rasulullah menjaga kesihatan diri agar tetap sihat.

1⃣ SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH

Rasulullah mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat, solat fardhu dan solat Subuh secara berjemaah.

Hal ini memberi hikmah yang mendalam antaranya mendapat limpahan pahala, kesegaran udara subuh yang baik terutama untuk merawat penyakit tibi serta memperkuatkan akal fikiran.

2⃣ CARA RASULULLAH MENJAGA KESIHATAN ADALAH DENGAN AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN

Rasulullah sentiasa bersih dan rapi.

Setiap Khamis atau Jumaat, Baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.

“Mandi pada hari Jumaat adalah sangat dituntut bagi setiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan pemakai harum-haruman.” (HR. Muslim)

3⃣ RASULULLAH TIDAK PERNAH MAKAN BERLEBIHAN

Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan apabila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan).” (Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada tiga ruang untuk tiga benda: Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan.

Bahkan ada satu pendidikan khusus bagi umat Islam iaitu dengan berpuasa pada Ramadan bagi menyeimbangkan kesihatan selain Nabi selalu berpuasa sunat.

4⃣ RASULULLAH MENJAGA KESIHATAN DIRI DENGAN GEMAR BERJALAN KAKI

Rasulullah berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan mengunjungi rumah sahabat.

Apabila berjalan kaki, peluh pasti mengalir, roma terbuka dan peredaran darah berjalan lancar.

Ini penting untuk mencegah penyakit jantung.

Berbanding kita sekarang yang lebih selesa menaiki kenderaan. Kalau mahu meletakkan kenderaan, mesti letak betul-betul di hadapan tempat yang hendak kita pergi.

5⃣ RASULULLAH TIDAK PEMARAH

Nasihat Rasulullah ‘jangan marah’ diulangi sampai tiga kali.

Ini menunjukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasad, tetapi lebih kepada kebersihan jiwa.

Ada terapi yang tepat untuk menahan perasaan marah iaitu dengan mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka hendaklah kita duduk dan apabila sedang duduk, maka perlu berbaring.

Kemudian membaca Ta’awwudz kerana marah itu daripada syaitan, segera mengambil wudhu’ dan solat dua rakaat bagi mendapat ketenangan serta menghilangkan gundah di hati.

6⃣ SENTIASA OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA

Sikap optimis memberikan kesan emosional yang mendalam bagi kelapangan jiwa selain perlu banyakkan sabar, istiqamah, bekerja keras serta tawakkal kepada Allah s.w.t.

Petua halau tikus

Petua Halau Tikus

(1) DAUN PANDAN
🍳 Daun pandan bertindak sebagai agen pewangi semula jadi untuk kediaman anda. Tikus juga tidak menyukai daun pandan. Selain itu juga, anda boleh jimat dengan tidak membeli pewangi kediaman yang mahal.

(2) DAUN SEMAMBU
🍳 Letakkan daun semambu dilaluan tikus. Ianya juga boleh merawat demam.

(3) DAUN DURIAN BELANDA
🍳 Caranya letakkan beberapa helai daun ditempat yang selalu dilalui tikus atau sarang tikus. Gantikan daun itu selepas 2 @ 3 hari sekali ditempat yang sering menjadi laluan tikus. Letakkan juga didalam almari pakaian.

(4) JERING
🍳 Letak jering dengan tangkai-tangkainya sekali dekat dapur. Biarkan didapur sampai kering.

(5) SERBUK LADA HITAM
🍳 Taburkan serbuk lada hitam ditempat ada tikus dan laluan tikus itu.

(6) BUAH PONG PONG
🍳 Boleh pong pong juga boleh digunakan untuk menghalau tikus. Letakkan pada kawasan yang disyaki ada tikus. In Shaa Allah tikus tidak akan kembali lagi. Bagi yang pertama kali dengan nama buah pong pong boleh dapatkan maklumat lanjut dari Wikipedia.

❌❌❌AMARAN❌❌❌
BUAH PONG PONG adalah beracun.Jangan dimakan...

(7) BUAH MENGKUDU
🍳 Ambil dua @ tiga biji buah mengkudu. Potong mengkudu itu menjadi beberapa bahagian. Letakkan ia didalam mangkuk dikawasan yang sering dilalui tikus. Bau buah mengkudu yang menyengat dapat menghalau tikus.

(8) MINYAK PUDINA
🍳 Sapukan minyak pudina pada kain dan letakkan di tempat yang sering menjadi laluan tikus. In Shaa Allah tikus tidak akan datang lagi kerana tikus tidak suka bau pudina.

(9) KAPUR BARUS
🍳 Hancurkan beberapa kapur barus (kasar2), kemudian taburkan dikawasan yang menjadi 'lubuk' tikus itu. Cara ini cukup efektif kerana tikus sememangnya tidak suka dengan bau kapur barus yang cukup menyengat.

~ Cuma petua halau tikus menggunakan kapur barus agar tidak sesuai bagi yang ada anak kecil. Takut anak2 ingat itu adalah gula2!!!

Penyakit tua


*"BERITA BAIK BUAT PARA SAHABAT"*

*Aku adalah seorang yang sudah tua. Di usia seperti aku ini, pasti banyak menyandang sakit-penyakit, tapi yang paling menguatir kan aku adalah terkena penyakit Alzeimer (kehilangan ingatan).*

*Bukan saja tidak bisa mengatur/ merawat diri, bahkan merepotkan dan menyusahkan sanak keluarga.*

*Suatu hari, anakku pulang rumah, memberitahu aku (bahwa ia mempunyai teman seorang dokter, mengajarinya satu seri gerakan SENAM LIDAH. Senam lidah tidak cuma bisa mencegah Alzeimer, juga bisa menurun kan / memperbaiki:*

*1--Berat Badan*
*2--Hypertansi*
*3--Penyumbatan*
  *Pembuluh Darah Otak*
*4--Ashma*
*5--Rabun jauh*
*6--Telinga mende*
       *ngung*
*7--Infeksi Tenggorok*
      *an*
*8-Infeksi Pundak*
*9--Insomia (sulit tidur ), dll.*

*Anakku mengajariku, gerakannya sangat mudah, cukup dengan setiap pagi setelah membasuh muka di depan cermin,*
*1--JULURKAN LIDAH dan MENARIK KEMBALI sebanyak 10X,*

*Selanjutnya*
*2--JULURKAN LIDAH, lalu gerakan ke kanan dan kiri sebanyak 10X,*

*Hanya itu saja*.

*Sejak itu aku melaku kan senam lidah setiap hari, terus-menerus, lebih dari setahun dan membuahkan hasil yang baik, tidak hanya otak menjadi lebih jernih dan segar,*

*1--Rabun Jauh, Kepala suka Pusing juga hilang dan juga memperbaiki Problem Pencernaan*

*2-- Tidak Mudah Pilek dll*

*yang selama ini aku derita, semuanya menjadi lebih meringankan*

*badan menjadi lebih gesit dan lincah.*

*CATATAN REDAKSI :*

*Senam Lidah mencegah Alzeimer ada dasar nya*,

*Dari penelitian Ilmu Ke dokteran, syaraf lidah berhubungan dengan Otak Besar. Saat badan kita menjadi tua dan lemah, tanda2 yang muncul terlebih dahulu adalah lidah menjadi kaku dan kadang lidah suka tergigit sendiri.*

*Maka, sering menggerakan lidah dengan Senam Lidah, akan*
*Men"Stimulasi" ( memberi kejutan positive ke pada)   Otak Besar,*

*2--Mencegah Otak Mengecil dan*

*3--Mencapai tujuan kita menyehatkan Tubuh kita.*

*Kami sarankan kepada semua teman2 kami yang sudah Lanjut Usia maupun yang nasih muda agar dengan rutin setiap hari melakukan senam lidah*.

*Senam Lidah ketepatan Hasilnya 95%....100%*

*Alangkah Bahagianya Kita bisa barbagi kepada banyak orang.*

*Senam lidah juga bermanfaat utk mengetahui gejala "stroke/pian sui". Kalau lidah sulit utk dijulurkan, atau digerakan ke kiri/kanan; itu berarti ada gejala stroke ringan. Lebih baik lagi dibarengi dengan menarik kuping kiri/kanan*.

*Selamat mencoba ya*
*Salam sehat selalu...!!*

*SEMOGA ADA MANFAAT NYA*

Sabtu, 26 November 2016

Ayah

Jika terjadi kerosakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH!
ibnul qoyyim_kitab tulfatul maudud

UNTUK RENUNGAN AYAH-AYAH

1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..

2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.

3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..

4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..

5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya ayah..

6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..

7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..

8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..

9. Mengikut kajian, ramai ayah-ayah yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi oleh kaum ibu sahaja.

10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?

11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer...

12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.

13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya'qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang perihatin.

14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerusakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..

15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawapan kelak.

16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..

17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.

18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!

19. Marilah semua wahai AYAH-ayah untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan dimasjid..

20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAHlah yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).

21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.

22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak

23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.

24. Jom wahai ayah-ayah pujuklah diri untuk berubah dan sebarkan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-ayah yang perihatin dengan urusan pengasuhan dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat. Allahuakbar..
Wallahua'lam.